|

ps2013-026-03-001-124.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-03-12 ps2013-026-03-001-124 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

124. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2015-03-12
Meetingps2013/026
Agenda Itemps2013/026/124
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/s026072.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

To si myslím, že jsou věci, které bychom debatovat měli. Ta čísla jsou jasná, i když jsou to opoziční čísla. Jsou to čísla, které zpracovalo jak Ministerstvo financí, tak Finanční a Celní správa. Myslím, že je tady jasný prostor pro to, abychom zjednodušili daňový systém. Daňový systém se nezjednodušuje pouze tím, že vypustím nějakou výjimku v nějakém zákoně, ale se zlepšit tím, že některé daně prostě bez náhrady zrušíme. Protože si musíme i u výběru daní říct, kde je největší potenciál, ve které dani hrozí největší daňové úniky. Nevím, jestli jste někdy slyšeli o tom, že jsou nějaké významné daňové úniky například v silniční dani. Milion poplatníků, 600 zaměstnanců, výnos někde 4,5, někde 74,8, někde 5 miliard. Myslím, že to stojí za vážnou úvahu. jsem s odpovědí vyjádřil nesouhlas v zásadě jenom ze dvou důvodů. Ten hlavní byl, abychom o číslech mohli debatovat, aby to nezapadlo, aby čísla nezůstala jenom u , že mám někde písemnou odpověď. A ta druhá, to bych poprosil pana ministra, pokud by odpověděl, kdy tedy přijme těch 600 zaměstnanců a kde budou alokováni. Alokace zajímá ve dvou rovinách. Za prvé, na kterou daň, a případně, ve kterém regionu. Z čísel se samozřejmě nabízí, že by to měla DPH a daň z příjmů právnických osob a že region by měl být Praha. Ale nevím, jestli takové plány jsou. Pokud jsou, rád bych je slyšel a rád bych se zeptal, kdy ti zaměstnanci nastoupí a zda se tím pádem zvýší procento lidí, kteří se věnují samotné správě daní, nebo těch ostatních. Nechtěl bych, aby zapadl podnět o tom, že bychom mohli odebrat povinnost finančnímu úřadu kontrolovat zejména státní dotace a nechat ji například pouze na NKÚ. Anebo ji zase odebrat NKÚ a nechat to jenom na finančních úřadech. Ten systém mnoha orgánů, které chodí kontrolovat to samé, je podle mne nevyhovující, komplikovaný a znovu by to přispělo k větší přehlednosti a k jednodušší správě a k jednodušší kontrole využívání státních peněz. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, pane předsedo. Pan vicepremiér se hlásí do rozpravy. Máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej BabišDěkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, děkuji za podnětnou diskusi. Jsem rád. bych se vrátil k historii Finanční správy. Finanční správa kdysi byla součástí Ministerstva financí. A škoda, že tu není pan poslanec Kalousek, který ji vlastně potom určitým způsobem zprivatizoval. On ji vyčlenil a dal neobvyklá práva. Například to, že zakázal, aby kdokoliv Finanční správu kontroloval - velice neobvyklá záležitost. jsem se hned začal o Finanční správu zajímat. Ptal jsem se, co je potřeba změnit. Dostal jsem asi padesát podnětů od bývalého ředitele. Ptal jsem se, co jsme vlastně ve Finanční správě od revoluce udělali. Co se udělalo pro to, aby se vybíraly daně, a zjistil jsem, že moc ne, že skutečně správa je v rozkladu. Vyvrcholilo to i naším trestním oznámením na bývalého generálního ředitele z 31. října 2014. Můžu to potom panu Stanjurovi ukázat - transakce za léta 2011, 2012 a 2013 v rozsahu asi 100 mil. korun, kde je vlastně podezření, že si tam páni dělali kšefty do vlastní kapsy. Finanční správu nikdo neřídil. A není v dobré kondici. My se to snažíme dát do pořádku. Bohužel jsme nabrali trošku zpoždění, ale taky je třeba vědět, že 1. ledna 2011 vaše vláda s panem Kalouskem snížila platy zaměstnanců Finanční správy o 10 %. Takže od roku 2015 se nám těch 10 % povedlo nahradit, protože pokud chceme někoho kontrolovat, tak ho musíme i zaplatit. Základní tarif je asi 20 700 korun. To jenom na okraj. To, že Finanční správa neměla žádnou koncepci, nikdo ji neřídil, že bylo politické zadání být vstřícní, to mám od zaměstnanců. Samozřejmě je priorita dát to do pořádku. Děláme analýzu kompetencí Finanční správy, protože mám pocit, že lidi hlavně dělají byrokracii a dělají plno věcí, které by neměli dělat. V tomhle směru souhlasím s panem Stanjurou. Máme na stole nový zákon o kontrole a v zákonu o kontrole navrhujeme přesně to, co říkáte, aby Finanční správa nekontrolovala dotace. Dneska dotace kontrolují všichni. Resort, který to poskytne, Finanční správa, NKÚ, Ministerstvo financí, Evropská unie a nevím kdo všechno. Je to úplně absurdní. se ptám, jak je to vůbec možné, že jsme se tam dostali. Jak je možné, že někdo žádá o dotaci 20 mil. a potom tam tenhle stát pošle několik kontrol, každá říká něco jiného a končí to tím, že ten chudák podnikatel nejenom že nezainvestuje dvacet, ale musí zaplatit sankci dvacet a ještě penále dvacet? Místo zainvestování dvacet minus dvacet. Neuvěřitelné! Takhle funguje tenhle stát. Tenhle stát nerozlišuje mezi korupcí, podvodem a nevinnou účetní chybou. To je ta absurdita. Proto my navrhujeme, aby systém kontroly byl úplně změněn. To znamená resort poskytne dotaci, zároveň si to zkontroluje a potom, pokud je tam rozpor, tak je odvolací orgán a to být Ministerstvo financí, které převzalo 50 zaměstnanců Finanční správy a ještě převzít 200. Takže 250 zaměstnanců Finanční správy odejde na Ministerstvo financí, kde budou v rámci návrhu nového zákona jako odvolací orgán. Mám tam stovky dopisů absurdit za pár korun, za nějakou chybičku, že někdo poslal dopis později. Terorizujeme vlastně potenciální příjemce dotací a místo toho, abychom čerpali, tak děláme všechno pro to, že nečerpáme. V podstatě jsme je tak vystrašili, že se vůbec bojí žádat o dotace. Takže plný souhlas. S tím nemám problém. NKÚ myslím jasné kompetence. Náš návrh je zjednodušit kontroly. Mám pocit, že se na tom shodneme. Finanční správa samozřejmě fungovala tak, že Praha se stala daňovým rájem. Dokonce na jedné adrese máme 1 600 firem. My jsme přišli s tím, že rozhodneme a vracíme firmy tam, kde mají svoje podnikání. Praha je daňový ráj. Tady chodí kontrola v průměru v některých částech Prahy jednou za tři sta let. Všichni to vědí, všichni to zneužívali. Finanční správa je ve špatné kondici. Jen se ptám, kdo s co dělal. V Praze bylo 5 tis. nevyřízených případů jenom za leden. Udělali jsme speciální akci na Prahu a za leden jsme vybrali o 300 mil. daní víc. Máme speciální programy na Prahu. A těch 600 lidí, jak se ptal pan poslanec Stanjura, 160 lidí jde do Prahy, protože Prahu musíme posílit. Kolem Prahy ve Středočeském kraji jsou obce, kde stále podnikatele obtěžujeme, chodí tam kontrola jednou za dva roky - a tady v Praze jednou za tři sta let. To je absurdní. A taky měníme kompetenci. Proč v minulosti bylo, jak je to u státních zastupitelství nebo policie, že nějaký případ může kontrolovat někdo mimo Prahu. Tak si to udělali. Nechci tady samozřejmě mluvit o případech, naposledy zasahovala KOBRA, kde dvě zaměstnankyně, nebo jedna, nevím kolik, neznám úplně přesně detail, se podílely na korupci, na daňových únicích, že vracely DPH nazpátek. A potom mi řekněte, když tedy teď budeme nabírat lidi - vy se ptáte, proč jsme je ještě nenabrali, my na tom děláme - jak je tedy máme zaplatit. Když tedy tady v Praze skončí vysokoškolák a jde do nějaké globálnější firmy, tak mu nabízejí 40, 50 tisíc a my jsme někde na 18, 20.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities