Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-20 ps2013-027-05-005-032 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
Naveřejnýchvysokýchškoláchpatříekonomickýmvědámanaukámdruhémísto,třetíjsouhumanitníaspolečenskovědníobory.Dlouhodobětakésledujemenízkýzájemuchazečůotechnickéobory.ZúdajůMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovyvyplývá,ženapř.voblastitechnickévědy,výrobaastavebnictvístudujepouze15%vysokoškolskýchtitulů,cožjeodevětprocentníchbodůméně,nežtomubylovroce2001.Přitomzájemotechnicképracovníkyjeznačný.Oprotitomumnozíabsolventihumanitníchoborůnenacházejívesvémoboruuplatněníavykonávajíprácistředoškoláků,aněkdyjsoudokoncenapracovnímmístě,proněžpostačujekvalifikaceučňů.Platíprostě,žeškoljepříliš,vzděláníneodpovídápožadavkůmekonomikyaúroveňvzdělánísenajednotlivýchškoláchvýrazněliší.Pokudjdeonávrhnazvýšenísociálníhostipendiaz1620korunna2100,oceňuji,ženášdřívějšínávrhpřevzaloMinisterstvoškolstvíazapracovalohodopředloženénovely.Vtésouvislostivšakupozorňujinato,žejsmezaKSČMpředložilinávrhnový,vněmjezvýšenísociálníhostipendiana2400korun,azároveňrozšiřujeokruhpříjemců.Budemerádi,kdybychomsevdalšídiskusishodlinatomtonašemnávrhunavýšeníazapracovalihopřímodovládnínovely.Onosetonavýšenísnadnokritizuje,kdyžkritiksámvystudovalzadarmo.Mnohéstudentydnesnutíekonomickásituacektomu,abysipřivydělávali.Vopačnémpřípaděbystudiummuseliukončit.PodleloňskéhoprůzkumuEurostudentVjsoumezivícenež6tisícistudentybakalářských,magisterskýchanavazujícíchstudijníchprogramůnákladyspojenésestudiempalčivýmproblémem.Měsíčnínákladypřesahujíněkdeaž10tisíc.Ikdyžsejednatřetinastudentůtěšífinančnípodpořezestranyrodičů,příjemzbrigádyčizaměstnáníjetakpronědnestéměřnutností.Ekonomickýmčinnostemsevšakvěnujívmíře,kteráješkodlivájejichstudiu,tzn.nejenoprázdnináchavednechpracovníhoklidu,aleivpracovníchdnechanaúkordocházkydovýuky.Takžekaždákorunanavícvrámcisociálníhostipendiajeurčitědobrá.Závěrembychchtělauvést,ženávrhzlepšujesituaci,přičemžnetvrdím,ženejsoumožnéurčitéúpravyazměny,onichžjemožnodáldiskutovatvrámcidruhéhočtení.Protopodporujemejehodalšíprojednávání.Děkujizapozornost.Předseda PSP Jan HamáčekDěkujipaníposlankyniSemelové.SlovomápanposlanecZlatuškaapřipravísepanposlanecGrebeníček,kterýjezatímposlednímpřihlášenýmdoobecnérozpravy.Prosím,paneposlanče.Poslanec Jiří ZlatuškaVáženýpanepředsedo,paneministře,dámyapánové,domnívámse,žehesla,kterájsmeslyšelivpozitivnímsmysluotétonovelezákonaovysokýchškolách,nejsouoprávněná,žezákonnepřinášíslibovanézměny.Zcelajistěneníreformoujakotakovou.Jetonávrh,kterývycházízezbytků,zjakýchsitorz,kterázdezbylanaministerstvuzdobypůsobenípředchozíchvlád,zejménavládTopolánkovýchaPetraNečase,kterávdobě,kdysepřipravovala,vycházelazjakésipředstavyskutečněvýraznézměnycharakteruvysokéhoškolstvívČeskérepublice.Výhledy,nakterýchtehdejšívládystavěly,bylyshrnutyvtzv.Bíléknize,kteránavazovalanadoporučení,kterájsmedostaliodOECD,tojetazpráva,okterésezmiňovalkolegaRaisvesvémvystoupení.Bíláknihasenikdynestalaodsouhlasenýmmateriálemvlády.Vládajipouzevzalanavědomí,tovdobě,kdybylministremškolstvítehdejšíministrLiška,alekvlastnímuschválenítétopředlohynikdynedošloanedošloanikekorektnímuprojednání.Ukázalosetehdy,žetyprimárnícíle,kteréseschovávalyzavýhledem,bylyvcelkusnadnoveřejnostíiakademickouveřejnostíprohlédnutyjakopředevšímcestakprivatizacizbytkuveřejnéhosektoru,kterývČeskérepublicezbýval,akvětšímupoliticko-hospodářskémuvlivudovysokýchškol,kterýnebylopodstatnitelnýstandardy,kterévysokéškolymajívrozvinutýchzemích.Nejpropracovanějšíčásttehdejšíhovýhledusetýkalazaváděníškolného.Nečasovavládamělavprogramovémprohlášeníizavedenífinančnípomocistudentůvysokémuškolství.Řadakritikůupozorňovalanazajímavýpřeklepvtehdejšímprogramovémprohlášení,žetototižnebylafinančnípomocstudentům,alestudentů,askutečnětakto,přestožetatocharakterizacemáspíšformujakésiúsměvnějšíhistorky,taktaktotyprácebylycharakterizovány.Nejvýraznějšíbylypráceprávěnazaváděníškolnéhoasystémupůjčeknaškolné,kdeseukázalo,žetotojezhlediskaekonomickýchparametrůrozrůzněnípříjmůastrukturyfinancívjednotlivýchskupináchjakobyvatelstva,takabsolventů,neschůdnápředstava,ažepokudbysetakovátopředstavazavedla,takžebyvedlapouzekvelkýmrežijnímnákladům,kterébybylynastranáchfinančníchinstitucí,banknebotěch,kteříbyposkytovalipůjčkynastudium,alefaktickybynepomohlaanistudentůmanivysokoškolskévzdělanostivČeskérepublice.Tobyltakédůvod,pročtadyztohotosezapředchozíchvládmuselooprávněněvycouvat.Dnesslyšíme,žesepanuministroviChládkovipodařilodovršitsnahy,kterébylyzapředchozíchministrůneúspěšné.Aletadyjedobréopětpoukázatnaskutečnost,žesenevycházízpředstavy,jakvysokoškolskýsystémcelkovězlepšitajakprovéstsystémovouzměnu,zejménanezměnu,kterábymohlabýtnazývánareformou,aležesevzalyzbytkypopředchozíchpřípraváchajakýmsizpůsobemseuplácalydohromadytak,abypřílišnedráždilyněkteréhráčezprostředívysokýchškol,zejménatedyČeskoukonferencirektorůaRaduvysokýchškol.Vtomtosmysluplněsouhlasímstím,cozdeuvádělapaníposlankyněPutnová,žepokudbynávrhmělbýtvtétopodoběpřijímán,taktoznamenápředevšímpromarněníšance.Promarněníšancesvysokoškolskýmprostředímněcoudělatvesmyslujehoposunutídopředu,odškrtnutíjakéhosisplněnéhocíle,kterýsimožnápředsevzalpanministr,alekterýsirozhodněnepředsevzalatatokoaličnívláda.