Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Paníministryně,amohlobyvásnapadnout,paníministrynějevúřadunová,takchtělapřinéstněconovéhodoškolskélegislativy,takprototeďotvírámeznovuškolskýzákon.AlenenítotakúplněpravdaapaníministryněValachovájevtomdojistémírynevinně,protožezákladnímyšlenky,kteréjsoupředloženyvnoveleškolskéhozákona,tyjsmeslyšeliužzústjejíhopředchůdceministraChládka,toznamenátakovétynápadynapovinnépředškolnívzdělávání,nápadynajednotnézkouškynastředníškolyadalšíadalšívěci.TakžejetoasiskutečněspíšenežnějakáiniciativapaníministryněValachovéjakásisocialistickáobsese,žetímtosměremjepotřebaconejrychlejinašeškolstvízměnitaupravit.Paníministrynětadyvesvémvystoupenímluvilaotom,žezákladnímmotivem,motivací,pročtovšechnoděláme,jezlepšeníkvalityvzdělávacísoustavynašichškol.Neslyšeljsemalejedinýargument,jedinýdůvod,pročbyprávětatoopatřenímělakvalitunašichškolzlepšit.Domnívámse,žežádnýtakovýdůvodnámanipaníministryněříctnemohla,protoževšechnataopatřeníjsouvesvépodstatězbytečná,nesmyslná,byrokratickáakvalitunašehoškolstvínezlepšíanivtomnejmenším.Nechcimluvitdlouhoaurčitěvdebatěbudedostpříležitostí,abymojikolegovévysvětlilipodrobně,conámnajednotlivýchbodechvadí,aleaspoňvestručnostiněkolikzákladníchargumentů,pročdělámevěc,kterájezbytečná,školstvínepomůžeaspíšecelývzdělávacísystémzasezkomplikuje.Cojeasinapředloženénovelenejhoršíaspoňzméhohlediska,jenápad,žebudememítpovinnépředškolnívzdělávání,tedyjednoduševšechnydětibudoumusetrokpředzahájenímzákladníškolnídocházkychoditdomateřskéškoly.Položmesiotázkuproč.Pročbymělyvšechnydětichoditdomateřskéškoly?Pročtonařídíme?Pročtobudevzákoně?Pročbudemevšechnynutit?Kdyžsepodívámenato,jakájesituace,podívámesenavýsledkyšetřeníČeskéškolníinspekce,takzjistíme,žeuždnesmateřskouškolunavštěvuje,onosetomeziročněliší,alezhrubakolem90procentdětí.Nedokážemeúplněpřesněříct,kteréztěch10procent,kterétamnechodí,jsoudětizproblematickýchrodin,ztěchtakzvaněsociálněvyloučenýchlokalit,ztěch,kterémajípotomproblémysnástupemdozákladníškoly.Toprocentoseodhadujeněkdemezitřemiažpěti.Všichniostatníjsouzrodin,kterédobřepřipravujídětinazákladníškolu,kteréprostězrůznýchdůvodůjenomneposílajídítědomateřskéškoly,třebaprotožemaminkajesmladšímsourozencemnamateřskédovolenéneboprotožejsouvrodinědobřesestarajícíprarodiče,kteřípomáhajísvýchovou,aprostěrodinanepotřebujeposílatdítědomateřskéškoly.Tytodětijsounazákladníškoludobřepřipravenyaneníjedinýdůvod,neníjedinýdůvod(opakuje s důrazem),pročbyjimstátmělříct:Takateďbudeteposílatdítědoškolky,akdyžnebudete,takbudeteplatitpokutu,anebomůžetechoditnanějakézkoušky,kdebudemezjišťovat,jestlitodítěpřipravenéje,nebonení.Jetoúplnýnesmysl.Ajestlichcemeřešittytři,čtyři,pětprocentdětíztěchproblematickýchrodin,kterénedokážoupřipravitdítěnazákladníškolu,nemajítřebanějakézákladnísociální,hygienickéajinénávyky,atovšechno,sčímsesetkávajípotomučitelénazákladníchškolách,taktourčitěnevyřešímetím,žejimstanovímetutopovinnost,protožepokudnebudemepracovatstěmirodinami,neudělámecelouřadujinýchopatření,spíšmotivačníchnežsankčních,takstejněžádnousituacinezměníme.Aleikdyby,takkvůlitomu,ženěkdonedělá,comá,nařizovatvšemostatním,jaksemajíchovat,comajídělatsdětmi,žemusejídávatdětidoškoly,žesestátbudeoněstarat,abybylydobřepřipravenynazákladníškolu,jeabsurdníanemátožádnýsmysl.Argumentovattadyzahraničímtakénenípřílišužitečné.Jetoprávěoblastškolstvíavzdělávacíchsoustav,kteránenívrámciEvropskéuniezdobrýchdůvodůintegrovánaprávěproto,žesezdesetkávajírůznétradice,zvyklostiaževzdělávacísystémy,kterémajívelmirozdílnéformálnívymezení,institucionálnístrukturu,mohoudosahovatstejnědobrýchvýsledků.Protoříkattady,jakjetovRakouskunebovNěmeckunebovPolsku,jesamozřejměmožné,alemocnámtovdebatěnepomůže.MohlibychomtřebauvádětpříkladFrancie,kterájeznámázhlediskadětípoměrněstriktnímvzdělávacímsystémemvčetněsobotníhovyučováníatd.Tojsouprostějinétradice,kteréstounašínemajínicspolečné.Jestlichcemezlepšitkvalitunašívzdělávacísoustavy,atobychomměli,tobymělbýtnášcíl,taktopravděpodobněneudělámetím,žebudemeprodlužovatdobu,kteroudětitrávíveškolách.Možnásimnozízvásvzpomenou,žetozasenenítakdlouhovhistoricképerspektivě,kdyjsmeprodloužilizákladníškoluzosminadevětlet.Apoložilijstesiněkdyotázku,jakýtomělovýsledek?Vědítyděti,kterékončízákladníškolumístopoosmipodevítiletech,něcolépe,více,majíhlubšíznalosti?Mátonějakývýznamzhlediskakvalityvzdělávání?Jávámnatoodpovím.Velmimalý,pokudvůbecnějaký.Prodloužilijsmedobu,kteroudětitrávívzákladníškole,alezhlediskakvalityvzdělávánítožádnývelkýefektnepřineslo.Alecoseteďděje?Možnátodobřeznátezesvýchrodinodsvýchdětí,nebokdyžsedívátekolemsebe.Dnesmaturujílidé,azasesipřiznejme,že70procentpopulačníhoročníkuskončíumaturity,dnesmaturujílidévdevatenáctiačtvrtinaznichnebomnozí,nevím,jestlijetopřesněčtvrtina,třebajetopětina,maturujevedvacetiletech.Jetohležádoucístav?Odpovídátomukvalitavzdělávání?Odpovídajítomujejichznalosti?Jetopotřeba,abyvdevatenácti,vedvacetimaturovali?Zaprvnírepublikytobylotak,žeřadalidí,kterákončilauniverzitusdoktorátem,měladvacetdvalet.Donedávnatobylotakytak.Vmégeneracibylomožnévedvacetidvouletechsmalýmdoktorátemskončituniverzitnístudia.Dneskanámspoustadětímaturujevedvacetiletech,protožezbytečnědlouhochodídozákladníškoly.AteďještěpřijdeMinisterstvoškolstvístím,žeřekne:Aletonestačí,tonestačí,těchdevětačtyřiroky,ještěbudoumusetdětichoditjedenrokpředtímdoškoly,takženámtozákladnívzděláníbudetvořittenčasovýúsekživotaodpětidopatnáctilet.Dámyapánové,neexistujeprotožádnýrelevantnídůvod.Jenomnějakáideologickáposedlost,kterávedektomu,žeprostěconejdřívejepotřebamítdětivnějakémzařízení,kteréspravujestátnebojemuždáválicencistát,abychomjemělipodkontrolouatyrodičeavšechnynějakvychovávali.Žádnýjinýdůvodtoprostěmítnemůžeatakytožádnýjinýdůvodnemá.Takžezavádětpovinnoupředškolnívýchovunebopovinnépředškolnívzdělávání,jetosoučástvzdělávacísoustavy,jezbytečné,neobhajitelnéavdůsledkuškodlivé.Schválnětadynemluvímoekonomickýchnákladech,kteréjsoustímspojeny,alechcivámpoukázatnazbytečnosttohoprodlužovatnadáledobu,kdydětisedíveškole.Tolikktéprvníanejvážnějšívěci,kterouobsahujetatozbytečnánovelaškolskéhozákona.Tadruhásetýkájednotnýchpřijímacíchzkoušeknastředníškoly.