Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji.DalšísfaktickoupoznámkoupanPetrBendl,poněmpanposlanecFiala,poněmpanposlanecKučera,poněmpanposlanecBeznoska,poněmpanposlanecKořenek.Prosím,paneposlanče.Poslanec Petr BendlDěkujizaslovo.Jájsemtedyřádněpřihlášenidorozpravy,aleprotoževidím,žesenamědostaneažbůhvíkdy,aprotožeměinspirovalpankolegaKoskuba,sekterým-možnápřekvapím-velmisouhlasím,protožemyjsmetobyli,kdokritizovalneustálénakládánístátemnavzdělanélidi,kteřísepohybujíaťužvjakémkolivoboru,aťužjetoškolství,nebozdravotnictví.Žetřebastředníškolanestačí,nebovysokáškolanestačí,protožejepotřebadalšíspecializace.UniverzitaJanaAmoseKomenského,tojespecialitatadypaníministryně,protožetakhleposlala700lidídoabsolutníexistenčnínejistoty.Amimochodemstejnáchybasestalastěmizdravotníky:nedostatekzdravotníchsester,alenavalilasenaněpovinnost,ženestačímítstředníškolu,jepotřebamítdalšívzdělávání.Naprosténesmysly,aleprotožepakchybí,taksetadyzasesocialistickyvymýšlí,jaktovlastněkudyudělat,abysetomuseloobejít.Vždyťtojsoujednyatysaméchybystejnějakovtomtoškolskémzákoně.JáspanemKoskubouvelmisouhlasím,žesemámebavitopodstatnýchvěcech,aneotom,ažsestaneto,žezhoršímedostupnostdocházekdomateřskýchškol.JájsemzeStředočeskéhokraje.Ubylyautobusy,protožedětizačalyjezditzadarmo,takysocialistickývýdobytek.Ototadymámeménědopravníobslužnosti.Akdyžnebudoukapacity,cobudedělatpaníministryně?Řeknenotakysitotrochumusízaplatitzesvého,toužjsemtadyslyšel.Amístotohohlasujeteprotitomu,abytyobcedostalyaspoňnějakoukorununavíc.Aletenstředoškolák,tensemožnáněkamnastředníškoludopraví.KdyžnenatentogympldoSlaného,taktřebadoKladnanebodoBerouna.Aleděcko,kteréještěnechodídozákladníškoly,tamhomusírodičepřivézt.Akdyžtamtyautobusynejezdí,asijimsociálnídemokraciekoupíauta.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciBendlovi.DalšímsfaktickoupoznámkoujepanposlanecFiala,poněmpanposlanecKučera,poněmpanposlanecBeznoska,poněmpanposlanecKořenek,poněmpanposlanecNovotný.Prosím.Poslanec Petr FialaDěkuji.Takjátaky,jaktadyříkalPetrBendl,žesouhlasístím,cotadyříkalpanposlanecKoskuba,játaky,aleažod27.vteřinytéjehofakticképoznámky.Stěmiprvními27vteřinaminesouhlasím.Toje,kdyžmětadyzačalobviňovat-neboobviňovat,mětonevadí,žejsemmělideologickýprojev,alekdyžříkal,žejetošpatnézhlediskatoho,cojsemdělalpředtímnavysokéškole,jakéfunkcejsemzastával,žejsembylministrškolství.TakjábychprostřednictvímpanapředsedajícíhochtělpanaposlanceKoskubuujistit,žestejnénázory,kteréjsemzdeprezentoval,jsemměljakoprofesorpolitologie,jakorektorMasarykovyuniverzityijakoministrškolství,žejsemjeveřejnězastávalažetytonázory,azatosenestydím,vycházejízméhopohledunastátanaspolečnostavycházejíizmýchodbornýchznalostí.Ajsemrád,žejetadymohuprezentovatjakopředsedaObčanskédemokratickéstrany.Pokudjstemědobřeposlouchali,takvtěchmýchvystoupeníchbylacelářadaargumentůproto,pročnemámetentozákonpřijímatapročješpatný.Tojediné,pročjásidovedupředstavit,žehotadyněkdoprosazuje,jeideovépřesvědčeníotom,žestátlépedokážezvládnoutvýchovu,nežabyotom,jaksedětinaškolumajípřipravit,rozhodovalipouzejejichrodiče.Promějetovýrazjakéhosilevicovéhopohledunasvět.Jáalelevicovýpohlednasvětzesvéstranynevidímjakonadávku,játochápujakokonkurenční,soupeřícípohlednasvět,skterýmnesouhlasím,aleskterýmchcivéstserióznídiskusi.Takvásprosím,abystetotaktochápalapřijalodeměujištění,žemojenázory,kterézdeprezentuji,jsoumojenázorydlouhodobé,podloženémýmlidskýmpřesvědčenímimýmiodbornýmiznalostmi.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanupředsedoviFialovi.