ps2013-031-02-016-021.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-16 ps2013-031-02-016-021 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.30 hodin) Jsem toho názoru , že to je nedostatečné finanční zajištění , že ČOI řeší i jiné věci , a pokud by měli být využíváni ještě pracovníci ČOI , kteří se mají věnovat jiným věcem na tuto (nesrozumitelné) , tak by to bylo jenom špatně a ne ku prospěchu ani České obchodní inspekce ani toho občana , který bude mít očekávání , že ta případná mediace toho sporu nebo mimosoudní řešení bude probíhat v nějakém relativně snesitelném období . Proto jsem navrhl na posledním zasedání ústavněprávního výboru usnesení , které bylo , tuším , podpořeno všemi přítomnými poslanci napříč politickým spektrem . Snad mě paměť neklame , myslím , že opravdu všichni , a kde ústavněprávní výbor ještě jednou konstatoval , resp . konstatuje , že finanční ani materiální zabezpečení České obchodní inspekce není s ohledem na množství předpokládané agendy dostatečné . A za čtvrté žádá vládu o zajištění dostatečné materiální i finanční podpory České obchodní inspekce . Opakuji , jde o to , aby to mimosoudní řešení sporu , o kterém my dneska mluvíme jako o věci , která je ku prospěchu a která bude dobře pro toho občana , tak aby tam nedošlo k tomu , že občané to budou chtít využívat , ale z hlediska kapacitních a finančních na ně dojde řada někdy ani nevím kdy . Protože my tímto vzbudíme nějaké očekávání , a pokud nebude dost pracovníků , tak je nebudeme moci splnit . Tudíž ústavněprávní výbor žádá o to , a já velmi apeluji na vládu , potažmo na Ministerstvo financí , potažmo na MPO , aby zajistily opravdu dostatečný materiální , finanční a personální základ pro výkon této činnosti . Děkuji za slovo . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Chvojkovi . A nyní tedy podle pořadí pan poslanec Jeroným Tejc , připraví se pan kolega Kudela , poté pan poslanec Vondráček . Prosím , máte slovo , pane předsedo . Poslanec Jeroným Tejc Vážený pane místopředsedo , kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych vás ve stručnosti seznámil se třemi pozměňovacími návrhy , které jsem předložil , a ke dvěma se přihlásím . Ten jeden již prošel testem ústavněprávního výboru a byl doporučen . Chtěl bych na začátku poděkovat Ministerstvu průmyslu a obchodu za spolupráci a také za to , že tento tisk předložilo , protože si myslím , že může v mnohém pomoci . Ten první pozměňovací návrh je zcela technický . Zavádí to , aby Česká obchodní inspekce mohla provádět dozor nad dodržováním povinností v článku 14 nařízení Evropského parlamentu , takže to je spíše technická věc . Nicméně ty dvě již technické věci nejsou . Jeden , ten jednodušší pozměňovací návrh zavádí povinnost pořadatelů předváděcích akcí nebo jejich organizátorů , aby na letácích , které už dnes povinně musí být oznamovány , musí mít určité náležitosti , byla také uvedena cena toho výrobku , který je nabízen , aby si každý ze spotřebitelů mohl doma ještě předtím , než takovou akci navštíví , i když my mu to všichni nedoporučujeme , a přesto tak učiní , aby si mohl ověřit skutečnou cenu tohoto výrobku a nedivil se poté , že koupil věc , která je zcela předražená . No a ten druhý návrh , který prošel ústavněprávním výborem , spočívá v tom , že pořadatel předváděcí akce by po dobu sedmi dnů od prodeje , od toho , kdy uzavře smlouvu , nesměl inkasovat od zákazníka , od toho , komu prodal nebo dodal zboží , žádnou finanční částku . Zjednodušeně řečeno , nemohl by tedy po těch sedm dní inkasovat peníze , protože po tu dobu 14 dnů běží možnost odstoupit od této smlouvy . V mnoha případech se stalo , že spotřebitel zakoupil zboží , zjistil , že s ním není spokojen nebo že to zboží je předražené , do 14 dnů odstoupil a bohužel se žádných peněz nedočkal , byť na ně ze zákona má nárok , protože firma byla přepsána na bílé koně , byla v insolvenci či jiným způsobem skončila . Ještě horší případ nastal ve chvíli , kdy spotřebitel učinil vše , co má , to znamená nejen že odstoupil od smlouvy , ale i vrátil zboží , v takovém případě obvykle byl i bez zboží i bez peněz . Takže těmto situacím by mělo zabránit to , že po těch sedm dnů bude mít spotřebitel možnost odstoupit , aniž by do té doby zaplatil . Samozřejmě lepší řešení by bylo , kdyby ta doba byla 14 dnů po celou dobu možnosti odstoupení , ale to by naráželo na evropskou směrnici , takže proto tento model zvolen nebyl . To je tedy vše a já bych vás poprosil o to , abychom dnes ten tisk doprojednali a abychom byli schopni ve třetím čtení jej schválit . Původně jsem hovořil tady ještě o tom , že by bylo možná dobré zavést kauce pro organizátory předváděcích akcí , a snažili jsme se najít správné legislativní řešení . Ale musím konstatovat po mnoha debatách se zástupci resortu Ministerstva průmyslu a obchodu , že by to naráželo na řadu technických problémů živnostenského zákona , takže jsme zvolili toto jiné řešení , o kterém jsem hovořil . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu Jeronýmu Tejcovi . Nyní v pořadí pan kolega Kudela a poté pan kolega Luzar . Pan kolega Vondráček se sice přihlásil , nikoliv elektronicky , a ví , že podle jednacího řádu má elektronická přihláška přednost . Takže prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Petr Kudela Pane předsedající , dámy a pánové , jsem velice rád , že tento návrh zákona Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo , a děkuji také za pozměňující návrhy , které připravil ústavněprávní výbor . Je veliká škoda , že s těmito návrhy přicházíme až v roce 2015 a nikdo s nimi nepřišel v roce 1995 , 1997 , kdy byl obrovský boom předváděcích akcí a řada našich občanů naletěla a dodneška se z toho mnozí nevzpamatovali . A problém je taky v tom , že se nepoučili a dodneška se nechávají nachytat . Pan poslanec Tejc hovořil o tom , které pozměňující návrhy připravil ústavněprávní výbor . Jak sedmidenní lhůta , tak také povinnost informovat o veškerém zboží včetně cen , které se budou na předváděcích akcích informovat , jsou velmi dobré návrhy . Ale ústavněprávní výbor také chce přenést v rámci tohoto zákona mimosoudní řešení spotřebitelských sporů z České obchodní inspekce také na další subjekty věnující se řešení spotřebitelských sporů , které nazývá jinými subjekty pověřenými Ministerstvem průmyslu . Také říkal , že ústavněprávní výbor konstatoval , že finanční materiální zabezpečení České obchodní inspekce není s ohledem na předpokládanou výši agendy dostatečné , tak potom nevím , z čeho bude řešeno financování těchto jiných subjektů pověřených Ministerstvem průmyslu a obchodu . Já jsem to také konzultoval s ministerstvem . Tvrdili mi , že částka , o které je psáno v důvodové zprávě , 6 mil . korun , by vzhledem k rozsáhlosti sítě České obchodní inspekce měla být dostačující . Na hospodářském výboru byl mimo jiné předložen také návrh na stanovení parametrů pro zřízení informační databáze o bonitě a důvěryhodnosti spotřebitele . Specifikuje se v něm , kolik subjektů musí být do registru zapojeno , jak se informace o spotřebitelích sbírají , evidují a kdo a jak je může používat a jak dlouho se evidují . Aby však měla taková databáze skutečně ochranný význam pro spotřebitele , je potřeba , aby spotřebitele nějak chránila . Takto , kdo se na ten pozměňující návrh podívá , tak to chrání pouze prodejce , neboť říká , který spotřebitel je nedůvěryhodný . Pokud ovšem není jiný záměr , aby se poskytovatelům a zájemcům podávala informace o tom , kdo jak je zadlužený a jak je tedy náchylný k dalšímu zadlužování , kterého by se dalo snadno zneužít . S některými formulacemi specifikujícími informační databázi o bonitě a důvěryhodnosti spotřebitele nemůžu souhlasit . Například to , aby zájemce byl do databáze zaveden bez jeho souhlasu . I když se navrhuje , aby při zápisu do registru byl o tomto zápisu informován .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities