|

ps2013-027-05-005-032.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-20 ps2013-027-05-005-032 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení

Date2015-05-20
Meetingps2013/027
Agenda Itemps2013/027/032
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/s027169.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   10 < Page 11 > 12

Tvrdím, že tato úprava neposunuje naše vysoké školy k lepšímu, ubírá jim možností, jak se mohou ve své personální práci chovat, a to i navzdory tomu, co říkají někteří kolegové, kteří tvrdí, že jsou a byli vždycky zastánci funkčních míst profesorů nebo docentů, přestože těchto míst, těchto možností v době a na místech, kde toho mohli využít, nevyužili. Další problém, který v novele vidím v souvislosti se základními tématy, které jsou hodně viditelné, to jsou problémy s akreditacemi. Myšlenka zjednodušit akreditace pro zavedené instituce vede k představě institucionálních akreditací. Jakmile je škola dostatečně renomovaná, získá oprávnění provádět proces jakési certifikace studijních programů, které realizuje ve své vlastní režii, nebude se muset s každou jednotlivostí obracet na jinou instituci. Nicméně v tom procesu akreditací, tak jak je popsán v novele, vidím značné problémy. Jeden z těch problémů je to, co zde zmiňovala paní poslankyně Putnová, totiž nehotový obrázek o tom, co jednotlivá ustanovení znamenají. Význam jednotlivých ustanovení v zákoně je dán podzákonnými normami a je v zásadě jedno, jestli je to vyhláška Ministerstva školství, nebo nařízení vlády, ale bez toho aby bylo jasné, jak vypadá obsah tady těchto norem, není dost dobře možné dohlédnout důsledků toho, co je stanoveno v novele jako takové a co může na první pohled vypadat docela rozumným způsobem. Ďábel může být skrytý v detailech a problémy podzákonných norem jsou zcela zásadní. Skutečnost, že Ministerstvo školství odmítlo připravit ty normy tak, aby byly k dispozici současně s předkládáním novely do vlády, neřkuli do prvního čtení v Poslanecké sněmovně, považuji za velmi závažnou chybu. Žádali jsme tady o toto. Explicitně se nám dostalo odmítnutí. Explicitně se nám dostalo poukazu na to, že máme být spokojeni pouze s věcnými záměry těch podzákonných norem, nikoli s jejich konkrétním zněním. (Velký hluk v sále.)Akreditace, tak jak je narýsována v novele, u některých reprezentantů akademické obce nevzbuzuje příliš velké obavy z toho důvodu, že říkají: Celý ten mechanismus institucionální akreditace, pokud se ho nepodaří používat, tak zůstane v zásadě ten proces, kterým se procházelo nyní. Budou se akreditovat jednotlivé studijní programy a pouze se nevyužije celého toho mechanismu, který je tam připravován. Ten mechanismus, zdůrazňuji, nebyl žádným způsobem testován z hlediska toho, jak bude vypadat jeho provádění na vysokých školách, jak budou vypadat příslušné normy, které předpokládají kontrolu kvality a vnitřní standardy vysokých škol. My jsme na toto při jednání v nedávné době upozorňovali zástupce ministerstva. Dozvěděli jsme se, že pilotování tady takových procesů není možné. Když se ale podíváte do toho, jaké nové instituce a jaké procesy norma zavádí, je velmi důležité vidět, jak vlastně tady tyhle ty věci budou vypadat. (Hluk v sále stále sílí. Poslanci ANO se shlukují před svými lavicemi.)Velká otázka je, jestli takto pojímaná nová akreditace... (Odmlka pro silný ruch v sále.)Předseda PSP Jan HamáčekKolegyně, kolegové, vás prosím, abyste zaujali svá místa a nediskutovali a umožnili panu poslanci dokončit jeho obsáhlý projev. Poslanec Jiří ZlatuškaJe otázka, jestli takto pojímaná nová akreditace skutečně sníží vnitřní byrokracii a administrativní zátěž na vysokých školách, anebo povede jenom k tomu, že se budou dělat spousty formálních stylistických cvičení na normy, které jsou tím procesem vyžadovány, nicméně nejsou podstatné z hlediska i věrohodnosti toho, co se na vysokých školách odehrává. Mnohem důležitějším prvkem, který chybí dnešním akreditacím, je transparentnost. Průhlednost toho, jak jsou posuzovány jednotlivé návrhy, jak se k nim chovají podkomise, akreditační komise a jakým způsobem je zamezováno tomu, aby se v tom akreditačním procesu uplatňovaly vlastní zájmy členů podkomisí reprezentujících zájmy svých institucí nebo zájmy vlastní, nikoli zájmy vzdělanosti jako takové. Další problém s akreditacemi je v celém tom pojetí oblastí vzdělávání, které mají být vyčleněny a definovány nařízením vlády. Tady se vlastně jedná o to, že nařízením vlády bude stanovena struktura vědních oborů, ve kterých probíhá vzdělávání na vysokých školách. Přestává to být záležitostí akademické vědecké komunity. Stává se to záležitostí politického rozhodnutí a závazného dodržování toho, co je tím politickým orgánem, tedy vládou, do toho zapsáno. Příprava, tak jak probíhá dnes na úrovni příslušných pracovních skupin, vypadá jako proces, který je vzácně demokratický. Účastní se ho spousta pracovníků z vysokých škol, nedělá to Ministerstvo školství vnitřními pracovníky. Na druhou stranu, když se podíváme na detaily, tak zjistíme, že ten proces v žádném případě není takhle příznivý a že naopak v sobě může obsahovat opět krok zpět v podobě petrifikace a strnulosti systému. Do pracovních komisí, které dnes pracují na náplni příslušných oblastí studia, byli bez jakéhokoli transparentního způsobu výběru nadelegováni pracovníci stávajících vysokých škol, kterým nebylo dáno ani přesné zadání toho, do jaké míry výsledky jejich činnosti budou nějakou závaznou normou jenom doporučením, k čemu to vlastně bude použito, nicméně měli si vesměs možnost ohlídat, aby jejich partikulární zájmy nebo partikulární zájmy jejich institucí byly v připravovaných normách nebo standardech zahrnuty. Pokud někdo učí předmět XY na příslušné vysoké škole, tak se jinými slovy bude snažit, aby požadavky toho, čemu on se věnuje, byly zahrnuty do těch budoucích standardů.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities