|

ps2013-033-01-003-056.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-06 ps2013-033-01-003-056 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

56. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 583/ - prvé čtení

Date2015-10-06
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/056
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033018.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Nyní pan poslanec Bendl, připraví se pan poslanec Junek s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče. Poslanec Petr BendlDěkuji za slovo. Jenom abychom si dobře rozuměli, na margo pana poslance Birkeho prostřednictvím předsedajícího. jsem velmi pro, aby do místních komunikací šlo více peněz, ale v okamžiku, kdy otevíráme další a další tituly, rozmělňujeme těch 100 % peněz, které máme na další a další takzvané priority, přičemž ty priority jsou opravdu - a předřečníci je tady říkali, koneckonců to říkal i pan poslanec Birke - prostě investice do místních komunikací, je to směrem ke krajské, či ke státní. On z pohledu které samosprávy místní nebo krajské nebo státu ty priority každý možná vidí trochu jinak. Proto koneckonců ty samosprávy máme. Proto probíhají nějaké volby a podobně. Ale stát by měl, chce-li po obcích a krajích, aby komunikace byly v nějaké kondici, měl říct, že to je opravdu priorita, a směřovat se především tam, ne říkat, že přispěje, když si někdo bude chtít koupit novou válcovačku nebo nevím co. Děkuji. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Nyní pan poslanec Junek. Prosím, pane poslanče. Poslanec Jiří JunekDěkuji za slovo, pane předsedající. jsem neměl čas se s tím navrhovaným zákonem ještě seznámit, takže je to spíš takový dotaz buď na pana ministra, nebo na pana předkladatele. Ale jedná se mi o to, mnohokrát jsme řešili v obcích, že SFDI je schopen zaplatit určitá bezpečnostní opatření na jedničkových komunikacích, konkrétně myslím tu situaci, kdy například SFDI zaplatí výstavbu kruhových objezdů. Ale když se obec rozhodne pro to, že je pro lepší třeba semafor, tak SFDI to schopen zaplatit není nebo se tomu velice brání. Čili můj dotaz zní, jestli ta předkládaná novela s tímto počítá, nebo jestli to nějak řeší, a pakliže ne, tak si myslím, že v rámci druhého čtení by stálo za to se ještě nad tím zamyslet a nějak to vyřešit. Děkuji. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Bendl. Po něm pan poslanec Birke. Poslanec Petr Bendl jsem jenom chtěl poprosit pana ministra dopravy, zdali by neodpověděl na otázky, které jsem mu zde položil, aby neučinil to, vystoupí pouze ve svém závěrečném slově a bych pak nemohl se na nic, co se týká zákona, zeptat. Děkuji vám. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. Nyní pan poslanec Birke. Poslanec Jan BirkeDěkuji. se omlouvám, že možná budu zdržovat. Předpokládám, že tato debata by měla být především a měla by být přikázána hospodářskému výboru, pro debatu ve výborech. Nicméně ti z vás, kteří pracují v samosprávě, tak jste mnohdy, pokud máte to štěstí, dostali územní rozhodnutí, tak jste byli postaveni před situaci, kdy byste měli vlastně vykupovat a pomoci státu s výkupem pozemků. Teď mluvím o samosprávě, to znamená o městě, kdy chcete pomoci s výkupem pozemků. vím, že v novele je pamatováno na kraje s větším akcentem. Je možná otázka, a to je spíš debata do výboru, možná k debatě - byl bych velmi rád, abychom na to nezapomněli. Protože celá řada právě starostů, nebo těch samospráv, které můžou pomoci s výkupy, tou pružností, co se týče výkupu jednotlivých řekněme obchvatů nebo dálnic, by v této věci velmi pomohla. A pokud by tento fond mohl jim být nápomocen v rámci financování, bylo by to velmi dobře. Omlouvám se, že zdržuji, protože to je spíš na debatu do výboru. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. S přednostním právem se hlásí pan ministr. Prosím. Ministr dopravy ČR Dan ŤokVážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, bych v žádném případě neopomněl odpovědět prostřednictvím pana předsedajícího panu Bendlovi. bych rád řekl, nebo rád bych reagoval na jeho poznámky. Za prvé bych rád ujistil, že tato novela nemá za účel rozmělňovat priority Ministerstva dopravy a fondu dopravní infrastruktury pro to, aby investoval na ty důležité tepny tam, kde je potřeba pomoci dopravní infrastruktuře. V doplňkových programech ovšem chceme řešit některé věci, které dlouhodobě vyřešeny nebo řešeny nejsou. Například tak jak bylo zmíněno, je to kontakt místní komunikace buď s dálnicemi, nebo se silnicemi první třídy. Ono jich zas tak málo není a jsou to bohužel občas problémy. My děláme rekonstrukci D jedničky, místní komunikace, které tam jsou, jsou v majetku třeba i obcí a my nemáme žádný titul, jak bychom je mohli opravit. To znamená, to jsou tyhle ty příklady, které bychom rádi řešili. Není to záležitost nějakého mohutného opravování všech mostů, přestože by si to zasloužily. Ale na to tedy peníze nejsou. Takže jde o to, abychom když uděláme nějakou větší stavbu infrastruktury, tak abychom byli schopni ji udělat kompletně a nezůstaly tam zuby, kterými někomu znepříjemňujeme život. Protože to, že se taková komunikace nedá přejet, je samozřejmě velký problém. Takže míní se tyto doplňkové záležitosti. Je tam zmíněna voda, nebo údržba vodních cest, kterou nebyl fond dopravní infrastruktury schopen financovat. A ještě se vrátím k nákupu techniky. To je rovněž velmi malá, zlomková část, s kterou počítáme. Nejde v žádném případě o financování soukromých firem. Je to nákup údržbové techniky pro SŽDC a Ředitelství silnic a dálnic. Tady se jedná o to, že jestliže máme možnost i tyto prostředky nakupovat jenom z národních zdrojů, ale můžeme si nechat 85 % zaplatit z Evropy, tak nám to přišlo rozumné. Takže jedná se jenom o tyto zdroje, nikoli o to, že bychom jakékoli firmě byli schopni z evropských peněz profinancovávat jejich stroje a zařízení. Doufám, že jsem nevynechal nic z těch věcí. Osobně si myslím, stejně jak tady bylo řečeno mými předřečníky, že tohle to jsou otázky, které by bylo dobře probrat na půdě příslušných výborů, zejména hospodářského výboru, a budeme tam ty věci rozebírat podrobně, nejsme uzavřeni dobrým nápadům. Takže se na tu debatu v hospodářském výboru těším. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, pane ministře. Faktická poznámka pana poslance Bendla. Máte slovo. Poslanec Petr Bendl za odpověď děkuji, pane ministře. Myslím si, že by tato materie měla jít i do výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. z titulu toho, že právě oblast rozvoje je v gesci tohoto výboru, že to není jenom hospodářský výbor. Nedíváme se jenom na čísla, ale díváme se i na faktické využití. Děkuji vám za odpověď. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji vám, pane poslanče. Svůj návrh potom načtěte, se budu ptát na přikázání do dalších výborů. Táži se, zda někdo další se ještě hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím. V tom případě končím obecnou rozpravu a táži se pana ministra nebo pana zpravodaje na závěrečné slovo. Pan zpravodaj. Prosím. Poslanec Martin Kolovratník to právo závěrečného slova využiji. Bude to trošičku i reakce na debatu, která proběhla. Možná se musím malinko omluvit v zrychlené informaci, když jsem četl úvodní zprávu, tak to možná nezaznělo tak přesně. On skutečně ten celkový balík by se měl trochu zvýšit. Přiznám se, že neumím teď to číslo říct přesně. Dokážeme to asi na hospodářském výboru. Ale ta filozofie je právě taková, že z Evropy, z toho operačního programu 2, budeme schopni, nebo máme šanci toho financovat vícero. Například to, co zmínil pan ministr, právě ony stroje nebo služby a zařízení. Ale abychom to mohli udělat, tak musíme právě novelizovat tady ten zákon, aby prostě zákon o SFDI byl v souladu s pravidly nově vznikajícího OPD 2.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities