ps2013-031-06-005-045.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-30 ps2013-031-06-005-045 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.30 hodin) Úprava peněžité a věcné loterie , tomboly , číselné loterie , okamžité loterie , výherní hrací přístroje , bingo , kurzové sázky , sázkové hry v kasinech a hry provozované pomocí technických zařízení obsluhovaných sázejícími . Povolení provozovat loterie a sázkové hry vydávalo ministerstvo na základě výběrového řízení . Provozovatel také nesl náklady státního dozoru a ty směly představovat maximálně 1 % z příjmu sníženého o vyplacené výhry . Společnosti odváděly 90 % výtěžku z provozování loterií , tombol a ze sportovních sázkových her , u kterých je výhra podmíněna správným určením sportovních výsledků , a 10 % z provozování kurzových sázek , sázkových her v kasinech a ze sázkových her provozovaných pomocí zvláštních žetonů na sociální , zdravotní , osvětové nebo jinak veřejně prospěšné účely . V roce 1998 , tedy osm let poté , došlo ke sjednocení systému odvodů pro všechny loterijní společnosti , nový princip výpočtu odvodu na VPÚ , to jsou veřejně prospěšné účely , progresivní odvod 6 až 20 % z rozdílu , o který příjem provozovatele tvořený všemi vsazenými částkami ze všech jím provozovaných her převyšuje výhry vyplacené sázejícím , správní poplatky a náklady státního dozoru . Rozšíření definice VPÚ o sportovní , kulturní a ekologický účel , došlo k tomu v roce 1998 . Osvobození od daně z příjmu právnických osob všech loterijních společností . To byl ten problém , že odvod na všeobecně prospěšné účely se vyměřil zhruba ve výši předpokládané daně a výsada správců veřejných rozpočtů , kterou mají zastupitelstva a Sněmovna , to znamená rozhodovat , které veřejně prospěšné účely z povinných odvodů mají tu prioritu , byla zprivatizována . Chci říct , že ten hlavní problém bylo , že docházelo k obcházení a že se účelově zakládaly vlastní neziskovky , to je pravda . To se také dělo , ale ne v tak masivním měřítku a neznamenalo to hlavní společenský problém . Hlavní společenský problém bylo zprivatizování části pravomocí , které přísluší pouze správcům veřejných rozpočtů , kteří dostanou mandát ve volbách . U nás to měly loterijní společnosti . Tohle je věc , kterou se několikrát různí ministři financí napříč politickým spektrem pokoušeli změnit a vždycky jak na potvoru ve Sněmovně byla menšina . A troufnu si říct , že kdyby nedošlo ke krachu Sazky , kdyby Sazka zůstala stejně silná , jako byla celá léta , tak se to možná nepovedlo dodnes . Já se někdy hrdě biji v prsa , že jsem byl první ministr financí , který v roce 2011 prosadil zdanění hazardu , což je pravda . Nejsem si vůbec jist , jestli by se mi to povedlo v tehdejší Sněmovně při jejím složení , možná ano , možná ne , nejsem si vůbec jist , jestli by se mi to povedlo , kdyby existovala Sazka v plné síle , jak existovala v 90 . letech . V roce 2001 a 2003 došlo k zavedení elektromechanických , elektronických nebo obdobných zařízení a zavedení místního poplatku . Část výtěžku z provozování výherních hracích přístrojů byla odváděna přímo obci , která provozování daných zařízení povolila . V roce 2008 došlo k udělení licence na online internetové sázení . Kolem toho byla tenkrát velmi vzrušená politická diskuse , zvlášť uvnitř jedné politické strany . A přineslo to výrazné výnosy do státního rozpočtu , do té doby z toho státní rozpočet neměl vůbec nic . A podle mého názoru nový zákon , který teď předkladatel předkládá , hry online výrazně rozšiřuje , ale také transparentně reguluje v souladu s právem Evropské unie . V roce 2012 byla předložena novela loterijního zákona , která zásadním způsobem měnila poměr mezi obcemi a státním rozpočtem na poměr , který bohužel chce předkladatel opět obrátit , a obce by nad tím výrazným způsobem splakaly nad výdělkem . Už jsem tady o tom mluvil , nechci své argumenty opakovat , abych vás nezdržoval . Mohlo by to vypadat jako obstrukce . K tomu si řekněme , jaká je současná organizace sportu , bezpochyby veřejně prospěšného zájmu , který byl léta zvyklý na své zdroje z loterií a u něhož vždy počítáme , a svým způsobem s tím počítá i předkládaný zákon , že významným zdrojem k jeho financování budou loterijní sázky , kurzové sázky a možná hazard jako celek . Organizace sportu je v České republice koordinována prostřednictvím vlády České republiky , samosprávnými celky , to jsou kraje a obce , a občanskými sdruženími sdružujícími sportovce do příslušných spolků včetně zastřešující role Českého olympijského výboru . Za koordinaci na národní úrovni je zodpovědné Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy , které v návaznosti na koncepci státní podpory sportu v České republice každoročně zpracovává a vyhlašuje programy státní podpory a sportu . Obce a kraje jsou spoluzodpovědné za vytváření podmínek pro rozvoj sportu a výstavbu a údržbu příslušných zařízení , zatímco sportovní kluby , tělovýchovný jednoty a sportovní svazy mají za úkol přijmout organizaci sportovní činnosti . Samotná sportovní činnost je v České republice nejvíce ovlivněna sportovními organizacemi , to jsou občanská sdružení , přičemž Česká republika se vyznačuje velkou tradicí spolkové tělovýchovy . V současnosti vyvíjí v České republice soustavnou činnost více než 35 tisíc lokálně působících tělovýchovných jednot a sportovních klubů , jež sdružují celkem 3 miliony registrovaných členů včetně několikanásobných členství . Zároveň však dochází k útlumu spolkového života v důsledku snížené aktivity dobrovolníků a nedostatku finančních i lidských zdrojů . Jaký je současný systém financování sportu ? Já se panu poslanci Holečkovi omlouvám , on to ví lépe než já , ale řada z nás to neví a myslím , že je potřeba , abychom si to právě v téhle souvislosti uvědomili . Především jsou to samozřejmě veřejné rozpočty . Prostředky ze státního rozpočtu poskytuje MŠMT formou dotací sportovním svazům , Českému olympijskému výboru a přímo sportovním klubům . Sportovní svazy část získaných prostředků přerozdělí svým členským sportovním klubům . Loterijní a sázkové společnosti jsou druhým největším zdrojem po veřejných rozpočtech a za bývalého právního stavu do roku 2011 byly významným zdrojem loterijní sázkové společnosti v čele s největší firmou Sazka formou povinného odvodu . Sazka , společnost s miliardovým obratem , neplatila daň , platila povinný odvod na veřejně prospěšné účely . Jejím akcionářem byly sportovní svazy , takže logicky komplet celý výtěžek Sazky šel na financování sportu . Po bankrotu Sazky a změně zákona již loterijní společnosti neodvádí část výnosu ze své činnosti přímo na sport nebo na kulturu nebo na charitu , ale do státního rozpočtu a rozpočtu obcí . Třetí zdroj je vlastní činnost , neboť samozřejmě sportovní kluby , svazy a organizace s celostátní působností dále čerpají zdroje z vlastní činnosti a ze správy majetku . Zdrojem je pochopitelně i soukromý sektor . Soukromé firmy a podnikatelé jsou dalším významným zdrojem . Nejčastější forma financování sportu ze soukromého sektoru je sponzoring a myslím si , že by si zasloužil své pregnantnější legislativní vymezení , byť se nedomnívám , že to je zrovna teď ta nejvyšší priorita , ale do seznamu potenciálních úkolů bychom si ho zařadit měli .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities