Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-03-11 ps2013-026-02-002-003 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - druhé čtení
Budesamozřejměřešenotaké,jakýmzpůsobemtobudezaplaceno,avariantyjsouvzásadědvě.Buďsetoumožnítěmprovozovatelůmpromítnoutdoceny,cožbysebývalostalo,kdybytadynebylbývalrežim,kterýtonedělal52let,takbysetobylobývalopromítlodoceny,anebotozaplatístátnírozpočet.Tojsouvzásadědvěhlavnímožnosti.Aletoneřešítentozákon,tobudeřešitzákonokatastrálnímúřadu,kterývyřeší,jaktoudělat,jakvyřešittutomezeruvzapisovánívěcnýchbřemenajakýmzpůsobembudefinancována.Děkuji.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paneministře.Anyníjeřádněpřihlášenýdorozpravy,panposlanecKarelFiedler.Máteslovo.Poslanec Karel FiedlerDěkujizaslovo,panepředsedající.Jábychseještěnaúvodtohosvéhovystoupenípřipomenulsesvýmdotazemnaministrafinancí,kdyjsemsedotazoval,jestlinebudouchybětvestátnímrozpočtutyvýpadkyplacenízesolárnídaně,kdyžpřipustímerozděleníelektráren,těchsolárníchelektráren,natymenší.Jechvályhodné,žesesnažímemítconejménědeficitnírozpočet,aleznovuopakuji,připadámizvláštníhonitživnostníkynanějakýchtisícovýchčástkácharozpočetpotomnanějakýchmilionech,nebomožnástamilionech,kdyžtamsinechámeuplavatodhademasidvěmiliardyročnězato,žepřipustímetakovoujednoduchouúčetníoperaci,žesetorozdělínadvěabudetodaňověvycházetjinak.Takjestlitopanuministrunevadí.Mněbytotedyurčitěvadilo.Odpověďjsemnedostalpoprvé,zkoušímtopodruhé.VprvnímpřípaděnapanaministraMládkatřetídotazbylúspěšný,takževěřím,žesetéodpovědidočkám.Zaměřilbychseještěnaněkolikbodů,kteréseopakovaněobjevujívargumentacíchobhájcůiodpůrcůnovelyenergetickéhozákona.PokusímsejetrochurozebrataukázatjejichdopadynanašienergetickounezávislostabezpečnostČeskérepublikyobecně.Jakjinaknežohroženínašíbezpečnostilzetotižvnímat,kdyžvdoběmezinárodníchkonfliktů,kterémohouzamávatscenamiropy,plynuavkonečnémdůsledkuielektřiny,podkopávámenezávislostEnergetickéhoregulačníhoúřadu?Berememupenízeaomezujemezákladnífunkceregulátora.Kčemutopovede?Velkéenergetickéfirmysiprotlačínavýšenícen,kteréseregulují,protožeucentržníchpřicházejívlivemkonkurenceozisky,amájimktomupomocivláda,kterámámítobrovskýbičnacelýregulačníúřad.Snížíjimreálněfinančníprostředkyabudezávisetjennalibovůlivlády,kolikpenězjimministřidají.AktomubudeještěexistovatradaEnergetickéhoregulačníhoúřadu,totálnězávislánavýkonnémoci.Pokudktomupřipočtemezhoršeníregulace,okterétadyužmluvilikolegové,jednásedoslovaosmrticíkoktejl.TeďsebuduvěnovatnesmyslnézměněpoplatkůnačinnostEnergetickéhoregulačníhoúřadu,kterýseteďpočítázezákona,asazbapoplatkůčinídvěkorunynamegawatthodinuelektřinyajednukorununamegawatthodinuplynu.NávrhMinisterstvaprůmysluaobchodualeříká,žesazbupoplatkůstanovívládasvýmnařízenímtak,abypokrývalanákladynačinnostEnergetickéhoregulačníhoúřaduačinilanejméně1,70korunyzaměsíc,nejvýševšak2,50korunyzaměsícnakaždéodběrnémístozákazníkaodebírajícíhoelektřinu,anejméně2,60zaměsíc,nejvýševšak3,90zaměsícnakaždéodběrnémístozákazníkaodebírajícíhoplyn.Tobudeasitřetinapenězoprotidnešku,protožesepovinnostERÚneustálerozšiřujeapřibudounákladynatunesmyslnouazávislouraduERÚ.Celávěcmáaleřadudalšíchnegativ.Napříkladnavrženýsystémzvýhodňujevelkoodběratelevůčidrobnýmzákazníkům.Oběkategorietotižbudoupřispívatstejnoučástkou,cožtedypodlemnerozhodněnenífér.Zestranyministerstvanebylonikdyvysvětleno,pročmábýtpoplatekurčovanýnařízenímvlády,kdyžstávajícísystémnevyvolávalžádnéprakticképroblémy.Nikdoneví,pročtatozměna.Znávrhuneníjasné,kdymávládanařízenívydat,cožjealepodstatnéprosestavenírozpočtuvždypřibližněvpoloviněroku.Neníjasné,kdoakdybudepředávatvláděpodkladyprourčenísazby,protoževládabudepotřebovatznátrozpočetúřaduazejménapočetodběrnýchmíst.Přechodnáustanoveníneřeší,zčehosebudepočítatpoplatekzarok2015a2016.Navícvustanovení§17dodst.3seinadálehovoříocelkovéspotřeběelektřinyaplynu,cožjezjevněnesmyslné.Ročnívýšepoplatkůsestanovíjakonásobeksazbypodleodstavce2acelkovéspotřebyelektřinyaplynupodleúdajůpředanýchprovozovatelisoustavoperátorovitrhuvČeskérepublice.MinisterstvoaniLegislativníradavládysizákonposoběnepřečetly?Ukazujeto,cojezákonzazmetek.Celýparagrafjezjevněnedomyšlenýaijehopřípadnévylepšenínezajistíjehorealizovatelnost.Navrhovalbychprotozachovatstávajícísystémvýpočtuivýběrupoplatků,kterýzajistíbezproblémovousamofinancovatelnostúřaduminimálnědoroku2017.Totolzevyřešitpřijetímkompletníhopozměňovacíhonávrhu,kterýnavrhujeERÚ.DalšímproblémemjesamozřejměradaEnergetickéhoregulačníhoúřadu,kterouupravuje§17b.Nejdeoradujakotakovou.Asibynebylproblém,kdybybylataradadozorčí.Jenžeúpravapředstavujenaprostýobratodpůvodnězamýšlenéhokontrolníhoorgánukorgánuřídicímu.Návrhtakézcelapřekopávástávajícíorganizaciúřadu,protožeodstraňujedosavadníinstitutjehopředsedkyněamístopředsedů,jinakběžnýuvětšinyústředníchorgánůstátnísprávy.Pořádneníjasné,jestličinnostbudeužnyní,neboažodroku2017.JdeovariantunaposledníchvíliokopírovanoupodlevzoruČTÚ,kteráseovšempodlemýchinformacívpraxiukazujejakonadbytečnáaproblematická.Napříkladmánakontěpřes200tisícsprávníchžalobzanečinnost.TochcemeuERÚtakovýprůšvihtaké?Jistěchápete,žeotázkajetojenřečnická.ÚpravaaleznamenápředevšímomezenínezávislostiERÚ,pokudmáradukompletnějmenovataodvolávatvládananávrhMinisterstvaprůmysluaobchodu.JdetakyorozporsesměrnicemiERÚ.NávrhseasinebudelíbitaniprezidentuZemanovi.Jdetotižoomezenípravomocíprezidenta,protoževrámcisoučasnéúpravyjmenujeaodvolávápředseduERÚprezidentrepubliky.Ztechnickéhohlediskajdetedy,jakbýváveSněmovněčastokrátříkánozástupcemLegislativníradyvlády,ozmetek,atoznásledujícíchdůvodů.Neníjasné,jestlijsoučlenovéradyzaměstnanciERÚakterépracovněprávnípředpisysenaněvztahují.Nenízřejmé,kdobudeříditkaždodennípráciúřaduajakýbudevztahčlenůradykexekutivěúřadu.Radamělabýtkontrolnímorgánemregulačníčinnostiúřaduapředpokládalose,žejibudoutvořitekonomickyvzdělanéosobnostivnavrženévariantě,alerozhodujeivšechnydruhoinstančníprávnízáležitosti,procožjeovšempotřebaprávní,nikolivekonomickévzdělání.Vpředpokladechfunkceneníekonomickéaniprávnívzdělání.Nenízřejmýúčel,pročvedlekolektivníhoorgánurozkladovékomisebudedosprávníhorozhodovánízačleněndalšíkolektivníorgán.Neníjasné,jakourolibudemítradavsoudníchzáležitostech,kteréjsouproenergetickéodvětvíještědůležitějšíneždruhostupňovásprávnírozhodnutíERÚ.