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecKučera,poněmpanposlanecBeznoska,poněmpanposlanecKořenek,poněmpanposlanecNovotný.Prosím,paneposlanče.Poslanec Michal KučeraDěkujizaslovo.JájsempozorněposlouchalpanaposlancePilného,kterýnaprostosprávněřekl,žemámedvěekonomiky.Jednajeekonomikazdrojůadruháekonomikatalentů.KdybytadypanposlanecPilnýbyl,takbychmuřekl,žetatovládaseužrozhodla,kteroucestoupůjde.Rozhodlaseprolomenímlimitůtěžbyjítcestouzdrojůatímtozákonemukazuje,ženaekonomikutalentůkašle.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciKučerovi.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecBeznoska,poněmpanposlanecKořenek,panposlanecNovotný.Prosím,paneposlanče.Poslanec Adolf BeznoskaDěkujizaslovo,panepředsedající.Zapojímsedotédebaty.SamozřejmětakéjakkolegovézODS-jenesmysl,astímsetadysetkávámapořádsestímnemůžusrovnat,jaklidé,kteřísestanoučlenySněmovny,začnoupřemýšletotom,jakorganizovatživottěmdruhým.Základníškola,takjakfungovalalétaletoucí,předškolnívzdělávánílétaletoucíjakfungovalopodlemě,nebyltenhlavníproblém,kterýbylopotřebařešit.Pročsetedydotohopouštíme?Pročpovinnéročnípředškolnívzdělávání?Tojápovažujizafatálníchybu.Druháfatálníchybaje:vstupnaškolu.Každástředníškola,vůbeckaždáškolabymělamítjistoumírusuverenity.Ajenajejízodpovědnosti,abysipřijalažákypodlesvéhouvážení.Ano,kontrolujmenějakývýstup,dejmepovinnost,abytenstudentpřekonalurčitéminimum,kteréznamená,žemáúroveňznalostívúrovnimaturitnízkoušky.Aještějednotéma,kteréjsmetadyneotevřelivůbec.Kromětěch,apanuKoskubovivelmirozumím,otěchnesmyslech,žezdravotnísestramusímítvyššíodbornouškolu,azdravotnísestrynámchybí,ještějednotéma,kteréjsmeneotevřeli,jevyššíodbornéškolství.Původníkoncepcetohovyššíhoodbornéhoškolstvíbylavestyluaduchutěchholandskýchpolytechnik.Možnájednavyššíodbornáškolanakraji,ane152nebokolikjichje,vyššíchodbornýchškol,jejichžkvalitajevelmipochybná.Aříkámtosplnýmvědomímtoho,žejsemjednuvyššíodbornouškolujakovedoucítohotoprojektuzaložil.Tojsoutypodstatnévěci,nakterébychomsemělisoustředit,anevymýšletsi,jakbudemeorganizovatrodičůmjejichmaléděti.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciBeznoskovi.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecNovotný.Prosím,paneposlanče.Pardon.(Obrací se k poslanci Kořenkovi.)Poslanec Josef NovotnýDěkujizaslovo,váženýpředsedající.Váženékolegyně,kolegové,jájsempotompřihlášendořádnérozpravy,alechtělbychsezaprvézastatpaníministryněvtomsmyslu,žeopravdutady,jakbylosděleno,žeuvrhladonejistoty450nebokolikvysokoškolskýchstudentů,taktojevidětneprostáneznalostvysokoškolskéhozákona,kdyonanaopaknadrámecsvýchpovinnostíudělalamaximumproto,abyjimumožnila,neboněkterýmznichumožnila,dostudovat.Tozaprvé.Zadruhésechcivrátitknovele.Tadybychřekl,žesebavímeourčitýchčástechškolskéhozákona,kterévsoučasnéchvílivůbecnejsounapořadutétonovely.Takžetanovelamátřičásti,jednasetýkámateřskýchškol,druhásetýkápřijímacíchzkoušek,třetímaturitníchzkoušek.Pojďmesevrátitktěmtotématům,protožetajsounapořadu.Acosetýčetěchdalšíchtémat,taksamozřejměasibudouotevíránapostupně,alenejsouvtutochvílinapořadutétonovely,tohotonávrhu.Chtělbychřícitolik,abychomseopravduvrátilikekonstruktivnídebatěadrželisetohotématu.Zatímděkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciNovotnému,omlouvámsepanuposlanciKořenkovi.Prosím,paneposlanče,vašedvěminuty.Poslanec Petr KořenekDěkuji.JájsemchtělreagovatjenomnaUJAK.Doplnímjenom,že§80vysokoškolskéhozákonaříkájasně,žezadostudovánístudentůjeodpovědnévedeníUJAK,kterévědělootom,žetentoproblémseblíží.Alechcireagovatnajinouvěcatojeprácestalentovanýmiamimořádněnadanými.Totadyvelmičastozaznívá.Školskýzákonříkáv§17zcelajasně,žeředitelmámožnostpracovatsnadanýmižáky.Tojevpodstatěskupinovápráce,vznikajívolitelnépředměty,jenařediteli,jakýmzpůsobemorganizujevýukuastěmitožákypracuje.