ps2013-031-06-001-158.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-30 ps2013-031-06-001-158 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.20 hodin) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Berdychovou . Poslankyně Martina Berdychová Vážená paní předsedající , paní ministryně , členové vlády , kolegyně a kolegové , ráda bych podpořila pozměňovací návrh paní poslankyně Niny Novákové , a to zejména v bodě 8 , ke kterému při projednávání ve školském výboru nemělo úplně kladné stanovisko Ministerstvo školství . Tento bod se týká uměleckého dramatického oboru pro neslyšící a umožní absolventům oboru výchovné dramatiky pro neslyšící na JAMU být plně kvalifikovaným pedagogem pro umělecký obor při výuce na speciální škole pro neslyšící , tedy speciálním pedagogem v oblasti umění . Náplň studia tohoto oboru a především uplatnění absolventů jsem si ověřila na divadelní fakultě JAMU v ateliéru výchovné dramatiky pro neslyšící a také v praxi na mateřské , základní , střední speciální škole pro neslyšící v Hradci Králové , kde absolventi tohoto oboru působí . Výchovná dramatika pro neslyšící je obor v Evropě unikátní a ojedinělý . Byl primárně určen neslyšícím studentům a byl založen už v roce 1992 . Studenti oboru jsou připravováni v oborech pedagogiky , psychologie a speciální pedagogiky , a to zejména surdopedie , didaktiky , a mají širokou pedagogickou praxi . Studenti absolvují speciálně pedagogické předměty vedené výhradně pedagogiky speciální pedagogiky a surdopedie z pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a mají pedagogickou praxi ve školách pro sluchově postižené děti v celé České republice i v zahraničí . Činnost Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a JAMU je úzce provázána . Absolventi jsou ve školách nezastupitelní , protože jsou to rodilí mluvčí a jsou vzorem pro neslyšící děti a v umělecko - pedagogických předmětech mají jednoznačně významné postavení v tandemu se slyšícím učitelem . Bohužel však v současné situace ředitelé dané vzdělání nemohou uznat vzhledem k tomu , že absolventi nemají absolvovaný obor speciálně pedagogických věd výhradně na pedagogické fakultě . Přitom dramatická výchova je součástí rámcových vzdělávacích programů v mateřských , základních a středních školách pro sluchově postižené děti a mládež . Absolventi oboru výchovná dramatika pro neslyšící skládají státní zkoušku i ze speciální pedagogiky , ale tuto formu zakončení studia absolvují na umělecké škole , ne na pedagogické fakultě . Dle současné znění zákona o pedagogických pracovnících nejsou uznávání jako kvalifikovaní učitelé dramatické výchovy na speciálních školách pro neslyšící , přestože je ve speciální pedagogice a surdopedii vzdělávají pedagogové z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity . Pedagogické univerzity neumějí připravit učitele dramatické výchovy v takovém rozsahu , jako to dělá DAMU a JAMU . Absolventi těchto uměleckých škol s obory umělecko - pedagogickými nemají v našem vzdělávacím systému náhradu . Jsou pro školy velkým přínosem , přesto je ředitelé zatím nemohou uznat jako plně kvalifikované . Pozměňovací návrh poslankyně Niny Novákové v bodu 8 doplňuje § 18 , který se týká právě speciálních pedagogů , o bod 2 , který zní : " Speciální pedagog pro oblast surdopedie s uměleckým zaměřením (pro oblast uměleckého vzdělávání sluchově postižených dětí a mládeže) získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláváním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění studijního oboru umělecko - pedagogického zaměření . " V případě přijetí pozměňovacího návrhu paní poslankyně Novákové tak bude zákon o pedagogických pracovnících konečně respektovat pedagogické vzdělávání pro obory akreditované v oblasti umění . A já vám předem děkuji za podporu tohoto pozměňovacího návrhu . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji paní poslankyni a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou . Pardon , paní poslankyně moc se omlouvám , ještě je tady faktická poznámka vaší kolegyně paní poslankyně Putnové . Prosím , máte slovo . Poslankyně Anna Putnová Děkuji . Dobré dopoledne . Vážená paní předsedající , dámy a pánové . Během 14 dnů jsem zaznamenala v médiích komentář k této novele , který zněl : opozice kritizuje tuto novelu na jedné straně , na druhé straně opozice považuje tuto novelu za zbytečnou . Chtěla bych k této mediální zkratce dodat krátký komentář , protože si myslím , že si to zaslouží . TOP 09 od začátku kritizovala nemravnou a nestydatou praxi propouštět učitele na dva měsíce během prázdnin . Současně se nám nelíbilo , že Ministerstvo školství nenalezlo jiný způsob než novelu zákona , protože to považujeme až za ten nejsilnější nástroj . Čili domníváme se , že tato kritika je oprávněná . Nechtěli jsme , aby náklady za neschopnost vést ředitele k jakési konsenzuální praxi nesli učitelé , a proto jsme od začátku dávali jasně najevo , že v tomto sporu budeme na straně učitelů . Čili stanovisko TOP 09 k této problematice je od začátku jednoznačné a neměnné . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová I já děkuji . A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou . Dříve než dojde k mikrofonu , tak sděluji , že s náhradní kartou č . 6 dnes hlasuje paní poslankyně Kailová . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Nina Nováková Děkuji , paní předsedající . Vážená paní ministryně , vážená vládo , dámy a pánové , moje vystoupení teď považujete zároveň za vystoupení zpravodaje , dál už se k tomu nebudu v rozpravě vyjadřovat . Jenom bych chtěla pro úplnost říci , protože paní ministryně se rozhodla už to dále neshrnovat , že tato novela byla skutečně iniciována Ministerstvem školství kvůli praxi , o níž hovořila paní poslankyně , a to kvůli praxi vlastně nedůstojného krátkodobého zaměstnávání pedagogů . (V sále je rušno.) Když už je ovšem nějaký zákon otevřen , je správné , povšimneme - li se tam dalších nedostatků , a snažit se je řešit . Proto nyní k této novele jsou celkem dva pozměňovací návrhy . Jeden pozměňovací návrh pod písm . B 1 je pozměňovací návrh , který zdůvodňoval pan poslanec Zahradník . Druhý pozměňovací návrh je rozdělen do osmi bodů , je pod písm . A 1 a je to pozměňovací návrh paní poslankyně Niny Novákové , který usiluje jenom o to , aby plně kvalifikovaní lidé s magisterským akreditovaným vzděláním mohli působit v oblasti uměleckých předmětů v regionálním školství všech stupňů . To znamená , že pod písm . A 1 v bodě 2 hovoříme o tom , že na prvním stupni základní školy mohou dnes působit absolventi DAMU a JAMU akreditovaného umělecko - pedagogického oboru v daném předmětu , to znamená vždy v uměleckém předmětu . Stejně tak v dalších bodech je to pro druhý stupeň základních škol , pro střední školy , střední odborné školy , základní umělecké školy a školská pracoviště , kde se vyplňuje volný čas dětí . Všechny tyto body obsahují vlastně stejný návrh . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Paní poslankyně , moc se omlouvám , ale počkáme , než se sněmovna ztiší . Děkuji . Poslankyně Nina Nováková Vzhledem tomu , že na výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , který ve svém druhém usnesení týkajícím se této novely podpořil tento pozměňovací návrh , který je pod písm . A 1 , to znamená , ve všech bodech byl podpořen , ale rozhodli jsme se rozdělit to na bod 2 až 7 a potom bod 8 . Ten bod 8 se týká toho , o čem mluvila paní poslankyně Berdychová .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities