ps2013-033-09-001-067.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.00 hodin) Já bych si dovolila reagovat jenom na některé své předřečníky , kteří říkali , jak je důležité , aby rodina sehrála velmi významnou roli ve výchově mladých lidí . Já sama mám staršího syna a před 22 lety jsem svého syna do mateřské školy nedávala , protože měl velmi dobré zázemí doma , měl zázemí i mých rodičů i u rodičů mého muže . Dělala jsem to v té nejlepší víře . Můj syn nastoupil do první třídy a zjistila jsem , že mezi 30 žáky jen on jediný , který neabsolvoval mateřskou školku , a on jediný je ten , který se s těmi dětmi nezná . A nebylo to o tom , že by nezvládal učivo prvního ročníku , proč se mu na začátku nelíbilo v první třídě . Bylo to o tom , že ty děti mezi sebou měly velmi dobré vztahy , znaly se , byli to kamarádi a on mezi nimi byl cizí . Pro něho ten vstup do prvního ročníku byl velmi traumatizující . Mám - li to posoudit podle svého syna , tak si myslím , že bude ve prospěch dětí , pokud budou mít možnost si hrou a získáním určitých návyků získat kamarády , a jejich přestup nebo postup do první třídy pak bude daleko jednodušší . Samozřejmě nelze to generalizovat , ale je to jeden příklad ze života . Co se týká přijímacího řízení , stoprocentně podporuji státem garantované , ale jednotné , jednotně zadávané přijímací zkoušky . Trošku , a možná jsem jenom nepochopila paragrafové znění , nevím , jak to dopadne s těmi žáky , kteří v prvním kole jaksi neprojdou a budou se ucházet v druhém a jiném dalším kole , kde není určeno , že už musí skládat státní zkoušky . Jinými slovy - oni to mohou obejít a dostat se do prvního ročníku vlastně bez jednotného srovnání . Možná že si to jenom špatně vykládám . Možná že k tomu bude dobrý výklad , že my ředitelé si budeme přesně vědět rady , ale vidím tady určité úskalí a nebezpečí . To , čemu bych se ale chtěla věnovat , je maturitní zkouška . Víte , já jsem 16 let ředitelkou střední školy a vidím , v jaké kvalitě žáci opouštějí střední školu . Bohužel musím konstatovat , že ta kvalita za poslední dobu šla dolů , byť my jako střední školy se snažíme dělat své maximum . Ano , bylo to na úkor toho , že se ponížil počet žáků přicházejících do prvních ročníků . Ano , bylo to na úkor toho , že se nepovedla optimalizace škol ve všech krajích . Nicméně přicházejí také žáci se špatnými znalostmi ze základní školy s dobrými známkami ze základní školy a je dost těžké odhalit , která dvojka je ta správná dvojka a která dvojka je vlastně zakuklená trojka . Takže tyto přijímací zkoušky nám do určité míry pomohou srovnat a udělat si názor na kvalitu základních škol . To co mě trochu trápí , vracím se zpátky k přijímacímu řízení a k maturitám , je , že jsme se opravdu rozhodli v České republice měřit kvalitu školství na středních školách . Nás ani tolik nezajímá výsledek základní školy , byť je jaksi testujeme v 5 . a 9 . ročníku , ale nemá to žádnou vypovídající hodnotu , protože se to dál nijak nedá zúročit , a nás ani nezajímá , jaká kvalita je na vysokých školách . Věříme profesorům , že závěr a závěrečná zkouška je správně ohodnocena . Ale nevěříme učitelům na střední škole a musíme změřit kvalitu zde . To mě trošku trápí , ale s tím pravděpodobně nic neudělám . To už je tady historicky dáno . Já bych se zastavila tedy u maturit . Mě trochu trápí to , že přidáváme další všeobecný předmět ve státní části maturitní zkoušky , a tím povyšujeme tu všeobecnou maturitní zkoušku a ponižujeme u odborných škol prostor pro odborné vzdělávání . Já chápu , že tlak vysokých škol je , aby byla matematika součástí výstupu maturitní zkoušky . Nicméně odborné školy historicky tady byly proto , aby připravily žáky nejen po všeobecné , ale hlavně po odborné stránce . A od roku 2005 , kdy jsme změnili systém našeho školství a zhlédli jsme se ve školních vzdělávacích programech , jsme zasadili první ránu odborným školám povýšením všeobecných předmětů , dotace všeobecných předmětů ve vzdělávání . V té době školy musely ponížit část odborného vzdělávání . Musely hodně přemýšlet o vyváženosti mezi praxí a odborností , aby dosáhly cíle a dotáhly maturanty ke státní maturitní zkoušce z češtiny a z cizího jazyka . Zkušenost nám říká , že ty výsledky nejsou až tak vynikající . Žáci zatím maturují ze dvou předmětů a my jim od roku 2021 říkáme , že budou maturovat ze tří předmětů . Co to znamená pro nás ředitele odborných škol ? Opět se budeme muset podívat do školních vzdělávacích programů . Opět budeme muset zvážit , kde je možné ubrat z té odborné přípravy , protože desetihodinová dotace ve školním vzdělávacím programu pro žáky odborných škol nebude dostačující pro to , aby zvládli maturitní zkoušku . Ti , kteří to zvládnou při deseti hodinách , ti jsou většinou na gymnáziích . Ti , kteří nechtějí studovat pouze všeobecné vzdělání , ti jsou u nás . A já to považuji za další hřebíček do rakve středních odborných škol s maturitní zkouškou . Viděla jsem návrh vládního nařízení , které se zabývá výčtem oborů , které budou v první fázi zařazeny právě do maturitních oborů s matematikou jako závěrečnou maturitní zkouškou . Obávám se , paní ministryně prostřednictvím předsedajícího , že byť chceme podporovat technické a přírodovědné obory , tak do těchto oborů se nám poníží počet uchazečů , protože žáci z obav , že budou muset maturovat z matematiky , si raději vyberou jiný obor , méně náročný a půjdou cestou nejmenšího odporu . A to my přece nechceme . My jsme si přece řekli , že budeme podporovat technické a přírodovědné obory . Já jsem se seznámila se seznamem těchto prvních maturitních oborů a vidím v něm např . obor agropodnikání . Dovolím si za sebe jako ředitelku zemědělské školy , která tento obor ve škole má , říct , že to není správný krok . Studenti , kteří přicházejí do tohoto přírodovědného oboru , si ho vybrali proto , že buď mají doma farmu a chtějí získat odborné vzdělání , nebo je zajímá chov koní a jezdectví . To jsou ty hlavní směry , kterými chtějí jít . Matematika je pro ně další překážka k tomu , aby dosáhli opravdu středního vzdělání . Já jsem vás chtěla poprosit , paní ministryně , zamysleme se nad tím , jestli opravdu je nutné , aby i přírodovědné obory byly v té první vlně . Mám takový nápad či námět . Chceme - li tedy zavést plošně matematiku jako maturitní obor , jestli by nebylo dobré nejprve zapracovat do všech školních vzdělávacích programů potřebnou dávku dotace matematiky , výuky , a udělat pak jednorázový krok pro všechny školy . Protože věřte mi , že pro tyto obory , které jsou v návrhu vládního nařízení , to bude v příštích čtyřech letech velký hendikep . Takže myslím , že co se týká matematiky , bude určitě prostor v mém podvýboru pro střední a vyšší odborné vzdělávání , abychom se touto otázkou zabývali , a já doufám , že najdeme nějaký konsenzus . Nedá mi , abych se nedotkla toho , čeho mí dva předchozí řečníci se v podstatě dotkli , to je vyšší odborné vzdělávání . Vím , že vyšší odborné školy visí nějak v prostoru . Máme je v zákoně o regionálním školství . Považujeme je jejich formou za školy terciárního vzdělávání a narážíme na velký odpor vysokoškolských profesorů , kteří je nechtějí akceptovat . Přesto víme , že některé vyšší odborné školy jsou velmi kvalitní , a víme , že mnohdy absolventi těchto škol jsou na vyšší úrovni než absolventi bakalářských oborů . A říkám to zcela zodpovědně , protože u absolutoria u mě předsedají učitelé z vysokých škol a mnohdy toto říkají , že absolventské práce mých studentů jsou na kvalitnější úrovni než bakalářské práce . Proto se zamýšlím nad tím , proč připouštíme dublování vzdělání v systému , když můžeme ty dva systémy vysokých škol a vyšších odborných škol dobře a krásně propojit . Využít kvalitních vyšších odborných škol a zlevnit celý vzdělávací systém .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities