|

ps2013-033-09-001-067.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení

Date2015-10-27
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/067
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033350.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   26 < Page 27 > 28

Z hlediska možných zpřísnění přijímacího řízení na střední školy, jak je formuloval pan poslanec Novotný, dopředu avizuji otevřenost v rámci příslušných výborů připravit věcnou a politickou shodu za podpory ministerstva z hlediska legislativního zpracování. Nebráním se možnému zpřísnění těchto přijímacích řízení. Nicméně, vážené poslankyně, vážení poslanci, chci vás ubezpečit, že meziresortní připomínkové řízení ukázalo, že skutečně je příliš mnoho názorů na to, jak to pojmout, a naopak jsou samozřejmě různé asociace a sdružení, které chtěly přece jenom ponechat větší míru kompetence na řediteli, na jeho úsudku nebo naopak dát větší volnost dětem z hlediska jejich přístupu ke střednímu vzdělávání v této chvíli. Co se týká otázky očkování, která tady byla definována, samozřejmě vím, že mezi poslanci a poslankyněmi na to existují různé názory. V tuto chvíli mohu jenom avizovat to, že pokud se jedná o předškolní vzdělávání od pěti do šesti let, pokládala bych za racionální, pokud bychom umožnili, právě proto, že se jedná o povinné předškolní vzdělávání, i dětem, které tedy nejsou proočkovány, protože tato povinnost neplatí pro školní docházku od první třídy, od šesti let, jsem otevřena se o tom bavit v rámci pěti šesti let s tím, že v tuto chvíli jsme si udělali analýzu zákona o ochraně veřejného zdraví a je i výklad, že zákon o ochraně veřejného zdraví tím, že právě uvolňuje otázku proočkování právě pro povinné vzdělávání, tak umožňuje výklad, že právě od pěti do šesti let, pokud prohlasujete povinné předškolní vzdělávání, se to automaticky na tyto děti od pěti do šesti let nevztáhne. Dětské skupiny jsem samozřejmě brala v úvahu. se ale přiznám, že jsem se velmi podrobně seznámila se stenozáznamy rozpravy, která se tady v Poslanecké sněmovně vedla v rámci dětských skupin. Chci jenom zdvořile upozornit na to, že všechny rozpravy, které se tady na plénu vedly v případě schvalování dětských skupin, zdůrazňovaly, že se jedná o dočasné řešení, že se nejedná o nahrazení přípravy vzdělávání v rámci mateřských škol, že čekáme na skutečně materiální a personální podporu mateřských škol, kterou vláda připravuje, a z tohoto důvodu tedy volíme jako alternativu dětské skupiny. Jenom bych chtěla upozornit, že jsem se seznámila se stávajícím stavem registru vedeného na Ministerstvu práce a sociálních věcí. Je zde tedy evidováno 49 dětských skupin, což je poměrně málo z hlediska registrace, protože samozřejmě tím pádem zůstává řada neregistrovaných, a chci vás informovat o tom, že drtivá většina těchto dětských skupin jsou buďto takzvané firemní školky, anebo jsou to dětské skupiny při zdravotnických zařízeních, kdy samy tyto dětské skupiny deklarují, že jsou určeny pro děti od jednoho do tří let, to znamená se říct, že skutečně většinově to míří naopak na ještě děti mladší, nikoliv tedy děti od pěti do šesti let. Z tohoto důvodu jsem jako ministryně školství nepřijala dětské skupiny do náruče mateřských škol. Nicméně zase poctivě avizuji, že jsem připravena ve výborech diskutovat o firemních školkách a lesních školkách, protože obecně pokládám za velkou chybu v předchozích letech, že jsme, a vidím, že poslanci se těší, že obecně jsme udělali velkou chybu v rámci předškolního vzdělávání a jeho podpory jako vzdělávání našich dětí, protože jsme vystrkovali i instituce, které skutečně vzdělávání poskytují, přijímají vzdělávací program z různých dalších byrokratických důvodů právě ze skupiny mateřských škol, a obávám se, že jsme si příliš nepomohli. Co se týká kritiky individuálního vzdělávání, tak sami jste měli možnost slyšet, že část poslanců naopak horuje za individuální vzdělávání i na druhém stupni. Druhé části se nelíbí ani individuální vzdělávání v předškolním vzdělávání. Nalézt samozřejmě absolutní shodu si troufám říct, že je takřka nemožné. jako ministryně bude samozřejmě usilovat o co největší vaši většinovou podporu. Co se týká námětu, že by snad Česká školní inspekce měla obcházet školy a na základě hodnocení takzvané kvality je případně mít kompetenci zavírat, upozorňuji, že to opravdu není úkolem České školní inspekce. Není to úkolem ani inspekčních orgánů nikde v zahraničí. Spíš překvapuje, že takový námět padá. Je pravda, jak to zaznělo v příspěvku pana poslance Bendla, že otázku měření kvality dělá více institucí, a bych měla ambici do budoucna toto sjednotit kompetenčně, aby v tom byla trošku předvídatelnost a pořádek, protože neustále někdo hodnotí a testuje naše školství, ale obávám se, že testování nepomůže, protože nemám pocit, že bychom se prostřednictvím různých testů z hlediska hodnocení z hlediska vnějších institucí posouvali nějak výrazně dopředu. Také bych chtěla reagovat na obavy paní poslankyně Chalánkové nebo paní poslankyně Putnové, že snad mateřské školy nebo předškolní vzdělávání ambici nahradit výchovu rodičů. To v žádném případě. Také bych možná raději používala pro předškolní vzdělávání, ho zvolíme jakoukoliv formou, spíše pojem výuka, nikoliv výchova. jsem toho daleka. Na druhé straně prosím poslance a poslankyně, aby si uvědomili, že přece většina rodičů nás naopak žádá, abychom předškolní vzdělávání zajistili co nejvíce individuální, aby rozvíjelo talent i individualitu jejich dětí, abychom zajistili kapacity mateřských škol, a drtivá většina rodičů, se jim to líbí, nebo ne, po skončení rodičovské dovolené odchází do práce. Víte možná lépe než z hlediska rozprav v Poslanecké sněmovně, jak jsme na tom reálně z hlediska slaďování rodinného a pracovního života. Ambice, že by snad většina rodičů měla to štěstí se věnovat individuálně po celý den svým dětem v rámci jejich věku pět šest let, bych si to možná také přála, ale není to tak. Chci jenom ještě říct, že jako ministryně školství se soustředím na 90 % rodičů a 90 % dětí. Zároveň nepopírám individualitu 10 % rodičů, kteří si zvolí jinak. Myslím si, že správně vyvažujeme oba dva pohledy na věc, ale není přece možné zase z hlediska rozvoje individuality menšiny přistoupit k tomu, že to, co většinově je využíváno, tak bude pošlapáno. Doufám, že jsem reagovala na všechny připomínky, s tím, že nebudu detailně reagovat na to, co si myslím o vyšších odborných školách, nebudu reagovat na to, jak budeme podporovat talentovanou mládež, protože to teď není součástí předložené novely. Samozřejmě na to nějaký odborný názor mám. Co se týká talentované mládeže, si myslím, že vás jako poslance a poslankyně příjemně překvapím v tom, co jsme učinili nebo co činíme jako Ministerstvo školství, v rámci výborů, ale protože se nejedná o součást novely, jak byla předložena, tak se jenom dívám do vašich řad a budu samozřejmě připravena ve věcech, kde máte náměty, co v novele chybí, reagovat v rámci výborů. Naposledy řeknu, že poněkud zklamalo opakované hodnocení situace Univerzity Jana Amose Komenského. se asi v tuto chvíli umenším na to, že samozřejmě budu k dispozici k vysvětlení každému poslanci, který o to požádá. Z hlediska interpelací bych chtěla říct, že se interpelací účastním, ale byla jsem ve čtvrtek nemocná.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities