ps2013-026-05-018-057.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-01 ps2013-026-05-018-057 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.40 hodin) Krátce řečeno , jde o podvodné prodejce , kteří prodávají zázračné prostředky na vyléčení nevyléčitelných nemocí , na zhubnutí nebo na zázračné kosmetické účinky . Musím zdůraznit , že se jedná o neregistrované přípravky považované za potravinové doplňky , kde reklama na ně je naprosto zavádějící a s lidmi manipulující . Na jedné straně jsme naprosto zbytečně - a byl jsem tedy toho součástí - zrušili poplatky za hospitalizaci a na druhé straně stát podporuje reklamu na tyto naprosto nesmyslné přípravky , které nemají žádnou účinnost kromě toho , že tahají peníze z kapes zoufalých lidí a strkají je do kapes podvodníkům . Z onkologické praxe znám takové případy , kdy takové preparáty mohou stát desetitisíce korun . Desetitisíce korun ! To nejsou halířové položky . Které zaručují , že je to švýcarský preparát , který vyléčí rakovinu . Přitom nikde není prokázáno , že se jedná o švýcarský preparát , a lidé tomu věří - přece ve Švýcarsku by nelhali . A přitom se nejedná vůbec o švýcarský preparát ! Je to prostý podvod . Dnes jsou dokonce i randomizované studie na některé takové přípravky , které ukazují jasně , že jsou to nefungující přípravky . Proto si myslím , že se tomu musíme věnovat , a proto myslím , že je potřeba i tento způsob reklamy zakázat . Já bych proto podporoval to , aby se dostal tento návrh novely zákona o reklamě do zdravotního výboru , kde se bude řešit i reklama na neregistrované léčivé přípravky , ale také kdy se zavede třeba odpovědnost na šiřitele reklamy , když takový zadavatel této reklamy může být někde v zahraničí , tedy naprosto nepostižitelný , a šiřitel je domácí . A ten nemá zase žádnou právní zodpovědnost . Je to hodně manipulující a to se mi moc nelíbí . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Vyzulovi . Jeho návrh je stejný jako je návrh organizačního výboru , tzn . přikázat zdravotnímu výboru . Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Igor Nykl a poté dále v rozpravě pan poslanec Leoš Heger . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Igor Nykl Děkuji za slovo , pěkné odpoledne . Já bych se dotkl jednoho bodu , který je veřejností hodně vnímán , to je tzv . kongresová turistika , kterou tam v podstatě chcete řešit . Ona ta věc je v podstatě právně vyřešená . Firmy musí zaplatit maximálně dopravu , kongresový poplatek , který je velký , ubytování a musí se to týkat těch dnů , kdy ta akce je . A to , co tady nevyřešíme , bohužel to nejde vyřešit , to je všechno o morálce . Protože znám spoustu lékařů , kteří přijedou na velmi zajímavý odborný kongres někde do nějakého lákavého místa a oni prostě na ten kongres nejdou . A to je ta podstata . A to je morálka , kterou bohužel tady v ničem nedokážeme odstranit . Takhle to prostě běží . Jestli dokážeme ovlivnit morálně zdravotnickou veřejnost , tak to bude fajn . Jinak v podstatě už je letos přijatý tzv . index transparentní spolupráce , kdy každá firma , která posílá někoho někam , musí uveřejnit , bude uveřejňovat veřejně tu platbu , kterou daný člověk obdržel . Je to po vzoru tzv . amerického Sunshine Act , kde v Americe je nutno , aby každá firma uveřejnila veškerou platbu , kterou poskytla lékaři . Takže tady to naštěstí od roku 2015 začíná běžet , takže právně a odborně to je řešeno . A jestli dokážeme zvládnout morální otázku , to bude jiná věc . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji i za dodržení času . Nyní v rozpravě pan poslanec Leoš Heger v řádné přihlášce . Prosím , pane poslanče , máte slovo . (Poslanci v lavicích a ve skupinkách hlučí.) Poslanec Leoš Heger Dobré odpoledne . Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážení členové vlády , dovolte mi , abych se krátce vyjádřil spíše než - Místopředseda PSP Vojtěch Filip Já vás ještě přeruším , pane poslanče . Skutečně znovu žádám sněmovnu o klid ! Pokud kdokoli z vás diskutuje o jiných věcech , které se netýkají tohoto bodu , prosím , přeneste své diskuse do předsálí a nechte ty , kteří vážně diskutují o tomto problému , v klidu vystoupit . Děkuji . Můžete pokračovat , pane poslanče . Poslanec Leoš Heger Děkuji . Chtěl jsem říct , že se budu vyjadřovat více než k tomu zákonu , který zde byl podrobně rozebrán navrhovatelem kolegou Plíškem , tak k té diskusi , která zde proběhla . Začal bych ze zcela obecného pohledu . Jsou samozřejmě důležití hráči ve hře , která se jmenuje rozdělování 250 mld . zdravotního pojištění . K těm hráčům patří nepochybně Ministerstvo zdravotnictví , které jakožto správce celého systému určuje obecná pravidla hry . Patří sem zdravotní pojišťovny a patří sem poskytovatelé zdravotní péče . Já bych se chtěl zmínit o těch dvou posledních . To znamená o pojišťovnách a poskytovatelích zdravotní péče . Poskytovatelé zdravotní péče , resp . jejich lékaři , pokud ti poskytovatelé reprezentují instituce , které ty lékaře zaměstnávají , tak ti rozdělují zhruba jednu pětinu z těch 250 mld . v lécích na předpis . Je to situace , která nemá v téhle zemi a ani v jiných zemích obdobu v jiných typech rozdělování z celospolečenských zdrojů , kterými peníze ve veřejném zdravotním pojištění jsou . Protože tady tradičně klade společnost důvěru na lékaře , kterých je řekněme 30 tis . nebo 25 tis . , kteří léky předepisují , a ti je předepisují bez jakéhokoliv zmocnění typu správního řízení , které je normálně při rozdělování individuálních zdrojů předepisováno . Každý lékař tedy dostává od společnosti důvěru , že ten svůj díl na těch 50 mld . bude rozepisovat na recepty podle svého nejlepšího svědomí a podle Hippokratovy přísahy . Takže v tomhle lze souhlasit s předchozím diskutujícím panem doktorem Nyklem , který říká , že lékaři rozdělují peníze podle toho , na jaké úrovni je jejich morálka . S tím já musím souhlasit . A musím souhlasit i s tím , že lze jenom velmi těžko zabránit stoprocentnímu zneužívání této důvěry . Avšak na druhou stranu je zde všeobecně diskutovaný fakt , že důvěra k lékařům není v této společnosti absolutní , a je poukazováno na celou řadu činů , které ti lékaři občas dělají , i když je to jejich minorita . Těch lékařů . V tomhle případě tedy zákon , který mluví hlavně o lékařích anebo předepisujících lékařích , je jakýmsi mementem . Je pravdou , že tady existují v posledních letech kodexy firem , které jsou na úrovni jakýchsi etických kodexů , ale ty kodexy jsou poměrně těžko vymahatelné a zatím nefungují úplně dokonale . Já bych jenom zdůraznil , že ten zákon není napsán proti lékařům . Ten je napsán naopak pro lékaře , kteří ten morální kodex dodržují a jsou poctiví . Protože v takové situaci , kdy není samozřejmě možné plošně a masivně kontrolovat všechny předepisující lékaře detailně , tak se ti nepoctiví schovají a ti poctiví jsou potom za ty hloupé , na které se obecně jenom ukazuje , že ne všichni lékaři jsou úplně dokonalí . Tak to je jeden pohled na věc .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities