Pokudbychomvyhovělitěmpožadavkůmaneposunulilimitynikde,takbychomsevpříštíchletechmohlidostatdotéhlesituacedodoby,nežbyeventuálněteplárnyadomácnostinašlynějakýjinýzdroj,alejáseobávám,žepokudbychomzačalidovážetuhlíproteplárnyadomácnosti,takbytoproněznamenalovýraznézdražení.Aprávětomuhlenegativnímusociálnímudopaduvládachtělapředejít.ApokudjdeještěoBílinu,chcizdůraznit,žetamnarozdílodČSAobce-Braňany,MariánskéRačice,Most,Bílina-souhlasístím,abysenaBíliněpokračovalo.Požadavekobcíbyl,abyúzemněekologickélimitynekončilyblíženež500metrůodzastavěnéhoúzemí.AtamvládanazákladěnávrhuministraDienstbieraschválilato,žetylimityblíženež500metrůnebudou.Takžeitadysimyslím,ževládavyhovělapožadavkůmobcí,kteréjinaksouhlasístím,abysenaDoleBílinadáletěžilo.Čilitolikjenomještěnaupřesněníktomu,covládarozhodla.Jánepředpokládám,žebychomsevtédruhépoloviněvolebníhoobdobíktomutorozhodnutíještěvraceli,nicméněbudezáležetvpříštíchletechnavyhodnocenítoho,jakbudefungovatstátníenergetickákoncepce.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.DalšíinterpelacíbudeinterpelacepanaposlanceAntonínaSedivevěciodbornéhovzdělávání.Prosím,paneposlanče.Poslanec Antonín SeďaDěkuji,panepředsedo.Váženýpředsedovlády,dlouhodobýmproblémemnašíekonomikyjenedostatekzaměstnancůsodbornýmatechnickýmvzděláváním.Nejednásepouzeonedostatektechniků,konstruktérů,technologů,aleiobráběčůkovů,svářečůčiklempířů.DokoncevsouvislostismigračníkrizíseHospodářskákomoravyjádřila,žeklidněpřijme5000migrantůpronášprůmysl.Snedostatkempracovníkůsepotýkásnadkaždáprůmyslováfirma.Problémemdneškaablízkébudoucnostije,žerostoucíexportivýrobanarážínanedostatekzaměstnancůzejménasodbornýmatechnickýmvzděláním.Tomůžeomezitrůsthrubéhodomácíhoproduktu,cožbyměloobrovskénegativnídopadynastátníaveřejnérozpočty,aleinacelouspolečnost.Protosechcizeptat,panepremiére-tatovládasezavázalakpodpořeodbornéhoatechnickéhoškolství.Podleméhonázoruinázoruodborníkůjediněpraxestudentůstředníchodbornýchškolnapracovištíchzaručujekvalituodbornépřípravy.Protoseptám,jakékonkrétníkrokypřipravujevaševláda,abybylizaměstnavatelédostatečněmotivovánikposkytovánípraxestudentům,popř.nadalšíopatření.Děkujizavašiodpověď.Předseda PSP Jan HamáčekAnoaslovomápanpředsedavlády.Předseda vlády ČR Bohuslav SobotkaDěkuji.Váženýpaneposlanče,věcodbornéhovzdělávání,kvalitníhoodbornéhovzdělávání,jemyslímneuralgickýmbodemvšechdebatoreforměškolství.Školstvíreformupotřebuje,vzděláváníreformupotřebujeajeevidentní,žemusídojítktomu,abysealespoňněkteréčástiapatranašívzdělávacísoustavypropojilyspotřebamipraxe.To,cojsmezažívalivminulýchletech,bylo,žesenášškolskýsystémrozvíjelponěkudmimoběžněstím,jakseměnilastrukturazaměstnavatelůvČeskérepublice.Tasenějakýmzpůsobemustálilaanyníseukázalo,žeškolskýsystém,zejménapokudjdeostředníodbornéškolství,učňovskéškolství,taknenízaložennaprincipech,kterébyumožňovalyvysokoumíruúspěšnostiabsolventů.Takžesesetkávámesurčitýmparadoxem-nevhodněnastavenéstrukturyvzdělávání,vněkterýchregionechnevhodněnastavenéstrukturyoborůvrozporustím,jakájepotřebapraxe.Atohlevšechnojeumocněnodemografickýmpoklesem,kekterémuvposledníchletechdochází,pokudjdeoabsolventystředníchodbornýchškolaučilišť.Čilisnižujesenámpočetabsolventůtěchtoškolcelkověaještěitomenšímnožstvíabsolventůučilišťastředníchodbornýchškoltaknemáúplněvhodnoustrukturuvzdělánízhlediskapotřebpraxe.Jájsemvelmirád,žetadybylrealizovánprojekt,kterýjemyslímdůležitýprobudoucídebatu,atojeprojektPospolu,kterýbylrealizovánmeziSvazemprůmysluadopravyaMinisterstvemškolstvíabylatovlastněpodporaspolupráceškolafiremsezaměřenímnaodbornévzdělávánívpraxi.Cílemtohoprojektu,kterývlastněbylfinalizován,aužjsoukdispozicizávěry,jenavrhnoutsystémovézměnyvčetnělegislativních,kterépovedoukefektivnějšíasnadnějšíspoluprácimeziškolamiafirmami.Mimojinéotázkausnadněnípřechoduabsolventůzeškolydopraxe,podporajejichuplatněnívoboru,zvýšeníkvalitativníúrovněkompetencíabsolventůtak,abyodpovídalypotřebámzaměstnavatelů,otomužjsemmluvil,slaďovánínabídkyodbornéhovzdělávánísezměnamikvalifikačníchpotřebnatrhupráceazvýšeníatraktivityodbornéhovzdělávánípromladélidi.Čilitenprojektbylrealizován,mámekdispozicizávěryateďjevelmidůležité,abynazákladětěchtozávěrůMinisterstvoškolstvípostupovalopřizměnách,kterésevoblastiodbornéhoškolstvípřipravují.MinisterstvoškolstvítakézveřejnilovlednuletošníhorokumetodickédoporučeníkvýucevzdělávacíhooboruČlověkasvětprácenadruhémstupnizákladníchškol,kdedoporučujezákladnímškolámvěnovatzvýšenoupozornosttechnickévýchověvrámcitohotovzdělávacíhooboru.Súčinnostík1.lednuroku2014sezměnilzákonodaníchzpříjmůatenposkytujenynídaňovézvýhodněnízaměstnavatelů,kteříumožňujípraktickévyučovánívesvýchzařízeních.Novelaškolskéhozákonastanovípovinnoststředníchškolvyužívatjednotněstanovenýchzadánízávěrečnýchzkoušekvoborechstředníhovzdělávánísvýučnímlistemodškolníhoroku2014-2015.AMinisterstvoškolstvítakéodroku2014pravidelněvyhlašujerozvojovýprogramnapodporuodbornéhovzdělávání,kterýfinančněpodporujestředníškolypřizvyšováníkvalityvzdělávánívoborechpodlepoptávkynatrhupráce.Samozřejměžejesnaha,abysetakyvrámcioperačníhoprogramuVzděláváníprokonkurenceschopnostvyužilyevropsképenízeproprojektytechnickéhovzdělávánívčetněkariérníhoporadenství,jazykovéhovzdělávání,ajetadycelářadakonkrétníchprojektů,kterébylypodpořeny.Pokudjdeodalšíaktivity,kteréMinisterstvoškolstvípřipravuje,atadysimyslím,žebyurčitěpodrobnějšíinformacepodalapaníministryněValachová,takjetootázkarozvojedalšíchprvkůpolytechnickéhovzdělávání,využitívýzevvrámcioperačníhoprogramuVýzkum,vývojavzdělávání,vzdělávánípedagogů,podporaspolupráceškolazaměstnavatelů,rozvojmimoškolníchvzdělávacíchaktivitspojenýchsezačleňovánímdětí,kteréjsouohroženypředčasnýmodchodemzevzdělávání,tojetakédůležitávěc,asamozřejměpravidelnáanalýzaoborovésoustavyvespoluprácisezástupciresortůazaměstnavatelůtak,abysetastrukturapružnějipřizpůsobovalapotřebámtrhuprácevpříštíchletech.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.Panposlanecmádoplňujícídotaz.Prosím.Poslanec Antonín SeďaDěkuji,panepremiére,zavašiodpověď.Jásouhlasímsnutnostípropojitškolskýsystémspožadavkypracovníhotrhu,otomsediskutujehodnědlouho.TenprojektPospolutakéznámapodporujijej,protožetakévidímspoluprácifiremseškolamijakotusprávnoucestu.Nicméněproblémemjeiskutečnost,žesipodnikyněkdynavzájempřetahujízaměstnance,žetenpodnikjevychová,mátupraxiapotomjetidruzí,kteřísenatomnepodílejí,přetahují.Takésystémtechnickéhovzděláváníjenáročný,atonejenodborně,aleifinančně.Řadakrajůtořešírůznýmistipendiičipřímoupodporoutechnickýchškol.Panepremiére,nemyslítesi,žejetřebazačítvrámciškolskéhosystémupodporovattechnickéškolstvídalekorazantněji?Osobněsimyslím,žeřadafiremtojižpochopila,pochopilasvojiroliazajišťujesinavlastnínákladybudoucízaměstnance.Přiznámseosobně,ževidímrezervyivneefektivníchrekvalifikacích,protoženezaměstnanýchvnašízemijestálehodně.Předseda PSP Jan HamáčekPanpředsedavládyodpoví.Předseda vlády ČR Bohuslav SobotkaDěkuji.Váženýpaneposlanče,jásenedomnívám,žebyfirmymělysuplovatřekněmeteoretickouvýukuvrámciodbornéhovzdělávání,vrámcistředníhoodbornéhoškolstvínebotechnickéhoškolství.MyjsmesamozřejměvelmiblízkoRakouskaaNěmecka,kdeprobíhátensystémduálníhovzdělávání,aleonjevelmisilnězaložennatom,žerakouskéneboněmecképodnikyjsouschopnyvelmiefektivněspolupracovatvrůznýchsvazechahospodářskýchkomorách.AtřebavRakouskutuodpovědnostnastranězaměstnavatelůzavzdělávánízčástineseitamníhospodářskákomora,kterámámj.povinnéčlenství.Něcotakovéhounásneníajezejménaproblémpromalé,střednípodnikyaprozačínajícípodniky,abyparticipovalynějakdlouhodoběnaodbornépřípravěavzdělávání.