ps2013-031-01-008-018.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-15 ps2013-031-01-008-018 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(20.40 hodin) Ročně se vydá 1 , 5 mil . občanských průkazů . Kdybychom umožnili občanům , aby se rozhodli pro občanský průkaz s čipem , tak by po zavedení elektronické identity nemuseli znovu chodit na úřad pro vyměnění občanky . Přemlouvali mě zaměstnanci Ministerstva vnitra , abych tento pozměňovací návrh nepodávala , a to z toho důvodu , že do prosince předloží do Poslanecké sněmovny návrh novely zákona s tím , že se zavede čip zdarma a případně by občané k tomuto čipu mohli dostat také čtečku , kterou by posléze od 1 . 1 . 2017 mohli používat . Říkám to tady , protože tento jejich slib považuji za závazný , a doufám , že do prosince ve Sněmovně takovýto návrh budeme mít , protože my v podvýboru pro veřejnou správu a eGovernment dva roky marně čekáme na zákon , který bychom mohli projednat a který by nás posunul k elektronické identitě , která by usnadnila řadě občanů život a úřadům také . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji paní poslankyni a prosím k mikrofonu dalšího v pořadí a tím je pan poslanec Kudela . Připraví se pan poslanec Hovorka . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Petr Kudela Dobrý den , dámy a pánové , dobrý den , paní předsedající , spíše už dobrý večer . Pročítal jsem si návrh novely zákona . Zaujala mě jedna věc , co se všechno k občanovi eviduje . K občanovi se vedou tyto údaje : jméno , popřípadě jména a příjmení , rodné číslo , datum narození , pohlaví , rodinný stav a údaje k manželství nebo údaje k partnerství , osvojení až postupně údaje ohledně úmrtí nebo prohlášení za mrtvého nebo nezvěstného . Zákon by měl být obecný , pamatovat na všechny možnosti . Co jsem nenašel , je taková možná drobnost , prkotina , možná že závažná věc . Nenašel jsem údaje ohledně změny pohlaví , protože u změny pohlaví se mění jméno , příjmení , možná i rodné číslo a tyto věci . Možná se k tomu využije poslední položka a to jsou poznámky . Nevím . Pokud tedy někdo uzná , že by se údaje o změně pohlaví měly také v elektronickém systému evidovat , tak je samozřejmě možnost to v podrobné rozpravě navrhnout . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji panu poslancovi . Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Hovorku . Připraví se pan poslanec Bendl . Prosím , máte slovo . Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych chtěl navázat na diskusi v prvním čtení a znovu upozornit na neřešení problému ohlašoven . Už to tady bylo zmíněno . Je to zneužívání tohoto institutu . Dochází neustále k nárůstu počtu lidí , kteří jsou hlášeni k trvalému pobytu v sídle ohlašovny . Zde bych chtěl upozornit pana ministra a Ministerstvo vnitra na zjevné rozpory , které se týkají trvalého pobytu občanů . Je to rozpor u § 10 a § 12 . Paragraf 10 se týká trvalého pobytu občanů a § 12 zrušení údaje o místu trvalého pobytu . Tady v odstavci 2 § 10 se uvádí , že z přihlášení občana k trvalému pobytu nevyplývají žádná práva k objektu uvedenému v odstavci 1 ani k vlastníkovi nemovitosti . Místem trvalého pobytu občana v době jeho narození je místo trvalého pobytu jeho matky . Není - li matka občanem , je místem trvalého pobytu dítěte v době jeho narození místo trvalého pobytu otce . V případě , že nelze zjistit místo trvalého pobytu občana podle odstavce 3 , rozumí se místem trvalého pobytu tohoto občana sídlo ohlašovny , v jejímž územním obvodu se občan narodil , nebo sídlo zvláštní matriky v případě , že se narodil v cizině , atd . Potom je tady významný odstavec 5 , kde se říká , že změnu místa trvalého pobytu občana hlásí ohlašovně v místě nového trvalého pobytu . Je - li údaj o místě trvalého pobytu úředně zrušen , § 12 , je místem trvalého pobytu sídlo ohlašovny , v jejímž územním obvodu byl občanovi trvalý pobyt úředně zrušen . V případě osvojení občana do zahraničí se adresou místa trvalého pobytu osvojeného dítěte stává sídlo ohlašovny , v jejímž územním obvodu mělo osvojené dítě poslední místo trvalého pobytu , a současně se trvalý pobyt ukončí . Když se podíváte na ten § 12 , na zrušení údaje o místu trvalého pobytu , tak v odstavci 1 v písm . c ) se píše : Zaniklo - li užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu , jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana , a neužívá - li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část . Teď je tady odstavec 2 : Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místě trvalého pobytu podle odstavce 1 písm . c ) jen na návrh vlastníka objektu nebo jeho vymezené části nebo na návrh oprávněné osoby uvedené v § 10 odst . 6 písm . c ) . Navrhovatel je v takovém případě povinen existenci důvodů uvedených v odstavci 1 písm . c ) ohlašovně prokázat . Tady je zjevně rozpor , kdy v paragrafu " trvalý pobyt občanů " se říká , že z přihlášení občana k trvalému pobytu nevyplývají žádná práva k objektu uvedenému v odstavci 1 ani k vlastníkovi nemovitosti , a na druhé straně v případě zrušení údaje o místu trvalého pobytu se již mluví o tom , že zaniklo - li užívací právo atd . , je možné zrušit trvalý pobyt . Myslím si , že tyto dvě věci by se měly dát do souladu a mělo by se ministerstvo vážně zabývat tím , proč a z jakých důvodů dochází ke zneužívání institutu ohlašovny jako úřední adresy . Já bych na to vlastně chtěl reagovat . Toto je problém , který není podle mého názoru schopen vyřešit poslanec formou poslaneckého návrhu , ale přesto chci z praxe poukázat na jednu věc , a to podvody osob , které jsou účelově přihlášeny na adrese ohlašovny . Podle mého názoru , pokud dojde k takovému účelovému přehlášení občana na adresu ohlašovny , měla by tato změna v každém případě být promítnuta do obchodního a do živnostenského rejstříku a mělo by tam být výslovně uvedeno , že se jedná o trvalý pobyt , který je sídlem ohlašovny , aby případní obchodní partneři této fyzické osoby věděli o tom , že může nastat určitý problém , protože v obchodních vztazích dochází často k neplacení faktur apod . Z tohoto důvodu jsem si dovolil předložit pozměňovací návrh , který načtu v podrobné rozpravě , do které se tímto hlásím . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji , pane poslanče . Prosím k mikrofonu pana poslance Bendla . Prosím , máte slovo . Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo , paní předsedající . Kolegyně a kolegové , my jsme při projednávání tohoto bodu ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj zjistili , že Česká republika se v podstatě od okamžiku , kdy vznikly Czech Pointy , v oblasti přístupu občanů ke státu , v oblasti informací a zjednodušování agend , které lidi trápí , v podstatě neposunula . Zrovna tak jsme zjistili , že - chci opravit paní kolegyni Kovářovou - na přímý dotaz týkající se čipů na našich občanských průkazech , kde stát chce po občanovi 500 Kč , jak to tady řekla , to je správně , ale v debatě jsme se dozvěděli , že to stát asi do budoucna nebude potřebovat a nebude využívat . Úřady říkají lidem : kupte si , připlaťte si za občanský průkaz s čipem , protože tam třeba do budoucna už nebudete muset nosit na úřad některé doklady a nebudete je muset ověřovat a budete je tam mít nastálo , ale my jsme se při debatě na jednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj od ministerských úředníků dozvěděli , že to tak asi nebude , že Evropská unie uvažuje o jiném způsobu evidence , podpisových práv a podobně , všeho , co s tím souvisí , a že tento čip bude pravděpodobně nepoužitelný .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities