Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-20 ps2013-027-05-005-032 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
Tvrdím,žetatoúpravaneposunujenaševysokéškolyklepšímu,ubírájimmožností,jaksemohouvesvépersonálníprácichovat,atoinavzdorytomu,coříkajíněkteříkolegové,kteřítvrdí,žejsouabylivždyckyzastáncifunkčníchmístprofesorůnebodocentů,přestožetěchtomíst,těchtomožnostívdoběanamístech,kdetohomohlivyužít,nevyužili.Dalšíproblém,kterývnovelevidímvsouvislostisezákladnímitématy,kteréjsouhodněviditelné,tojsouproblémysakreditacemi.Myšlenkazjednodušitakreditaceprozavedenéinstitucevedektépředstavěinstitucionálníchakreditací.Jakmileješkoladostatečněrenomovaná,získáoprávněníprovádětprocesjakésicertifikacestudijníchprogramů,kterérealizujevesvévlastnírežii,nebudesemusetskaždoujednotlivostíobracetnajinouinstituci.Nicméněvtomprocesuakreditací,takjakjepopsánvnovele,vidímznačnéproblémy.Jedenztěchproblémůjeto,cozdezmiňovalapaníposlankyněPutnová,totižnehotovýobrázekotom,cojednotliváustanoveníznamenají.Významjednotlivýchustanovenívzákonějedánažpodzákonnýminormamiajevzásadějedno,jestlijetovyhláškaMinisterstvaškolství,nebonařízenívlády,alebeztohoabybylojasné,jakvypadáobsahtadytěchtonorem,nenídostdobřemožnédohlédnoutdůsledkůtoho,cojestanovenovnovelejakotakovéacomůženaprvnípohledvypadatdocelarozumnýmzpůsobem.Ďábelmůžebýtskrytývdetailechaproblémypodzákonnýchnoremjsouzcelazásadní.Skutečnost,žeMinisterstvoškolstvíodmítlopřipravittynormytak,abybylykdispozicisoučasněspředkládánímnovelydovlády,neřkulidoprvníhočtenívPoslaneckésněmovně,považujizavelmizávažnouchybu.Žádalijsmetadyototo.Explicitněsenámdostaloodmítnutí.Explicitněsenámdostalopoukazunato,žemámebýtspokojenipouzesvěcnýmizáměrytěchpodzákonnýchnorem,nikolisjejichkonkrétnímzněním.(Velký hluk v sále.)Akreditace,takjakjenarýsovánavnovele,uněkterýchreprezentantůakademickéobcenevzbuzujepřílišvelkéobavyztohodůvodu,žeříkají:Celýtenmechanismusinstitucionálníakreditace,pokudsehonepodařípoužívat,takzůstanevzásadětenproces,kterýmseprocházelonyní.Budouseakreditovatjednotlivéstudijníprogramyapouzesenevyužijeceléhotohomechanismu,kterýjetampřipravován.Tenmechanismus,zdůrazňuji,nebylžádnýmzpůsobemtestovánzhlediskatoho,jakbudevypadatjehoprováděnínavysokýchškolách,jakbudouvypadatpříslušnénormy,kterépředpokládajíkontrolukvalityavnitřnístandardyvysokýchškol.Myjsmenatotopřijednánívnedávnédoběupozorňovalizástupceministerstva.Dozvědělijsmese,žepilotovánítadytakovýchprocesůnenímožné.Kdyžsealepodívátedotoho,jakénovéinstituceajaképrocesynormazavádí,jevelmidůležitévidět,jakvlastnětadytyhletyvěcibudouvypadat.(Hluk v sále stále sílí. Poslanci ANO se shlukují před svými lavicemi.)Velkáotázkaje,jestlitaktopojímanánováakreditace...(Odmlka pro silný ruch v sále.)Předseda PSP Jan HamáčekKolegyně,kolegové,jávásprosím,abystezaujalisvámístaanediskutovaliaumožnilipanuposlancidokončitjehoobsáhlýprojev.Poslanec Jiří ZlatuškaJeotázka,jestlitaktopojímanánováakreditaceskutečněsnížívnitřníbyrokraciiaadministrativnízátěžnavysokýchškolách,anebopovedejenomktomu,žesebudoudělatspoustyformálníchstylistickýchcvičenínanormy,kteréjsoutímprocesemvyžadovány,nicméněnejsoupodstatnézhlediskaivěrohodnostitoho,cosenavysokýchškoláchodehrává.Mnohemdůležitějšímprvkem,kterýchybídnešnímakreditacím,jetransparentnost.Průhlednosttoho,jakjsouposuzoványjednotlivénávrhy,jakseknimchovajípodkomise,akreditačníkomiseajakýmzpůsobemjezamezovánotomu,abysevtomakreditačnímprocesuuplatňovalyvlastnízájmyčlenůpodkomisíreprezentujícíchzájmysvýchinstitucínebozájmyvlastní,nikolizájmyvzdělanostijakotakové.Dalšíproblémsakreditacemijevcelémtompojetíoblastívzdělávání,kterémajíbýtvyčleněnyadefinoványnařízenímvlády.Tadysevlastnějednáoto,ženařízenímvládybudestanovenastrukturavědníchoborů,vekterýchprobíhávzdělávánínavysokýchškolách.Přestávátobýtzáležitostíakademickévědeckékomunity.Stávásetozáležitostípolitickéhorozhodnutíazávaznéhododržovánítoho,cojetímpolitickýmorgánem,tedyvládou,dotohozapsáno.Příprava,takjakprobíhádnesnaúrovnipříslušnýchpracovníchskupin,vypadájakoproces,kterýjevzácnědemokratický.Účastnísehospoustapracovníkůzvysokýchškol,nedělátoMinisterstvoškolstvívnitřnímipracovníky.Nadruhoustranu,kdyžsepodívámenadetaily,takzjistíme,žetenprocesvžádnémpřípaděnenítakhlepříznivýaženaopakvsoběmůžeobsahovatopětkrokzpětvpodoběpetrifikaceastrnulostisystému.Dopracovníchkomisí,kterédnespracujínanáplnipříslušnýchoblastístudia,bylibezjakéhokolitransparentníhozpůsobuvýběrunadelegovánipracovnícistávajícíchvysokýchškol,kterýmnebylodánoanipřesnézadánítoho,dojakémíryvýsledkyjejichčinnostibudounějakouzávaznounormoujenomdoporučením,kčemutovlastněbudepoužito,nicméněmělisivesměsmožnostohlídat,abyjejichpartikulárnízájmynebopartikulárnízájmyjejichinstitucíbylyvpřipravovanýchnormáchnebostandardechzahrnuty.PokudněkdoučípředmětXYnapříslušnévysokéškole,taksejinýmislovybudesnažit,abypožadavkytoho,čemuonsevěnuje,bylyzahrnutydotěchbudoucíchstandardů.