Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Nejprvestručněkotázceekonomickénáročnostiakekapacitámmateřskýchškol.Opaknarozdílodtoho,coměněkteřípodezřívali,jepravdou.Dojakémíryjsmesezabývalikapacitamimateřskýchškol?Jájsemsezabývalatoutosituacívelmidetailněaprávěprotodisponujivelmidetailnímpřehledemtoho,jakjsmenatomskapacitami,atoaždoúrovněokresníhočlenění.Cosetýkápředpokladu,jakýmzpůsobemvyhodnocujemekapacity,takmožnábudeprováspřekvapením,žecelkověmámenadkapacituvrámcimateřskýchškol,atoipoté,cozavedemereálněnároknapředškolnívzděláváníprodětičtyřletéatříleté.Ivrámcivarianty,kdyvětšinadětívevěkuodtříletdozahájeníškolnídocházkybudenavštěvovatpředškolnívzdělávání,takužvroce2016(řečeno 2006)toznamená,žeproblémynámnastanoupouzevPraze-východ,vPraze-západ,vMostěalzepředpokládatodůvodněněproblémyvPraze,vKladně,vKutnéHoře,vMladéBoleslavi,vTeplicích,vLiberciavBrně-městě.Vostatních67okresechlzepředpokládatdostačujícíkapacitymateřskýchškol.Tadyjenupozorňujinato,ževroce2016tyzměnyještěnerealizujeme.Realizujemejeažodroku2017.Vroce2017budekapacitapřebývato76tis.míst.ProblémybudounaPraze-západ,vPraze,vKladně,vMladéBoleslavi,vPraze-východ,vMostě,vLiberciadoproblémůsenovědostaneokresBrno-město.Důvod,pročjsemodeslaladopisySvazuměstaSdruženímístníchsamospráv,jeten,ženežebychnemělapředstavuoinvestičníchmožnostechstátu,jájsemupozorňovalanainvestičníprogramyMinisterstvafinancíiMinisterstvaškolstvívtétověci,alecítilajsemzasvoupovinnostsezeptatobcínato,jakýmzpůsobemonyplánujírozvojsvýchobcí.Protožejásamozřejmězhlediskademografickéhovývojelogickymůžupředpokládatvývojpouzeudětínarozených.Nevím,kolikdětísenarodí,nevím,kjakýmpohybůmdojdevúzemízhlediskanapř.rozvojenovýchinvestičníchvýstaveb.Toznamená,jájsemdopisemsměremkeSdruženímístníchsamosprávaSvazuměstšlamnohemdál,nežkdykdozašel.Skutečněmězajímá,jakátasituaceje,aabyanivbudoucnunevzniklyobcímproblémyneboabychomzavčasformulovaliinvestičníprogramy,novéinvestičníprogramyzaměřenénatytopotřeby,abychomsechovalijakovládaodpovědnězhlediskabudoucíchvlád,kterépřijdou.(Hluk v sále.)Cosetýkádalšíchvěcízhlediskanákladů.Játonebuduopakovat,říkalajsemtoužněkolikrát.Mohutadystručnějenomříct,žemnožstvífinančníchprostředků,kterésměřujemenainvestice,materiálnívybavenostapersonálienemáobdobyzaposledníchdesetlet.Toznamená,nepředpokládámproblémyvpraxi.Naopakzhlediskachovánírodičů,aprotojetakédůležitékomunikovatsobcemitaktoindividuálně,jakjájsemzačala,jeto,žeřadarodičůvolínikolivmateřskouškoluvesvémbydlišti,alemateřskouškoluvmístěsvéhopracoviště.Takžeiotomchcemevědětamámeodpovědnostjakovládaumětnatoznátodpovědiareagovat.Cosetýkádostupnostiadopravníobslužnosti,takvyvíte,ženávrhpředpokládázajištěnívúrovnikrajů.Tadyjáaktivnějednámskraji.Anijedenzkrajůneavizovalproblémzhlediskatéspádovostidodosahu4kmodbydliště.Cosetýkábyrokraciesměremkrodičům,kteřívtutochvílipředškolnívzdělávánínevyužívají.Takznovuopakuji,ženaopakpředškolnívzděláváníneníchápáno-tadyječástečněodpověďMarkoviBendovi-jakopovinnáškolnídocházka,jejírozšíření.Jednáseopovinnépředškolnívzdělávání.TammápravdunaopakNinaNovákovázhlediskasvéhohodnocení,žejdeokombinacidvoumetod,jakkdanéproblematicepřistoupit.Aprorodiče,kteřínebudouchtítaťzdůvodů,okterýchhovořilMarekBenda,ústavních,nebozdůvodů,okterýchhovořilpanposlanecBendl,zdůvodujinéhoslaďováníbychřeklarodinnéhoapracovníhoživota,uspokojovánívzdělávacíchpotřebdětí,takonijenomzcelaprostěoznámívmístěsvéhobydliště,vespádovéškole,ževyužívajíindividuálnívzdělávání.Nicvíc.Anaopaktatospádováškolajimbudepronějakopodporujejichaktivitámvrámcirodičovskéodpovědnostizajišťovat,žeještěpředtím,nežbypřípadněselhalydětivrámcipovinnéhoškolníhozápisu-amyvíme,žeselhává23až26%dětí,tojezkrátkaažpřílišmnoho-takjimzavčasuposkytnemepodporuvtěchkompetencíchanávod,jakmohousvédětivzdělávat,jaktytokompetencedoplnit.Jásamajsemvgeneraci,kdesamozřejměvětšinanašichdětíbuďnavštěvujebrzkéročníkyzákladníhovzdělávání,nebomateřskéškoly.Mojedětinavštěvujímateřskouškolu.Amohuvásubezpečit,žebychbylaopravdudalekatohobyrokratickyrodičezatěžovatužmj.zpraktickýchdůvodů-kdybychodvádělasvédítědoškolky,onibymětamchytiliasamozřejměbyměnepochválili.(Neúnosný hluk v sále.)CosetýkápřipomínekzestranypaníposlankyněNinyNovákové,takano,jetopravda,jetokombinacepovinnéhovzděláváníapovinnéškolnídocházky.Jájsemnazačátkuřekla,žejsmesesnažilisladit-Místopředseda PSP Jan BartošekJáseomlouvám,paníministryně,ževámvstupujidovašehoprojevu,alepožádámvás,kolegyněakolegové,oztišení.Prosím.Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová-nesmířenéskupiny,kterésamozřejměnazírajízcelaodlišněnasystémvzdělávání,asnažilijsmesemaximálnějepřiblížit.Právěproto,ženedělámzevzdělávánípolitikum,alepokládámtozavelmidůležitouvěc.Abylabychráda,kdybychivPoslaneckésněmovnědokázalavrámcivládníhonávrhunebopřípadněpřijatýchpozměňovacíchnávrhůzalegislativnípodporyministerstva,jakjsemavizovala,najítširokoushodu.Cosetýkánámětů,kterézaznělyzhlediskatoho,jakbudemereagovatnaočkování,jakjetosindividuálnímvzděláváním,podporaindividuálníhovzdělávánívdruhémstupni,cosebudedítsdvouletýmidětmi,jaknatopamatujemezhlediskastředníchškol,zhlediskapřijímacíchzkoušek,jakbudepřesněfungovatpřijímacířízenízhlediskaprvníhokola,druhéhokola,jakýmzpůsobemsebudevyhodnocovatúspěšnost.Váženédámyapánové,sohledemnaběhčasu,ačbychdokázalaodpovědět,odkázatnapříslušnévýbory...Poslancisignalizují,jestlimámzačítodpovídat.(Poslanec Stanjura kýve.)Jástímnemámproblém.MůjfanoušekpanpředsedaStanjurasignalizuje,takdobře.Jázačnutedyjednotlivěodpovídat.Vpřípadějednotnýchpřijímacíchřízenínastředníškolytobudefungovattak,žezhlediskatoho,cojenaznačovánovněkterýchpříspěvcíchposlancůjakocut-offscore,tzn.určeníúspěšnosti,která,pokudjínedosáhnetejakožák,vásvylučujezestředníhovzdělávání,taktotonenízákonemstanoveno.Nenítostanovenoaniprováděcímpředpisem.Askutečnějetotak,žehranici,kteráznamenáúspěchzhlediskapřístupudostředníhovzdělávání,stanovíředitel.Šlijsmetouměkčíformouadoplnilitadyzhlediskainformacížákůirodičů-asamozřejměimyjakoministerstvobudemevědětpříslušnádatazhlediskatěchtopřijímacíchřízení,abyškolymuselyzveřejnit,jakéhonejméněúspěšnéhožákapřijímají.Jetoměkčíforma.Nadruhéstranějemožná.Azhlediskaskutečnéoptimalizacestředníchškolsouhlasímstím,aužjsemtoříkalapřipředkladunovelyzákonaopedagogickýchpracovnících,žepočítámstím,žezměnyfinancováníregionálníhoškolstvíneopominoustředníškoly.Anutnotakévzítvúvahu,žeprávězměnyfinancováníregionálníhoškolstvívhodnědoplnítatoměkkáopatřenívládysměremkpřijímacímřízenímakvětšíkultivaciazkvalitňováníprostředístředníhovzdělávání.Cosetýkádruhéhokola,takjetotak,žesamozřejměivdruhémkolejerelevantnítentestzhlediskačeštinyamatematiky,alepříslušnáustanoveníškolskéhozákona,takjakvámbylpředložen,reagujínasituaci,kdynapř.vprvnímkolesežákbudehlásitnaškolu,kdeneníjednotnýtest,jsoutamtytalentovézkoušky,atímpádemzákonpředpokládá,žepokudtaktotřebaneúspěšnývrámcikonzervatořesebudehlásitvdruhémkolenastředníškoly,takmusítenředitelzvolitobdobutohosrovnávacíhotestuzčeštinyamatematiky.Takžejetotatosituace.