ps2013-027-01-004-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-28 ps2013-027-01-004-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.50 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji . Nyní v pořadí pan poslanec Ludvík Hovorka a připraví se Soňa Marková . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji , vážený pane místopředsedo . Vážení páni ministři , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolím si uvést dva pozměňovací návrhy , které jsem dnes vložil do systému pod číslem 2272 . Ten první pozměňovací návrh se týká úpravy možnosti slučování zdravotních pojišťoven . Není možné , aby dál pokračovala možnost slučovat zdravotní pojišťovny bez vážných důvodů , tak jak se to dělo od roku 2009 až vlastně do současnosti . Byl jsem v Poslanecké sněmovně v roce 2009 . Tehdy Poslanecká sněmovna ve třetím čtení schválila návrh zákona o zaměstnaneckých zdravotních pojišťovnách , který zamezoval slučování zdravotních pojišťoven bez vážných důvodů , to znamená , kdy ty zdravotní pojišťovny neměly žádné vážné problémy , a ten návrh zákona stanovil , že o takovém sloučení rozhoduje vláda České republiky . Přestože Sněmovna schválila tento návrh zákona ve třetím čtení , tak v ten samý den tehdejší ministryně paní Dana Jurásková schválila fúzi zdravotní pojišťovny Agel , která nebyla schopna se 60 tis . pojištěnci a provozní ztrátou fungovat dál , s Hutnickou zaměstnaneckou pojišťovnou . Než ten zákon prošel Senátem a vyšel ve Sbírce zákonů , tak stihla podepsat ještě fúzi zdravotní pojišťovny hutnické a Agelu s Českou národní zdravotní pojišťovnou . Tyto sloučené pojišťovny se potom přejmenovaly na Českou průmyslovou zdravotní pojišťovnu . Poté ten zákon vyšel ve Sbírce zákonů , platil dva roky , v podstatě nic se nedělo . V okamžiku , kdy v roce 2011 došlo k novelizaci zákona a ten blokační paragraf byl z tohoto zákona vypuštěn , a byl vypuštěn se záměrem , že bude slučována Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra se zdravotní pojišťovnou Vojenskou , k té fúzi ale nedošlo , ale první , co následovalo , tak žádost na Ministerstvo zdravotnictví , aby povolilo fúzi České průmyslové zdravotní pojišťovny a tehdy velmi zdravé pojišťovny METAL - ALIANCE . Výsledkem potom byla fúze . Dneska ta pojišťovna Česká průmyslová má přes 1 200 000 pojištěnců . Samozřejmě od počtu pojištěnců se odvíjejí příjmy té pojišťovny , atd . , atd . V zásadě pokud se parta lidí , nebo řekněme zájmová skupina , skupina významných zaměstnavatelů , kteří nominují převážnou většinu členů správních rad , je to celkem deset lidí z těch správních rad , pokud se rozhodnou , že se chtějí sloučit s nějakou zdravotní pojišťovnou , tak v podstatě nějakým způsobem přesvědčit tu druhou zdravotní pojišťovnu , resp . stačí přesvědčit jenom osm členů z té správní rady druhé zdravotní pojišťovny , a Ministerstvu zdravotnictví , jak mi bylo řečeno , nezbývá nic jiného než tu fúzi podepsat . Což je naprosto absurdní a porušuje to jakékoliv zásady normálnosti , protože to je porušení podle mě i soutěžního práva . To , že se často říká , že přece ty zdravotní pojišťovny mají právo na samosprávu , k tomu chci uvést , že to není tak úplně pravda . Ony sice právo mají , ale není to samospráva . Protože běžní pojištěnci nemají do chodu pojišťovny a zejména do slučování vůbec co mluvit . O složení správní rady rozhodují významní zaměstnavatelé , případně významné odborové organizace , je to podle vyhlášky z roku 2006 . Takže o nějaké samosprávě pojištěnců se vůbec nedá mluvit . A mnohdy je to v rozporu s veřejným zájmem , protože v zájmu pojištěnců té druhé zdravotní pojišťovny , která ve většině případů byla vždycky finančně zdravější , nikdy nebylo , aby se slučovali s pojišťovnou , která má řekněme horší ukazatele než ta jejich zdravotní pojišťovna . To je tedy k tomu návrhu , který předkládám a který uvedu v podrobné rozpravě . A nyní bych tedy chtěl ještě k tomu druhému pozměňovacímu návrhu . Podle mého názoru je neúnosné , aby nadále pokračovala praxe , tak jak je běžná v současné době , kdy vlastně dohadovací řízení mezi zdravotními pojišťovnami a poskytovateli se vede do doby až čtyři měsíce před koncem roku . Potom mají ministerstvo a zdravotní pojišťovny nějaký čas na vypořádání připomínek a pak dochází k tomu , že vlastně Ministerstvo zdravotnictví vydává úhradovou vyhlášku , která je základním dokumentem pro to , jak se bude hradit zdravotní péče v závěru kalendářního roku . Často to bývá někdy 30 . nebo 31 . prosince , což je naprosto absurdní . A navíc se ukazuje , a ukázalo se to i v letošním roce , že v podstatě zdravotní pojišťovny musí připravovat zdravotně pojistné plány , musí vycházet z nějakých předpokladů , které , řekněme , vycházejí z Ministerstva zdravotnictví , které připraví návrh té vyhlášky nebo základní parametry . Zdravotní pojišťovny ve svých orgánech projednají návrh zdravotně pojistného plánu a ta finální verze úhradové vyhlášky , která vyjde ve Sbírce zákonů , se pak výrazným způsobem liší od toho , co bylo předtím s těmi zdravotními pojišťovnami předjednáno . To je naprosto nenormální fakt . Znamená to dodatečné náklady , které potom zdravotní pojišťovny nesou . A samozřejmě nevkládá to klid do systému zdravotního pojištění . Proto chci navrhnout , aby se ty termíny posunuly tak , aby bylo možné v reálném čase ještě do konce kalendářního roku přijmout úhradovou vyhlášku a v návaznosti na to i zdravotně pojistné plány tak , aby reagovaly už na tu definitivní vyhlášku . Čili to je k těm návrhům , které potom uvedu v podrobné rozpravě a také náležitě zdůvodním . Tímto se hlásím současně do podrobné rozpravy . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi . Jeho přihlášku v podrobné rozpravě eviduji . Nyní paní poslankyně Soňa Marková , připraví se pan poslanec Leoš Heger . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Soňa Marková Hezké odpoledne , milé kolegyně , milí kolegové . Dovolte mi , abych se vyjádřila k tomuto návrhu zákona , ale také k pozměňovacím návrhům , které zazněly ve zdravotním výboru a také zde při projednávání mými předřečníky byly avizovány . Transparenční novela , kterou jsme si zvykli nazývat tuto novelu zákona o veřejném zdravotním pojištění a zákon o zdravotních pojišťovnách , máme ji tady na stole , si kladla za cíl upravit nově čtyři základní oblasti , a to zveřejňování smluv , to si myslím , že byla hlavní motivace té transparentnosti , rozšíření informačních povinností , zákaz provádění náboru pojištěnců prostřednictvím třetích osob a také snížení přídělu do rezervního fondu zdravotních pojišťoven o polovinu . Právě při svém vystoupení při prvním čtení tohoto návrhu zákona jsem upozorňovala na to , že právě toto snížení přídělu do rezervního fondu zdravotních pojišťoven o polovinu považuji za nejhorší a nejnebezpečnější , nejméně zodpovědné , co zde bylo napsáno . Systém , který obhospodařuje více než 200 mld . korun , nemůže fungovat bez rezerv . Již snížení ze 3 % na 1 , 5 % procenta bylo podle mého názoru nezodpovědné a další snížení na 0 , 75 % už bylo naprosto nepochopitelné . Je třeba připomenout , že právě díky tomu , že VZP v letech tzv . hojnosti nashromáždila kolem 14 mld . korun rezervy , tak se dopady světové ekonomické krize ty první roky vůbec vlastně neprojevily a propad v posledních letech nedosáhl takových katastrofálních rozměrů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities