ps2013-031-01-008-018.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-15 ps2013-031-01-008-018 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(20.20 hodin) Ve čtvrtek nebo v pátek dorazil k nám na radnici a my jsme se snažili a udělali jsme vždycky pro to maximum , aby pas ten člověk dostal a mohl na dovolenou odjet . A opravdu to je praxe , která , myslím si , funguje nejenom na Praze 2 , která je centrální městskou částí , ale i na jiných obcích , které jsou dostupné . Bohužel navrhovaná úprava ruší vydávání pasů bez strojově čitelných údajů a bez biometrických údajů a zakotvuje vydání tzv . e - pasu v kratší lhůtě , a to prosím pěkně do šesti pracovních dnů za zvýšený správní poplatek . Já bych ten poplatek klidně zvýšila ještě víc . Ale umíte si , kolegové starostové , místostarostové , radní , představit situaci , že k vám přijde občan - ano , jeho chyba byla , že si nepohlídal , že bude mít platný cestovní pas - a vy mu řeknete : sorry , šest pracovních dnů , vy si tu dovolenou prostě musíte zrušit , protože zpravidla ten člověk , nebo většina z nás se tak chová , že má dovolenou buďto týden nebo dva týdny , takže vlastně během tohoto období se mu bude někde možná vytvářet pas , ale on na tu dovolenou neodjede , protože šest pracovních dnů je skutečně obrovsky dlouhá lhůta . A zase prosím nekoukejme teď na to jako politici , jako úředníci , koukejme na to jako lidé . Přemýšlejme o tom , jak se chováme my , že také občas prostě si některé věci zapomeneme zajistit včas , a šest pracovních dnů je strašně dlouhá doba . Těm lidem budou propadat dovolené , budou se obracet na starosty , my jim budeme složitě vysvětlovat , že to není naše vina , že prostě to je novela zákona z pera Ministerstva vnitra , ať si jdou stěžovat k panu ministrovi Chovancovi . Mě velice překvapilo , když jsem objevila na stránkách Ministerstva vnitra Slovenské republiky - Slovensko má poměrně dobře odstupňovány výdaje pasů na tři lhůty a tomu odpovídá i příslušné odstupňování správních poplatků . Mají to rozděleno : do 30 dnů , do 10 pracovních dnů a do dvou - do dvou ! - pracovních dnů . Chci se tedy pana ministra zeptat , jestli jsou skutečně objektivní důvody pro to , že v ČR nelze vyřídit pas ve lhůtě kratší než šest pracovních dnů , když v jiném státě , ve státě , který nám je blízký nejenom z hlediska hranic , tak je to možné za dva pracovní dny . Vím , že tam je agenda trošku jednodušší než u nás , ale přeci výroba je stále stejná . A chápu i složitost distribuce , že zase kdyby ta možnost byla pouze v hlavním městě Praze , tak že by se ostatní kraje cítily diskriminovány , že musí do Prahy . Ale máme tady krajské úřady . Já si myslím , že by nikdo z hejtmanů , z primátorů neodmítl , aby jeho úřad tuto agendu vykonával i v pátečních , možná sobotních dnech . My uvažujeme na dvojce , že třeba budeme mít sobotní dopoledne , protože my jsme tady od toho , abychom my se i přizpůsobovali chování občanů , a snažit se vyjít vstříc tomu , když někdo pracuje dlouho do noci , tak aby si mohl svoji agendu a své záležitosti vyřídit včas . Takže bych chtěla moc poprosit pana ministra , jestli by skutečně mohl říct , zdali neexistuje nějaká možnost , jak tu dobu zkrátit tak , abychom se skutečně chovali vůči občanům solidně a neničili , nekazili jim tu jednu z mála radostí , kterou mají , a to je jejich dovolená , kdy skutečně se bude stávat to , že budou rušit zaplacené dovolené z důvodu , že v legislativě zanikne možnost , aby si vzali pas bez biometrických údajů a mohli s ním odjet do zemí , které samozřejmě tento pas připouštějí . Takže moc prosím o to , aby se tady našlo nějaké řešení , aby se tady hledala nějaká cesta , protože to přinese celou řadu problémů nejenom nám komunálním politikům , ale v neposlední řadě i ministerstvu . A myslím si , že to není ani cílem tohoto návrhu . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji a nyní dovolte v rychlosti načíst dvě omluvy , a to pana ministra Jurečky od 20.30 z pracovních důvodů a pana poslance Kalouska z jednání od 20.00 do konce jednacího dne . Nyní poprosím s faktickou poznámkou pana poslance Pilného a poté se připraví řádně přihlášený pan poslanec Luzar . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Ivan Pilný Děkuji za slovo , paní předsedající . Já nemám k tomu zákonu v podstatě žádné připomínky , jenom bych opakoval svůj dotaz , který jsem tady měl v prvním čtení a kterým se k mému překvapení nezabýval ani bezpečnostní výbor , a to sice to , že k zákonu o občanských průkazech bude Ministerstvem vnitra vydána také vyhláška o náležitostech kryptografických klíčů a autentizačního certifikátu a o bezpečnostních zásadách pro užití tohoto certifikátu . Takže se opět ptám , co to vlastně je , jestli to souvisí s těmi dobrovolnými občankami s čipem a hlavně jak to souvisí se směrnicí eIDAS o elektronické identitě , kterou nám předepisuje EU a kterou musíme příští rok přijmout . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji za dodržení časového limitu a nyní již prosím pana poslance Luzara k mikrofonu . Prosím , máte slovo . Dříve než vám slovo udělím , poprosím kolegy jak napravo , tak nalevo . Je jich sice zde málo , ale i přesto dokážou vytvořit velký hluk , takže poprosím , aby se zklidnili , ztišili . Děkuji . Máte slovo . Poslanec Leo Luzar Děkuji , paní místopředsedkyně . Vážení páni a paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych vás seznámil s pozměňovacími návrhy , které jsem k tomuto zákonu připravil na základě seznámení se s předloženým návrhem na jednání výboru , na který jsem došel , a také na semináři , který výbor k tomuto zákonu uspořádal . Těchto pozměňovacích návrhů je devět , ale jsou krátké . Nebojte se , dovolím si krátké seznámení se zdůvodněním . První návrh je v § 3 vypustit odstavec 4 , který zní : " Pokud občan sdělí , že si nepřeje zapsat údaje o adrese místa trvalého pobytu anebo údaje o rodinném stavu nebo partnerství , tento údaj se do občanského průkazu nezapíše . " Občanský průkaz v této zemi historicky slouží jako jediný relevantní doklad o místě pobytu , popř . stavu člověka , který jím disponuje . Jsou desítky služeb i podnikání , které jsou teritoriálně závislé na zjištění místa bydliště tohoto člověka - namátkou veřejné knihovny a podobné instituce , které z občanského průkazu čerpají údaje o kontaktu na člověka , který si od nich něco půjčuje . Nemluvím o jiných půjčovnách - stavebních strojů a dalších a dalších , které jsou závislé na údajích uváděných v občanském průkaze . A už vůbec nehovořím o v poslední době rozrůstajícím se vydírání emočním , popř . matrimoniálním , kdy různí sňatkoví podvodníci a další existence zneužívají tíživé doby a nemůžou se nějak prezentovat doklady , jak to je s jejich rodinným stavem , popř . bydlištěm . Myslím si , že tady tradice uvádění v občanském průkazu trvalého bydliště a stavu by měla zůstat zachována . Proto navrhuji tento bod vypustit . Druhý bod . V § 3 odst . 6 doplnit slova : " Do kontaktního elektronického čipu se zapíše číslo občanského průkazu a dále lze zapsat údaje " - tady doplňuji " a aplikace , " " jejichž zápis a rozsah stanoví zvláštní předpis . " Tady chci upozornit , že Ministerstvo vnitra samozřejmě svým zvláštním předpisem ustanovuje údaje , které v občanském průkaze mají být zapsány . Ale chci upozornit také na rozdíl data a aplikace . Já si myslím , že tato možnost umožní příslušným odborům Ministerstva vnitra hledat další využití občanského průkazu jako určitého elektronického média umožňujícího další aplikace . Proto navrhuji toto jedno slovíčko doplnit do odstavce 6 paragrafu 3 .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities