ps2013-033-02-005-075.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-07 ps2013-033-02-005-075 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.00 hodin) Jde o absolutní změnu filozofie fungování samosprávy v České republice , které možná pan ministr Dienstbier moc nerozumí . Já doufám , že alespoň ti z vás , kteří kdy seděli ať už za kohokoliv v zastupitelstvech měst , obcí nebo krajů , pochopí , že to , co je předkládáno panem ministrem Dienstbierem , v této podobě není možné přijmout a že je lepší vrátit jim to k přepracování , než se tím vůbec zabývat . Pokud tedy nakonec se rozhodnete , že i tyhle nesmysly chcete poslat do druhého čtení , pak prosím , a předem avizuji , by toto měl probrat i výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Děkuji vám . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Petru Bendlovi . Nyní s faktickou poznámkou Ivan Adamec . Žádná přihláška . Pane kolego , elektronická má přednost , takže jsem panu poslanci dal slovo a před Martinem Novotným ještě jedna faktická poznámka . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ivan Adamec Děkuji , pane předsedající . Pane ministře , dámy a pánové , chtěl bych ve své faktické připomínce trošku oponovat panu kolegovi Bendlovi . Víte , ono nepřijetí usnesení zastupitelstva k dané kontrole je také výsledek , který se dá poslat , že zastupitelstvo . . . (Hlasy ze sálu. Předsedající: Prosím, nevykřikujte tady, páni kolegové.) No , stanovisko , když ho nepřijmou , tak je to také přijetí stanoviska . Ale víceméně jsem se chtěl vrátit k některým jiným věcem . Já si myslím , že kontrola by neměla mít represivní charakter . Kontrola přece je od toho , aby byla pozitivní , aby napravila věci , aby ty věci šly , nikoliv aby nešly . Ale na druhou stranu se musím vrátit k tomu , co tady říkal kolega Marek Benda , protože těch kontrol skutečně je dneska moc . Netvrdím , že kontroly by být neměly , ale mám své zkušenosti z dvouleté praxe , vzpomínám si například , když jsme měli dotaci na bytový dům , tak abychom dotaci získali , musel jeden státní orgán říci , že jsme splnili podmínky , řekl , že je to v pořádku . Pak přišla kontrola z Ministerstva pro místní rozvoj , řekla , že je to v pořádku . Pak přišla kontrola z finančního úřadu a řekla , že je to všechno špatně , a my jsme museli samozřejmě žádat Ministerstvo financí o odpuštění a zrušení penále . Takže je to docela dobrý Kocourkov . Chtěl bych říci , že kontroly je třeba uspořádat tak , abychom se na těch samosprávách nezjančili , jak já říkám , aby to mělo nějaký řád . Pokud to nebude mít řád , tak si myslím , že nemá cenu přijímat jakékoli další novely nebo zákony . Jen tak mimochodem , NKÚ byl prioritně zřízen pro kontrolu státu , jeho institucí i organizací . A na ty obce už dnes chodí z hlediska státních dotací , takže to není nic nového . Na druhé straně , prosím vás , udělejme nějaké sjednocení těch kontrol , aby ti představitelé samospráv věděli vlastně , jak na tom jsou . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za téměř dodržení času . Nyní pan poslanec Jiří Petrů s faktickou poznámkou , poté pan poslanec Bendl také s faktickou poznámkou . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Jiří Petrů Pane předsedající , děkuji . Vážené kolegyně a kolegové , na 26 . schůzi 9 . dubna 2015 přijala Poslanecká sněmovna usnesení ve znění : Poslanecká sněmovna žádá vládu České republiky o přípravu materiálu , který přehledně seznámí poslance se stávajícím systémem kontrol ve veřejné správě a při čerpání veřejných finančních prostředků , a to do konce prvního pololetí , tedy do 30 . června 2015 . Ze 138 poslanců usnesení podpořilo 135 , nikdo nebyl proti . V tomto termínu jsme nikdo z nás žádný materiál neobdrželi . Předsedkyně výboru pro veřejnou správu v této věci urgovala předsedu Poslanecké sněmovny a do dnešního dne neobdržela žádnou odpověď . Otázka tedy zní : Kdy se odpovědi dočkáme ? Zároveň sděluji , že budeme chtít tento materiál dostat do výboru pro veřejnou správu , abychom se jím zabývali , a budeme také vyžadovat odpověď na naši otázku , kterou jsme položili . Bude to mít také podstatný vliv na to , jak se postavíme k tomuto návrhu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Jiřímu Petrů . Pan poslanec Petr Bendl s faktickou poznámkou , potom s přednostním právem zpravodaj a pak teprve pan poslanec Novotný . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Petr Bendl Děkuji . Ještě jednou pro stenozáznam a pro mého ctěného kolegu přečtu ten paragraf , který se týká povinnosti zaujmout stanovisko . Trochu chci tvrdit , že když někdo má zaujmout stanovisko , tak to není , že k tomu nepřijme žádné usnesení . To znamená , že k tomu přijme nějaké usnesení a zaujme stanovisko . V tom § 20 se navrhuje doplnit odst . 4 : " Schválený kontrolní závěr z kontroly provedené NKÚ u kraje , jím zřízené nebo založené právnické osoby nebo u právnické osoby ve které má majetkovou účast , projedná zastupitelstvo kraje bez zbytečného odkladu a zaujme k němu stanovisko . " Rozhodně není možné říci " nepřijme k tomu žádné usnesení " a je to také stanovisko . Tomu bych tedy nerozuměl . Ale třeba . . . Tento návrh obsahuje řadu nesmyslů , tak je to možná vymyšleno takhle nesmyslně . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Bendlovi . Já jsem ohlásil přednostní právo pana zpravodaje a mám další tři faktické poznámky - pan poslanec Zahradník , pan poslanec Koníček a pan poslanec Adam . Takže pane zpravodaji , já chápu vaše přednostní právo , ale . . . jestli to chcete přeměnit na faktickou poznámku ? (Zpravodaj: Ano.) Tak , faktická poznámka zpravodaje . Potom pořadí , jak jsem řekl . Prosím . Poslanec Štěpán Stupčuk Já bych chtěl vaším prostřednictvím reagovat na kolegu Bendla . Jsem moc rád , že jste tady uvedl ten absurdní příklad . Teď budu mluvit se svou čtyřletou zkušeností , kdy jsem dělal místostarostu právě pro majetek a právní vztahy na Praze 6 , což je více než stotisícová městská část . Problém té hospodárnosti interpretačně je velmi složité vykládat . Na jedné straně obec má hospodařit hospodárně , ale na druhé straně se dozvíte , že má plnit řadu jiných funkcí , pečovat o všestranný rozvoj kulturní atd . atd . Takže ono vždycky tu hospodárnost je třeba poměřovat k nějaké proporcionalitě , k těm dalším hodnotám , které zajišťujete , na úkor efektivity té hospodárnosti . Teď jde o tu přiměřenost , která může být různá , a různě to můžou interpretovat bohužel i ty orgány činné v trestním řízení . Když jste tady uváděl ten příklad s hasiči , tak já vám na něj dám odpověď , co je podle mého názoru ještě hospodárné a co není . Pokud tu sokolovnu za korunu pronajmete hasičům vaší obce , tak je to ještě v souladu s tímto principem , protože tím mj . zajišťujete rozvoj dalších činností obce . Pokud byste to ale udělali u hasičů z jiné obce , tak už si myslím , že to hospodárné není a je to těžko zdůvodnitelné , protože vy tím neplníte ten jiný úkol v tom daném místě pro blaho života těch jednotlivých občanů v té obci . A co se týče otázky toho případného zaujetí nebo nezaujetí stanoviska , ta norma právní je imperfektní , tak není sankce , takže samozřejmě to , že nezaujmou stanovisko , je i stanovisko , že ho nezaujali . A je to v rovině politické odpovědnosti toho či onoho zastupitelstva , jestli nedodrží , či dodrží zákon . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji , že to uvedl jako faktickou poznámku . Nyní faktická poznámka pana poslance Zahradníka , k další faktické poznámce se připraví pan poslanec Koníček , prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jan Zahradník Vážený pane místopředsedo , kolegyně a kolegové , jako s uděláním , v 10.04 hodin do počítače mi přišel , možná i vám dalším kolegům , e - mail od Rekonstrukce státu s jejich stanoviskem k projednávanému návrhu a s doporučením tento návrh podpořit . Jestli pan kolega Hovorka myslel těmi 165 poslanci , kteří se zavázali rozšíření pravomocí NKÚ podpořit , to číslo poslanců a poslankyň , kteří podepsali výzvu Rekonstrukce státu , tak nás tedy pánbůh ochraňuj . To tedy tato organizace má tady ve Sněmovně gigantický vliv . Jenom ještě krátce . Já působím už 25 let v komunální sféře jako zastupitel v Budějovicích a byl jsem osm let v krajské samosprávě . Tehdy jsme po roce 2000 začali s audity a s kontrolou hospodaření obcí a tehdy jsme samozřejmě překonávali velká úskalí , protože některé obce skutečně měly své hospodaření v nepořádku . Ale skutečně jsme ctili , že obec je nadána z Ústavy samosprávou , může rozhodovat o svých věcech svobodně . Zastupitelé , pokud hlasují , tak by za svá rozhodnutí neměli být postihováni . Toto je podle mne jedním z nástrojů , který by pak posléze mohl vést k tomu , že budeme svědky takových věcí jako to , že pak starostové a zastupitelé jsou za jejich rozhodnutí v zastupitelstvech nejen kontrolně vyšetřováni a prověřováni , ale i trestně stíháni . To bych zde nechtěl dopustit . Proto říkám , že tento návrh podporovat nebudu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities