Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Nadruhoustranu,pokudrodičebudoumusetdokládatabudoupodrobenikontrole,pročsetakovétopovinnépředškolnídocházkyjejichdětinebudouzúčastňovat,taksedostávámedosituace,kdyskutečněnastávávyššíingerencestátudosvobodyrodiny.Ajednáseprávěozásahdosubsidiarityrodiny.Játentopojemtadyužijještěpodruhé.Subsidiaritarodinyznamená,žestátnemáprávovstupovatdosvobodyrodinyarodinasamajezodpovědná,rodičejsouzodpovědnizavýchovudětí.Každérozšířeníingerencestátudosvobodyrodinypřinášíneblahévýsledky.Jetomyšlenosicedobře,alevýsledkynemusíbýtnejlepší.ProdětizesociálněvyloučenéhoprostředísenámvelmidobřeosvědčilyvOlomouckémkrajipřípravnénultéročníkyamyslímsi,žebylydoceladostačujícípředevšímprotytoděti.Pokudzdebylyzmíněnystáty,kdemajíjižnižšívěkpropovinnépředškolnívzdělávání,nebodokonceiškolnívzdělávání,takbychchtělaříci,žesejednáostáty,kteréspíšepreferujíkolektivistickéviděnísvěta.Ajetěchtostátůhodněapřinášítoimnohéneblahéosudyprorodinyvtěchtostátech.Takébychchtělazmínit,bylozdecitováno,ženadoporučeníOECDbychomsemělichovattakčionak.Tatodoporučenírůznýchnevolenýchinstitucísetýkajíijinýchoblastíživotalidí.Ajábychktomuchtělaříci,žezato,jakýmzpůsobemsinastavímeaťužškolství,nebosociálníproblematikuvnašízemi,zodpovídámepouzemyposlanciaPoslaneckásněmovnaParlamentuČeskérepublikyažádnénevolenédoporučujícíinstituce.Taktobychchtělařícijakodruhouzmínkuoprincipusubsidiarity.Jetosubsidiaritastátu.Takžetobyladalšívěc.Aještěprovazbanajinézákony.Školskýzákonprávěvzhledemktomu,žesetýkáživotarodin,velmiúzcesouvisítakésezákonemosociálně-právníochranědětí.Zdesehovoříčastooprávechdítěte.Oprávudítětedosáhnouttohonejlepšího,covněmje.Alepokudtotonejlepšívsouladusnejlepšímzájmemdítětebudeurčovatstátastátníúředníci,takjetoskutečněnadvládastátunadsvobodourodiny.Rodičemajíprávonavýchovudětíajáopravduvelmiprotestujiprotitomu,abytotoprávodítěteurčovalinevoleníastátníúředníci.Aještě,budutovelmibedlivěsledovat,protožeprovazbaškolskýchzákonůsezákonemosociálně-právníochranědětínastoleje.Bylazmiňovánajižpřiminulémprojednáváníškolskéhozákona,týkásetakéinkluzivníhovzděláváníajsoutověci,kterýmsebuduvelmipečlivěvěnovat.Druháčást,kterásetýkáškolníhovzdělávání,tambychsechtělazmínitještěodvouvěcech.Předevšímrodičemnohdynemajíčasasílusledovat,cosevmateřskýchškolkáchaškoláchučípředevšímvtěchpředmětech,kteréjsouvelmicitlivéakterébysemělyvěnovatspíševýchověkevztahůmmezilidmi.Alenaopakdětisetamučínapříkladpředčasněbrzypouzeotechnikáchsexuálníhoživota.Proněkterédětijetotopředčasnéamůžejimtovzítidětství.Pokudsetýkáodbornéhovzdělávání,taksamajsemsedlouhozamýšlelanadtím-protoževelmidobřezní,ženašeškolstvímábýtnastavenonapotřebytrhu,napotřebyinvestorůazaměstnavatelů.Každýsijistěpřeje,abydětiposkončeníškolnídocházkyadalšíchstupňůškolníhovzděláváníbylydobřezaměstnatelné.Tourčitěano.Alevzhledemktomu,jakrychleapřekotněsevyvíjínašespolečnost,takjetakénesmírnědůležité,abymělyconejširšívšeobecnévzdělání.Protožejedinětakmohoupotomodolávatrůznýmúskalím.Protojsempro,abyveškoláchjednakbylavýchovaavzdělávánívelmipřesné,abydošlokezpřísnění,abybylymotivačníprvkyjakproučitele,protožeučitelémnohdynemajímotivaci,jakýmzpůsobemžákyučí.Ajestlijeučídobře,nebošpatně,sevpodstatěžádným-nebominimálněprojevínatom,jakýmzpůsobemjsouodměňováni.Tomámteďkonkrétníinformaceznějakébesedysředitelemstředníškoly.Toměúplněšokovalo.Kdyžsemužácismějídoočí,žejejimtojedno,jestlisebudouučit,nebonebudouučit,taktoješokující,protožetydětisenebojíajimseučitnechce.Toznamená,mysejichmámeprosit,jestlisebudouučit?Jenesmírnědůležité,abyseučilydějepis,abyseučilymatematiku,fyzikuapřírodnívědy.Atopředevšímproto,abymělyvzděláníconejširší,abysenestalyoběťminejrůznějšíchmanipulátorů,ažbudoudospělí.Zasebebychpoprosila,abytentotiskbylpřiřazenapřidělenkprojednánívýborusociálnímu.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji,paníposlankyně.AnynípožádámřádněpřihlášenéhopanaposlanceMarkaBenduojehopříspěvek.PřipravísepaníposlankyněHanaAulická.Prosím,paneposlanče.Poslanec Marek BendaVáženýpanemístopředsedo,váženápaníministryně,váženédámy,váženípánové,užtohozaznělostrašněmoc,takžejáužsepokusímbýtjenomvelmistručný.Jednaústavněprávnípřipomínka,kteroubychrádmělkpaníministryni.Paníministrynějevelmimladá,akdybytonebylopolitickynekorektní,takbychřeklivelmikrásná.Aletímpádemsinepamatuje,jakapročseschvalovalaListinazákladníchprávasvobod.Jábychjenomrádpřipomnělčasaformulace,kterébylyzvoleny,protožejsmeListinuzákladníchprávasvobodschvalovalivroce1991po40letechkomunistickétotalityapředtímskrátkoupřestávkoudalšíchsedmiletechnacistickétotality.Aprávějsmevěděli,žejednoznejvětšíchnebezpečí,kterépředstavujítotality,jsoupokusyozasahovánídorodin,pokusyotoodebíratdětidonějakéhotypukolektivníchzařízení.NenáhodoujakovšechnyLeninovyspisy,kteréjsmesebohuželnastředníchškoláchmuseliučit,vykládaly,ženavybudovánísocialismujenejdůležitějšízrušitrodinuapřikázatdětidonějakýchspolečenskýchzařízení,aťužsejmenovalyjesle,školkynebocokolipodobného,protožetímpřecevychovámtohonovéhosocialistickéhočlověkaazrušímkonečnětenpřekonanýinstitutstarérodiny.ProtoListinabylaformulovánatak,jakformulovánabyla,kdevčlánku32říkánaprostojednoznačně:"Péčeodětiajejichvýchovajeprávemrodičů.Dětimajíprávonarodičovskouvýchovuapéči.Právarodičůmohoubýtomezenaanezletilédětimohoubýtodrodičůodloučenyprotijejichvůlijenrozhodnutímsoudunazákladězákona."Jenrozhodnutímsoudunazákladězákona.DalšíčlánekÚstavy,resp.Listinyzákladníchprávasvobodvčl.33.říká:"Každýmáprávonavzdělání."Aprosím,abybylapozorněsledovánadruhávěta:"Školnídocházkajepovinnápodobu,kteroustanovízákon."Bylijsmesivědomi,žejepotřebazavéstpovinnouškolnídocházku,abynebylomožnénazákladětěchpředchozích.Aleřeklijsmejenomškolnídocházkajepovinnápodobu,kteroustanovízákon.Jávím,žepaníministryněsitohojedojistémíryvědoma,prototakopatrněpořádlavírujemezitím,jestlijetodesetiletáškolnídocházka,nebojestlijetopovinnépředškolnívzdělávání.Jáovšemtvrdím,žepovinnépředškolnívzděláváníjeprotiústavní.JevrozporusnašíListinouprávasvobod.Avelmibychpoprosil,abybude-litentomateriálpřikázándovýboru,abybylpřikázánjenomčistěztohotoúhlupohleduidoústavněprávníhovýboru,abychomsezabývaliotázkoutoho,zdajemožnépředepsatpovinnýročníkmateřskéškoly.Jásimyslím,žesi,ano,můžemehrátstímodkolikaletjepovinnáškolnídocházka,dokolikaletješkolnídocházka.Alemyslímsi,ženeníprávostátupředepsatvezněnístávajícíListiny-atatoListinabymuselabýtzměněnaatosimyslím,žesepaníministryněneodváží-neníprávostátupředepsatpovinnépředškolnívzdělávání.Ateďodhlížímodvšechvěcnýchargumentů.Mnějdejenomočistětenústavněprávnírozměr,kterýmyslím,žejejasný.Pokudústavněprávnírozměrjetakový,žeříká"péčeodětijeprávemrodičů,státmůžepřikázatpovinnouškolnídocházku",pakjejasné,ženesmípřikázatnicjiného.Atodokonceanizákonodárce.Atadybychvelmipoprosil,abychomsetímproblémemzabývaliztétostrany,protožesimyslím,kromětoho,žetojevěcněšpatně,žetojevrozporusListinouzákladníchprávasvobod.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkujivám,paneposlanče.Evidujijednufaktickoupoznámku,kteroumápaníposlankyněMartaSemelová,připravísepaníposlankyněHanaAulická.Prosím,máteslovo.