ps2013-033-08-004-148.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-23 ps2013-033-08-004-148 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Poslední pokus přesvědčit především vládní poslance , aby podpořili naše obce a města . Já vám řeknu pár čísel a čerpám z materiálu Ministerstva financí České republiky . Je na webových stránkách , mám to otevřené před sebou , byl publikován 28 . dubna letošního roku a jmenuje se to Zadluženost územních rozpočtů v roce 2014 . Je tam statistika od roku 2003 do roku 2014 , což je dostatečně dlouhé období , abychom viděli , jak hospodaří obce a kraje v celku . A pak to můžeme porovnat s tím , jak hospodařil stát za toto období v celku . A když si vezmeme stát , tak za tu dobu se vystřídalo , už bych ani nespočítal kolik od roku 2003 , tak bych odhadl jedna , dvě , tři , čtyři , pět , šest , sedm , osm vlád , jestli říkám dobře . Tak k poslednímu dni loňského roku je celková zadluženost 6 245 obcí necelých 89 miliard . S tím , že se meziročně snížila o 3 mld . od roku 2013 . Kdo někdy podrobněji zkoumal RUD a zadlužení obcí , tak ví , že klíčovou složkou tohoto zadlužení jsou naše čtyři největší města . Čtyři největší města , tzn . Praha , Brno , Ostrava a Plzeň , mají ke konci posledního prosince loňského roku celkové zadlužení 43 , 6 mld . Jsou to taky města největší s největšími příjmy . To znamená , pro ty všechny ostatní , pro těch 6 245 obcí , zůstává kumulovaný dluh za fungování samosprávy od roku 1993 , to znamená za 22 let , 51 miliard . A když se podívám do návrhu státního rozpočtu a přečtu jenom výsledky hospodaření státu od roku 2012 , tak za jediný rok 2012 to bylo 101 mld . , což je dvakrát víc než všechny obce za 22 let . V roce 2013 81 mld . , loni to bylo 78 mld . , letos je plánovaných 100 , já očekávám , že ten výsledek bude někde kolem 70 mld . A s velkou slávou jste tady před dvěma dny rozhodli , že schodek rozpočtu na rok 2016 bude 70 mld . Což je o 20 mld . víc než hospodaření všech obcí s výjimkou čtyř největších měst za 22 let . A když připočtu i ta čtyři největší města , tak je to 70 mld . pouze za rok 2016 , a to jste tady měli příval pochvalných slov , jak snižujete deficit a jak na tom dobře pracujete , tak je to rozdíl pouhých 20 mld . Dvacet miliard rozdíl za 22 let fungování všech obcí a měst a pouhých jenom o 20 mld . menší za jeden jediný rok v období hospodářského růstu . A vy sami jako vládní politici a vládní poslanci se chválíte , jak jste to dobře navrhli a jak se ten schodek snižuje . Tak to porovnejte mezi sebou . Kromě toho platí jedna základní věc . Obce , města a kraje své dluhy platí na rozdíl od státu . Česká republika od okamžiku , kdy vznikla , ten schodek neustále zvyšuje . Bavíme se o tom , jestli na úrocích zaplatíme 70 , 60 , 50 , 48 mld . Čím méně , tím lépe , ale na jistinu , na jistinu nešla ani koruna . A úmyslně říkám za celé období České republiky . Nevztahuji to na poslední dva roky fungování této vlády . A když říkáme , že vláda a my jako parlament přenášíme další a další povinnosti na obce a města , i na kraje , abych byl spravedlivý , a přitom jim nepřidáváme peníze , tak je to pravda . Zkusím to ilustrovat na jednom případu a poprosím buď pana premiéra , nebo pana ministra financí , aby kvantifikovali dosah posledního exekutivního rozhodnutí vlády . Vláda se rozhodla , že od 1 . listopadu zvýší tarifní složky mezd ve veřejném sektoru . To se bezpochyby dotýká všech úředníků měst , obcí a krajů . Starostové a hejtmani mají dvě možnosti . Musí navýšit tarify a pak buď zachovají celkový objem mezd , to znamená , že některým zaměstnancům budou muset snížit ty složky , které nejsou nárokové , ať už je to osobní ohodnocení , nebo odměny . Což je věc , která určitě není populární , a proč by to ti starostové vlastně dělali ? Pokud to není jenom tlak toho státu . Anebo o ta 3 % tarifních mezd zvednou celkový objem mzdových prostředků . A k tomu 34 % odvodů . Takže to vlastně nejsou 3 % , ale 3 % plus dalších 34 % , což je zhruba 4 % celkových mzdových nákladů . A to v 60 tisícovém městě jako Opava je někde mezi 5 a 8 mil . , nevím přesně , jak to je . To nejsou malé peníze . Tak bych se chtěl zeptat , když vláda kvantifikovala nebo rozhodovala , zda kvantifikovala dopady na rozpočty měst , obcí a krajů díky tomu svému exekutivnímu rozhodnutí . A kolik to dělá v sumě ? Protože to jsou reálné výdaje , která musí už tento měsíc , resp . ve výplatě za měsíc listopad , tzn . někdy v prosinci , už to města musí platit a budou platit . Anebo vláda navrhuje starostům a hejtmanům , aby svým lidem snížili platy ? To si myslím že ne . Takže automaticky se předpokládá , že zhruba o 4 % se zvýší objem platů . A mě zajímá , kolik to je . Pan premiér říká , že oni to dopočítávají mnohem lépe než opozice . Taky mají mnohém větší aparát než my . Já mu věřím , takže ho poprosím o to číslo . Kolik tímto exekutivním rozhodnutím ročně , když řekneme 4 % , to je korektní , říct 4 % tarifních platů , abychom si zase neříkali , že to nejsou celkové platy , to já vím , kolik je dopad tohoto rozhodnutí na obce . A pak ho porovnejme s tím , co navrhujeme . Už jsme se s panem premiérem shodli , kupodivu , že to nejde , že nenavyšujeme , ale vracíme to , co bylo . Dokonce ve třech krocích . A ta kvantifikace je poměrně přesná , naše poslanecké odhady se takřka kryly s odhady Ministerstva financí , které v tom svém negativním stanovisku vyčíslilo odhady přibližně stejně jako my . A není žádný důvod , abychom se přeli o sto milionů , bereme ta čísla , jak to dopočítalo Ministerstvo financí . O tom , co by pozměňovací návrhy pana kolegy Vilímce znamenaly přesně . Jakoby přesnější než ty naše . A je to logické . My ten aparát nemáme , nevidíme každý měsíc , kolik přesně dělá výběr daní a kolik z toho jsou sdílené daně . Protože to není jenom DPH , ale i další sdílené daně a není to úplně triviální . Ale v zásadě jsme se shodli . My jsme říkali 3 , 5 mld . , myslím že finance 3 , 7 nebo 3 , 6 . My jsme odhadovali kolem 6 mld . , finance něco přes 6 mld . dalších v roce 2018 . A já za prvé chci říct , ale opravdu důrazně odmítnout , že podrobná věcná debata k tak klíčovému zákonu pro všechny zastupitele , starosty a místostarosty je obstrukce . To tedy není ! My jsme program schůze nenavrhovali . Kdyby RUD začalo v devět , už jsme ho měli za sebou . No je to tak ! Je to tak . To znamená , když říkáte , že nedojde na EET , no kdybychom začali EET , tak jsme u EET a nejsme v RUD . Nestěžujte si sami na sebe . Vy rozhodujete , které body budeme projednávat . Ale když některý důležitý bod , a tento považujeme za důležitý - tak se nedivte , že se snažíme získat podporu . A my jsme se snažili opravdu vážně , že to není politický výkřik , aby to šanci mělo , tak jsme neměnili parametry vládního návrhu . Někteří kolegové říkají , a je to racionální , mohli jsme rozložit vyrovnání krajům a obcím oběma ve třech letech . Ano , to jsme mohli . Možná kdybychom dovedli před dvěma měsíci , před druhým čtením , nám by to nevadilo . Dneska to už udělat nemůžeme . Ale abychom zvýšili šanci , a to berte jako naši normální legitimní politickou úvahu toho , aby mohly projít naše návrhy , tak jsme nechtěli rozbíjet návrh vlády . Protože je naprosto logické , i když nám se to nelíbí , ale je to naprosto politicky logické , že vládní poslanci podporují návrh vlády . A nevím , jestli bychom měli větší šanci pomoci obcím , kdybychom vlastně měnili návrh vlády . Takže my jsme ho zachovali , jsme pro něj připraveni a budeme pro něj hlasovat . A kromě toho jsme dali další věci . Ale opravdu to nejsou žádná dramatická čísla . Ano , kdybychom navrhovali 23 , 58 už od 1 . ledna 2016 , tak je to 10 mld . a to je poměrně významný zásah . Tím , že je to na tři roky , tak se na to můžou všichni připravit . Máme za sebou jeden rok od komunálních voleb . Pokud dneska budeme schopni přijmout zákon , který umožní našim kolegům z kterékoli politické strany , kteří mají čtyřleté volební období , mají čtyři roky na to , aby plnili , co voličům slíbili a s čím taky uspěli , tak si mohou naplánovat i roky 2016 , 2017 a 2018 a budou mít větší šanci bez ohledu na to , za který subjekt kandidovali , ty své volební sliby a své programy , které schvalují rady měst nebo zastupitelstva , realizovat . Když jim ty peníze nedáme , tak to budou dělat taky , ale určitě se jim toho povede méně , než kdybychom mohli s těmi penězi . Já jsem slíbil ve faktické poznámce , že jsme připraveni do druhého čtení návrhu zákona o státním rozpočtu přinést alternativně , kde by vláda mohla najít dvě miliardy .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities