ps2013-031-06-001-158.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-30 ps2013-031-06-001-158 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.50 hodin) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím k mikrofonu s faktickou pana poslance Laudáta , připraví se paní poslankyně Semelová . Prosím , máte slovo . Poslanec František Laudát Děkuji za slovo , paní místopředsedkyně . My novelu podpoříme , nicméně musím souhlasit s tím , že to není systémové , ale zase na druhou stranu já jsem se s touto praxí setkal , byť to byl ojedinělý případ , to znamená , že existuje . Není pravda , že by to nesnižovalo pověst učitele . Jestli někdo skutečně o prázdninách potom jde na brigádu z učitelského stavu a žáci ho vidí , tak si nemyslím , že pro tento profesní stav je to důstojné . Už to tady zaznělo , nicméně já tuto praxi - a paní ministryně , bylo by docela dobré podívat se , jak plní zřizovatelé škol svou funkci , protože já v tom vidím fatální selhání zřizovatelů škol , školských rad . Nejsem na tuto problematiku odborník , nicméně zakladatelé by si měli hlídat a měli by vědět o tom , co se v jejich zařízeních děje . Poslední poznámka , jen tak na okraj , na zlehčení . Ne s velbloudem na komára a s komárem na velblouda , ale s kanonem na vrabce . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou , připraví se pan poslanec Kořenek . Všechno faktické poznámky . Prosím , máte slovo . Poslankyně Marta Semelová Děkuji . Já bych byla velice nerada , kdybychom tady rozmělňovali diskusi . Máme tu čísla z Ministerstva školství , z úřadů práce , každý konec školního roku z médií , odbory nám dávají některé odhady . Pochopitelně ta čísla zcela přesná nejsou a bylo to tady pojmenováno už v minulých diskusích , protože kantoři mají prostě strach se ozvat , aby na tu školu byli znovu přijati . A to je i ta otázka , o které tady mluvil pan kolega Stanjura , jestli stejná , nebo jiná škola , kam nastupuje . Pokud jde o zřizovatele , někdy dochází k tomu , že naopak právě školy jsou pod tlakem zřizovatelů , a to z důvodů financí , aby takto postupovaly , takže je vidět , že zřizovatelé , neříkám , že všichni , to v žádném případě , ale kolikrát neplní tu úlohu , o které tady byla řeč . Já jsem dostala řadu mailů , i když se tady nerada oháním tou korespondencí , ale fakt je , že učitelé čekají a čekali na přijetí zákona už v té době před prázdninami , aby se stejná situace , kdy jsou smlouvy uzavírány pouze na deset měsíců , neopakovala i v příštím roce . Bohužel , zákon včas přijatý nebyl . Takže já vidím jako podstatné to , aby se zlepšily pracovní podmínky učitelů , aby měli jistotu , že se nebudou muset každý rok obávat , jestli budou po prázdninách zaměstnáni , nebo ne , a aby mohli v klidu se věnovat tomu , čemu mají , a to je vzdělávání našich dětí a mládeže . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Kořenka . Prosím , vaše dvě minuty . Poslanec Petr Kořenek Dobrý den , děkuji . Já budu velmi stručný . Chtěl bych jen opravit jeden mýtus . Co má dělat zřizovatel , určuje zákon . A nikde není pověření , že zřizovatel zasahuje do pracovněprávních vztahů . To je výlučná povinnost a pravomoc ředitele školy jako statutárního orgánu . To je jedna věc . Druhá věc . Ono je v podstatě úplně jedno , jestli se to týká tří tisíc učitelů , čtyř tisíc učitelů . I kdyby se to týkalo deseti učitelů , tak to má svůj význam . A já si myslím , že především jde o to , aby vše fungovalo tak , jak má . Kdyby v této republice vše fungovalo tak , jak má , tak spoustu zákonů a předpisů vůbec nepotřebujeme . Ale bohužel nefunguje - a nefunguje to ani tehdy , když ten zákon máme . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou , připraví se pan poslanec Adamec . Poslankyně Nina Nováková Děkuji za slovo . Dámy a pánové , já jen velmi krátce ke statistikám a k číslům , o kterých se tady hovoří . Život nejde spoutat čísly a pedagogické povolání , které je v podstatě umění , počítá s tím , že pedagogové musí mít vlastně neobyčejný vztah ke svému povolání . Já do statistik , které tu padaly , přidám svůj osobní příklad . Čtyřikrát nebo možná pětkrát jsem v 90 . letech byla tímto způsobem přijata na gymnázium , a protože jsem ho milovala , tak jsem tam chtěla učit a byla jsem minimálně čtyřikrát od září do června takto zaměstnána . Ale v životě by mě nenapadlo jít na úřad práce . Já jsem tam prostě chtěla učit , tak jsem si tento způsob zvolila . Pak jsem se stala zástupkyní ředitelky a nastoupila tam mladá kolegyně . Celá její rodina byla logicky mladá rodina , měli půjčky atd . a této kolegyni to skutečně přineslo velmi vysoké problémy , když najednou byla nezaměstnaná . Takže říkám příklad , je to 1 : 1 . Můžete si to přidat do statistik . I kdyby to byly stovky a nebyly to tisíce , je to jev , který existuje . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a dalším v pořadí je pan poslanec Adamec , připraví se pan poslanec Andrle . Poslanec Ivan Adamec Děkuji za slovo , vážená paní předsedající . Dámy a pánové , já vás tak nějak seznámím s tím , že když jsem začínal jako učitel , tak ti staří pedagogové , kteří mě uváděli do praxe , říkali , jestli znám základní poučku ve školství , jaké jsou dvě hlavní výhody ve školství . No tak to jsem nevěděl . Nevím , jestli to víte vy , ale je to červenec a srpen . Takže já si myslím , že pedagogové samozřejmě by o tuto výhodu přijít neměli , dokonce si myslím , že by to nemělo být vztahováno na ty prázdniny , ale jak ti pedagogové jsou ohodnoceni , jaké vlastně mají podmínky k práci . Ale chtěl bych říci jednu věc . Na brigády chodí stejně , ať jsou zaměstnaní , nebo nejsou o těch prázdninách , protože si přivydělávají . A zřizovatel stejně nemá žádnou pravomoc sahat na peníze učitelům , protože to jsou peníze státní a jsou v pravomoci ředitelů jednotlivých škol . Jako zřizovatel bych tohle nikdy nedopustil . Mám právo , samozřejmě , ředitele odvolat , pokud se takto chová . Jinak já se zdržím hlasování , protože tento zákon považuji za nadbytečný . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Andrleho , připraví se pan poslanec Laudát . Prosím , máte slovo . Poslanec Augustin Karel Andrle Sylor Vážená paní předsedající , kolegové , kolegyně , protože já osobně jsem měl neblahé zkušenosti s tím , že jsem asi 20 let nemohl učit , od roku 1973 do roku asi 1993 , tak jsem se na školství a na kantory díval trochu zkresleně . Ovšem situace se změnila a díky tomu , že jsme se dostali tam , kde jsme teď , tak chci říci , že naopak si učitelů velice vážím a hnutí Úsvit - národní koalice určitě podpoří tento potřebný zákon . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Laudáta . Prosím , dočkal jste se , vaše dvě minuty . Poslanec František Laudát V pohodě . Kdo si počká , ten se dočká . Chci jen zareagovat na pana Kořenka . Tak to tedy ne . Protože kdo jiný by zodpovídal za to , co se děje ve škole , jestli je tam pořádek , jestli se tam chová vedení mravně nebo nemravně , než zřizovatel ? Já si to nedokážu představit , takže tento argument musím odmítnout . Zřizovatel má dostatek nástrojů na to , aby prostě toto nepřipustil . Takže já trvám na tom , že paní ministryně je dotlačena k tomuto nestandardnímu řešení selháváním zřizovatelů škol . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Miholu s faktickou poznámkou . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Jiří Mihola Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , vážení kolegové , protože mám pocit , že se vyjadřují úplně všichni členové školského výboru a ještě mnozí další , tak bych nechtěl . . . (protesty ze sálu) , zdá se mi , že opravdu ano , aby to vypadalo , že KDU - ČSL ta problematika nezajímá . My samozřejmě tuto novelu zákona o pedagogických pracovnících podpoříme , činil jsem takto i na výboru . Je pravda , že za mnou chodí lidé , mnozí učitelé , s různými problémy . Tady v této záležitosti jsem neměl pocit nějakého návalu nebo nějaké dlouhé fronty , takže možná skutečně to není už problém jako tisíců , ale spíše třeba stovek nebo desítek .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities