Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-20 ps2013-027-05-005-032 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
Jakmiletotonechámeprojítmechanismem,kterýbudezakotvenvnormě,kterábudedánanařízenímvlády,takjakákolivinovace,kterávbudoucnubudenavysokýchškoláchprobíhat,budepřirozeněnarážetnato,ževokamžiku,kdyseněkdopokusíinovovat,taksedozví:Noalevnařízenívládyjenapsáno,žestudijníprogramymajívypadatjinak.Tohlesevýraznýmzpůsobemtýkátřebapožadavku,jaksipředstavujeme,žemajíbýtvzdělávániučitelénaučitelskýchoborech,alejsoutonejentytopříklady,jsoutoipříkladyoborů,kterésepřirozenýmzpůsobemvyvíjejíaměnísetamněkteráparadigmatapráce.(V sále je setrvalý hluk, okázalý nezájem o projev řečníka.)Návrh,takjakjedneskoncipovánsvouneprůhlednostíatímpolitickýmrozhodováním,jeopakemtoho,jakbytomělovypadat.Tenprimárníkonsenzusbymělbýtnaodbornéúrovninejvýšnějakýchodbornýchspolečnostíasvýraznýmvstupemzainteresovanéveřejnostitam,kdetomávztahnadalšípůsobenísměremkespolečnostijakotakové.Současnýnávrhjeopaktohoto,spíšpřinášístrnulost.Vestudijníchprogramechseneuvažujesvýraznoupodporoutoho,počemvoláipraktickásféra.Modelystudia,kteréjsoutřebaběžnéveVelkéBritániivpodobětzv.sendvičovéhostudia,kdejeinstitucionálněmožnéprokládatstudiumspraktickýmpůsobenímvprůmyslovépraxi.Svázánípoplatkyzadelšídobustudiaazpřísněnítěchtoparametrůmůževéstzasektomu...(Řečník se odmlčel a žádá pohledem předsedajícího o zjednání klidu v sále.)Předseda PSP Jan HamáčekPanekolego,jádělám,comůžuibezpoužitímikrofonu,abychsnížilhladinuhlukuvesněmovně,alemocsemitonedaří.Takznovuprosímkolegy,abyseztišiliavěnovalipozornostargumentacipanaposlanceZlatušky.Poslanec Jiří ZlatuškaProtožejábychmuseljinakkřičet,že?(Čeká na ticho.)Vetřídětohlefunguje.Předseda PSP Jan HamáčekOpravduprosímoklidvesněmovně.Upozorňuji,ženásledujícíbodjeregistrsmluv.Jevelmisledovánmediálněabylbychnerad,abychombyliznovuobviňovánizobstrukcí.Poslanec Jiří ZlatuškaNenítamsystémověřešenosendvičovéstudiumjakopropojenístudiaspraxí,kteréjevelmivýznamnézejménavtěchoblastechstudia,kdesenámjednáovětšídimenziprofesníhostudia.Chybínatěchpokročilýchpatrechekvivalentněčeho,cosevzahraničínazýváprůmyslovéPhD,model,kterýjeznámnapříkladzDánska,auakreditacíjsouzcelapominutyparametrymezioborovýchstudijníchprogramů.Přičemžvšeobecněsevprostředívysokoškolskévzdělanostivzahraničípovažujeinterdisciplinaritazapodstatnousoučástvysokoškolskéhovzdělávání.Tadycelýtensystémpředpokládá,žejsoutovlastněizolovanépožadavkyjednotlivýchskupin,kterémohoustátvedlesebe.Odtudtakédebataopříslušnýchpoplatcíchaúpravětoho,ževlastněmezioborovéstudiumsemusíobcházetvícestudii.Dalšívěc,kterouvidímjakoznačněproblematickou,je,žebezvětšíodbornédebatyopřínosechamožnýchproblémechboloňskéhomodelusedoustanoveníoakreditacíchdostávávětšítolerancekpřeváděnídělenéhostudianadlouhémagisterskéstudium.Jestlitohlejepravda,nebonení,toseuvidíažvpřípaděvypracovánítěchpříslušnýchpodzákonnýchnorem.Nicméněsoučasnádikcevnovelenasvědčujetěmtoobavámanejsemsám,kdositohlemyslí.Zdalšíchoblastívsouvislostisakreditacemijeneřešenýproblémkonfliktuzájmůpracovníkůakreditačníagentury,protožejepřejímánjakobymodelzvětšíchzemí,kterésimohoudovolitvyčlenitprotakovátotělesapersonál,kterýnemánapojenínaexistujícívysokéškoly,anehrozítamto,žesipracovnícipřipravujípůsobeníproinstituce,dokterýchpotébudouodcházet.Přechodmeziškolamiaakreditačníagenturoupovažujizavelmivýraznýproblém,stejnětakpovažujizaproblémto,žetamnenířešenaizolacemeziodbornýmpůsobenímvakreditačníagentuřeapolitickýmipoziceminebopozicemivestátnísprávěvpodoběpřecházení.Domnívámse,žebytammělbýtpožadavek,řekněme,pětiletékarantényodpůsobenívpolitickéstraněnebovestátnísprávěprolidi,kteříbudoupůsobitvakreditačníagentuře.Úvahyotom,žejsoutovyhlédnutámístaprolidizúřadůnebozpolitickýchstran,jsouzaseúvahy,kteréjdouprotinezávislostiakreditace.Avýznamnýbodjetransparentnostjednáníoproblémech,kteréakreditačníagenturařeší.Zdalšíhobodu,kterýpovažujizahodněproblematický,jeautonomiefakult.ZmiňovalseotomtadyužkolegaRaisvtomposilovánípravomocirektorů.Takjakjednesvnoveletavěcpřipravena,taksejednáozměnu,kterámůžemítjednosměrnýcharakter.Pokudnějakýdespotičtějšírektorserozhodnevyužívattadytěchtověcíanepředávatpravomocinafakulty,taksetímstanovízměnavnitřnístrukturyvysokýchškol,kterábudenevratnázhlediskapraktickyschůdnýchprocesů.Přičemžpluralitapůsobeníuvnitřvysokýchškoljevelicepodstatnáktomu,abysevysokéškolybylyschopnyvyvíjetjakoživotaschopnéinstituce.(Stálý hluk v sále.)Utohotobodujesymptomatické,jakýmzpůsobemsedonovelyvůbecdostal.Kdyžsipřečtetedůvodovouzprávu,důvodovázprávastoutozměnouvnitřnístrukturyvysokýchškolvůbecneoperuje.Předseda PSP Jan HamáčekKolegyně,kolegové,jáužopravdunevím,comámdělat.Samozřejměmohupřerušitschůzi...Tonemohu,paneposlanče.(Poslanec Koskuba naznačuje pravděpodobně, aby byl přerušen poslanec Zlatuška.)Vašeřešení,kterénavrhujete,jenemožné.BuďmohupřerušitjednáníPoslaneckésněmovny,abychdalprostorvámseztišit,anebomohustáleapelovatnato,abybylavPoslaneckésněmovnědůstojnáatmosféra.SamozřejměmohutroškuapelovatnapanakoleguZlatušku,jestlibynechtělsvůjprojevzkrátit,alenemohuhonijakomezovat.