ps2013-029-06-010-013.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-07-08 ps2013-029-06-010-013 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová Jenom bych krátce reagovala , že jsem úmyslně , protože jsem právník , použila výrok , že se jedná o nezákonný postup . Protože pokud ředitel školy ví , že bude daného učitele potřebovat pro zajištění výuky kontinuálně od 1 . září , tak se dopouští obcházení zákona a obcházení zákona je nezákonný postup . Co se týká tedy toho míčku , který vrátil pan předseda Stanjura směrem ke mně z hlediska tedy odpovědnosti ministerstva , já tuto kritiku samozřejmě přijímám . Ale na druhé straně se domnívám , že i kolegové z opozičních lavic vědí , že se to nestalo za rok a půl - snížení možností řídicích a kontrolních mechanismů Ministerstva školství do vzdělávací soustavy . A všichni víme , že z hlediska zřizovatelů možnosti Ministerstva školství ovlivnit tento postup jsou minimální . Ale to neříkám , že to nebudu řešit a že před tím zavírám oči . A co se týká toho , jak na tento nezákonný postup reagovat , tak ano , samozřejmě každý z těch učitelů by se mohl , a z mého pohledu úspěšně , bránit sám individuální žalobou . Ale na druhé straně chceme systém nastavovat tak , že učitelé budou se obracet na soud jako další státní instituci a volat po právu ? Anebo pokud máme některý z nástrojů , kterým je tato dílčí změna zákona , tak využijeme systémové nastavení takové změny , která umožní to , aby se zákon tedy děl tak , jak se dít má ? Pokud stát ingeruje do vzdělávací soustavy , a ingeruje , protože vzdělávací soustava , vzdělávání , je velmi regulováno , tato dílčí změna už ten systém z hlediska regulace nezhroutí . A potom , pokud kolegové z opozičních řad a jejich experti přiznávají , že by se mohlo i z hlediska jejich kvalifikovaného odhadu jednat o zhruba 2 % učitelů , pro mě je to dost . To jsou řádově tisíce . Mně to stačí . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . Mám zde ještě tři faktické poznámky - pana poslance Svobody , pak paní poslankyni Novákovou a pak pana poslance Nekla . Poprosím pana poslance Svobodu k mikrofonu . Prosím , vaše dvě minuty . Poslanec Bohuslav Svoboda Vážená paní předsedající , vážené dámy , vážení pánové , já jsem skutečně přesvědčen o tom , že to základní , co bychom měli vědět , je to , o jaké číslo učitelů se jedná . Když jsem měl zakázáno učit a stal jsem se vědcem na nějakou dobu , tak začít léčit na základě toho , čemu jsme říkali dojmologie , je zakázáno . To je prostě zločin . A proč to musíme vědět ? No ze dvou důvodů : buďto jich je strašně málo , a pak to není podstatné to řešit , anebo jich je hodně , ale pak je nutné to řešit . Ale jinak . Protože pak to znamená potvrzení o tom , že regionální školství je špatně . Je špatně , není vyřešeno , nemá prostředky . Já vůbec neříkám , proč je nemá . Ale nevyřešíme to tím , že tomu řediteli ztížíme situaci , že to nebude schopen řešit a těch prostředků bude mít ještě míň . Takže já chci číslo a to číslo mi řekne : buďto je to nevýznamné , a pak nedělám nic , anebo to číslo bude významné , a pak první krok , který musí ministr školství udělat , je řešení regionálního školství . Tečka . (Potlesk poslanců ODS.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou , připraví se pan poslanec Nekl a po něm pan poslanec Rais . Prosím , vaše dvě minuty . Poslankyně Nina Nováková Děkuji za slovo , paní předsedající . Školy rušit asi bychom neměli , jak jsem tady zaslechla od některých kolegů . Já bych jenom takovou poznámku z praxe . My to tady opravdu tak nějak vidíme hrozně černobíle , ale vy , kteří jste ve školství teď za posledních deset let byli , tak víte , že přechod vlastně realizace kurikulární reformy - přechod na školní vzdělávací programy - automaticky , zejména na středních školách a na druhém stupni základních škol , přinesl velkou variabilitu nových předmětů , seminářů , atd . A tam je skutečně logické , že ředitel zkouší , jestli ten seminář se bude dobře uplatňovat v rámci jeho školního vzdělávacího programu , a pak logicky vezme odborníka - může to být třeba jazyk , třeba na menší škole jazykář se neuživí třeba s nějakou španělštinou nebo tak , tak ten ředitel to prostě zkusí , a je jeho naprosto normální uvažování , že to zkusí a uzavře s tím učitelem smlouvu na dobu určitou , a to na jeden takzvaně aktivní školní rok . Ale když už to neví po třech letech , tak to je samozřejmě závažná chyba . Protože pak neví sám , jak vypadá jeho školní vzdělávací program . Ale v praxi zase tak absurdní to není , nemusí být nutně nemorální , samozřejmě peníze tam hrajou roli , protože prostě uklízečky mezitím musejí o prázdninách mýt okna , takže zkrátka to nedostane občas ten učitel . To je pravda . Ale myslím si , že to je také tím , že se naše školství skutečně mění . Děkuji za slovo . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Nekla , připraví se pan poslanec Rais . Prosím , vaše dvě minuty . Poslanec Josef Nekl Díky , paní místopředsedkyně , předpokládám , že je nevyčerpám . Ale mně nedá , než abych reagoval vaším prostřednictvím na poslední poznámku pana předsedy Stanjury , protože se mi zdá , že opět použil takovou tu metodu když už nevíš , kudy kam , tak si kopni nejlépe do komunistů a do paní Semelové . Já bych tedy chtěl navrhnout stejně ironicky panu Stanjurovi , aby vybral ze svého kolektivu někoho , kdo v rámci projednávání všech možných zákonů v této slovutné Sněmovně navrhne , aby všechny zákony , které byly zde přijaty a které byly projednány ve výborech , kde paní Semelová působí a na kterých se podílela , byly touto Sněmovnou označeny jako opovrženíhodné a nezákonné . Děkuji vám . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji . A prosím k mikrofonu pana poslance Raise . Prosím , vaše dvě minuty . Poslanec Karel Rais Přeji dobrý den . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová A poprosím kolegy o klid . Poslanec Karel Rais Já si myslím , že za ty dvě hodiny , co tady posloucháme názor nebo názory k jednomu operativnímu problému , nic jiného to v podstatně není , který samozřejmě je velice důležitý , ale on předpokládal , že v průběhu toho roku se nic neděje , zatímco učitelé odcházejí , přicházejí , každý učí podle svých osnov , a je tam prostě - já se nechci toho nějak dotýkat - je tam prostě příliš velká volatilita , čili příliš velký - rozmařilost , tak si myslím , že je potřeba se taky . . . že z toho , co tady bylo řečeno , je naprosto jasné , že toto celé směřuje k reformě regionálního školství . Tak ať je to ten kariérní řád , co tady říkal Petr Fiala , anebo jsou to prostě ty vnitřní věci . To financování je už to , co vidí každý . Ono je to - já jsem rád , že po zhruba půldruhé hodině nakonec tady padlo první slovo , slovo které mám rád , a to je kvalita , od paní ministryně , protože to si myslím , že je taky podstatné . Ono je potřeba se podívat i do toho vnitřku . Jinak je samozřejmě když se podíváme třeba na britské školství , pokud bylo podfinancované , tak to stálo k ničemu , až když tam skutečně ti lidé , ti učitelé se měli líp než průměr , měli lepší než průměrné platy , tak to k něčemu pak šlo . Takže samozřejmě finance jsou nutné . Ale já bych chtěl apelovat , paní ministryně je nová , abychom se bavili skutečně úpravami v celém tom regionálním systému prostě ze strategického pohledu . Jinak pochopitelně tady to řešení té operativy podporuji . Děkuji . Místopředseda PSP Jan Bartošek Já vám děkuji , pane poslanče . Přeji vám pěkné odpoledne , dámy a pánové . A nyní se s přednostním právem hlásí pan předseda Stanjura . Poslanec Zbyněk Stanjura Já už dneska k tomuto bodu naposledy , jinak naposledy určitě ne . Já nekritizuji paní ministryni . Pod tím materiálem je podepsaný nějaký Marcel Chládek a ne paní ministryně , takže jsem spíš kladl dotazy . Jenom poznámku k poslednímu vystoupení paní ministryně . Pracovní smlouva je dobrovolný akt . Já věřím v úsudek lidí . Já vím , že v tom se liší pravice a levice , že levice více věří institucím a pravice více věří lidem , individuálnímu úsudku . To je normální a to je ten základní rozdíl v pohledu na svět . A já to respektuji . Já jenom říkám , jaký názor zastávám já . Respektuji , že jiní lidé zastávají jiný pohled . Ale mně je prostě jako člověku , který věří v tu individuální svobodu - a rozumím , když se někomu děje křivda tím , že mu ředitel třeba opakovaně nabízí smlouvu na deset měsíců , tak přece má i jiné možnosti než tu smlouvu znovu dobrovolně podepsat . Já neříkám , že každý ji nemá podepsat . Ale má i jinou možnost a může zvážit . To je všechno . A myslím , že debata , že se k ní vrátíme ve třetím čtení , až budeme mít ta čísla . Ale chtěl jsem říct , že to není kritika paní ministryně , protože to není její návrh . Ona ho zdědila . To znamená , to zas buďme spravedliví , já jsem říkal , že kdyby to v té důvodové zprávě bylo - a zase to není vina paní ministryně , že ona ji netvořila - tak jsme o tom nemuseli debatovat a říkat si , jestli jsou pojmy nebo čísla . Tak jenom aby to bylo správně pochopeno , že jsem kritizoval ten materiál , obsah toho materiálu , ne paní ministryni , protože za tento materiál ještě odpovědna není . Ony přijdou jiné , kde už takovou výhodu paní ministryně mít nebude .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities