ps2013-027-02-015-022.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-29 ps2013-027-02-015-022 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.10 hodin) Já se bojím takových těch vágních formulací , které jsou v tom návrhu zákona , které se dají vykládat různě . To znamená , když budu například citovat navržený § 3 : " Významná tržní síla je takové postavení odběratele , v jehož důsledku si odběratel může vynutit bez spravedlivého důvodu výhodu vůči dodavatelům . . . " a teď to pokračuje . Co je to spravedlivý důvod ? To je podle mě velmi subjektivní a to možná podle mě také ukazuje četnost těch pokut , že se velmi těžko dokazuje , že něco bylo nebo nebylo sjednáno ze spravedlivého důvodu . Já , který jsem příznivec smluvní volnosti , tak říkám , že smlouvy přece podepisují dobrovolně obě dvě strany . Pokud někdo tu smlouvu podepsat nechce , tak ji podepsat prostě nemá . To si myslím , že je poměrně jednoduchá zásada , a nevěřím tomu , že ta regulace , protože nic jiného než regulace tohle není , něco přinese . Může to přinést , v důsledku to může přinést zvýšení cen pro spotřebitele . O tom se ale moc nemluví . Sice tak decentně je v té důvodové zprávě odůvodnění napsané , že skupinou , na kterou to dopadne , jsou kromě odběratelů , dodavatelů také spotřebitelé . Ale chtěl bych říct , pokud je úmyslem navrhovatele , aby za zboží , respektive potraviny odběratel platil více dodavatelům , tak co to udělá s konečnou cenou . Pokud se podíváme , já jsem tam nenašel , a bylo by to možná dobré , pokud se vytipují společnosti , které podle navrhovatelů by mohly porušovat zákon o významné tržní síle , tak by bylo dobré projít jejich účetní uzávěrky za minulé roky a zjistit , jakých zisků dosahují . A tam je nějaký prostor pro snížení marží , anebo bude prostor prostě pro zvýšení tržeb a zvýšení cen . Protože tady někdo chce páchat dobro a já se obávám , že to dobro padne na spotřebitele , že prostě za ten nákup zaplatí stejně . Argument , to , že lidé nevědí , co kupují , a kupují si věci , které neodpovídají té ceně , já prostě neberu . Já si myslím , že jsme dospělí , zodpovědní a každý z nás si umí vyhodnotit , zda to , co kupuje , zda potřebuje a zda podle našich představ ta cena odpovídá tomu charakteru výrobku . Druhý dotaz , který bych měl na pana ministra , a zřejmě ta odpověď byla obsažena v tom , že to navrhoval jako ministr zemědělství . Přece v těch řetězcích , o kterých se bavíme a kterým takhle dáváme černého Petra a ukazujeme na ně prstem , že to jsou ti špatní , se neprodávají pouze potraviny , ale prodává se tam mnoho jiného zboží . Ale toho se ten navrhovatel nedotýká a já se ptám proč . Proč se nedotýká toho dalšího zboží , proč to zůstává pouze u potravin . Ne že bych to navrhoval , abych nebyl špatně pochopen , že bych chtěl rozšířit portfolio výrobků nebo služeb , které jsou tímto návrhem zákona dotčeny . Ale já tomu prostě nerozumím . Nevidím v tom návrhu zákona žádnou kvantifikaci ekonomických dopadů - jak na odběratele , tak na dodavatele , tak na spotřebitele . A to si myslím , že pokud ten zákon je tak důležitý , jak nám tvrdí vládní koalice , tak by to tam bezesporu být mělo . Co očekávají navrhovatelé v okamžiku schválení toho zákona , dejme tomu v té podobě , jak ho předložili ? Co se vlastně změní proti dnešku ? Kdo na tom bude profitovat a kdo na tom bude tratit ? A pro mě , podotýkám potřetí , jsou nejdůležitější spotřebitelé , ti , kteří nakupují . Ti by na tom měli profitovat . To si myslím , že by byl rozumný záměr . Jinak si myslím , že to je střelba špatným směrem . Já nemám rád , když v té debatě , a ono to není jednoduché - dodavatel , odběratel , možná nějaký prostředník , smluvní podmínky , konkurence na trhu , náročný zákazník - dělat toho spravedlivého a říkat , jak jsme si vybrali jednu skupinu , o které říkáme , to jsou ti špatní v celém tom prostředí těch mnoha hráčů na tom trhu , tak najednou jsme našli , nebo aspoň (nesrozumitelné) našli ty špatné , na které se zacílí . Třetí dotaz , který bych měl na pana ministra , je k výši možných pokut . To souvisí s tím , že říkám , že tam nejsou ekonomické dopady toho návrhu . Mohl byste , pane ministře , příkladem říct , pokud by ÚOHS přistoupil k té variantě pokuty jednoho procenta z čistého obratu , kolik ten obrat čistý dělá u společností , kterých by se tento zákon mohl týkat ? Ať si uděláme představu , kolik je reálná výše možné pokuty v korunách , a ne v procentech . Já za sebe říkám , že nevím , jak velký čistý obrat mají a jestli jedno procento je 800 milionů nebo 80 milionů anebo osm . No , to nebude osm , to si řekněme . A je to podle mě velmi závažné , protože i při porušení zákona by pokuta neměla být likvidační . A potom , jestli máte informaci - ten zákon se tváří , že chce chránit dodavatele do řetězců . To je velmi často diskutováno , velmi často to obhájci tohoto návrhu zákona zmiňují . Jestli máme nějakou relevantní informaci , kolik dodavatelů do řetězců v minulých letech zkrachovalo z ekonomických důvodů . Protože to je podle mě pádný argument . Pokud jsme schopni mít nějakou takovou statistiku , mít takové údaje , a to číslo nebude malé , tak je to určitě podnět k zamyšlení . Opět , ten návrh zákona žádnou takovou informaci nepřináší , takže se máme spíš rozhodovat na základě pocitů a dojmů než na základě faktů a tvrdých čísel . Chtěl bych požádat pana ministra , jestli by mi mohl odpovědět na ty otázky . Já bych pak pokračoval , ať jich nedávám tolik v jednom vystoupení . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi . Řeknu zatímní pořadí : s faktickou poznámkou nejdříve vystoupí Petr Bendl , pak paní kolegyně Balaštíková , potom s přednostním právem pan poslanec Laudát a pak řádně přihlášený pan poslanec Herbert Pavera . Nyní tedy faktická poznámka pana poslance Petra Bendla . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo . Mně předtím ten čas vypršel , tak se pokusím teď ještě efektivněji využít ty dvě minuty . Já bych se obrátil s dotazem na ministra zemědělství , aby nám řekl , kterým oblastem tento návrh pomůže , jaké efekty od toho očekává , co konkrétního tento návrh přinese , jakým způsobem bude případně i Ministerstvo zemědělství vstupovat do těch vztahů apod . , protože si myslím , že se ho to týká . Tady říkal ministr průmyslu a obchodu , že v minulém nebo předminulém období jim to předkládal jako ministr zemědělství , tak bych chtěl vědět , zdali to má spočítáno Ministerstvo zemědělství , tento návrh , neboť se to týká potravin . A jenom pro vaši informaci , zhruba denní obrat řetězců , když tady Zbyněk Stanjura mluvil o tom , že se to týká pokuty 1 % obratu apod . , denní obrat řetězců je někde kolem 800 milionů korun . Denní obrat . Takže to bychom opravdu měli vědět , o jakých částkách se bavíme , a proto bych prosil ministra zemědělství , zdali by nám to osvětlil . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Bendlovi . Nyní paní poslankyně Balaštíková , také s faktickou poznámkou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Margita Balaštíková Dobrý den , kolegyně a kolegové . Já bych prostřednictvím vás , pane předsedající , chtěla kolegovi Stanjurovi říci , že jsem si ty ekonomické rozbory řetězců udělala . Mohu vám říci , že jediné , co je , že jim klesají tržby , ale zisky rostou . Takže se vás chci zeptat , kdo tedy platí ten rozdíl . Jsou to naši dodavatelé . Naši dodavatelé , kteří mohli vyrábět pro Českou republiku , platit tady daně , zaměstnávat lidi . A v konečné fázi stejně to také zaplatil spotřebitel . Takže tak to je . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji , paní poslankyně , i za dodržení času . A nyní tedy s přednostním právem pan poslanec František Laudát jako předseda klubu TOP 09 . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec František Laudát Děkuji . Jakožto člověk , který tráví tady a v jiných pozicích spoustu času , jsem odkázán na velké prodejny a vzkázal bych vaším prostřednictvím paní kolegyni Balaštíkové , že od jisté doby jsou i pro klienty těch prodejen zjevné příznaky toho , že začali šetřit velice brutálně , a místo padesáti pokladen jsou otevřeny čtyři . A myslím si , že když se vezme cena vstupu nebo prostě dodavatelů , takže spíš ta pravda bude někde jinde . Oni výrazně šlápli na brzdu , bohužel pro zaměstnanost , říkám bohužel pro zaměstnanost velice špatně . Nicméně jsem rád , že tedy konečně vím , kdo je původcem toho původního zákona , protože před těmi nějakými , já nevím , třemi lety , bylo to ještě - o tom vím , že pan Faltýnek pobíhal po moravských krajích a vykřikoval , jaký zločin jsme se pokoušeli udělat směrem k zemědělcům . Já jsem přesvědčen o pravém opaku . Tak aspoň vím , kdo tedy je původcem . Ale předpokládám , že v normálně fungující vládě záležitosti kolem financí předkládá ministr financí , záležitosti kolem hospodářství , pravidel hospodářské soutěže atd . předkládá pan ministr průmyslu a obchodu , záležitosti kolem dopravy předkládá pan ministr dopravy .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities