ps2013-027-05-005-032.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-20 ps2013-027-05-005-032 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.50 hodin) Celoživotní vzdělávání , další oblast , která je zahrnuta do novely vysokoškolského zákona , ale je odbyta jedenácti řádky . Když v roce 1998 byla účinná tato předloha , celoživotní vzdělávání bylo v plenkách . Celoživotní vzdělávání je vzdělávání , které si účastník kurzů hradí . Je to příjem univerzit . Očekávala bych , že v novém století , kdy se to stalo fenoménem , bude nějaká regulace , která bude dávat mantinely pro to , jaké procento nebo jaká míra studentů bude vzdělávaná v prezenčních a kombinovaných formách a jaká v celoživotních . Máme tomu rozumět tak , že to bude volná soutěž mezi univerzitami a ty vlastně přejdou na tu placenou formu vzdělávání ? Nejsem ani spokojená s tím , že se ruší poplatek za další studium na vysoké škole . To je důkaz toho , že neopisuji od pana profesora Raise , protože jsem přesvědčená , že vysoké školy mají za cíl také přispívat k sociální kohezi . A pokud chceme podporovat , aby studenti studovali více oborů - tam se jedná samozřejmě o tu délku nadstandardní doby studia - a přitom za ně neplatili , tak jen vlastně podporujeme ty studenty , kteří si to mohou dovolit , podporujeme sociální nerovnost . Toto je něco , co jde zcela proti duchu sociální koheze . Myslím , že by měli také zbystřit členové bezpečnostního výboru , protože u státních vysokých škol , které jsou policejní a vojenské , se prohlubuje centrální řízení přijímání uchazečů o studium . Znamená to v praxi , že bude možné pravděpodobně přesouvat tyto uchazeče mezi soukromé školy , a otázkou je , zda je to záměr , nebo je to nedorozumění . Každopádně bych doporučovala , aby výbor pro bezpečnost speciálně tuto kapitolu podrobně prozkoumal . Dostávám se k sociálním stipendiím , o kterých tady už byla trochu řeč . Sociální stipendia se navyšují a vycházejí vlastně tak vstříc poslaneckému návrhu , který vzešel z dílny Komunistické strany Čech a Moravy , ale neřeší podstatu samu . Studenti v České republice jsou do 26 let dětmi závislými na rodičích . Abychom tuto situaci změnili , potřebujeme zákon o finanční podpoře studentů formou stipendií , grantů , půjček . Vím , že je to velmi složité . Vím , že byste narážel na řadu překážek , pane ministře , ale to je cesta , která by pomohla k tomu , aby naši studenti se stali více zodpovědní , více dospělí . Toto je zákon , který by proměňoval českou společnost . Poslední z bodů , které se dotýkají studentů a o kterých bych chtěla mluvit , je odebírání diplomů , případně reakce na nekalé praktiky . Samozřejmě že s rozvojem a s masifikací vysokého školství se také množila i podvodná jednání . Aktuální stav umožňuje reagovat na to ve správním řízení . Nově by to bylo řešeno podle této novely vysokoškolským zákonem , který beru spíše jako preventivní formu , jako psychologický tlak na studenty , absolventy , týká se to až docentů , habilitací . Nicméně obávám se , že i tady narážíme na spoustu nejasností . Například oblast skutkové podstaty činů , kterých by se toto odebírání týkalo . Dostávám se k oblasti řízení vysokých škol . Pokud jste v minulém projevu , pane ministře , mluvil o tom , že jste navazoval na práci svých předchůdců , musím říct , že v oblasti řízení vysokých škol jste zůstal velmi skromný a nevzal jste si z toho připravovaného materiálu to podstatné , co by mohlo proměnit kvalitu řízení vysokých škol . Nepřinášíte tedy žádné zásadní změny . Ponecháváte složení senátu , takže myšlenka profesorské kurie už není aktuální . Naopak oslabuje se role děkanů a sektorů vůči senátu . Domnívám se , že vysoké školy očekávaly v tomto směru mnohem víc . Dostávám se k financování , které v předchozí variantě , která neprošla parlamentem , čili k novele z roku 2013 , je naprosto záporné . Vy jste v této fázi se nepoučili tím , co chtěla novela z roku 2013 přinést , totiž kontraktové financování na dobu tří let . Financování vysokých škol zůstává beze změny . Myslím si , že to už není způsob stát na místě , my vlastně couváme . Financování vysokých škol , tak jak jsme jeho svědky , je vlastně jednostranné rozhodnutí Ministerstva školství a je to forma , která je značně zkostnatělá , protože neumožňuje strategické plánování vysokým školám . Největším triumfem této novely měla být akreditace a akreditační úřad . Problém je , že akreditaci , tak jak byla předložena v této novele , nemůžeme kompetentně posoudit , protože nejsou známy standardy , na základě kterých se bude akreditace udílet . Vy nám , pane ministře , promítáte film , kde je řada bílých míst , a slibujete nám , že ve druhém čtení ukážete obrázky , a doufáte , že se nám budou líbit . My bychom chtěli ty obrázky vidět už nyní . Pokud jde o akreditační úřad , předloha z roku 2013 , o které tvrdíte , že na ni navazujete , předpokládala , že akreditační úřad bude účetní jednotka a organizační složka státu , což by zajišťovalo nezávislost nutnou pro to , abychom zůstali členy Evropské asociace pro zabezpečení kvality ve vysokém školství , tzv . ENQA . Ale co se stalo ve vámi předložené novele ? Akreditační úřad je ve vašem pojetí podřízenou složkou Ministerstva školství . Je to jenom prodloužená ruka ministra školství . Snížil se počet členů akreditační komise , což znamená , že dnes to bude jenom organizační jednotka Ministerstva školství a že bude větší tlak na její členy . Standardy pro akreditaci má schvalovat vláda bez toho , aniž by se akreditační orgán k tomu mohl vyjádřit . Čili nebude existovat žádná zpětná vazba . Novela vysokoškolského zákona nesjednocuje vznik vysokých škol . Jak víme , soukromé vysoké školy vznikají udělením státního souhlasu Ministerstva školství , zatímco veřejné vysoké školy rozhodnutím vlády . Tato dichotomie v roce 1998 nebyla podstatná . Ještě do roku 2000 neexistovala žádná soukromá vysoká škola . Ten rozvoj nastal až mezi léty 2000 a 2004 , kdy vzniklo 34 soukromých vysokých škol . Pokud chceme , aby se vysoké školy veřejné i soukromé těšily stejnému respektu , respektive aby měly stejné podmínky , je nutné , aby se sjednotil také jejich vznik . Navzdory tomu všemu , co jsem řekla , nepovažuji tyto připomínky jako naprosto zásadní a neslučitelné s tím , abychom mohli v jednání a projednávání této novely pokračovat . To , co považuji za nejvýznamnější ohrožení budoucnosti vysokých škol , je oddálení řešení .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities