|

ps2013-033-08-004-148.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-23 ps2013-033-08-004-148 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

148. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - třetí čtení

Date2015-10-23
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/148
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033327.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   12 < Page 13 > 14

Totéž se týká i celé řady dalších oblastí, jako je třeba střední školství. Čili jsou to konkrétní finanční prostředky, které budou garantovat dobré fungování veřejných služeb, a bych byl velmi rád, abychom skončili s debatou, kde stavíme obce a kraje proti sobě, kde stavíme vládu a obce proti sobě. To rozhodně není cílem politiky vlády, abychom poškozovali obce, není cílem vlády, abychom poškozovali kraje, ale budeme postupovat postupně. Budeme řešit problémy, které jste nám tady zanechali, vážení poslanci a poslankyně z ODS a z TOP 09. Vaše problémy řešíme a budeme řešit postupně tak, abychom byli schopni zvládnout rozpočtové rámce a snižování deficitu státního rozpočtu. Tak to je, proto budeme dnes tady v Poslanecké sněmovně, pokud se dostaneme k hlasování, když ne dnes, tak někdy příště, hlasovat pro vládní návrh. myslím, že těžko můžete vládní koalici vyčítat, že hlasuje pro vládní návrhy. Opozice právo podávat své pozměňující návrhy, plné právo, aby přesvědčovala vládní poslance, ale nakonec musí rozhodnout mandát od voličů a musí rozhodnout vládní většina tak, jak je to ve fungování každé standardní demokratické společnosti. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji. Dvě, tři faktické poznámky. Faktické mají přednost, to znamená nejprve pan předseda Stanjura, potom pan místopředseda Filip s faktickými poznámkami. Prosím. Poslanec Zbyněk StanjuraTak možná překvapím pana premiéra. My jsme také avizovali, že budeme hlasovat v tomto pro vládní návrh. V tom není spor. To je dlouhodobě známá věc, nic překvapivého, toto jsme říkali i na výborech, když se to projednávalo. Ale pan premiér, se vracím ke své první faktické poznámce, vlastně řekl - neumím najít v jednom bilionu dvě stě padesáti miliardách dvě miliardy pro obce. Neumím, protože bych jim ohrozil rozpočet, který jsme navrhli a pro který, správně říká, nebude opozice hlasovat. To jsme určitě ve shodě. Tak panu premiérovi slibuji, že může klidně hlasovat pro dvě miliardy, že přineseme několik alternativních návrhů, jak výdaje vyměnit, protože si myslíme, že zvyšování podílu obcí je a být priorita. A věřím, že k tomu najdeme většinu. Nechci zavádět pozornost někam jinam, k rušení druhého pilíře, k EET, k rozpočtu a nevím, co všechno tady pan premiér zmínil. Ale sám přiznal, že obce mají vysoké výdaje s tím, jak zajišťují služby pro své občany. Ještě zapomněl na místní komunikace, chodníky, MHD a mohli bychom se tady předhánět, kdo si vzpomene na větší paletu výdajů, které obce mají. Mimochodem například mnohé obce dotují významná kulturní zařízení, divadla, orchestry a podobné věci. Ale pokud říká, že to není pro jeho vládu priorita, tak my tomu rozumíme. My jsme se jenom domnívali, díky tomu, že v této Poslanecké sněmovně sedí množství lidí, kteří mají zkušenost s komunální politikou, že vrácení na původní úroveň dokonce ve třech krocích není nic dramatického. Právě proto my jsme jako občanští demokraté navrhli dva další kroky, 2007 2018. Nenavrhli jsme to skokově, jak je to u krajů najednou. Takže pro jedny to jde, to je pro čtrnáct krajů (upozornění na čas), a pro těch 6 245 obcí to nejde, přitom suma navržená je menší než v případě krajů. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji. Ještě jedna faktická, pan místopředseda Filip. Prosím. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Vážený pane předsedo, členové vlády, paní a pánové, chápu, že nesmí dojít na EET dneska, takže se budeme bavit o něčem jiném, co je obecně známo. ale musím odmítnout některá slova. Ono to zní honosně, když se řekne, že změna v DPH jde na důchodovou reformu na druhý pilíř. Nebudu opakovat, co byl druhý pilíř, ale přeložím do lidsky srozumitelného jazyka. Šlo o to, že ze státního rozpočtu měl být vyveden tunel do nepojištěných fondů, které nikdo nezajišťoval. Že nějaký důchodce dostane někdy nějaké peníze. Lidé to pochopili, nepřihlásili se do toho a je jasné, že v tomto ohledu - prosím vás, nechte těch honosných slov, říkejte to po pravdě, že jste chtěli udělat tunel na státní rozpočet! Tomu každý rozumí. Chtěli jste ho udělat, nepovedlo se vám to. Lidé vám neuvěřili, tak to neopakujte! (Potlesk části poslanců.)Předseda PSP Jan HamáčekTeď jsou dvě přednostní práva. První je pan zpravodaj a potom pan předseda Kalousek. Prosím. Poslanec Jan VolnýDěkuji, pane předsedající. Vážení kolegové, kolegyně, bylo tady hodně řečeno, co jsem tady měl poznamenáno. Ještě úplně aktuálně zareaguji na pana kolegu Stanjuru prostřednictvím pana předsedajícího. Pan ministr přece řekl, že ty dvě miliardy by našel, ale byl by problém je najít v těch tisících miliardách, ale že to chce dělat koncepčně, a že to chce zařadit (?) někam jinam, než dneska do projednávaného tisku. Reaguji na pana kolegu Vilímce. Ano, na rozpočtovém výboru jsem jako zpravodaj řekl neutrální stanovisko. Přesto velkou většinou rozpočtovým výborem tyto pozměňovací návrhy neprošly. Chtěl bych říct svůj důvod. absolutně nepochybuji, že obce potřebují peníze. Dělal jsem také starostu, jedno období jsem dělal místostarostu. A obce si s těmi penězi umí poradit, pokud je to schopné vedení obce a nesyslí peníze na účtě, což je možná dost častá věc a je to škoda. Nicméně nezpochybňuji velkou potřebu peněz obcím. Ale zase na druhé straně vím, že obce si přijdou na své peníze. A možná na větší peníze, pokud se opravdu zavedou v této zemi účinná opatření, která jsou běžná v celé Evropě a o kterých se mluví čím dál více. A to je právě to EET, ale to tady bylo zmíněno. Víte, jaká byla velká diskuse kolem kontrolního výkazu. Kritika byla neustále z pravého spektra opozice a stále ho znevažujete. Přitom je to nástroj, který významně, a to nemůže ani pan kolega Kalousek popřít, významně může pomoci k výběru DPH. A to jsou ty peníze pro ty obce. A v neposlední řadě vaše kritika našim... dejme tomu navyšování platů státním zaměstnancům. Kdybych z toho vytáhl finanční zprávu - říkáte na Ministerstvu financí se navýšily peníze, chtějí se tam brát noví lidé. Ale to je právě proto, aby finanční úřad se zrekonstruoval. Abychom udělali stavy takové, aby nebyl stav, který je dneska, že v Praze na jednu firmu připadá jedna kontrola za 150 let. Tak to je to poddimenzované. A že se navyšují platy? To je přece naprosto normální. Pan premiér sice řekl, že to byl podraz nebo co, že se snižovaly tarifní platy v minulém období. Ona byla taková doba. Byla krize, byla velká nezaměstnanost, nebyly nabídky práce. Soukromý sektor také snižoval peníze, proto nebylo v podstatě potřeba nějaké navyšování. Ale v současné době, kdy je sto tisíc poptávek po práci, kdy soukromé firmy prudce navyšují mzdy, a vy nám budete kritizovat, že přidáváme do státní správy? vím, že by se vám to líbilo, kdyby nám všichni aspoň trochu kvalitní lidi právě z finančních úřadů odešli do soukromé sféry a říkali: No vy to děláte blbě. Oni vám lidi odcházejí, oni se nevybírají daně. Ano, protože by ty lidi šli za penězi. To naprostou logiku. Ekonomika roste. My přece nemáme lidi ve státní správě, a to vezmu učitele, doktory, policajty, vojáky, ale i úředníky přece nemáme v akváriu, kde narazí na sklo a nemůžou nikam jinam. Vždyť stát a státní zaměstnanci jsou součástí celostátní ekonomiky. A jestli se někde přidávají peníze, tak nekritizujte věci, které by měly být právě prorůstové a měly by obcím v koncovce přidat peníze. Ale opravdu znovu opakuji, nemám problém přidat obcím. Musí to být opravdu systémově a správně udělané. A poslední slovo, které bych chtěl říct. Zase nevím, kdo to byl tady z pravého spektra, řekl: my chceme spravedlivé rozdělování mezi kraje a obce. Mně se to nezdá. My jsme tady, tedy dejme tomu vláda se rozhodla, že vrátí, nebo krajům nějaká procenta, v přepočtu to vychází plus minus 3,5 miliardy korun. Kdyby to byla pravda, co říkáte, tak by byl pozměňovací návrh v tomto smyslu. Ano, dneska chcete přidat 3,5 miliardy, dejme půl obcím z těch 3,5 miliardy a půl dejte krajům. V roce 2016 nebo 2017 zase dejte něco krajům a něco obcím. Tento pozměňovací návrh, který kdyby tady byl z vaší strany, by možná odpovídal tomu: my chceme rozdělovat poměrně obcím a krajům. Ale vy nemáte odvahu říci: krajům to nedávejte, dejte to obcím. Vy prostě chcete navýšit těm obcím. Takže to není spravedlivé rozdělování. A to by přece také šlo, pane kolego Stanjuro prostřednictvím předsedajícího, aby to šlo v krocích a přidávalo se postupně. Ale ten tady není. Takže děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities