|

ps2013-033-08-004-148.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-23 ps2013-033-08-004-148 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

148. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - třetí čtení

Date2015-10-23
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/148
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033327.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   14 < Page 15 > 16

Nemáte šanci příští rok zavést elektronickou evidenci tržeb. To nemáte šanci dokonce ani tehdy, kdybychom neudělali to, co jsme slíbili, jako že to uděláme. Ale chcete příští rok, i když víte, že nebude, tak chcete 400 nových úředníků na elektronickou evidenci tržeb, jak tvrdíte. Co tam budou dělat? Můžete mi říct, co tam - teď hned, můžete mi odpovědět, co tam bude dělat 400 lidí, o kterých tvrdíte, že je přijímáte na elektronickou evidenci tržeb, když oba dva víme, že elektronická evidence tržeb příští rok ještě fungovat nebude! Co tam bude dělat těch 400 lidí, pane ministře? Čtyři sta lidí je několik set milionů. Na co chcete těch několik set milionů? Kde skončí, koho si za zase koupíte? Předseda PSP Jan HamáčekŽádné další přednostní přihlášky nejsou. Takže se vrátíme k řádným přihláškám. Vystoupí pan poslanec Zahradník, po něm pan poslanec Farský. Prosím. Poslanec Jan ZahradníkVážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, pokusím se trošku vnést klid do naší diskuse pohledem do minulosti. Letos je to patnáct let, co zákonem vznikly samosprávné kraje, a začátkem listopadu si připomeneme 15. výročí prvních voleb do krajských samospráv. Kraje tehdy vznikly, vytvořily se rady, byli zvoleni hejtmani a téma sdílených daní bylo vždycky významným tématem při jednání s vládou. Nikdo nepopírá, že kraje tvoří významnou složku naší samosprávné demokracie na regionální úrovni a že kraje mají nezadatelný podíl na sdílené daně, na tom, podílet se na výběru daní od našich občanů. A krajské samosprávy peníze samozřejmě spravují uvážlivě a musím říct, že velmi zodpovědně. Pan předseda vlády tady zmínil některé položky, některé aktivity, které kraje zajišťují - silnice, samozřejmě záchranka, střední školství. Zmínil také nemocnice. Tady musím připomenout, že se v jednom případě mýlí. V jižních Čechách nemocnice hospodaří se ziskem jako akciové společnosti. Jsou schopné ty zisky investovat a kraj nemusí na jejich provoz žádné peníze přispívat. Jednání o podílu na sdílených daních patřilo vždycky k nejvýznamnějším bodům při jednání rady Asociace krajů s vládou a pan stávající předseda vlády jako ministr financí se těchto jednání určitě také zúčastňoval. Tehdy za asociaci jednali pánové Evžen Tošenovský a František Dohnal. A to zápolení, potýkání bylo velmi tvrdé, ale vždycky bylo vedeno džentlmensky s ohledem na to, že kraje nejsou jedinou složkou územní samosprávy, že historicky daleko starší a v tu chvíli i zasloužilejší složkou byly obce. A tehdy obce sdílely zhruba 21 %, 22 % sdílených daní, u krajů to bylo 11 %, 12 %, postupně 13 %. Mezi Asociací krajů a Svazem měst a obcí vždycky byla dobrá dohoda. Musím říct, že podobně jako moji kolegové, i podpořím návrh, který předkládá vláda, aby krajům byl jejich podíl na RUD navýšen, aby se kraje mohly vyrovnat s touto situací. V současné době tady máme stav, který čas od času v politické soutěži nastává. V tuto chvíli je zde většina, respektive všichni hejtmani z řad ČSSD, nebo je jich většina, ČSSD také významný podíl na samosprávě krajů, stejně tak i významný podíl na správě České republiky. My jsme měli tenkrát situaci jinou. Tehdy byly kraje pravicové a na začátku tisíciletí vláda byla levicová. Tam to střetávání bylo na trošku jiné úrovni. Chápu a umím si představit, jak významně může krajským samosprávám tato injekce v příštím volebním roce pomoci a jak velmi budou socialističtí hejtmani se chlubit výsledky, které za tyto peníze budou schopni ještě v začátku roku realizovat. A tak je jim to přáno, tak to prostě asi tom na světě je. Samozřejmě obce jsou zde také a myslím, že obce čeká celá řada výdajů. Byly zde zmiňovány opět ty, co obce dělají vždycky. Ale teď nás čeká snad, doufejme, konečně začátek programového období. Máme za sebou dva roky, ty jsme promeškali, dva roky trvá programové období a neděje se vlastně nic. Územní dimenze těchto programů dvojí charakter. Například jižní Čechy nepatří do regionů, kde by byly peníze distribuovány formou integrovaných technických investic ITI, distribuce evropských peněz tam bude prováděna pomocí integrovaného plánu rozvoje území, kde právě obce a města budou hrát svoji nezadatelnou roli. Tam těžiště bude spočívat na obcích. Podobnou situaci , myslím, Liberecký kraj, Zlínský kraj. Tam budou muset obce významně sáhnout do svých rozpočtů, a budou-li chtít předkládat smysluplné, dobré, perspektivní projekty do evropských fondů, budou muset mít peníze na spolufinancování. To je jedna věc, kde vidím účel, proč obcím ze sdílených daní přispět, tak jak to návrh pana poslance Vilímce i paní poslankyně Kovářové předkládá. Kromě toho ale mají obce ještě další výdaje, které občané budou rovněž sledovat a které nejsou bohužel na seznamu těch aktivit, které bude Evropská unie podporovat. Takovými aktivitami jsou třeba údržba veřejných prostranství, údržba památek, v neposlední řadě také obnova veřejného osvětlení, což je významná část aktivit, za které obecní samospráva odpovídá, podpora ekologické veřejné dopravy. Na to všechno budou obce peníze potřebovat. Čas od času se tady potkávám s tím, že v běžných přátelských rozhovorech s kolegy třeba právě z vládní koalice slyším taková slova jako ten návrh je dobrý, zajímavý, prospěšný, bylo by možno o něm přemýšlet. Ale pak při hlasování jsou sevřeni železnou rukou stranické disciplíny,a hlasují tedy podle svých šéfů, podle toho, co jim jejich kluby přikážou. Tak jsem to zažil trochu v případě senátního návrhu zákona o Národním parku Šumava nebo také i v případě zákona o posuzování vlivu staveb na životní prostředí, kde kolegové také říkali no, návrhy, které kolegové předkládají, jsou dobré, ale pak nakonec hlasovali proti a podpořili návrh, který nám dnes dělá obrovské problémy. Ještě uvidíme, co to všechno přinese. A tady bych se chtěl na své kolegy obrátit, aby v tuhle chvíli, kdy se jedná o peníze pro obce, a každý z nás v nějaké obci žije, se pokusili vymanit z krunýře stranické disciplíny a hlasovali podle svého přesvědčení a návrh, který tady předkládají moji kolegové v dnešním hlasování, a máme třetí čtení, podpořili. Přátelé, prosím o podporu návrhů pana poslance Vilímce a paní poslankyně Kovářové. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji. Pan poslanec Farský. Poslanec Jan FarskýDěkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vše bylo řečeno, a tak jen doplním. Chtěl bych poprosit o podporu pozměňovacího návrhu paní poslankyně Kovářové i pozměňovacího návrhu pana poslance Vilímce, protože pokud to nemá být jen politický akt a zaslání financí do krajů před krajskými volbami, ale to být skutečně spravedlivý a nediskriminační zákon, tak obce tam jednoznačně patří. Děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities