Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Vrátímsetedykpovinnémupředškolnímuvzdělávání.Myodvývojovýchpsychologůvíme,žetotoobdobídítětejenaprostoklíčovéprojehodalšírozvoj.To,včemselišímespaníministryníjakopředkladatelkouasdalšímistranami,jezpůsob,jakýmsebudemesnažitposkytnoutdítětitomaximum,kterévtomtověkumůžezískat.Představa,žetomůžemevyřešitjednodušenovelouškolskéhozákona,jepodleméhosouduzcelalichá.Pročvlastnědělámetutoúpravu?Chceme,abyděti,kteréjsouhendikepovanésvýmsociálnímpostavenímnebonedostatkempéčerodičů,tutopéčidostalyveškolce.Aletojepřecesociálníproblém,toneníproblémškoly!Jestližechceme,abyrodičedbalinavzdělání,předškolnívzdělánísvýchdětí,jetřebajítdoterénu,pracovatsrodinami,motivovatje,poskytovatjimpodporuajábudubránitvšechnymotivačníformy,kteréprotytorodinybyzestranyministerstvapřišly.Jedůležité,abyseděti,kterénejsoupřipravenyproškolnídocházku,nedostalydospirályneúspěchů,kterámůžekončitažnedokončenýmškolnímvzděláním.Alecestanevedeprostřednictvímzákona,cestavedeprostřednictvímosvěty,vzděláváníapůsobenínarodiče.Chcitadyzcelavážněupozornitnato,ževposledníchdvouletechjsmesvědkytoho,jakseodpovědnostrodičůarodičezevzdělávacíhosystémuvytlačují.Všimnětesi,jakrodičejsouzbavovánisvýchodpovědností,jakábylabouřlivádiskuseoindividuálnímvzdělání,jakobtížnějsmeprosazovaliahájilipozicirodičůveškolskýchradách.Tojevěc,kterájeskutečněalarmující.Jásedomnívám,žejednímzdůvodů,pročchcemenovelouřešitpředškolnívzdělání,jefakt,žesociálnídemokracietomělavesvémprogramu,atakprostřednictvímkoaličníhozákonasivzalajakorukojmívšechnyrodičeavšechnydětivpředškolnímvěku.Stojízazmínkuještěoblastodkladů.Všechno,cotadyzaznělo,množstvíodkladů,jepravdaajetřeba,abychomsenatozaměřili.Koneckoncůvýznamvzděláváníarozvojedětívpředškolnímvěkudokazujesámzákonvtom,žeposouvázápis,protoževdůvodovézprávěseuvádí,jakdůležitéjsoutřiměsícevtomtověku.Tomurozumíme,tochápeme.Aledomnívatse,žetotobudecesta,kterásnížíodklady,jezasepodleméhosoudunaprostozavádějící.Kdodnesžádáodklady?Předevšímjsoutorodiče,kteřítlačínaodbornápracoviště,abyumožnilyodkladdítěte.Atadysimyslím,žeselháváministerstvo.Ministerstvopřecemánástrojeamámetody,abyrodičůmvysvětlovalo,žepokudjejejichdítězraléproškolu,nemáveškolcecodělat,protožeprosvůjzdárnýrozvojpotřebujejinépodněty,nežkterémumůženabídnoutškolka.Ministerstvomádostatekodborníků,máautority,kterébymělynezpochybnitelnýmzpůsobemvysvětlovatveřejnosti,žetirodiče,kteříudětízpůsobilýchproškolutrvajínaodkladu,sloužídětemmedvědíslužbu.Tojsouvěci,kterénemůžeministerstvozanedbávat,apotomchtítvšechnolegalizovat.Druhouoblastí,kekterésechcivyjádřit,jsoupovinnépřijímacízkoušky.Jámámzdikcezákonapocit,žesejednáozákon-nezákon,protožepokudsebavímeonějakékategorizacisplněnýchpožadavků,taksevlastněbavímejenomoprvnímkolepřijímacíhořízení.Vedruhémkoleužjezákonředitel.Tenurčuje,kdobudemocibýtipřijatakdobudemocinastoupitnastředníškolu.Navícsetotýkápouzematuritníchoborů,takžeděti,kteréserozhodnounebovezmounavědomívsedméosmétřídě,žestudovatnepůjdou,nejsoudostatečněmotivovány.Myjsmezůstalinapůlcesty,covlastněchceme.To,coseteďděje,kodifikujesoučasnýstav,alejásetedyptám,včemjetodobrozpohledupředkladatele,kdyžnezavádívlastněnicnového,protoženastředníškolumůžemenastoupitbuďtotím,žesplnímepředpoklady,anebosipočkámenadalšíkola.Potomvšechnystudentypoměřímejednotnoustátnímaturitou.Kespolečnéčástistátníchmaturitsnadjenomtolik.Školajevelmihierarchickýsystém.Symbolyarituálytammajísvojinezastupitelnouroli.Symbolemprospolečnoučáststátnímaturityzmatematikyjeodklad.Jednoznačnědávámenajevo,žeto,cojsmeodložilidvakrát,můžemeodložitpotřetíadobudoucnatobudezasepředmětemdiskusí,vyjednávání,politickévůle.Odkladjezačátekneúspěchu.Pokuddnesposouvámematematiku,dávámejasněnajevo,žejsmeochotniotomještědálediskutovat.Mluvilajsemzatímjenomotom,covmateriáluje,alenikolivotom,covmateriálunení.Všichnisipamatujemediskusioindividuálnímvzdělánínadruhémstupniajápředpokládám,žetobudepředmětempozměňovacíchnávrhů,koneckoncůsamajsemhopředložila,takžepokudbychomsenatomnedohodlinějakvrámciškolskéhovýboru,takjsempřipravenatakučinit.Vícenežrokčekámojenovelatzv.českéškolybezhranic,kterámáupravovatlepšípodmínkyproděti,kterévyrůstajívzahraničí,ajsoutodětibuďtozespolečnýchmanželství,nebotřebadětidiplomatůapod.Bylabychráda,kdybychomvrámciřízenítétonovelytomohlipojmoutjakopozměňovacínávrh.Nehovořilijsmetadytakéovyššíchodbornýchškolách,cožjeveškolstvíhorkýbrambor,kterýministřipřehazují,protožesistímmocnevědírady.Vroce2008bylořečeno,ževyššíodbornéškolysebudoutransformovatbuďtovestředníškoly,anebovbakalářskouformu.Takžemámeočemmluvit.Detailnějšídiskusiskutečněnechávámažnaškolskývýbor,apokudnáspaníministryněvyzvalakekorektnídiskusi,takjástejněkorektnípřístupočekávámtakéodMinisterstvaškolství.Děkujivámzapozornost.(Potlesk poslanců TOP 09.)Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyniPutnovézajejípříspěvek.DalšířádněpřihlášenoujepaníposlankyněIvanaDobešová.Prosím,paníposlankyně.Poslankyně Ivana DobešováDobréodpoledne.Váženýpanepředsedající,děkujizaslovo.Váženápaníministryně,váženékolegyně,váženíkolegové,užtéměřtřihodinydiskutujemeonoveleškolskéhozákona,oregionálnímškolství.Nebudutadyopakovatjednotlivébody,kterénovelavsobězahrnuje,protožemyslím,žemýmipředřečníkytybodybylyvelmidobřepopsány.Dotklabychsejenomtřízákladníchbodů.Jedenznichjepovinnýposledníročníkmateřskéškoly.VnímámtojakovelmidobrýkrokMinisterstvaškolstvíkezkvalitněnípřípravyžákůnavstupdozákladníškolydoprvníhoročníkuamyslímsi,žeiprognózapříslibugaranceodroku2017pročtyřletéaodroku2018protříletéžákyumístěnídomateřskéškolyjevelmiambiciózní,amyslímsi,žemusíbýtspojenaskrokynavýšenípočtužáků,místvmateřskýchškolách.