Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Závěremdovolteještěpárslov.Vpředloženénovelejsounávrhy,nakterýchsevětšinaznásasishodnenapříčpolitickýmspektrem.Tadybychchtělazdůraznit,žeitenposledníročníkpředškolníhovzdělávání-vminulémvolebnímobdobíjsmenatomveškolskémvýborunašlishodunapříčpolitickýmspektremvčetněstranyODSadalších.Budoutadyvěci,nakterýchseshodneme,budouvěci,okterýchmůžemediskutovat,abudouproblémy,nakterýchseprostěneshodnemeabudetoprohlasováno.Můžesevsouvislostistímotevřítkupadalšíchproblémů,aťužjetorušenívyhláškyLMP,tedypřílohyprodětislehkoumozkovouporuchou,cožpodleméhonázorubudemítvážnédopadyprosystémspeciálníhoškolstvíapředevšímprovzdělávánítěchtodětí.Můžemesebavitotom,jestlijesprávnáaopodstatněnáexistencevíceletýchgymnázií,kdyvyčleňujemeurčitéžáky,protožepodleméhonázoruvzdělávánítalentovanýchžákůbyměloprocházetjinýmzpůsobem.Můžemesebavittakéotom,jestlimámefinancovatzestátníhorozpočtuazveřejnýchrozpočtůvůbecsoukroméacírkevníškolství,jestlijevpořádku,ženadruhémstupnizákladníškolysepovinněvyučujecizíjazyk,cožpůsobínamnohaškoláchvelképroblémy,jakvzdělávatžákysodlišnýmmateřskýmjazykem,atakdáleatakdále.Problémůjehodně.Nicménějsemráda,žeMinisterstvoškolstvípředložilonoveluškolskéhozákona,kterámůženajítodpovědinaněkteréztěchtoproblémůaujinýchmůženastartovatdiskusi,abysenašeškolstvízkvalitňovalo.ProtozaklubKSČMmůžuříci,žepodporujemeto,abynovelazákonaprošladodruhéhočtení,tedydnesvprvnímčtení,aabychomdálotěchtoproblémechdiskutovali.Děkujizapozornost.(Potlesk z řad poslanců KSČM.)Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyniSemelové.DalšímřádněpřihlášenýmjepanposlanecKarelRais.Prosím,paneposlanče.Poslanec Karel RaisDobréodpoledne.Jájsemtocelkempořádněposlouchalazaujaloměněkolikpoznámek.Takžepředsvýmpovídánímbychchtělvyužíttoho,žejetadypaníministryněažeupravujemevysokoškolskýzákonapřitomtadymámetakovénechtěnédítě,takovousirotuzRadhoště,kterésevpodstatějmenujevyššíodbornéškoly.Zažiljsemasijedenáctministrůškolstvízesedmnácti,nebokolikjichbylo,myslímvefunkci,jinakjsemjezažilvšechny,adomnívámse,žekaždýtonějakýmzpůsobemchtělřešit,alenakonectovždyckyodsunul.Jetoproblém,kterýjetadynastole,vyššíodbornéškoly.Jednudobujsmesebaviliotransformacivyššíchodbornýchškol,cožznamenávpodstatěpodlekvalityrozdělitškolynakvalitníaméněkvalitníanějaktořešit.Kvalitubychomužuměliměřit,aspoňteoreticky.Zestranyvyššíchodbornýchškoljepotřeba,abytakydefinovalynějakákritéria,podlekterýchbyproběhlaselekce.Myslímsi,žečekánínato,ažtovymře,nenícesta.Jenomreagujinato,coříkalpankolegaBeznoska,protožesimyslím,žetojemimořádněaktuálnízáležitost,byťsetomuvyhýbámevevysokoškolskémzákoněfakticky,vtomtoškolskémzákonětotakynenímocřešené,alejetoproblém,kterýtadyje,ařaduabsolventůtosamozřejměbolí.Mělibychomsetomuvěnovat.Tojenomjakovíceméněreakcinadvouhodinovápovídání,cojsemtadyslyšel.Kdyžzasevzpomenu,asipředpůlrokem,takjaktadybylořečeno,spředchůdcemdnešnípaníministrynějsmeřešiliproblémjednakindividuálníhodomácíhovzděláváníapotomprácistalentovanoumládeží.Vpodstatěbylydiskusedostibouřlivé.JedenzezávěrůzjednánísministremChládkemadalšímipředstaviteliMŠMTanámijakoposlancibyloprávědoporučenínavrhnoutzákonopodpoředomácíhovzdělávánítalentovanémládežiformouposlaneckéiniciativypřisoučasnémpříslibuveškeréprávní,technickéaadministrativnípomocizestranyministerstva.Domnívámse,žezdejeprostornato,abychomnejenompodporovalidomácívzdělávánítalentovanémládeže,myslímtímdruhýstupeň,atakyprácistalenty,aležeteďječasovýprostornato,abychomsetímtoproblémemzabývali.Myslímsi,žeMinisterstvoškolstvíbytentoproblémprácestalentyneměloponechávatbokem,abychomsejenomnebaviliohendikepech,aletakéabychomsebaviliodruhéstraněGaussovykřivky,kteráukazujejakésirozloženívespolečnosti.Toznamenátakysamozřejměvyčlenitpříslušnýfinančníprostředeknapříspěveknatytoaktivity.Myslímsi,žejeprima,žespolupracujemesnejrůznějšíminadacemi,kterésezabývajíprávěpracístalenty,jaktadybylořečeno,třebanadaceJohnseHopkinse,alejetřebatensystémvíceménětroškuzprofesionalizovat.Vtomtoprocesuvzdělávánítalentůmusídostdůležitourolisehrávatrodina.Aťchceme,nebonechceme,podlezákonabudoudětichoditvetřechletechdoškolky,alepokudtorodinanechce,taktonemášanci.Domnívámse,žemámemožnostvprocesunovelizacetakzvanéhoškolskéhozákonapodpořitsystémprácestalentovanoumládeží,atoformoupozměňovacíhonávrhuktomutoprojednávanémunávrhu,jaksetadyzmiňovalnazačátkupankolegaMihola.Jásedomnívám,žebychomtutopříležitostmělivyužít,protožetímpřispějemejednakkezvýšeníkvalityškolskéhosystémuapřispějeme,jaktadybylopárkrátřečeno,ktomu,žejepotřebazvyšovatprestižučitelskéhopovolání.Tosimyslím,žejetakéjednazcest,jakzvýšímeprestižučitelskéhopovolánímezirodiči,kteřímajíprávětalentovanépotomky.Děkujivámzapozornost.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciRaisovi.DalšířádněpřihlášenoujepaníposlankyněAnnaPutnová.Prosím,paníposlankyně.(V sále je neklid.)Poslankyně Anna PutnováDobréodpoledne.Váženýpanepředsedající,váženápaníministryně,dámyapánové,předkládanánovelaškolskéhozákonasezabývápředevšímuzlovýmibody,toznamenánástupemdoprvnítřídy,ukončenímpovinnéškolnídocházky,přechodemnastředníneboučňovskéškolstvíapotomvýstupemstředníškoly,toznamenámaturitou.Jásetěmtouzlovýmbodůmbudutakévěnovat,nicméněrozbordetailnísinechámdoškolskéhovýboru.Chtělabychtotoprojednávánízarámovatvtrochuhistorickésouvislosti.Odroku2009jetoto19.novelaškolskéhozákona.Myvposledníchletechzrychlujemetempo,vekterémpřidávámedalšíadalšínovelyasnažímesereagovatnanějakýproblémnebonanějakouskutečnost,kteroupředkladatelchcezměnit.Všemtěmtonovelámjespolečnájednavlastnostatojekrátkozrakost.Předkladatelésesnažířešitsvůjproblémtím,ženavrhnounoveluahodnotípřínos,dobrozjejichpohledupouzevprvnímkroku.Aleškolstvíjevelmikomplikovanýsystém,kterýjenutnýposuzovatnejenomzhlediskacíleprvníhokroku,alevceléšířipedagogickéhovzděláníapůsobení.Musímbohuželkonstatovat,žeanitatonovelasenevymklapředchozímzhlediskahodnocenídosahuvprvnímkroku.