Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Alenovelizovaný§16,kterýmluvíonastavenípodpůrnýchopatřenívpětistupních,setýkádneskajakžákůzdravotněpostiženýchaznevýhodněných,takmimořádněnadaných.Všichni,kteříprojdouporadenskýmsystémem,majínároknatutopodporu.Čiliprvnístupeňškola,dalšístupeňdruhý,třetí,čtvrtý,pátý.Atakhlejetoivnávaznélegislativě,toznamenávevyhlášce.Takžeprácesmimořádněnadanýmižákyjeponovelezákonaošetřenaavždytamnějakýmzpůsobemošetřenabyla.Takjájenomabychomnemluviliotom,ženeexistujenebonefunguje.Pravdoutakyje,žepokudsevtéproblematiceúplněneorientujete,ževsoučasnédoběNIDVpracujenaprojektuPodporatalentovanémládeže,existujeTalentcentrum.Takžetatootázkapostupnědalekovícejdedopopředí,nežbylamožnávminulostivnímána.Tolikjenomnavysvětlenou.Děkuju.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuzpravodaji.SezatímposlednífaktickoupoznámkoupaníposlankyněMartaSemelová.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Marta SemelováDěkuji.Dovoltezareagovatnato,cotadyzaznělozřadODS.PokudtadymluvípanposlanecBeznoskaotom,žebychommělinechatnaředitelíchjednotlivýchstředníchškol,kohopřijmoučinepřijmou,taktovidíme,kamjsmetodopracovali,kdyžprávětazodpovědnostzestranyMinisterstvaškolství,resp.státu,bylapřevedenaspolečněsnedostatečnýmnebošpatnýmfinancovánímregionálníhoškolstvíarozhodujířediteléškol.Tadysepřijímákdekdo,jenomabysenaplnilyškoly.Tojejednavěc.Toznamená,myslímsi,žezměnatohotosystémujevelicedůležitá.Zadalší.VýrokypanaposlanceFialyotom,žejetonávratdosocialistickéhopekla.Prosímvás,jestlijakosocialisticképeklobereteto,žetadybylokvalitnívzdělávání,kdysenašižáciastudentiumísťovalinašpicivmezinárodníchsrovnáních,kdytadybylokvalitníučňovskéškolství,jehožabsolventiměliuplatnění,takpotomkaždýrozumnýčlověkmusítomusocialistickémupodleváspekluzatleskat.(Potlesk poslanců KSČM.)Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyniSemelové.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecBeznoska.Prosím,paneposlanče.Poslanec Adolf BeznoskaDěkujizaslovo.Kratičkáreakcejenom.Játomurozumím.Pořádjsemzastáncetoho,nežsiškolapřijme,kohouznázavhodné,nechťstímžákempracuje,aleměřmevýsledky,cosetýčetěchstředoškoláků.TonamargopoznámkypaníkolegyněSemelové.Adruhávěcaotevíráseotázkatohopodstatného.Říkaljsemtadyjedensegment.BavilijsmeseněkdyoČeskéškolníinspekciajejíchprávechajejíchmožnostech,jaktyškoly,kteréneplnívzdělávacíprogramy,vyřaditzesítěškol?Tojetéma.Anenítématem,jestlimajídětichoditodpětineboodšestidoškoly.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciBeznoskovi.Dalšířádněpřihlášenou,vlastněprvnířádněpřihlášenoujepaníposlankyněNinaNováková.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Nina NovákováDěkujizaslovo,panepředsedající.Váženápaníministryně,nepřítomníministři(vládní lavice je zcela prázdná),dámyapánové,jsemráda,žemohupárpoznámekktomuříci,ajsemtakéráda,žezvystoupeníněkterýchkolegůprostřednictvímpanapředsedajícíhojsemzjistila,žeitentiskčetli.Nedásetoovšemříctovšech.Kdyžjsmesetadybavilionějakéideologiineboozákladnímpřístupu,takéjásepokusímříci,včemselišípřístupmůjajistědalšíchkolegůzTOP09odpřístupu,kterýprosazujetatonovela.Základnívěcspočívávtom,žehovořímeataktroškumíchámepovinnostvzdělávání,povinnostvzdělávatse,povinnostvzdělávatapovinnostchoditdoškoly.Tadybybylovelicezajímavéprovéstmezinárodnísrovnání,protoženěkdejeskutečněpovinnévzděláváníaunásjepovinnéchozenídoškoly.Atojeprávětřebatakováveliceneorganickávěcvtéhleténovele,protožepaníministryněcelkeminteligentněsesnažívysvětlit,aasitoimyslívážně,žetadyjdeopovinnévzdělávání,alemyvšichnidobřevíme,žekoncepcenašíškolyjepostavenanapovinnéškolnídocházce.Pakmámedalšívěc.Nikdonezpochybňuje,určitěnikdoznásaaninikdovnětétoPoslaneckésněmovny,ženenímožnésdítětempracovatažtehdy,kdyžnastoupídoprvnítřídyzákladníškoly.Tedyjejasné,žepovinnépředškolnívzděláváníjelogickynezbytnéužproto,žesnadnikdoznásnezpochybňujeÚmluvuoprávechdítěte,atoje,žedítěmáprávonato,abybylodbánoojehořádnýrozvoj,jakfyzický,takintelektuální,jakrozvojmezilidskýchvztahů,žedítěmáprávonato,abybylonějakýmzpůsobemregulovánoazároveňpodporovánovtom,abysiosvojilopatřičnépostoje,určitédovednostiprávětřebavnavazovánímezilidskýchvztahůavůbecveviděnísvěta.Aleto,včemmyjsmevnaprostémrozporu,je,kdotomátomudítětipředtím,nežzačnechoditdozákladníškoly,kdomátupovinnosttotozajistit.Domnívámese,žetutopovinnostmajírodiče,protožepředevšímzazdravývývojdítětenesouodpovědnostrodiče.Čilirodičetomajíznašehopohleduzajistit.Apakmůžememluvitotom,kdetobudouzajišťovat.Čilivětšinarodičůjeschopnazcelajistě,aprotojsmebylihroznějaksirozezlenijarnímnávrhemnovely,kdesemluvilootom,žerodičsemůžedomavěnovatjenomtehdy,kdyžmámaturitu.Tobylostrašné.Tosamozřejměvtétonoveleseužzaplaťpánbůhneobjevuje.Aleitakrodičmáodpovědnost,májistětakéschopnost.Apakližeserozhodne,žetuhletusvojiodpovědnostbudeplnitprostřednictvímmateřskýchškolzřizovanýchobcemiatd.atd.,takmánatoprávo,aletoprávoužmáteď,ještěpředtím,nežbyloprvníčtenínovelyškolskéhozákona.Rodičetotoprávomají.Kdybychomsemělidostatktomu,žejetady,atadyjsmezase,každýsenedívámenasvětanaživotspolečnostitroškuzjinéstrany,kdybychomsemělidostatktomu,žejetadyprezentovanájakoradostnázpráva,žeprávonaumístěnídítětevmateřskéškolebudeodčtyřlet,pakodtřílet,nepřekročímedvaroky,takjásinemyslím,žetojeradostnázpráva.Myslímsi,žetojezprávaotom,ževlastněmotivujemerodiče,abysevzdaliodpovědnostizavýchovusvýchdětí,zadruhé,ževlastněsenámskorolíbí,kdyžsenevytvořídostatečněpevnévazbymezirodičiadětmi.Aletoneníjenmezirodičiadětmi,aleimezidalšímigeneracemi,ževlastněnámjdeoto,abychomtydětinějakumístili,atímbudemenejlepší,atroškuzapomínáme,žetímpodporujeme,abyvyrůstaladalšígeneracedětí,kteréažsejejichrodičeocitnouvpostproduktivnímvěku,jetakybudouchtítumístit.Azasestátzajistí,abyseumísťovali.Copakžijemevespolečnosti,kdesesoustředímejenom...akdenejlépenatommábýtčlověkdospělývproduktivnímvěku?Amalédětiaseniorybudemeněkamodkládat?Protojsmetakvelmijaksivrozpacích.Tahlenovelaktomusměřujeprávěitěmisliby,žepůjdemeještědál,resp.dětisebudoudřívedostávatpodvlivstátu,dřívesebudoudostávat.Apřivšíúctěkučitelůmavychovatelůmvmateřskýchškoláchdřívebudou...nastanesituace,žejejichzákladnípostojebudeurčovatněkdojinýnežrodiče.Arodičečastovůbecnebudouvědět,kdesetovlastněvtěchdětechvzalo.