|

ps2013-033-06-008-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-21 ps2013-033-06-008-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2016 /sněmovní tisk 617/ - prvé čtení

Date2015-10-21
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033249.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   14 < Page 15 > 16

Vládní koalice se neváhala také pochlubit tím, že stabilizuje mandatorní výdaje, nebo podíl mandatorních výdajů státního rozpočtu na celkových výdajích státního rozpočtu, a ten podíl snižuje o 1,9 procentního bodu. Jedná se o tzv. mandatorní výdaje ze zákona. Pak jsou ještě ostatní mandatorní výdaje a pak mandatorní výdaje, které se oficiálně jmenují kvazimandatorní výdaje. A když jsem si to všechno spočetl, tak zatímco v roce 2015 se kvazimandatorní výdaje včetně mandatorních výdajů ze zákona i těch ostatních navrhovaly ve výši výdajů 928 mld., tak v roce 2016 je to 940 miliard, takže je to o 12 mld. více. Co mi vadí teď na rozpočtu coby členovi výboru pro sociální politiku, byť o tom budeme jednat na výboru a určitě ve druhém čtení. Především nedostatečná valorizace důchodů. O tom tady již také mluvil především pan předseda vlády Sobotka, který zmiňoval onu valorizaci v tom pravidelném lednovém termínu ve výši 40 korun plus jakýsi jednorázový příspěvek, o kterém jsme diskutovali včera a který pravděpodobně v nějaké historicky dostupné době bude schvalován. jsem se poctivě díval na kapitolu Ministerstva práce a sociálních věcí, a pokud se uvádí, a to bude určitě můj dotaz především adresovaný paní ministryni Marksové, ministryni práce a sociálních věcí, pokud se uvádí, že tento návrh rozpočtu zohledňuje tu výši, dokonce těch 900 korun toho jednorázového příspěvku, tak věřte, že jsem ani zmínku o jednorázovém příspěvku v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí nenašel. Ani zmínku. Takže se zohledňuje nějak tajně, je to možné, se určitě na to zeptám paní ministryně práce a sociálních věcí. Určitě se ta kapitola Ministerstva práce a sociálních věcí bude tak jako v letošním roce potýkat i s některými nedostatečnými výdaji v oblasti sociální péče, to se pravidelně opakuje, nespokojeni, jak víme, jsou zdravotně postižení. Těch problémových míst v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí je hodně, je to kapitola, která tradičně pracuje s největším rozpočtovým výdajem 544 miliard korun. Nemohu být spokojen s rozpočtem ani jako komunální politik. Víte dobře, že vláda na jedné straně prozatím nechce upravit rozpočtové určení daní obcím, možná že v pátek se to prohlasuje, ale zatím upravit nechce, a v návrhu rozpočtu přichází s tzv. valorizací příspěvku na výkon státní správy zajišťované obcemi, tzn. to, co si vlastně stát u obcí objednává, ve výši 1 %. To je skutečně úsměvná valorizace. Ten příspěvek, starostové dobře vědí, byl před lety v důsledku nezbytnosti úsporných opatření v letech ekonomického poklesu snížen o 17 %, pak došlo sice k nějaké částečné úpravě u trojkových obcí, tam, kde to znamenalo skutečně velké problémy, ale v dřívější výši státního příspěvku jsme stále v uctivé vzdálenosti. A teď vláda a pan ministr financí přicházejí s valorizací o jeden procentní bod, a to v situaci, kdy ekonomika roste a kdy je poctivé to těm obcím vrátit. Je pravda, a pochlubil se tím pan předseda vláda, že v kapitole Všeobecné pokladní správy pan ministr zvýšil výdaje na program podpory, rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálního školství, a to na 831 milionů korun, z čehož je však 758 milionů rozpočtováno pouze na školy v okolí velkých měst postižených rezidenční suburbanizací. Tady musím říci, že to již měl učinit při projednávání rozpočtu v minulém roce, jak jsem ho k tomu vyzýval. Neudělal to, resp. zřejmě to udělal v průběhu roku nějakým rozpočtovým opatřením, aby náhodou nedal za pravdu oprávněnému návrhu ze strany opozice. Skutečně bude zajímat, kolik těchto prostředků nakonec pan ministr v letošním roce na tento podprogram vyčlenil. Nemyslím, že je správné schvalovat 100 milionů korun, zhruba tak, jak bylo v minulém roce, a pak rozpočtovými opatřeními to navýšit na 500, 400, nevím kolik to v tom letošním roce bylo navýšeno. Opět pak tady nemusíme vůbec být a projednávat návrh státního rozpočtu. Podotýkám však, že základní školy jsou nejen v blízkosti velkých měst, ale také na venkově. I tam jsou základní školy a obce v zásadě nemohou nijak výrazněji používat v novém plánovacím období prostředky na nezbytnou rekonstrukci budov těchto škol. Když jsem tady viděl postávat paní poslankyni Kovářovou, tak také musím říci, že se vlastně opět opakuje problém s nedostatkem peněz na památkovou péči. Dostal jsem v souvislosti velmi pěkný dopis od starosty města Klatovy pana Mgr. Salvetra, který vyzývá, asi nejen , myslím, že to poslal všem poslancům, minimálně zvoleným v Plzeňském kraji, aby se snažili navýšit tuto oblast v souladu s usnesením výboru pro veřejnou správu zhruba minimálně na částku 1 miliardy korun. Ocituji pouze z tohoto dopisu dvě věty, které jsou, myslím, velmi vypovídající. Cituji: Památky neprosí poníženě o příspěvek. Památky žádají o vrácení spravedlivého podílu z jejich ekonomického přínosu do rozpočtu České republiky. Turistický ruch založený na poznávání našeho bohatého kulturního dědictví přináší do státního rozpočtu totiž desítky miliard korun ročně. Ale to, samozřejmě, bude předmětem debaty druhého čtení. Na závěr chci říci, že tento rozpočet skutečně nepovažuji za investiční a o tom, myslím, je zbytečné vést další debatu, protože ta čísla to jasně ukazují. Ani bohužel nereflektuje v dostatečné míře sociální témata. Zůstává především u nárůstu nákladů na platy zaměstnanců státu a státních orgánů, to je zřejmě to pumpování peněz do ekonomiky s nějakou vidinou, že se to projeví více ve spotřebě domácností. Není to ani rozpočet, který by v době faktického ekonomického růstu snižoval výrazně deficit, snižoval nějak výrazně strukturální deficit ani výrazněji schodek hospodaření. Je to takový rozpočet bez jasného příběhu a každý si v tom najde kus pravdy, kus toho, na co chce poukázat. Co mi vadí, a také to tady zaznělo, že rozpočet vychází někdy i z velkých, z mnoha nerealistických očekávání na straně příjmů a slepě spoléhá na zavádění nových šikanózních opatření pro podnikatele. Klasickou otázkou je elektronická evidence tržeb. U navíc je velmi pochybné, jestli bude schválena, nebo nebude, kdy a vůbec bude fungovat, přesto pan ministr financí plánuje, že na zavedení elektronické evidence tržeb vyinkasuje dvě miliardy korun na dani z přidané hodnoty. A ten zákon ještě vůbec není schválen. Z těchto a jiných důvodů tedy nemohu podpořit takový schodkový rozpočet, nemohu podpořit rozpočet, který evidentně postrádá snahu alespoň některé věci řešit, nebo řešit aktuální problémy, a plně se ztotožňuje s návrhem, jedním, nebo druhým návrhem, na vrácení rozpočtu k přepracování. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, pane poslanče. Eviduji jednu faktickou poznámku, pana poslance Vozky. Rušíte faktickou poznámku? Dobře. V tom případě řádně přihlášený do rozpravy je pan poslanec Seďa, připraví se pan poslanec Bendl. Prosím, máte slovo.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities