Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-03-11 ps2013-026-02-002-003 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - druhé čtení
Poslankyně Jana HnykováDěkuji,panepředsedající.Poslézemůžedojítkezměnámdodavatelůbezohledunakoneckontraktůspůvodnímdodavatelem,zčehožzpravidlavyplývajísmluvnípokutyobsaženévesmlouváchnebovšeobecnýchobchodníchpodmínkách.Obojívzhledemkmnožstvívynucenýchzměnpakmůžezvýšitpočettakovýchtopřípadů.Řešeníproblémůpakpadnenaspotřebitelskéorganizace,Energetickýregulačníúřadajehopracovníkyvčetněinterníhoombudsmananebotakénaombudsmanaveřejnýchpráv,případněnasoudy.Samotnémnožstvízměnvespotřebitelskýchsmlouváchzpůsobískokověivyššíadministrativnízátěžudodavatelů.Kromětoho,žesetojistěněkdefinančněpromítne,budepravděpodobnědocházetikdrobnýmnáslednýmchybám,kteréjsoustoutočinnostíspojenyzaběžnésituace.Vtomtopřípaděvšakmůžejítdokonceomasovéměřítko.To,žebysevespotřebitelskýchsmlouváchpřípadněmohlyobjevitijinézměnynežty,kterébyvycházelypřímozezměnzákonů,radějianinedomýšlím.Nechciseopakovat,alerádabychdodalaještěpárslovkproblematicemimosoudníchřešeníspotřebitelskýchsporů,konkrétnětedyvenergetickýchodvětvích.Jejistědobrévyužívatširšíspektrumnástrojů,kterémůžespotřebitelskésporyřešitbezzásahusouduaprocestakzrychlitazlevnit.Existujezdevšakombudsmanveřejnýchpráv,jehožagendaje,řekněme,všeobecná.NaspotřebitelskésporyvenergeticesedlouhodobězaměřujeprávěEnergetickýregulačníúřad.Vminulostitobylojehoodděleníochranyspotřebitele,pozdějipřibyliinterníombudsman,kterýsevěnovaldalšíčástitétoagendy.Jezméhopohledunetransparentníštěpittutočinnostmezivícesubjektů,kterébysinavícmohlykonkurovat,případněřešitstejnýpřípad,doručenýnaoběmístazároveň,anavrhnoutodlišnépostupy,ikdyžbyvzávěruvedlykestejnémucíli.Kromězbytečnéhozdvojeníneboztrojeníagendypokládámtakézazbytečné,abybylfinancovándalšísubjekt,kterýbysealternativnímřešenímspotřebitelskýchsporůzabýval.Pokudbybylsubjektfinancovánzesoukromýchzdrojů,obávalabychsepakojehonezávislost.Poslednímtématem,kterévenergetickýchodvětvíchvevztahukespotřebitelůmmusímuvést,jeenergetickáchudoba.Jezajímavé,kolikúsilívěnujeMinisterstvoprůmysluaobchodunarovnánísituacenaenergetickémtrhuČeskérepubliky,anižbyjakkolispolupracovalonaprospotřebitelskýchsociálníchtématechařešeních,ježbyulehčilatěmnejpotřebnějším.MělobyspolupracovatsMinisterstvempráceasociálníchvěcíazjistit,kolikdomácnostípobírádávkynabydlení,kteréjsouzvelkéčástitvořenyprávěpříspěvkemnaenergie,abezohledunazájmyvelkýchenergetickýchfirembyministerstvomělopřemýšletotom,jakzákazníkyochránit.Musímznovuzdůraznitavzávěruříci,ževceléEvropskéuniivdnešnídobědocházíkesnazeochránitspotřebitelepředobřímikorporacemi,zejménapakvbankovnictví,energeticeatelekomunikacích.VEvropskéuniiproobyčejnéhočlověkajeněkdyvelmisložitéafinančněnáročnésebránitnepřiměřenýmpokutámtakovýchtokorporací.Naopakobřífirmymajídostatekfinancínaceláprávníoddělení,kterájsouschopnaobyčejnéhočlověkaběhemsporudoslovarozdrtit.AprávětěmtolidembymělbýtkdispoziciombudsmanEnergetickéhoregulačníhoúřadu.Váženékolegyněakolegové,chtělabychztohotomístapoděkovatvšemčlenůmvýboruprosociálnípolitiku,kteřípřispělikeschváleníméhopozměňujícíhonávrhuozavedeníenergetickéhoombudsmanadozákona.Věřím,žetotousnesenítadynaplénutaképodpoříte.Ptámsepřitétopříležitosti,pročministerstvonezavedlojiženergetickéhoombudsmanapřímodozákona.Vím,žeenergetickýombudsmanjemožnámalákapičkavmoři,alepřestomůžepřispětalespoňkčástečnémunapraveníněkterýchkřivdobyčejnýchlidínašízemě.Jávámděkujizapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji,paníposlankyně.Budemepokračovatvřádnérozpravě.NyníjepřihlášenpanposlanecAdam.Poslanec Petr AdamDobrýden.Jásenazačátkusvéhovystoupenímusímtrošičkuvrátitkexkurzudorodinnýchdovolených.Jájsemopravdupouzeřekl,žejádoToskánskanejezdím,čímžříkám,žejájsemčlověk,kterýmilujeŘecko,jezdímnadovolenoutam.PokudjdeoItálii,končímvBibioneamámtampolitickévazby,potkávámsetamsdruhýmposlancemAdamemvelicečasto.Alenynísevrátímkesvémupozměňovacímunávrhu.Tensetýkáprevencetoho,abychomnepřišliopeníze,kteréplatímenaobnovitelnézdroje.MůjnávrhnebylvhospodářskémvýborupřijatavypustilohotakézpůvodnínovelyMinisterstvoprůmysluaobchodu.VzhledemkzávěrůmNejvyššíhokontrolníhoúřaduaněkolikareportážímvezpravodajstvíČeskételevizesealeukazuje,žetadyzestranyEvropskéuniehrozíreálněnařízení,abychomzastaviliproněkteréobnovitelnézdrojepodporuaabychomjitakévybralizpátky.Copakudělajíneprůhlednímajitelévelkýchsolárníchelektráren?Zkrachují.Žádnépenízenevrátíamybudememnoholetřešitotázkuodstraněnípanelůnebovůbecvypořádánísesnefungujícímisolárnímielektrárnami.MinisterstvoprůmysluaobchoduvypustiloúpravupřekompenzacepouzenazákladěvelmiobecnécharakteristikyLegislativníradyvlády,kteráoznačilaúpravuzaretroaktivní,čímžseproblémnevyřešil,pouzeodsunuldobudoucna,neboťEvropskáuniebudetrvatnazavedenípodobnéhomechanismu.Výrobaelektřinybymělabýtpodporovánavtakovémmnožství,sekterýmbylokalkulovánopřivýpočtuvýševýkupnícenygarantujícípatnáctiletoudobunávratnosti.Výrobaelektřinynadrámectohotomnožstvíbybylazaloženanatržnímprincipubezpodpory.Teďsedostávámktomudůležitému,finančnístráncevěci.PodleanalýzEnergetickéhoregulačníhoúřaduanezávislýchodborníkůnadatechzlet2010až2013byseročníúsporavícenákladůpotřebnýchnakrytípodporypohybovalavprůměrukolem1až1,5mld.korunkaždýrok.Každýrokbychomušetřilipodobunejménědesetiletpřesmiliardukorun.Protovracímnávrhdohry.Mnouprezentovanénávrhyzavádějídozákonamechanismusdefinujícílimitymaximálníhomnožstvíelektřiny,nakteréjevýrobceoprávněnnárokovatpodporuzaceloudobuživotnostivýrobyelektřinyavrámcijednohokalendářníhoroku.Nejednáseozavedenílimitůnavýrobuelektřinyzobnovitelnýchzdrojů,aleolimitmnožstvíelektřiny,nakteroujevýrobciumožněnouplatnitprovoznípodporupodlezákonaopodporovanýchaobnovitelnýchzdrojíchenergie.Uplatněnímmechanismumaximálníhomnožstvíelektřinysnárokemnapodporuvýrobceinkasujepodporupouzenatakovémnožstvíelektřiny,sekterýmbylokalkulovánopřivýpočtuvýševýkupnícenygarantujícípatnáctiletoudobu.Jakjsemuvedl,důvodempronavrženítohotomechanismujevytvořenípředpokladuproplněnízávazkuČeskérepublikyplynoucíhoznotifikacezákonačíslo165/2012Sb.,vekterémseČeskárepublikazavázalapostoupitkindividuálníkontrolevšechvýrobenobnovitelnýchzdrojůenergievdesátémroceprovozuvýrobnyaověřit,zdanedocházíukonkrétníhopříjemcepodporyknadměrnékompenzacipodporouposkytnutouzveřejnýchprostředků.ČeskárepublikasejižzavázalavEvropskékomisiktétokontroleprozdrojeavýrobnyuvedenédoprovozupo1.lednu2013,nicméněnotifikacestáleprobíháajevelmipravděpodobné,žeminimálněstejnýzávazekbudeEvropskákomisevyžadovatproČeskourepublikuiprovšechnyostatnívýrobnyazdroje.Implementaceopatřenívedoucíhokomezenímnožstvíelektřinysnárokemnapodporubudepředmětemdalšínovelyzákona.Nicméněstanovenílimitumnožstvíelektřinysnárokemnapodporujevelmidůležitéopatření,kteréjenutnézavéstpředsamotnouindividuálníkontroloupodesetiletech,jelikožselzedůvodněobávat,žezákončíslo165/2012Sb.,alepředevšímzákončíslo180/2012Sb.umožňovalnadměrnoukompenzaciveřejnépodpory,kterájevrozporuspodmínkamiproposkytováníveřejnépodporystanovenýmiprávemEvropskéunieneborozhodnutímiKomisevydanýminajehozákladě.