|

ps2013-029-06-012-014.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-07-08 ps2013-029-06-012-014 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 276/ - druhé čtení

Date2015-07-08
Meetingps2013/029
Agenda Itemps2013/029/014
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/s029245.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Místopředseda PSP Vojtěch FilipNefunguje to. Tak prosím, diskusi přesuňte do předsálí. Mám jmenovat předsedy výborů, kolegy, kolegyně? Děkuji. Pokračujte. Poslanec Tomio OkamuraA straší nás tím, že může dojít k tomu, že mnohé cestovní kanceláře nebudou českými pojišťovnami pojištěny. Ačkoli pojišťovny mohou prověřit ze zákona všechny údaje, které od cestovní kanceláře vyžadují, vyžaduje i tento zákon, mají dokonce i zákonný přístup, pojišťovny mají zákonný přístup ke všem dokladům, které souvisejí s pojištěním zájezdů, jak před uzavřením pojistné smlouvy, tak i kdykoli během trvání pojištění. Přes to všechno pojišťovny na sebe nechtějí vzít riziko, že ony samy chybně stanoví limit pojistného plnění. Tak teď nevím, kdo jiný to počítat a kdo jiný stanovit to, jestli je někdo dobře pojištěn, nebo ne, než pojišťovny. To by byl opravdu pohodlný byznys, že v podstatě jenom vyinkasují peníze. V podstatě si to můžou spočítat nějak halabala, pak ani nemusí stoprocentně plnit, a peníze klientů zůstanou támhle někde v luftě. To opravdu myslím, že tato to pojímat nejde, a skutečně některé tady pravicové nebo ultrapravicové názory tady nezklamaly skutečně v tomto neodpovědném přístupu k občanům. V případech úpadku cestovní kanceláře tím pádem pojišťovny potom nebudou plnit škodu nad tento limit. To se v poslední době stalo zvykem, a jsem hovořil např. o pojišťovně Generali nebo o České podnikatelské pojišťovně, které prostě neplnily všechny oprávněné nároky klientů, a to by se mělo tímto návrhem změnit. Navíc vzhledem k tomu, že se jedná o pojistné smlouvy mezi dvěma obchodními subjekty, tak podle mého názoru není možné, aby spotřebitel byl sankcionován tím, že mu nebude přiznáno pojistné v plnění v plné výši, což vlastně návrh pozměňovacího návrhu, který tady za chvíli uslyšíme, v podstatě to takto upravuje. Ale to přece nejde, aby klient trpěl za to, že pojišťovna, která si velice dobře jinak všechno umí spočítat, aby vydělávala, tak najednou nechce jakoby dobře počítat, nebo za svůj výpočet nechce mít odpovědnost, to je skutečně podivné. Prostě jedná se o smluvní vztah mezi pojišťovnou a cestovní kanceláří, tudíž je nutné, aby pojišťovna nesla určitá rizika podnikání, což potvrzuje i rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 16. února 2012, atd. Kdyby tady došlo k nějaké diskusi, tak to tady můžu citovat. Limit pojistného plnění prostě podle mého názoru musí být ujednán tak, aby byly v případě úpadku cestovní kanceláří uspokojeny všechny nároky klientů cestovní kanceláře. A znovu říkám, kdo jiný by měl být tím odborníkem, nebo je tím odborníkem, kdo tady inkasuje od nás všech různé pojistné, než pojišťovna. A najednou se to riziko nechce přebírat. Mimochodem, tento princip, to znamená tzv. full payment, plná platba za oprávněné nároky, je zakotven i ve finální verzi, jak jsem tady říkal ve svém předešlém vstupu, ve finální verzi nové směrnice o souborných cestovních službách, jež byla v květnu 2015 již schválena v trialogu a v září, v říjnu 2015 bude předložena ke schválení Evropským parlamentem. To znamená, znovu říkám, že tento návrh Ministerstva pro místní rozvoj jde v souladu s trendem v Evropské unii. Jinak pro informaci, každoročně bývá pojištěno v České republice necelých tisíc cestovních kanceláří a průměr úpadku v posledních třech letech je pět šest ročně. Takže jenom pro ty, kteří se neorientují, tak ono to není, že by tady krachovaly stovky cestovek nebo 10 % cestovek ročně, je to cca pět šest cestovních kanceláří, a to ani nemluvím o velikosti, to také je potom potřeba ještě diferencovat více z toho tisíce. Nejedná se tedy ani o 1 % z celkového počtu cestovních kanceláří, a průměrný počet krachů v Evropské unii je nad českým průměrem. Musím říci, že monopolní postavení pojišťoven a nevstřícné jednání některých z nich v případě úpadku cestovních kanceláří se v posledních letech projevilo velmi negativně vůči spotřebiteli, který byl krácen v pojistném plnění. To znamená, ještě možná jedno číslo, že podle kvalifikovaných odhadů předpokládaný zisk pojišťoven na pojištění cestovních kanceláří za posledních pět let byl cca tři čtvrtě miliardy korun, přitom odhad vyplaceného pojistného je pouze 135 mil. korun. To znamená, tento produkt je samozřejmě vysoce ziskový a pojišťovny na něm v žádném případě nijak netratí. V současné době tady máme šest pojišťoven, které mají kompetenci pojišťovat cestovní kanceláře proti úpadku. Také jsme nebyli spokojeni s mnoha věcmi v tomto zákoně, tím myslím my, cestovní kanceláře, ale jak jsem říkal, výměnou za 100% ochranu spotřebitelů a klientů jsme souhlasili s tím, aby byly měsíční výkazy. Pojišťovny mají ze zákona možnost všechno kontrolovat v cestovní kanceláři, co se týče ekonomiky, takže je to jenom o tom, jestli se jim chce, nebo nechce. Mně připadá, že ony by chtěly jenom vyinkasovat peníze, ale práci by k tomu žádnou nechtěly dělat. Musím říct, že podporuji návrh Ministerstva pro místní rozvoj. Odvedla se na tom, musím říct, dobrá práce, a v tomto musím pochválit i paní ministryni, protože přistoupila k tomu skutečně odborně. A všichni jsme museli udělat ústupky, všichni jsme ty ústupky museli udělat, takže nevím, proč by je v zájmu ochrany spotřebitele nemohly také udělat pojišťovny. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Tomiu Okamurovi a upozorňuji, vážené paní kolegyně a pány kolegy, že primárním úkolem, který jsme si stanovili v úterý, je dokončit dnes tento bod. Takže očekávám, že k tomu přistoupíte racionálně. Mám tady jednu faktickou poznámku paní kolegyně Wernerové. (Poznámka ze sálu: Už to zrušila.)Nebo to se jenom chybička vloudila u paní kolegyně Wernerové? Chybička se vloudila, tak je to v pořádku. Pokud nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Závěrečné slovo po obecné rozpravě, nebo po podrobné? Po obecné. Prosím, paní ministryně, máte slovo. (Hluk a pokřiky v sále.)Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováVážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, bych reagovala na pár věcí. Na komentář, že mně se líbí předkládat novelu a za pár let dělat nový zákon. Mně se to nelíbí, jsem nastoupila do funkce v říjnu 2014, kde byla rozjetá jak novela zákona o veřejných zakázkách, tak novela, který je zde tedy předmětem. Prostě musím to dokončit. Nicméně k tomu, abych sdělila, on to zmínil detailně i pan poslanec Okamura. My musíme transponovat směrnici Evropské unie do konce roku plus minus 2017, kdy ji budeme předkládat. Ta bude obsahovat mnohem větší detaily. Chtěla jsem se vyjádřit k problému pojišťoven. Chtěla bych ujistit Poslaneckou sněmovnu, že Ministerstvo pro místní rozvoj půl roku vyjednávalo mezi cestovními kancelářemi a pojišťovnami. Dokonce i šéf České asociace pojišťoven se zúčastnil určitých výborů, kde v podstatě souhlasil se zněním, i která tam padala. bych tady chtěla zmínit, že pojišťovny mají spoustu nástrojů, které jsou součástí předkládané novely a které může využít pojišťovna, tak aby ona sama měla jistotu, v jakém stavu se nachází daná cestovní kancelář. jestli je solventní, jestli v rámci hospodářského výsledku, jak funguje, apod. bych tady chtěla zmínit, a to, co tady slýchám ze strany i příspěvků, si myslím, že není správné, abyste tady odhlasovali případně v dalším čtení, že by stát měl nést podnikatelské riziko za pojišťovny. To není věc státu. Je to na rozhodnutí daného majitele dané pojišťovny, zda do toho byznysu půjde, nebo ne. My jako stát dáváme pojišťovnám takové možnosti, aby sama si rozhodla, jestli to pojištění nechá v hodnotě 2 %, anebo když nebude věřit dané cestovce, tak 50% pojištění. Ráda bych také podpořila, co zde již padlo, že pro pojišťovny je to opravdu celkem velký byznys, pojišťování cestovních kanceláří, a úplně si neumíme představit, že by z toho opravdu ustoupily, zvlášť po našem půlročním... (Odmlka pro silný hluk v sále.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipProsím o klid sněmovnu. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováZvlášť po našem půlročním jednání jak s asociací cestovních kanceláří, tak s asociací pojišťoven, i dílčími pojišťovnami samotnými. Tady chci jenom určit a zmínit, že výši pojistného plnění si stanovuje sama pojišťovna. A znovu opakuji, že tato novela dává prostředky, aby si určila tu výši plnění, kterou ona požaduje. Tady bych ráda také ještě řekla na závěr svou poslední větu. Musím říct, že my jsme jako MMR byli velice překvapeni, že Česká asociace pojišťoven v podstatě nevyužila náš návrh, aby součástí této novely bylo deliberační ustanovení. Oni to odmítli. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní ministryni a závěrečné slovo po obecné rozpravě paní zpravodajky. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities