ps2013-029-06-012-014.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-07-08 ps2013-029-06-012-014 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.40 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Ano , tomu rozumím , pane poslanče . Požádám sněmovnu o klid a diskusní kroužky , prosím , přesuňte do předsálí , a to jak páni kolegové a paní kolegyně poslanci , tak ministři , abychom mohli v klidu zajistit - (Poslanec Stanjura vstupuje do řeči bez udělení slova.) Poslanec Zbyněk Stanjura Vydržte , už jenom 21 minut . Opravdu mi nepřipadá problém toho , že klienti českých cestovek zůstanou bez pojištění , jako marginální , abychom kvůli tomu tak přišli - no tak dobře , ještě teď budu dvacet minut mluvit , a pak to máme za sebou a pro dnešek končíme . Citoval bych z toho dopisu , o kterém jsem mluvil , který dostala paní ministryně . Píše : Ačkoliv jsme z povahy svého podnikání na spolupráci s cestovními kancelářemi závislí , a tudíž máme zájem poskytnout co možná nejširší služby , musíme však partnerům sdělovat , že při stávajícím znění návrhu zákona nebudeme s to pojištění insolvence cestovním kancelářím nadále nabízet . Mezi hlavní důvody patří zejména neochota akcionářů , ale i zajistitelů přijímat rizika a akceptovat pojištění pokrývající výplatu pojištění nad ujednaný limit . - A paní ministryně velmi ráda se označuje jako člověk , a já jí v tom věřím , se orientuje v evropské problematice , takže tahle věta je důležitá : Bezlimitní plnění v tomto oboru nemá obdobu v žádném právním řádu členských států Evropské unie . Zkusím to přeložit . Každý , kdo uzavírá pojistnou smlouvu , tak tam má výši plnění . A záleží na něm a také na té pojišťovně . Ale v tomto návrhu zákona se říká : Je jedno , jaká je sjednaná výše plnění . Zaplatíte všechny škody , které ti klienti vykážou . A je úplně jedno - jestli byl limit deset milionů , ale škoda bude dvacet , zaplatíte dvacet . Je logické , že nikdo takové pojistky nechce uzavřít . Tak jaká ochrana spotřebitele ? Které spotřebitele to ochraňuje ? Jak to pomáhá českým cestovním kancelářím ? Nijak . Naopak jim to škodí . Mě by skutečně zajímal názor ministra financí , zda o tom ví , co jeho kolegyně z vlády dělá pojišťovnám a co jim navrhuje a jaké riziko připravuje - ne pro ty pojišťovny , ale pro ty klienty . O těch se bavme . Myslím , že je logické , že ten zákon měl by podle mého názoru hlavně zajistit návrat do vlasti těm , kteří jsou v zahraničí v okamžiku , kdy krachuje cestovní kancelář . O tom podle mě není sporu . Ale mají se platit také všechny koupené zájezdy rok dopředu ? Je to tak i v jiných druzích podnikání ? Když zaplatíte nějakému živnostníkovi nebo nějaké menší firmě zálohu , že vám vyrobí kuchyni , a ta firma , než dojde k plnění , zkrachuje . Nic takového neexistuje . Musíte se standardně přihlásit bohužel do insolvenčního řízení nebo do řízení o bankrotu a pak vaše pohledávky jsou nějakým způsobem uspokojeny - spíš méně než více , to je pravda . A tady je navrhováno zákonem bezlimitní plnění . Ale je to jenom přání , protože reálně to vůbec nebude fungovat , takže ta situace se nezlepší . Na druhé straně , aby to prošlo , tak cestovní kanceláře to těm pojišťovnám skutečně nemusí posílat - to , co my kritizujeme , že to je zbytečné , a ty konkrétní údaje , protože ta pojistná smlouva prostě nebude uzavřena . A na to bych chtěl znát odpověď , paní ministryně . Vy to přece víte , že ten problém existuje . Proč jste o tom nemluvila ? A jak ten problém chcete řešit ? A jak ty pojišťovny chcete donutit , když ten zákon projde tak , jak vy navrhujete , aby ty pojistné smlouvy uzavřely ? No prostě je nedonutíte . Některým poslancům to připadá úsměvné . Tak ať se do toho zákona podívají a ať zkusí říct , jak donutíte někoho , aby nabízel nějaký produkt , když ho nabízet nebude chtít . Prostě to neuzavře . Přestože ty pojišťovny v tom dopise , paní ministryně , přiznávají , že to pro ně je zajímavý byznys , tak za těchto podmínek říkají : omlouváme se , ale my v České republice nikoho proti úpadku a insolvenci v oblasti cestovního ruchu pojišťovat nebudeme . Takže procedurální návrh jsem podal . Díky . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Mám dvě faktické poznámky - pana poslance Pilného a pana poslance Petra Bendla . Ale nejdřív než ji udělím , musíme se dohodnout na tom , že procedurální návrh budeme hlasovat bez rozpravy , pokud to nemyslel pan předseda tak , že to bude až po skončení alespoň obecné rozpravy . (Poslanec Stanjura reaguje z místa.) Dobře , tak bez rozpravy . Zagonguji , odhlásím vás , požádám vás o novou registraci . O přerušení tohoto bodu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 232 , které zahájím , až přečtu omluvy . Je to omluva pana poslance Bohuslava Chalupy od 18 do 19 hodin - dvakrát doručena , takže jenom jedna . Budeme hlasovat . Kdo je pro přerušení jednání tak , jak navrhoval pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura ? Kdo je proti ? Děkuji vám . Hlasování pořadové číslo 232 . Z přítomných 134 poslanců pro 32 , proti 76 . Pokračujeme . Máme tedy faktickou poznámku pana poslance Ivana Pilného , potom paní poslankyně Fischerová . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ivan Pilný Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně a kolegové , jen krátce bych zareagoval na to , co do toho zákona nepatří . Bylo to tady citováno . Je to horská služba a vyskytly se pokusy tam přilepit vodní záchranáře , asociaci lanovek atd . Do toho zákona to vůbec nepatří a důsledek je ten , že horská služba musí každý rok bojovat o svůj rozpočet , protože visí ve vzduchu v zákoně o cestovním ruchu . My jsme požádali doprovodným usnesením , tedy myslím hospodářský výbor , pana ministra vnitra , aby to vyřešil v rámci integrovaného záchranného systému , protože tyhle věci tam prostě nemají co dělat . Takže doufám , že se to podaří vyřešit jiným způsobem než v tomto zákoně . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Pilnému i za dodržení času . Nyní faktická poznámka pana poslance Petra Bendla a potom faktická poznámka pana poslance Tomio Okamury . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Petr Bendl Děkuji . Mám jenom dvě poznámky . Chtěl jsem poprosit paní ministryni , aby konečně se k materiálu , který předkládá , vyjádřila , tak aby se k němu mohli případně vyjádřit i další reakcí na to , co ona řekne - protože my jako obyčejní poslanci , kteří nemáme právo vystoupit kdykoliv , pak nemůžeme reagovat na její vystoupení . Tak vás moc prosím , abyste reagovala na to , na co se vás tady kolegové ptali . A zároveň chci říct poznámku . Mám pocit , že je mi to jasné . Vy jste zkrátka - protože jsem si nejdřív myslel , že jste agenty pojišťoven , teď to vypadá tak , že abyste si pojišťovny udobřili , chcete jim dát možnost surfovat po číslech účtů a po účtech téměř všech cestovních kanceláří . Ale nějak se vám vytratil právě ten klient . Výsledkem bude , že v bitvě mezi pojišťovnami a cestovními kancelářemi se ten klient rozhodne , že půjde do cestovní kanceláře v zahraničí , protože ministryně pro místní rozvoj , potažmo Sněmovna , je tady odtud vyžene . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji i za dodržení času . Nyní faktická poznámka pana poslance Tomio Okamury . Pak v rozpravě přednostní právo zpravodaje hospodářského výboru . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Tomio Okamura Vážené paní a pánové , zareagoval bych na otázku pana poslance Stanjury a pana poslance Bendla . On totiž návrh toho zákona v tom smyslu , aby byl zajištěn stoprocentní právní nárok klientů , vychází z obdobného ustanovení , které je ve finální verzi nové směrnice Evropské unie , která byla schválena v květnu v trialogu Evropského parlamentu , Evropské komise a Rady Evropy a bude formálně schválena v Evropském parlamentu a Radou v září či v říjnu letošního roku . A tam je právě nově ten termín full payment . To znamená , naopak tato novela zákona , kterou připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj , jde v souladu s trendem v Evropské unii , byť já jsem za cestovní kanceláře samozřejmě , ale říkám to tady férově , a musím říci , že právě naopak to stoprocentní plnění , oprávněný nárok klientů , je teď nově požadováno . A že pojišťovny odmítají plnit stoprocentní nároky klientů , to je samozřejmě logické , ale je to i byznys . Cílem té novely je ochránit stoprocentně spotřebitele . To se tady podařilo naplnit , proto s tou novelou souhlasím , protože na prvním místě je prostě klient , spotřebitel . Byly tady problémy s tím , že pojišťovny nechtěly plnit stoprocentně , to byla například pojišťovna Generali nebo Česká podnikatelská pojišťovna .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities