ps2013-033-09-001-067.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.20 hodin) Jedním z dalších důvodů je i snížení počtu odkladů . V České republice je velmi vysoký počet odkladů , jedná se zhruba o 20 % z populačního ročníku , takže i tento záměr , myslím si , že je chvályhodný . Konečně ještě k tomu dovolte jednu poznámku . My samozřejmě chceme především zkvalitnění pro všechny žáky , pro všechny děti , které jsou v tomto věku , ale velmi důležité je to i pro děti z romského etnika . A tady upozorňuji , že přes 70 % dětí z tohoto etnika nenavštěvuje mateřskou školu a že pro ně je toto vzdělávání velice významné i pro budoucí vzdělávání v základní škole . Pokud jde o nárok na místo v mateřské škole , my si myslíme , že je to dobře . Byly podniknuty některé kroky týkající se navýšení kapacit v mateřských školách . Je zároveň pravda , že podle demografického vývoje by se dál měla zlepšovat ta situace a neměl by být problém umisťování těchto dětí do mateřské školy s tím , že by bylo velmi vhodné , aby se dělaly další kroky , další opatření , včetně financování , aby se mohl snižovat počet dětí v mateřské škole , tak jak to bylo slibováno , protože až těch 28 dětí na třídu je skutečně velice , velice mnoho . S tím souvisí zájem rodičů a nakonec i některých základních škol , aby tyto děti chodily do přípravných tříd při základní škole . Ono vzhledem k tomu , že tam je mnohem nižší počet dětí , tak se člověk nemůže rodičům divit , nicméně já souhlasím s tím , že přípravné třídy v základních školách by měly být především pro děti s odkladem , které už se připravují ve svém věku na základní škole , ale neměly by v žádném případě suplovat mateřské školy . Tam je to gros předškolního vzdělávání , tam jsou připravené učitelky pro tento věk dětí a tam by tedy mělo především probíhat předškolní vzdělávání . Pokud jde o to , co se tady diskutovalo ohledně zkušeností z ostatních evropských zemí . Zákonný nárok na umístění dítěte do předškolního vzdělávání je v devíti členských státech Evropské unie , dokonce účast v předškolním vzdělávání je povinná . V dalších zemích začíná povinná školní docházka ve věku čtyř nebo pěti let dítěte a to si myslím , že je zkušenost , která by nám měla přece jen být něco v tomto případě platná . Pokud jde o individuální vzdělávání , tak tady s tím máme problém v našem klubu , samozřejmě . Ptáme se , co se změní tímto zákonem , jak vlastně dojde k tomu povinnému předškolnímu vzdělávání , když tady bude stačit pouze to , že se dostaví k zápisu , že tam oznámí , že rodič má zájem o individuální vzdělávání , má nárok na umístění , ale ve skutečnosti právě to , že stačí pouhé oznámení , že bude individuálně vzděláváno , podle nás narušuje to , co by měla tato novela řešit , tzn . aby zaručovala předškolní vzdělávání . Pokud se jedná o ověření znalostí , ke kterému se musí rodič s dítětem následně dostavit , tak ani to není podle mě dostačující . Protože co bude následovat , pokud se prokáže při tomto ověřování , že rodič se doma dítěti nevěnuje , že to vzdělávání , které bychom chtěli , aby dítě mělo , aby mu to vyrovnalo další šance , tak poskytováno není ? Bude muset být přijato , bude povinnost zrušit individuální vzdělávání ze strany ředitele . Jak to bude s dětmi , které nesmějí být do mateřské školy přijaty ? Mám teď na mysli děti , které nejsou očkovány . Nechci tady rozvíjet ovšem tuto debatu , já osobně jsem pro povinné očkování , nicméně je to další věc , kterou bychom měli dál nějakým způsobem řešit . Mateřské školy , jak už jsem tady uváděla , stále častěji suplují rodinu při vytváření základních návyků , včetně rozvoje řečových schopností . Říkám to už z toho důvodu , že třeba právě logopedické vady předškoláků se řadí mezi hlavní příčiny odkladů povinné školní docházky . Plných 33 , 6 % dětí z celkového počtu odkladů jsou právě děti s těmito řečovými vadami . Za posledních deset let stoupl počet dětí s vadami řeči a s narušenou komunikační schopností téměř o polovinu . Každé třetí až čtvrté dítě má poruchu komunikačních schopností . Další důvody odkladů : nedostatečná adaptace a potíže se soustředěním , potíže v grafomotorické oblasti , častá kumulace uvedených obtíží . Právě tyto argumenty jsou podle mého názoru relevantní k tomu , že mateřská škola tady hraje klíčovou roli , plní funkci výchovnou a sociální , ale především poskytuje předškolní vzdělávání v době , kdy se formují základy vývoje dítěte a předpoklady pro jeho další vzdělávací dráhu . Možná poznámku na závěr k této změně a to je - nebo dvě poznámky . Jedna se týká přijímání dvouletých dětí , druhá dětských skupin . Pokud jde o dvouleté děti , já si myslím , že ty mají jiné požadavky , měly by být v jiných podmínkách , než tomu je v mateřské škole , kde jsou dohromady společně se sedmiletými dětmi , a že by mělo vejít v nějakou diskusi mezi resorty Ministerstva školství , Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva práce a sociálních věcí . Mám na mysli vytvoření sítě jeslí tak , aby tyto děti byly v takové péči , kterou si zaslouží . Druhá poznámka se týká dětských skupin . Když jsme projednávali tuto otázku , tak jsme navrhovali mj . v pozměňovacích návrzích to , aby dětská skupina byla určena pro děti do čtyř , resp . pěti let věku s tím , že poté by mělo následovat předškolní vzdělávání . Tento názor máme stále , myslíme si , že by se měla připravit i novela týkající se dětské skupiny . Nakonec bylo by to logické v souvislosti s novelou , kterou nyní projednáváme . Pokud jde o další změnu a tou je zavedení jednotné přijímací zkoušky do oborů středního vzdělávání ukončených maturitní zkouškou , s tím také souhlasíme . Podle mě už to mělo být zavedeno dávno v rámci zkvalitnění vzdělávání a bylo to tady už dnes řečeno . Prostě není možno na maturitní obory přijmout každého . Jsou uchazeči , kteří mají schopnosti , mají výsledky , mají předpoklady ke středoškolskému vzdělávání v maturitním oboru , jsou jiní , kteří mají jiné předpoklady , např . aby to byli velmi dobří řemeslníci nebo techničtí pracovníci bez maturity . Já si myslím , že tohle by mělo být jedním z cílů , protože za ta léta , kdy díky i financování , a já jsem ráda , že je přislíbeno financování regionálního školství , kdy škola skutečně přijímá každého bez ohledu na výsledky , vedla nejenom ke snížení vzdělávací úrovně nebo té laťky při přijímání uchazečů , ale také v celém průběhu středoškolského studia a také při jeho výstupu , tzn . ta maturitní zkouška dávno ztratila to jméno , které by měla mít , a ten papír , který dostávají studenti na konci studia , není podložen v mnoha případech kvalitou vzdělávání . Chci v této souvislosti připomenout to , že se zavedením jednotné přijímací zkoušky , která tady z řad pravice byla tak kritizována , vyslovily souhlas kraje , vyslovila souhlas i většina ředitelů škol . Z dotazníkového šetření vyplynulo , že s centrálně zadávanými jednotnými testy souhlasí více jak 87 % ředitelů gymnázií , 72 % ředitelů středních odborných škol , 36 % ředitelů středních odborných učilišť s maturitní zkouškou . I to určitě o něčem svědčí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities