Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-07-08 ps2013-029-06-010-013 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
13. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 407/ - druhé čtení
Paníministrynějelegislativec.Řeklatadytakovouvětu,žejejedno,jestlijetovětšina,nebomenšina.Acokdyžjetovýraznámenšina?Jájsemmyslel,žetypřípadyjsoutři.Měbudezajímatiprocento.Jábychchtělslyšet,kdyžužbudetetačíslazjišťovat,nejenomodhad,aleskutečněčíslo.Jinaksepohybujemevnějakýchodhadech,pocitech,signálech,zkušenostech,informacích.Jájsemslyšel:bylytovesnickéškoly,nebylytovesnickéškoly,jejichhodně,neníjichhodně,odborytochtěly,odborytonechtěly.PřivšíúctěkmémukolegovipanuposlanciHegerovi,jakříká:možnátokničemunení,alevyšlemepozitivnísignál...Nojánevím,jestlimámevysílatpozitivnísignáltím,žezměnímenějaképaragrafy.Jestlijetotopravé.Askutečně(nesrozumitelné),žetodělajítysoukroméškoly.Užtotroškuněkteříberouzpátky,užtonejsoutistarostové,užjsoutomožnátisoukromímajitelé,kteřítoto...Ařícivětu,tadytozazněloopakovaně,řeklatoipaníministryně,žetojemálemnezákonné.Tojealepřecezákonnýpostup.Ajájsemseptal,jakýjerozdílmezijinýmiprofesemi.Vjinýchprofesíchtojemravnéavtétoprofesijetonemravné?Vjinýchprofesích,kdyžmajísmlouvunadobuurčitou,takdostanouhypotékuaúvěrnarozdílodučitelů,nebonedostanou?Protojájsempříznivecobecnéhořešeníanespeciálního.Ktomuzákoníkupráce.Samozřejměžestávajícístavzákoníkuprácevedektomu,žejemenšípočetpracovníchmíst,nežbybýtmohl.Protoženenítotakovýtensvět,kdejsoutizlízaměstnavateléatihodnízaměstnanci.Takyjsouzaměstnanci,kteřínejsouhodní,kdyžtořeknutakhleeufemisticky.Azbavitsehoneníúplnějednoduchéprotohozaměstnavatele.Anenítojenomproblematikajakobyvýrobníchfirem,alejetoivtomškolství.Zeptejtesestarostů,jakjednoduchéjevyměnitředitele,kterýnenídobrý.Pokudnicneporušil,formálněvšechnoplní,jenomtaškolastagnuje.Napříkladnenítakoblíbenávtomměstě.Chodítammenšípočetžáků.Mátešancivyměnittohoředitele?Nonemáte.Protožesetadyvykládávždyckypohádka,jaksistarostaudělalzesvéhokamarádanebozženykamarádaředitelečiředitelkutémaléškoly.Atopřece,kdosetomuvěnujenatomměstěaještětřebavevětšímměstě,jakojeOpava,kdyžmáte14základníchškol,takuvidítetytrendy,kteráškolajevýborná,kterájeprůměrnáanakteréspíšdocházíkproblému,žerodičeoniztrácejízájem.Amámešancivyměnittohoředitele?Paníministryně,zkustedátsamosprávěnějakýnástroj,abymělišanci!Nemátešanci.Vůbecne.Kdyžseprosadilodozákonaopatřenípoměrněběžnévjinýchprofesích,opatření,žejednouzašestletsemůževypsattendrnaředitele,cotospustilozaodpor!Jakmáloodvážnýchzřizovatelůsektomupostavilo.A(nesrozumitelné)plošně.Pročplošně?Tojsoupřecevěci,kterésemajířešitindividuálně.Neplošněvšemdávatsmlouvynadobuneurčitouatakynevšechnyjakobypravidelněměnit.Takžetenzákonprostějezbytečný.Možnážeprojde15.září,možnáprojde22.září.Alevokamžiku,kdytačíslanebudememítpředtřetímčtením,ajámyslím,ženávrhpanaposlanceGabalabylnaprostokorektní.Aťseteďnetrápíme.Tomurozumím.Pokudtačíslatamnejsou,jetochybavašehopředchůdce,protožetačíslatammělabýt,abychomvěděliofaktech,jestliskutečněněkomupomůžeme,nebojenommámesignály,aťuždobré,nebošpatné.Ajájsemneříkal,ženěkdonastupujevprůběhuškolníhoroku,jaktadyněkdozpředřečníkůzmínil.Jájsemříkal:Ano,podlezákonaapodlelogikyškolskéveřejnostiješkolnírokod1.zářído31.srpna.Podlezkušenostíainterpretacerodičovskéveřejnostiatéžákovské,kterájetedymnohemvětší,školnírokzačíná1.záříakončí30.6.Taktopřeceje.Jinaktovnímajířediteléaučitelé,délkuškolníhoroku,ajinaktovnímajížáciarodiče.Jinakbynebylypřeceprázdniny.Dneskaněkdesedm,někdeosm,někde12dnů(týdnů?).Takžemnětonepřijde,anikdyjsemředitelemškolynebylanebudu,alemnětozasnepřijdetakúplněvyloučené,ženěkohopřijmu1.července.Abymělčassepřipravita1.záříseplnězapojildovýuky.Přijdemitomnohemlogičtějšínežněkohopřijímatk1.září,abytendenpodepsalpracovnísmlouvuašelučitzahodinu.Mnětopakpřijde,žebytoklidněmohlotakhlefungovat.Amámtakovýpocitamámtakovésignályaslyšeljsem,žesetomutakděje,žeod1.7.toje,aleúplněpřesnětokvantifikovatneumím.Alemělibychomsenadtímzamysletaříct,jestlijetodobrý,nebošpatnýnešvar,anazákladětohobuď,přijmoutnebonepřijmoutdalšíparagraf.Děkuji.Ajestlivámněkomupřipadájakobyabsurdnídebataaabsurdníargumenty,kteréříkám,jetopravda.Alejakchcetejinakreagovat,kdyžmáteabsurdnínávrhaktomuabsurdnízdůvodnění?Takpaksesnažítevrozpravěukázatnakomičnostnebonelogičnostapoužívátemožnákarikaturu,možnázkreslení,možnásilnějšíslova,silnějšípříklady,nežbysiúplněvěcnádebatazasloužila.Alekdyžvládaneví,kolikalidísetotýká,aletodobropáchatlzeachce,takjetopotomsložité.Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkujianyníprosímsfaktickoupoznámkoupaníposlankyniSemelovou.PotompaníministryněapotompaníposlankyněBohdalová.Prosím,máteslovo.Poslankyně Marta SemelováAbychpravduřekla,játudiskusizestranypravicenechápu.Toneníodojmu,toneníopocitu.Tikantořitoprostěprožívajínavlastníkůži.JsoutadystatistikyÚřadupráce,jsoutadyinformacekaždýrokzmédií,zrůznýchkrajů,zrůznýchmíst,zrůznýchškol,jsoutadyinformaceodborů,Asociacepedagogůaředitelůzákladníchškol,dalšíchpedagogickýchasociací.Avmomentě,kdysemápřijmoutnějakýzákon,kterýtusituacimávyřešit,neboalespoňzlepšit,takmytadybudemedesítkyminut,hodinydiskutovatnadtím,jestlitenzákonjezbytečný,nebonenízbytečnýajestlihonáhodounemámeznovaodložit!(Potlesk zleva.)Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkuji.Poprosímpaníministrynikmikrofonu.Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina ValachováJásidovolímreagovatnatuotázkuzákonnostianezákonnostipostupu.Domnívámse,žesejednáonezákonnýpostup,arozdílnostzhlediskapedagogickýchpracovníkůjezejménavtom,žetentonezákonnýpostupjezcelazjevnýprávěproto,žetenškolnírokpokračuje.Takžeopakovaněpedagogovéztratízaměstnání,takzvaněztratí,30.červnaapotomhotedynáhodněnabudou1.9.Vtomtopřípaděnejdepouzeosmluvnívolnostmezistranami,kterábysamozřejmězásadněmělabýtrovná,aťsejednáojakékolipovoláníčiprofesi,avtomtosebezpochybyshodneme,alevtomtopřípaděrukojmímnejsoujenomučitelé,alezejménadětiavzděláváníakvalitajejichvzdělávání.Takžejakoministryněškolstvívžádnémpřípadětonehodlámtolerovatabuduvkaždémpřípadětentovládnínávrhzákonadálhájitapodporovat.Svýhradoutoho,žerespektujivýhradyposlanců,kterézazněly,žemáteprávonato,abydůvodovázprávaobsahovalatatodata.Ačinímzdepříslib,žesamozřejměpřizávěrečnémhlasovánítatodatabudetemítkdispozici.Děkujivám.Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkuji.Mámzdepětfaktickýchpoznámek.PoprosímkmikrofonupaníposlankyniBohdalovou,připravísepaníposlankyněHnyková,pakpanposlanecKořenek.Prosím,máteslovo.Poslankyně Vlasta BohdalováNedásenicdělat,aleškolstvírozumívtétoSněmovněúplněkaždý.Aprotoseoněmvždyckytakhledlouhobavíme.Přátelé,kdybysetahlevěctýkaladeseti,dvacetikantorů,kterétotopostihne,takbytostálozatototadyřešit.Vzpomeňtesinatěchpřes200nebo2000dětí,nevímpřesně,koliktopřesněbylo,kvůlikterýmjsmesetadybiliohlednělesníchškolek.Taktadytakypadalarůznáčísla.Aletadysebavímeolidech,kteřípřipravujínašimládežnabudoucnost.Ajávámřeknu,žejevelicenedůstojné,abykantordesetměsícůvyučovalnastředníškolematematikuaklucipotomoprázdnináchjelinavoduatensamýkantor,protožedvaměsícenemápráci,jeobsluhovalvkempuvkiosku!Atojeto,čemutenhlezákonmázabránit.Jásimyslím,žejeúplnějedno,jestlivíme,jestliteďjetěch1300lidí,nebojestlijeto700lidí.Alekdyžnámtopaníministryněřeknepředtřetímčtením,takkaždýbudetemítmožnostsizvážit,jestliprovás700kantorů,100kantorůnebo2000kantorůjemoc,nebomálo.Děkujizapozornost.(Potlesk části poslanců.)Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkujiapoprosímkmikrofonupaníposlankyniHnykovou,připravísepanposlanecKořenek,poněmpanposlanecUrban.Prosím,máteslovo.Poslankyně Jana HnykováVáženékolegyněakolegové,jájsemnechtělavystoupit,protožetomuškolstvíopravdunerozumím.Alekladusijednuzákladníotázku.Mytadyotommluvíme,alevůbeczatímnevidímetohočlověka.Vždyťtenučitel,kterýdostane,avímekaždývesvémkraji,žejetoprostěnešvar,kterýseděje.Zaa)zatímučitelemmusímevidět,žetoječlověk,kterýpotřebujemítaspoňnějakoujistotu.Ajábychbylavelmiráda,abychomužukončilitutodebatuamohlisevěnovatdalšímzákonům.Děkuji.(Potlesk z řad poslanců Úsvitu.)