ps2013-033-01-002-042.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-06 ps2013-033-01-002-042 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Chtěl jsem reagovat také na vystoupení pana poslance Bendy , protože - víte , mně se nelíbí , když se tady říká zákon o státní službě vám jenom pomohl přivést si někoho na ministerstvo . Nezlobte se na mě , ale to je přece v každé civilizované zemi , v každé zemi s vyspělou politickou kulturou , normální , že když nastupuje vláda , tak má ministr určitou možnost si přivést s sebou určitou část lidí . Tak je to v Británii stejně jako ve Spojených státech , v Německu , všude . Tady jde ale o to , aby to mělo určitá pravidla , a mně připadá , že to , co my jsme přijali , je spíše snaha do toho ta pravidla dostat . Já se domnívám , že to , co dělám v personální oblasti , že jsem schopen si za to nést odpovědnost . Mně se nelíbí , když je to takto paušálně kritizováno . Zvlášť se mi nelíbí , když se takto budeme kritizovat sami . My nevíme , jak dopadnou příští volby , a vy také , když zítra uspějete u voleb , tak budete chtít , abyste tým té státní administrativy doplnili některými svými spolupracovníky , kteří vám pomohou ten resort zvládat . To je přece normální věc a nemluvme o tom hanlivým způsobem . Prostě tady bych si hájil , že mám právo nejbližší spolupracovníky si vybrat . Domnívám se , že v tom postupujeme naprosto korektně , a jsem schopen si to obhájit . Jenom se bráním paušální kritice , protože to tady lehce zazní a ono to hned vypadá , jako kdyby se dělo něco nepřístojného , ale to je přece něco úplně normálního . Pan poslanec Benda mluvil o tom , že má dojem , že to psali úředníci , aby ochránili určitá privilegia . Dobře , ale to je potom ve velkém sporu s tím , když jako jeden z hlavních bodů jste si , pane poslanče , vybral , že kritizujete to , že by bylo možné poslat nějakého diplomata na rok někam . To není žádné privilegium . Naopak , dostáváme se do roviny , že to je povinnost , kterou po něm chceme , aby splnil . Tady to je ve sporu . Já si myslím , že tady nejde o privilegia . Tady jde o zajištění funkčnosti ministerstva , a já jsem vysvětlil , že zaměstnávání rodinného příslušníka , to , že mluvíme o slaďování rodinného života , nejsou privilegia . Dokonce jsem se snažil vysvětlit , že to je pro nás nesmírně výhodné z řady důvodů . Dokonce i z finančního důvodu je to pro nás výhodné . Uvědomte si , že když někde zaměstnáme místní sílu , tak dotyčný tam má bydlení , nemusíme mu shánět byt , nemusíme ho učit česky a já nevím co všechno . To znamená , že to má pro nás velké efekty . To nejsou privilegia . To jsou prostě věci , které jsou pro Českou republiku a státní službu , pro službu v zahraničí , výhodné . Jde o to , aby byly uchovány , protože by byla škoda o ně přijít . Už jsem tady mluvil o tom , co zřejmě vyvolává největší debatu , to je výhrada vůči tomu , že by prostě byla možnost vyslat státního zaměstnance do zahraničí bez jeho souhlasu . A já bych tady ještě jednou chtěl říci jednu věc . Řekl jsem , že už je to opatření , které je i v jiných zemích světa , jmenoval jsem tady zrovna namátkou Německo a Spojené státy , že to není tak , že to má být trest pro někoho , kdo se člověku znelíbí , protože já objektivně vím , že máme dnes neobsazená místa , a to nejsou nějaká místa , kam byste se báli jít . Já vám to řeknu rovnou . Je to třeba Peking nebo Dillí nebo Nigérie a podobně . To jsou místa , která nepatří dokonce k těm nejnebezpečnějším , ale shodou okolností nejsou dnes - a dokonce je to třeba i Brusel nebo Kyjev . Chápete ? Protože , úplně jednoduše , není lehké tam pracovat . Je tam toho hodně , takže je lepší si vybrat nějaké jiné místo . A já mám pořád dojem , že na jedné straně se samozřejmě musí vycházet z určitých představ a zaměření dotyčných , ale zároveň se musí také zohledňovat to , že my tam někde ty lidi prostě potřebujeme . A mít možnost v tomto - a upozorňuji vás , že tohle je věc , která musí být probrána s odborovou organizací , že to není úplná svévole , tam jsou mechanismy , jak kontrolovat takové vyslání . To není jenom tak , že si někdo vzpomene a řekne . To není tak jednoduché . Takže když se na to podíváte , tak zjistíte , že to není svévolné . Ale mít tuto možnost , která existuje i jinde , na omezenou dobu někoho někam poslat , mně připadá přirozené . Podívejte se , pravděpodobně všechno se dá zneužít , ale já vám říkám , tohle není vedeno snahou někoho trestat , to vám tady mohu slíbit . Tohle je vedeno snahou docílit určité rovnováhy v tom , aby to byla zároveň i určitá povinnost pomoci ministerstvu , když potřebuje , v oblastech , kde má zrovna nával práce . Jako je to třeba v tom Kyjevě , jako je to v Bruselu . Peking je strategické místo , ale přitom , nevím , jestli to tak vůbec mohu říci - to není tak , že bychom tam měli přetlak . A tak bych mohl jmenovat další . Není to podle mne trest . Říkám , je to složitější . Já bych vás chtěl ujistit , že to je vedeno dobrými úmysly a že to nemá být výchovný prostředek . To je nesmysl a to odmítám . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . Eviduji tři faktické poznámky . Jako prvního prosím k mikrofonu pana poslance Bendu . Připraví se pan poslanec Bendl . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Marek Benda Vážená paní místopředsedkyně , vážené dámy , vážení pánové , kdyby s tím pan ministr nezačal , tak bych ani vystupovat nešel . To jsou věty , které jsme říkali my před rokem . Ministr má mít právo přivést si svůj tým . Co dělá zákon o státní službě ? Úplně toto právo blokuje , říká - státní služba je zcela nezávislá na ministrovi a můžete si přivést možná sekretářku a tiskového mluvčího . A když se tady tak rozvášňujete , tak já se ptám , kolik lidí bylo na Ministerstvu zahraničních věcí od voleb do dneška vyměněno , kteří do budoucna spadají pod služební zákon . Já tvrdím , že jsou to stovky lidí . Možná mě přesvědčíte že ne . Stovky lidí , které jste vyměnil a které pro každého dalšího ministra zákon o státní službě blokuje . Další ministerstva jsou na tom podobně . Takže mně tady teď nekažte obecnou teorii , že ministr má mít právo přivést své lidi , když zákon , který vy jste chtěl a vy jste jím podmínili své vládnutí , říká : ministr si nemůže kromě uklízeček přivést nikoho . A vy jste využili té poslední vteřiny před tím , kdy to ještě šlo , abyste si tam všechny ty lidi dovedli . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . Poprosím faktickou - pane ministře , faktické poznámky mají přednost . Já se omlouvám , ale mám tady dvě faktické před vámi . První je pan poslanec Bendl , připraví se pan poslanec Plíšek . Prosím , máte slovo . Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo . Mne pan ministr zahraničí inspiroval k interpelaci na premiéra České republiky , aby nechal spočítat lidi , kteří byli těsně předtím , než se z nich stali státní zaměstnanci pod zákonem o státní službě , kolik jich bylo vyměněno , aby bylo jasno , že to není tým ministra . My jsme tady celou dobu upozorňovali na fakt , že přijetím zákona o státní službě dojde k zabetonování státní správy jako celku . A v podstatě , a to mi věřte , to se jednou stane , protože tímhle zákonem jsme to založili - jestliže dneska Česká republika protestuje proti tomu , co se děje dětem paní Michalákové , jestli říkám správně to jméno , tak to je výsledek v uvozovkách zákona o státní službě , kdy vám ministr norské vlády říká " já s tím nemůžu nic dělat , ti úředníci už to rozhodli , tak co bych asi s tím mohl dělat " . Každý paragraf , který z toho zákona vypadne , je dobře . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji . S další faktickou poprosím pana poslance Plíška . Připraví se paní poslankyně Kovářová . Pana ministře , jestli chcete faktickou , tak ještě musíte vydržet , ještě jsou tam další . Prosím , máte slovo . Poslanec Martin Plíšek Děkuji za slovo , paní místopředsedkyně . Já jenom krátce v reakci na pana ministra . Opozice nekritizuje to , že si každý ministr po volbách přivede na ministerstvo své lidi , a to do kabinetu ministra nebo jako politického náměstka nebo poradce , ale kritizuje to , že na ryze odborné funkce v režimu zákona o státní službě byli dosazeni funkcionáři koaličních stran , politici , nikoliv odborníci , protože zákon o státní službě je o odborném výkonu státní služby . To abychom si rozuměli . Znovu se pana ministra zeptám , protože mi na to neodpověděl . Vládní legislativa skutečně upozorňuje na dva zásadní problémy . Jeden je výjimka z povinnosti konat výběrová řízení na služební místa a druhý odpuštění vykonání zkoušky státních zaměstnanců , to znamená , že by nebyla povinnost konat tuto zkoušku . Jak se s těmito připomínkami vládní legislativy Ministerstvo zahraničí vypořádalo ? Také se mi příliš nezdá ta jednoduchá odpověď , že novela nebude muset být notifikována v Evropské komisi . Já si to úplně nemyslím a chtěl bych , abychom to dostali písemně ať už od Ministerstva zahraničí , nebo garanta zákona o státní službě Ministerstva vnitra , nebo Ministerstva pro místní rozvoj . Já si myslím , pane ministře , že tak jednoduché to úplně není . Díky .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities