ps2013-033-09-001-067.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.50 hodin) Vznikne nárok , vznikne nárok tu pro čtyřleté děti , tu pro tříleté . A paní ministryně se tváří jako by plnění toho nároku zabezpečil stát . Ale stát to dělat nebude , pokud ovšem s tím nepřijde návrh , aby mateřské školy nezřizovaly a nefinancovaly obce a města , ale stát . Je to moc hezké . Roky máme v zákoně , a všichni , kteří se pohybují v komunální politice , vědí , jaké to mělo finanční dopady , tehdejší nápad taky levicových politiků , že poslední rok mateřské školy je zdarma . No proč ne ? Až na to , že to platí někdo jiný než ten , kdo určil , že to bude zdarma . Tak to prostě je . Takže první konkrétní dotaz na paní ministryni , jak zabezpečit plnění toho nároku v každém městě , v každé obci , protože bude mít v zákoně nárok , ale plnit ho má někdo jiný , ne stát . Docela mě pobavila taková oblíbená mantra těch , kteří vidí Brusel jako to nejlepší dobro , největší dobro , které k nám přichází , kdy paní ministryně říkala , že ten povinný poslední ročník předškolního vzdělávání - už to spojení povinný poslední rok předškolního vzdělávání je podle mě hrozné slovní spojení - je v souladu s trendy EU . Já jsem něco takového tušil , tak jsem si nechal udělat statistiku , jak je to v jednotlivých státech . Tak já ji přečtu na mikrofon , abychom viděli , jaké jsou ty trendy . Belgie nemá povinný , Bulharsko má . Teď trefa : Chorvatsko , oblíbené Chorvatsko , to má taky , tak to už máme dva státy : Bulharsko a Chorvatsko . Taky v Dánsku . Není to v Estonsku , není to ve Finsku , není to ve Francii , není to v Irsku , není to v Itálii , není to na Islandu , je to na Kypru , tam dokonce od čtyř let . Není to v Litvě , je to v Lotyšsku , není to v Lucembursku , je to v Maďarsku , není to na Maltě , není to v Německu , není to v Nizozemí , je to v Polsku , není to v Portugalsku , je to v Rakousku , není to v Rumunsku , je to v Řecku , není to na Slovensku , není to ve Slovinsku , není to ve Spojeném království , není to ve Španělsku , není to ve Švédsku . Tak kde jsou ty trendy ? Když se na to podíváme , tak povinný poslední ročník předškolního vzdělávání mají Bulharsko , Chorvatsko , Kypr , Lotyšsko , Polsko , Rakousko , Řecko . To je bezesporu výrazná menšina , tak nevím , o jakých trendech tady hovoříme . V zásadě rozšiřujeme , paní ministryně sice tvrdí , že to tak není , ale povinnou školní docházku . Vytváříme agendu , budeme zkoumat , nebo nebudeme zkoumat docházku těch dětí , když to bude povinné ? Budou nosit omluvenky , nebo nebudou nosit omluvenky , nebo jak to bude ? Dneska je to poměrně jednoduché . A jak to bude , až to bude povinné pro ty pětileté děti , když nepřijdou do školky ? Budou nosit potvrzení od lékaře ? Od rodičů ? Od koho ? Budou mít omluvenou a neomluvenou absenci jako v základní škole ? Kdo bude vyhodnocovat , že to ještě je v pořádku a kdy to není . Budou moci jet na dovolenou s rodiči , když budou mít povinnou ? Budou omluveni ? Tak jaká povinnost v tom případě . Takže to bude administrativně náročné , administrativa dopadne samozřejmě na někoho jiného , ne na stát , dopadne to na ty zřizovatele , což jsou převážně obce a města a jednotlivé mateřské školy . Paní ministryně , já myslím , že tomu upřímně věří , že změnou zákona zvýšíme kvalitu výuky . To já tomu prostě nevěřím . Můžeme vytvářet nějaké podmínky , ale že bychom změnou zákona , ještě tohohle , zvýšili kvalitu výuky , to bezesporu ne . Pan předseda Fiala už tady hovořil o povinných přijímacích zkouškách - a opět pro mě neuvěřitelné tvrzení . Tím , že něco zcentralizuji , tak snížím administrativní náročnost . To bych tedy chtěl vidět , na základě čeho a jakých výpočtů k tomu Ministerstvo školství došlo . Bude to dělat CERMAT , už víme , kdo to bude dělat , bude to určitě dražší , než je to dneska , ale bude to administrativně jednodušší . Tomu skutečně nevěřím a poprosil bych o nějaké argumenty , jaká administrativa tedy odpadne , když to bude tak výborné , až to bude z centrální úrovně . A jaká bude asi úroveň , když budou jednotné přijímací zkoušky , když budeme porovnávat učební obory s maturitou a gymnázia ? Nebo to bude zase stejné jako u těch maturit , kdy místo abychom měli jednu pokud možno státem nějak minimálně definovanou potřebu , co chceme , tak jaká bude kvalita jednotlivých přijímaček ? A proč to vlastně děláme ? Jsou dnešní přijímačky špatné na střední školy ? Ano , nebo ne ? A pokud víme , že někde jsou špatné , co s tím děláme v resortu školství ? A víme , že až to bude organizovat stát , že to bude výrazně kvalitnější , než když to dělají jednotliví ředitelé ? Z čeho ta víra pochází ? Nebo vadí ministerstvu , že na některé střední školy se neorganizují přijímací zkoušky ? Pak podstatná otázka : Ministerstvo se domnívá , nebo nedomnívá , že žáci , kteří absolvují devátou třídu , mají málo znalostí ? Pokud ano , tak přijímacími zkouškami to nijak nedoženeme . Nezměníme znalosti žáků , kteří končí základní školu , jenom tím , že bude jednotná přijímací zkouška . A potom , a to je podle mne důležitá otázka , zda chodí na střední školy ti žáci , kteří by se tam vlastně dostat neměli a nemají dostatek předpokladů pro to , aby úspěšně absolvovali střední školu . A pokud si odpovíme ano , a to jsou otázky , které kladu paní ministryni , všechny čtyři , tak se ptám , jak ten trend a tento fakt změní povinná jednotná přijímací zkouška . A vracím se k té kvalitě . Tak pokud bude kvalita nastavena na ty , kam nechodí nejvíce talentované děti , tak pro ty talentované to bude prostě formalita . Na gymnázia . Jak budou potom ti ředitelé vybírat , když jednotná přijímací zkouška pak bude poměrně jednoduchá ? Naopak , když tu úroveň nastavíme na gymnázia , co se stane s těmi dětmi , které nezvládnou jednotnou přijímací zkoušku ? Automaticky je z toho vyřadíme ? Myslím , že tady máme víc otázek než odpovědí . Stát tady , vláda a Ministerstvo školství , podle mě ukazuje nedůvěru ve schopnosti ředitelů středních škol , aby si oni sami nastavili pravidla , aby oni sami nesli zodpovědnost za to , jaké děti , jaké žáky přijmou na svou střední školu . Ale bude to jednotné . A naši levicoví kolegové si myslí , že to bude lepší díky tomu , že to přijde z centra . Tak ta základní otázka , proč to vlastně děláme , na tu jsme zatím odpověď nedostali a věřím , že v té debatě tu odpověď dostaneme , kromě toho , že to bude dražší , to už asi víme . Ale to by neměl být ten motiv , na tom se určitě shodneme . A zase : Střední školy mají v gesci kraje . Pokud máme pocit , že kraje neplní svou roli v té redukci , protože optimalizace je takové jen slovo , aby to někoho neurazilo , myslím , že se mnozí shodují , když se tady dneska pořád skloňuje názor odborné veřejnosti , tak já myslím , že u odborné veřejnosti převažuje názor , že středních škol máme příliš mnoho , zejména v některých oborech , na rozdíl od technických oborů . Poslední poznámka , kterou učiním , je k maturitám . A už to tady říkal pan předseda Fiala . My tu klademe obrovský důraz na maturitu . Stát opakovaně mění pravidla , jeden krok tam , dva kroky zpátky , zase jeden krok dopředu , ale pokud to není provázanost s přijímací zkouškou na vysokou školu , tak si s tím skutečně jen hrajeme . Z toho , co říkala paní ministryně i k té maturitě z matematiky , a já jsem silný příznivec povinné maturity z matematiky , nebo minimálně aspoň nějaké státem garantované části , tak mi z toho vyplývá , že učitelé českého jazyka a učitelé cizích jazyků na základních školách to zvládají dobře , tudíž studenti z toho budou maturovat , a ti učitelé matematiky to nezvládají dobře , tudíž musíme odložit maturitu z matematiky , a to nejlépe až po tom , co doběhnou ti , kteří první budou mít jednotnou zkoušku . Jestli by nebylo lepší , když navrhujete povinnou školní docházku od pěti let , až to prosadíte , tak to počítat od těch pěti let , a pak by to bylo asi tak za 16 let , tj . školka , pak základní škola a pak teprve ta střední škola a pak teprve ta maturita , takže mně to tak vychází zhruba 14 let , když půjde všechno dobře , možná 15 nebo 16 , když dítě nenastoupí do školy ze školky v šesti letech , ale v sedmi .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities