ps2013-029-06-008-018.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-07-08 ps2013-029-06-008-018 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Ještě faktická poznámka kolegy Stupčuka , pak se dostane na kolegu Vilímce . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Štěpán Stupčuk Tam , kde chybí věcná znalost problémů , tam je demagogie . Prostřednictvím vás bych pana kolegu Gabala chtěl požádat , aby na mě neukazoval . To se ve slušné společnosti nedělá . Děkuji . (Potlesk několika poslanců.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Nyní tedy pokračuje pan poslanec Vilímec a poslední přihlášený v obecné rozpravě je kolega Farský . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Vladislav Vilímec Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , využiji také obecné rozpravy k odůvodnění svého pozměňovacího návrhu , ke kterému se pak formálně přihlásím v rozpravě podrobné . Ale dovolte mi ještě několik poznámek k té probíhající debatě , a vůbec návrhu tohoto zákona . Návrh zákona o Registru smluv pan poslanec Farský podával již v minulém volebním období a teď je hlavním podporovatelem tohoto návrhu . Nevím , kdo další ve Sněmovně . Byl podáván pravděpodobně s předpokladem , že takovýto návrh umožní ještě větší transparentnost , větší kontrolu nad hospodařením s veřejnými prostředky . Samozřejmě můžeme nejen ve vztahu ke státu , ale i k územním samosprávným celkům požadovat nastavení dalších kontrol , dalších kontrolních institucí v nějaké představě , že tím vyřešíme veškeré problémy v naší zemi . Já bych jen připomněl jednu skutečnost . Nedávno , v průběhu ledna , jsme vlastně ex post ve vztahu k předpokládané účinnosti zákona schvalovali novelu rozpočtových pravidel územních rozpočtů . Návrh zákona , nebo zákon jako takový určitě nebyl v takové mediální pozornosti jako zákon o Registru smluv , a tehdy alespoň ti , co hlasovali pro tento zákon , tak hlasovali určitě v nějaké představě , že ta novela zákona o územních rozpočtech nebo rozpočtových pravidlech územních rozpočtů omezí korupční prostředí , nastaví větší transparentnost . Jaký je výsledek ? Můžete se zeptat nejen starostů , především starostů těch nejmenších obcí , ale především žadatelů o dotace z územních rozpočtů . Byť jsem s panem poslancem Zemánkem prosadil ještě omezení těch původně navrhovaných požadavků , beztak se obrovským způsobem navýšila administrativní zátěž z pohledu obcí , ale především z pohledu žadatelů . Nakonec menší obce , tak jak jsem se přesvědčil , musí vyplňovat ty složité žádosti za jednotlivé žadatele , protože prostě dobrovolné spolky , ať jsou to hasiči , rybáři apod . , na takové administrativní požadavky vůbec nejsou připraveni . Ano , nemusí starostové těch malých obcí takovou podporu a pomoc těmto spolkům vůbec poskytovat . Nemusí . Mohou se odvolat na novelu zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů . Pak ale zřejmě zaniknou tyto spolky a s tím vše pozitivní , co iniciativou zdola pro občany té či oné obce vytvářejí . Koneckonců , ta novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů stanovuje od 1 . července letošního roku povinnost zveřejňovat také na úřední desce veškeré poskytnuté dotace , smlouvy o poskytnutých dotacích nad 50 tisíc korun . Alespoň podle toho komplexního návrhu , který je zatím předložen , se předpokládá , že pokud obce mají tu povinnost od 1 . července zveřejňovat tyto smlouvy o dotacích na své úřední desce , tak už nemusí zveřejňovat v Registru smluv , tak jak navrhuje pan poslanec Farský . Ta idea , že všechna data budou na jednom místě , stejně neplatí . Já se obávám , že tento zákon k nějakým kýženým pozitivním výsledkům nepovede . Ano , mohou být uspokojeny , a pravděpodobně , pokud bude schválen ten zákon , budou uspokojeny iniciativy typu Rekonstrukce státu , odškrtnou si splnění jednoho ze svých požadavků , ať to stojí co to stojí . A že to bude stát hodně , to je nasnadě . Podle mého názoru zvláště v případě malých příspěvkových organizací nebo dobrovolných svazků obcí jsou takové požadavky zcela mimo jejich administrativní možnosti . Proto podporuji vyjmutí z tohoto zákona , pokud nakonec bude prohlasován , povinnosti pro ty subjekty , samosprávné subjekty , které hospodaří již teď pod značnou veřejnou kontrolou s poměrně malými rozpočty , tedy pro malé obce nebo dobrovolné svazky obcí . To je podle mého názoru správná cesta . A teď k tomu mému pozměňovacímu návrhu , který vlastně doplňuje pozměňovací návrh pana poslance Stanjury a je také podáván s vědomím a se souhlasem Svazu měst a obcí . Týká se trvalého vyjmutí povinnosti , zveřejňovat smlouvy pro dobrovolné svazky obcí . Já k tomu poskytnu poměrně stručné odůvodnění . Tyto dobrovolné svazky obcí vznikají podle zákona o obcích buďto za účelem vykonávání konkrétních společných služeb na území členských obcí , nebo jako výraz spolupráce jednotlivých obcí v rámci jejich samostatné působnosti . V mnoha případech se stává - Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane poslanče , já vás na chvilku přeruším a požádám sněmovnu o klid . Prosím všechny hloučky , aby případné diskuse nad jiným tématem , než je registr smluv , přesunuly do předsálí . Děkuji , pokračujte . Poslanec Vladislav Vilímec Děkuji , pane místopředsedo . V mnoha případech se stává , že jedna obec je členem více svazků na konkrétním území . A také určitě aspoň starostové vědí , že ty dobrovolné svazky jsou různých velikostí . Máme větší dobrovolné svazky , velmi malé dobrovolné svazky , které sestávají pouze z několika málo malých obcí . Někdy skutečně dobrovolné svazky mají úplně minimální , takřka žádný administrativní aparát . Jsou sice financovány z členských příspěvků jednotlivých obcí - někdy je to třeba koruna na jednoho obyvatele , takových případů je hodně - ale ty nemohou pokrývat výdaje na osobní náklady zaměstnanců . Takže v mnoha případech to vypadá tak , že jedna obec svými zaměstnanci nad rámec svých pracovních povinností zajišťuje základní administrativní povinnosti pro takový dobrovolný svazek obcí . V poslední době Svaz měst a obcí naplňuje projekt tzv . meziobecní spolupráce , který poprvé kompletněji analyzoval dosavadní výsledky spolupráce obcí . Existuje shoda , že spolupráce obcí by měla pokračovat , že stát by měl takovou spolupráci usnadňovat . Návrh tedy , aby mezi povinně uveřejňovanými dokumenty Registru smluv byly i smlouvy , jejichž stranou je dobrovolný svazek obcí , naopak takovou spolupráci velmi zatěžuje . Hospodaření dobrovolných svazků obcí na rozdíl od různých sdružení obcí vzniklých ještě na základě občanského zákoníku dle spolků je v zásadě již teď přezkoumáváno povinným auditem , dobrovolné svazky obcí musí plnit povinnosti dané zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů , atd . Na ně se také vztahují povinnosti ze zákona o svobodném přístupu k informacím . Na tyto dobrovolné svazky obcí se pohlíží tak jako na každou obec , kdežto na sdružení obcí , které nejsou v návrhu zákona , se pohlíží víceméně pouze na svazek , který také hospodaří z veřejnými prostředky , ale žádné povinnosti ani z územních rozpočtových pravidel ani z toho návrhu zákona o Registru smluv nemá . Požadovat tedy po těchto svazcích vykonávání dalších povinností dle zákona o Registru smluv je z pohledu rozsahu veřejných prostředků , s kterými hospodaří tyto svazky , naprosto neefektivní a znamenalo by další administrativní zátěž , kterou by , obávám se , mnohé dobrovolné svazky obcí nemohly vůbec naplňovat . Z těchto důvodů tedy navrhuji ve svém pozměňovacím návrhu , aby tyto dobrovolné svazky obcí byly vyškrtnuty z těch subjektů , které musí povinně zveřejňovat smlouvy do Registru smluv . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities