|

ps2013-033-09-001-067.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení

Date2015-10-27
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/067
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033350.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   25 < Page 26 > 27

Nejprve stručně k otázce ekonomické náročnosti a ke kapacitám mateřských škol. Opak na rozdíl od toho, co někteří podezřívali, je pravdou. Do jaké míry jsme se zabývali kapacitami mateřských škol? jsem se zabývala touto situací velmi detailně a právě proto disponuji velmi detailním přehledem toho, jak jsme na tom s kapacitami, a to do úrovně okresního členění. Co se týká předpokladu, jakým způsobem vyhodnocujeme kapacity, tak možná bude pro vás překvapením, že celkově máme nadkapacitu v rámci mateřských škol, a to i poté, co zavedeme reálně nárok na předškolní vzdělávání pro děti čtyřleté a tříleté. I v rámci varianty, kdy většina dětí ve věku od tří let do zahájení školní docházky bude navštěvovat předškolní vzdělávání, tak v roce 2016 (řečeno 2006)to znamená, že problémy nám nastanou pouze v Praze-východ, v Praze-západ, v Mostě a lze předpokládat odůvodněně problémy v Praze, v Kladně, v Kutné Hoře, v Mladé Boleslavi, v Teplicích, v Liberci a v Brně-městě. V ostatních 67 okresech lze předpokládat dostačující kapacity mateřských škol. Tady jen upozorňuji na to, že v roce 2016 ty změny ještě nerealizujeme. Realizujeme je od roku 2017. V roce 2017 bude kapacita přebývat o 76 tis. míst. Problémy budou na Praze-západ, v Praze, v Kladně, v Mladé Boleslavi, v Praze-východ, v Mostě, v Liberci a do problémů se nově dostane okres Brno-město. Důvod, proč jsem odeslala dopisy Svazu měst a Sdružení místních samospráv, je ten, že ne že bych neměla představu o investičních možnostech státu, jsem upozorňovala na investiční programy Ministerstva financí i Ministerstva školství v této věci, ale cítila jsem za svou povinnost se zeptat obcí na to, jakým způsobem ony plánují rozvoj svých obcí. Protože samozřejmě z hlediska demografického vývoje logicky můžu předpokládat vývoj pouze u dětí narozených. Nevím, kolik dětí se narodí, nevím, k jakým pohybům dojde v území z hlediska např. rozvoje nových investičních výstaveb. To znamená, jsem dopisem směrem ke Sdružení místních samospráv a Svazu měst šla mnohem dál, než kdy kdo zašel. Skutečně zajímá, jaká ta situace je, a aby ani v budoucnu nevznikly obcím problémy nebo abychom zavčas formulovali investiční programy, nové investiční programy zaměřené na tyto potřeby, abychom se chovali jako vláda odpovědně z hlediska budoucích vlád, které přijdou. (Hluk v sále.)Co se týká dalších věcí z hlediska nákladů. to nebudu opakovat, říkala jsem to několikrát. Mohu tady stručně jenom říct, že množství finančních prostředků, které směřujeme na investice, materiální vybavenost a personálie nemá obdoby za posledních deset let. To znamená, nepředpokládám problémy v praxi. Naopak z hlediska chování rodičů, a proto je také důležité komunikovat s obcemi takto individuálně, jak jsem začala, je to, že řada rodičů volí nikoliv mateřskou školu ve svém bydlišti, ale mateřskou školu v místě svého pracoviště. Takže i o tom chceme vědět a máme odpovědnost jako vláda umět na to znát odpovědi a reagovat. Co se týká dostupnosti a dopravní obslužnosti, tak vy víte, že návrh předpokládá zajištění v úrovni krajů. Tady aktivně jednám s kraji. Ani jeden z krajů neavizoval problém z hlediska spádovosti do dosahu 4 km od bydliště. Co se týká byrokracie směrem k rodičům, kteří v tuto chvíli předškolní vzdělávání nevyužívají. Tak znovu opakuji, že naopak předškolní vzdělávání není chápáno - tady je částečně odpověď Markovi Bendovi - jako povinná školní docházka, její rozšíření. Jedná se o povinné předškolní vzdělávání. Tam pravdu naopak Nina Nováková z hlediska svého hodnocení, že jde o kombinaci dvou metod, jak k dané problematice přistoupit. A pro rodiče, kteří nebudou chtít z důvodů, o kterých hovořil Marek Benda, ústavních, nebo z důvodů, o kterých hovořil pan poslanec Bendl, z důvodu jiného slaďování bych řekla rodinného a pracovního života, uspokojování vzdělávacích potřeb dětí, tak oni jenom zcela prostě oznámí v místě svého bydliště, ve spádové škole, že využívají individuální vzdělávání. Nic víc. A naopak tato spádová škola jim bude pro jako podporu jejich aktivitám v rámci rodičovské odpovědnosti zajišťovat, že ještě předtím, než by případně selhaly děti v rámci povinného školního zápisu - a my víme, že selhává 23 26 % dětí, to je zkrátka příliš mnoho - tak jim zavčasu poskytneme podporu v těch kompetencích a návod, jak mohou své děti vzdělávat, jak tyto kompetence doplnit. sama jsem v generaci, kde samozřejmě většina našich dětí buď navštěvuje brzké ročníky základního vzdělávání, nebo mateřské školy. Moje děti navštěvují mateřskou školu. A mohu vás ubezpečit, že bych byla opravdu daleka toho byrokraticky rodiče zatěžovat mj. z praktických důvodů - kdybych odváděla své dítě do školky, oni by tam chytili a samozřejmě by nepochválili. (Neúnosný hluk v sále.)Co se týká připomínek ze strany paní poslankyně Niny Novákové, tak ano, je to pravda, je to kombinace povinného vzdělávání a povinné školní docházky. jsem na začátku řekla, že jsme se snažili sladit - Místopředseda PSP Jan Bartošek se omlouvám, paní ministryně, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale požádám vás, kolegyně a kolegové, o ztišení. Prosím. Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová- nesmířené skupiny, které samozřejmě nazírají zcela odlišně na systém vzdělávání, a snažili jsme se maximálně je přiblížit. Právě proto, že nedělám ze vzdělávání politikum, ale pokládám to za velmi důležitou věc. A byla bych ráda, kdybych i v Poslanecké sněmovně dokázala v rámci vládního návrhu nebo případně přijatých pozměňovacích návrhů za legislativní podpory ministerstva, jak jsem avizovala, najít širokou shodu. Co se týká námětů, které zazněly z hlediska toho, jak budeme reagovat na očkování, jak je to s individuálním vzděláváním, podpora individuálního vzdělávání v druhém stupni, co se bude dít s dvouletými dětmi, jak na to pamatujeme z hlediska středních škol, z hlediska přijímacích zkoušek, jak bude přesně fungovat přijímací řízení z hlediska prvního kola, druhého kola, jakým způsobem se bude vyhodnocovat úspěšnost. Vážené dámy a pánové, s ohledem na běh času, bych dokázala odpovědět, odkázat na příslušné výbory... Poslanci signalizují, jestli mám začít odpovídat. (Poslanec Stanjura kýve.) s tím nemám problém. Můj fanoušek pan předseda Stanjura signalizuje, tak dobře. začnu tedy jednotlivě odpovídat. V případě jednotných přijímacích řízení na střední školy to bude fungovat tak, že z hlediska toho, co je naznačováno v některých příspěvcích poslanců jako cut-off score, tzn. určení úspěšnosti, která, pokud nedosáhnete jako žák, vás vylučuje ze středního vzdělávání, tak toto není zákonem stanoveno. Není to stanoveno ani prováděcím předpisem. A skutečně je to tak, že hranici, která znamená úspěch z hlediska přístupu do středního vzdělávání, stanoví ředitel. Šli jsme tou měkčí formou a doplnili tady z hlediska informací žáků i rodičů - a samozřejmě i my jako ministerstvo budeme vědět příslušná data z hlediska těchto přijímacích řízení, aby školy musely zveřejnit, jakého nejméně úspěšného žáka přijímají. Je to měkčí forma. Na druhé straně je možná. A z hlediska skutečné optimalizace středních škol souhlasím s tím, a jsem to říkala při předkladu novely zákona o pedagogických pracovnících, že počítám s tím, že změny financování regionálního školství neopominou střední školy. A nutno také vzít v úvahu, že právě změny financování regionálního školství vhodně doplní tato měkká opatření vlády směrem k přijímacím řízením a k větší kultivaci a zkvalitňování prostředí středního vzdělávání. Co se týká druhého kola, tak je to tak, že samozřejmě i v druhém kole je relevantní ten test z hlediska češtiny a matematiky, ale příslušná ustanovení školského zákona, tak jak vám byl předložen, reagují na situaci, kdy např. v prvním kole se žák bude hlásit na školu, kde není jednotný test, jsou tam ty talentové zkoušky, a tím pádem zákon předpokládá, že pokud takto třeba neúspěšný v rámci konzervatoře se bude hlásit v druhém kole na střední školy, tak musí ten ředitel zvolit obdobu toho srovnávacího testu z češtiny a matematiky. Takže je to tato situace.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities