ps2013-033-09-001-067.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin) Z hlediska možných zpřísnění přijímacího řízení na střední školy , jak je formuloval pan poslanec Novotný , dopředu avizuji otevřenost v rámci příslušných výborů připravit věcnou a politickou shodu za podpory ministerstva z hlediska legislativního zpracování . Nebráním se možnému zpřísnění těchto přijímacích řízení . Nicméně , vážené poslankyně , vážení poslanci , chci vás ubezpečit , že meziresortní připomínkové řízení ukázalo , že skutečně je až příliš mnoho názorů na to , jak to pojmout , a naopak jsou samozřejmě různé asociace a sdružení , které chtěly přece jenom ponechat větší míru kompetence na řediteli , na jeho úsudku nebo naopak dát větší volnost dětem z hlediska jejich přístupu ke střednímu vzdělávání v této chvíli . Co se týká otázky očkování , která tady byla definována , samozřejmě vím , že mezi poslanci a poslankyněmi na to existují různé názory . V tuto chvíli mohu jenom avizovat to , že pokud se jedná o předškolní vzdělávání od pěti do šesti let , pokládala bych za racionální , pokud bychom umožnili , právě proto , že se jedná o povinné předškolní vzdělávání , i dětem , které tedy nejsou proočkovány , protože tato povinnost neplatí pro školní docházku od první třídy , od šesti let , jsem otevřena se o tom bavit v rámci pěti až šesti let s tím , že v tuto chvíli jsme si udělali analýzu zákona o ochraně veřejného zdraví a je i výklad , že zákon o ochraně veřejného zdraví tím , že právě uvolňuje otázku proočkování právě pro povinné vzdělávání , tak umožňuje výklad , že právě od pěti do šesti let , pokud prohlasujete povinné předškolní vzdělávání , se to automaticky na tyto děti od pěti do šesti let nevztáhne . Dětské skupiny jsem samozřejmě brala v úvahu . Já se ale přiznám , že jsem se velmi podrobně seznámila se stenozáznamy rozpravy , která se tady v Poslanecké sněmovně vedla v rámci dětských skupin . Chci jenom zdvořile upozornit na to , že všechny rozpravy , které se tady na plénu vedly v případě schvalování dětských skupin , zdůrazňovaly , že se jedná o dočasné řešení , že se nejedná o nahrazení přípravy vzdělávání v rámci mateřských škol , že čekáme na skutečně materiální a personální podporu mateřských škol , kterou vláda připravuje , a z tohoto důvodu tedy volíme jako alternativu dětské skupiny . Jenom bych chtěla upozornit , že jsem se seznámila se stávajícím stavem registru vedeného na Ministerstvu práce a sociálních věcí . Je zde tedy evidováno 49 dětských skupin , což je poměrně málo z hlediska registrace , protože samozřejmě tím pádem zůstává řada neregistrovaných , a chci vás informovat o tom , že drtivá většina těchto dětských skupin jsou buďto takzvané firemní školky , anebo jsou to dětské skupiny při zdravotnických zařízeních , kdy samy tyto dětské skupiny deklarují , že jsou určeny pro děti od jednoho do tří let , to znamená dá se říct , že skutečně většinově to míří naopak na ještě děti mladší , nikoliv tedy děti od pěti do šesti let . Z tohoto důvodu jsem jako ministryně školství nepřijala dětské skupiny do náruče mateřských škol . Nicméně zase poctivě avizuji , že jsem připravena ve výborech diskutovat o firemních školkách a lesních školkách , protože obecně pokládám za velkou chybu v předchozích letech , že jsme , a vidím , že poslanci se těší , že obecně jsme udělali velkou chybu v rámci předškolního vzdělávání a jeho podpory jako vzdělávání našich dětí , protože jsme vystrkovali i instituce , které skutečně vzdělávání poskytují , přijímají vzdělávací program z různých dalších byrokratických důvodů právě ze skupiny mateřských škol , a obávám se , že jsme si příliš nepomohli . Co se týká kritiky individuálního vzdělávání , tak sami jste měli možnost slyšet , že část poslanců naopak horuje za individuální vzdělávání i na druhém stupni . Druhé části se nelíbí ani individuální vzdělávání v předškolním vzdělávání . Nalézt samozřejmě absolutní shodu si troufám říct , že je takřka nemožné . Já jako ministryně bude samozřejmě usilovat o co největší vaši většinovou podporu . Co se týká námětu , že by snad Česká školní inspekce měla obcházet školy a na základě hodnocení takzvané kvality je případně mít kompetenci zavírat , upozorňuji , že to opravdu není úkolem České školní inspekce . Není to úkolem ani inspekčních orgánů nikde v zahraničí . Spíš mě překvapuje , že takový námět padá . Je pravda , jak to zaznělo v příspěvku pana poslance Bendla , že otázku měření kvality dělá více institucí , a já bych měla ambici do budoucna toto sjednotit kompetenčně , aby v tom byla trošku předvídatelnost a pořádek , protože neustále někdo hodnotí a testuje naše školství , ale obávám se , že testování nepomůže , protože nemám pocit , že bychom se prostřednictvím různých testů z hlediska hodnocení z hlediska vnějších institucí posouvali nějak výrazně dopředu . Také bych chtěla reagovat na obavy paní poslankyně Chalánkové nebo paní poslankyně Putnové , že snad mateřské školy nebo předškolní vzdělávání má ambici nahradit výchovu rodičů . To v žádném případě . Také bych možná raději používala pro předškolní vzdělávání , ať ho zvolíme jakoukoliv formou , spíše pojem výuka , nikoliv výchova . Já jsem toho daleka . Na druhé straně prosím poslance a poslankyně , aby si uvědomili , že přece většina rodičů nás naopak žádá , abychom předškolní vzdělávání zajistili co nejvíce individuální , aby rozvíjelo talent i individualitu jejich dětí , abychom zajistili kapacity mateřských škol , a drtivá většina rodičů , ať se jim to líbí , nebo ne , po skončení rodičovské dovolené odchází do práce . Víte možná lépe než já z hlediska rozprav v Poslanecké sněmovně , jak jsme na tom reálně z hlediska slaďování rodinného a pracovního života . Ambice , že by snad většina rodičů měla to štěstí se věnovat individuálně po celý den svým dětem v rámci jejich věku pět až šest let , já bych si to možná také přála , ale není to tak . Chci jenom ještě říct , že jako ministryně školství se soustředím na 90 % rodičů a 90 % dětí . Zároveň nepopírám individualitu 10 % rodičů , kteří si zvolí jinak . Myslím si , že správně vyvažujeme oba dva pohledy na věc , ale není přece možné zase z hlediska rozvoje individuality menšiny přistoupit k tomu , že to , co většinově je využíváno , tak bude pošlapáno . Doufám , že jsem reagovala na všechny připomínky , s tím , že nebudu detailně reagovat na to , co si myslím o vyšších odborných školách , nebudu reagovat na to , jak budeme podporovat talentovanou mládež , protože to teď není součástí předložené novely . Samozřejmě na to nějaký odborný názor mám . Co se týká talentované mládeže , si myslím , že vás jako poslance a poslankyně příjemně překvapím v tom , co jsme učinili nebo co činíme jako Ministerstvo školství , v rámci výborů , ale protože se nejedná o součást novely , jak byla předložena , tak se jenom dívám do vašich řad a budu samozřejmě připravena ve věcech , kde máte náměty , co v novele chybí , reagovat v rámci výborů . Naposledy řeknu , že mě poněkud zklamalo opakované hodnocení situace Univerzity Jana Amose Komenského . Já se asi v tuto chvíli umenším na to , že samozřejmě budu k dispozici k vysvětlení každému poslanci , který o to požádá . Z hlediska interpelací bych chtěla říct , že se interpelací účastním , ale byla jsem ve čtvrtek nemocná .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities