Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-20 ps2013-027-05-005-032 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
Jábychpřipomněl,ževkoaličnímprohlášenívládyjeexplicitněnapsáno:Vládavypracujeanalýzuvysokoškolskélegislativyavnávaznostinatopředložínávrhzměn.Analýzavysokoškolskélegislativytaková,abyskutečněřekla,cojepotřebavevysokoškolskémprostředíměnit,astanovilajakousipředstavu,jakýsisměrtoho,cosemáměnit,záměr,taprovedenanebyla.Atenzbytekjevlastněkonglomerátvěcí,kterézčástinikohopřílišneurážely...Předseda PSP Jan HamáčekJáseomlouvám,paneposlanče,aleprosímvšechnykolegy,abyseztišilianediskutovaliběhemvašehoprojevu.Děkuji...Prosímopravduvšechnykolegy,abynediskutovali,včetněministrů.Poslanec Jiří ZlatuškaIjápovažujipanaministrazakolegu.Takžekonglomerátzměnjetakový,žejsouvtomvěci,kterénikohopřílišneurážejí,jevtompárvěcí,odkterýchsiomezenýpočetaktérůslibujejakýsipozitivnívýsledek.Tamsejednápředevšímoinstitucionálníakreditace,kdelépesituovanéškolydoufají,žebysetadytímtozpůsobemmohlyvlastněoddělitodsoučasnéhosystémuazavéstsizpůsobakreditacívnitřních,kterýbudedoznačnémírynezávislýnazbytkuprostředívokamžiku,kdysejiminstitucionálníakreditacipodařízískat.Pokudjstepozorovaliněkterávyjádřenísoukromýchvysokýchškol,takiztohotosektoruvysokéhoškolstvízaznívalynaděje,žesezměnouakreditacíbynapř.mohlypominoutproblémyskvalitouneboskritikoukvalityněkterýchvysokýchškol,ukterýchsednesuvažujeoodnímáníakreditaceneboodnímánístátníhosouhlasu,atadytatozměnajimposkytujejistouformunadějedobudoucna.Vněkterýchpřípadechjetodokoncespojenostím,žefunkcionářitakovýchtoškolpůsobilipřímovministerstvemadministrovanýchprojektech,kterépřipravovalyobsahsystémukvalifikacívysokéhoškolství,nebovprojektech,kdyministerstvojakýmsizvláštnímzpůsobemrozdávápenízevmezivysokéškolyvrámciprojektukraje.Původnípředstavabyladokonce,žebyzdebylydesítkytisíclidínavysokýchškolách,kteříbybylivykazováni,jakožepřipravujístrategievysokýchškol.Zaměřenotobylojennato,abysiMinisterstvoškolstvívytvořilovětšípočetzavázanýchaktérůvevysokoškolskémprostředíprostřednictvímdistribucefinancí.Tadytentoaspektdistribuovánífinancíbychdoporučovalneopomíjetujakýchkoliargumentů,kterépoukazujínashoduMinisterstvaškolstvísněkterýmisoučástmireprezentacevysokýchškoltam,kdesejednáoustanovení,kterájsousvýmzpůsobemprázdná.Jesymptomatické,žeseobčaspodporatétonovelespojujestím,žesoučasněslyšíme,ževysokéškolydoufají,žeMinisterstvoškolstvízajistívícepenězzejménaproveřejnévysokéškoly.Aobjevujesetosoučasněstím,žesevmédiíchpoužívajíznačněpodhodnocenéúdajeofinancovánívysokýchškol,častovespojenístím,žesepoukazujejennavýšipříspěvkunavzdělávacíčinnostveřejnýchvysokýchškol,zatímcomezinárodněvokamžiku,kdysemluvíofinancovánívysokýchškol,taksetímmíníinstitucionálnífinancování,vokamžiku,kdysemluvíofinancovánívysokýchškolzveřejnýchrozpočtů,taksetímmíníopravduvšechnyveřejnérozpočty.Podleposledníchdostupnýchdatzvysokýchškoltatomíraje1,11%HDP,tohleječíslozarok2013,novějšídatakdispozicinejsou,protoževeřejnévysokéškolyzatímneodevzdalysvézprávyohospodaření.Alevokamžiku,kdytoporovnátestímtlakem,kterývycházízčástek,kteréjsounapolovičníúrovni,asouzněníministerstva,stím,žesoučasněslibuje,žetadytytověcinavýšíanikdynepřistoupíktomu,abytytoúdajerozporovalo,takjenamístětodávatdohromadyspodporou,okterésepotémluví.Cosetýčekonkrétníchčástí,kteréjsouvnoveleuvažovány,jakopozitivumvidímupřesněníněkterýchsprávníchprocesů,kterévdobě,kdybylynastavenystávajícímzákonem,nebylyvyjasněnydotémíry,žebybylajasnámezihramezitím,cojestanovenoexplicitněvzákoněovysokýchškolách,ajakýmzpůsobemsesprávnísoudnictví,zejménaNejvyššísprávnísoud,budedívatnatyoblasti,kderozhodovánínavysokýchškoláchmápovahurozhodováníoprávechstudentů,astímsouvisejícídůsledkyproaplikovánísprávníhořádu.Vdobě,kdybylstávajícízákonpřijímán,nebylatatooblastzdalekarozpracovanápříslušnýmijudikáty,neexistovalapraktickyvůbecanipraxeelektronickékomunikacezejménameziškolamiastudenty.Vtétočástiposunnatechnickéúrovnijevnovelezahrnut,hodnotilbychhojakojednoznačněpozitivní,nicméněbychhovžádnémpřípaděneřadildokategorienějakýchreforemnebonějakéhoovlivňovánívysokéhoškolství.Jetotechnickázáležitost,kterájepotřebná,nicméněnesleduježádnýgrandióznícílaužvůbecnecíl,kterýmjepotřebasenějakpřílišpyšnit.Vsektoruvysokýchškoljepotřebadělattakéjiné,podstatnějšízáležitosti.Jednazoblastí,kterýchsenoveladotýká,jsouakademičtípracovníci.Zaznělozdekonstatování,žesenovězavádíkategoriemimořádnéhoprofesora.OdbývaléhoministraapředsedyODSFialyjsmedokonceslyšeli,žejetokategorie,kterounášsystémdosudnezná,ajakministr,takbývalýministrsevyjadřovaliktomu,jakjetadytotopozitivníkrokdopředu.