Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-02-13 ps2013-025-08-001-098 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
98. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - třetí čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkJáevidujitentoprocedurálnínávrh,okterémbudemehlasovatposkončenírozpravy.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecZbyněkStanjura.PřipravísepanposlanecPetrFiala.Prosím,paneposlanče.Poslanec Zbyněk StanjuraDěkujizaslovo.Teďbuduvašímprostřednictvímmluvitkesvémukolegovipřesuličku,kpředsedoviposlaneckéhoklubuKDU-ČSL.Panepředsedo,vyjsteměpožádalpředpárměsíci,abysezástupcenašehoklubuzúčastnilseminářeoobčanskémvzdělávání.Myjsmetomuvyhověli.PakjstepřišelsvelmirozsáhlýmusnesenímPoslaneckésněmovny,prokterémyjsmehlasovali.Vyjstenatoasizapomněl,takjávámpřečtutousnesení,kterévyjstenavrhlakterémyjsmepodpořiliakterébylopřijato.Mimojinéjsmeschválili,žePoslaneckásněmovnaprohlašuje,žeobčanskévzdělávánívdemokratickémduchujeopakemindoktrinaceapoliticképropagandy,kterouprovozujínedemokratickápolitickázřízení.Vašednešnívystoupení,vašealibistickáslovajsouopravduneuvěřitelná.Užtadymátejedendluh.Slibovaljstetadypředněkolikaměsíci,jakrychlevyřešítetylustrace.Jájsemvámříkal,žesevásnatobuduptát,ževámvůbecnevěřím.Aužjsmevúnoru2015,anicjstenepodali.Takžeažnáspříštěbudetevšechnypřesvědčovat,žeklíčovýbodjedomácívzdělávání,žejepotřebazúčastnitsesemináře,žejepotřeba,abySněmovnaktomupřijalausnesení,adneskaříkáte,žetonepodpoříte,taksisámodpověztenato,jakvěrohodnájsouvašeslovaajakouprioritoutoprovásje.Provásjevětšíprioritousedětvevláděnežsistátzasvým!(Potlesk z pravé strany sálu.)Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciStanjurovi.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecFiala,poněmpanposlanecMihola.Poslanec Petr FialaDámyapánové,jájsemsekeškolskémuzákonuobsáhlevyjadřovalvprvnímčteníateďjsemsezájmemsledovaltudebatu,kterámipřipravilajistézadostiučinění,protoževšechnoto,cojsempřipravovaljakoministrškolství,jepřijímánobezproblému.Naopakto,cojsemvténoveleneměl,toznamenáregistrpedagogickýchpracovníků,jepředmětemdiskuse,stejnějakoto,cojsemtammělacovypadlo,atojedomácívzdělávání.Protožejsemtudiskusisledovalvelmipodrobně,chtělbychtěm,kteřínaddomácímvzdělávánímváhají,říciještěněkolikskutečností,kterébytudiskusimohlyposunoutblížekrealitě.Zaprvé,domácívzděláváníneznamená,žesevzdělávacísystémastátvzdáváhodnoceníkvalityvzděláváníaodpovědnostizavýstup.Domácívzděláváníjepouzeforma,alestátstejněkontrolnímechanismymáneustáleusebe.Tojeprvnívěc.Druhávěc.Tonenížádnýmomentálnínápad.Ministerstvoškolstvíněkolikletdomácívzdělávánínadruhémstupnitestovalo.Výsledkyjsoujednoznačné.Žádnérizikotamneexistuje.Adalšípoznámka.Netvařmese,ževšechnydětisevzdělávajíveškoleachodítamkaždýden.Jetonesmysl.Mámebohuželiděti,kterésetřebavzdělávajívnemocnicíchavústavech,mámeděti,kterévzhledemktomu,žetřebasportují,takdefactoabsolvujíněcojakodomácívzdělávání.Mámeděti,kterékvůlipracovnímpovinnostemrodičůtakénemohoupravidelněnavštěvovatškolu.Žádnýproblémvtomnení.Tenzákonbeztoho,žeposunemedomácívzdělávánídodruhéhostupněškoly,jezákon,kterýnemásmysl.Jetozásadnívěc,nenínebezpečná.Prosímvás,hlasujteproto.(Potlesk zprava.)Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciFialovi.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecMiholaaponěmpanposlanecKořenek.Prosím,paneposlanče.Poslanec Jiří MiholaJávtěchdvouminutáchtadynestačímseriózněreagovatnavýtky,připomínkyaněkdysprominutímblábolyaspojovánísúplnějinýmizáležitostmi.Játrvámnatom,žeindividuálnívzdělávánípodporuji.Dokázaljsemvjinýchvěcech.(Ozývá se smích z pravé strany.)No,jánevím,kolikkolegůztěchsechechtajícíchsetomudoopravdyvěnovaloakolikznichtomudoopravdyrozumí.Teďnajednoujsouhrdinové.Jásezeptámnajednuvěc.Narozdílodeměmnohotěchtokolegůtadysedělovpředešlýchobdobíchabylivevládě.Jakjstetuvěcposunulidál?Onasenetestujeprvnírok.Kdosetohochytil?Kdobyliniciativní?Kdopředkládalnovelu?PankolegaStanjura?NeboněkdozTOP09?Jáseptám.Měbyskutečnězajímalo,načemtozadrhlovechvíli,kdysetomohloposunoutvýraznějidál.Ateďtadybudemeposlouchatnějakélevity.Nezlobtese,jetofarizejstvízvašístrany.Amrzímě-víte,žejájsemotevřenýkaždédiskusi-nevíteani,cosejednalo,jájsemtadyněkterévěcistačilzdůraznit,amrzíměikolegyněLangšádlová,sekteroudlouhodoběspolupracujiprávěvotázkáchobčanskéhovzdělávání.Takurčitědoufámaninachvílisinemůžemyslet,žebychjánějaklaciněněčemuustoupil.Přátelé,pracujtesrealitou.Jásiuvědomuji,koliknásje,koliknásjevevládě,comůžemeprosaditvdanouchvílitak,abytoprošlo,neabytospadlo.Avěřte,žejsmeserióznědiskutovalinejenomdomácívzdělávání,alexdalšíchvěcí.Jezajímavé,ženikdosenezmíníoregistrupedagogickýchpracovníků,kterýbylrovněžtrnemvokuakterýtamtedynebude.(Předsedající upozorňuje na čas.)Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciMiholovi.SdalšífaktickoupoznámkupanposlanecKořenek,připravísepanposlanecSeďa.Poslanec Petr KořenekDěkuji.Dámyapánové,jájenomdvěvěci.Bylbychrád,kdybychompoužívalitermín,kterýjevzákoně,atoindividuálnívzdělávání.Pojemdomácívzděláváníjespíšehovorový.Tojejednavěc.Druhávěc.Pokudjsemmělmožnostdiskutovat,takjsemvždyckyříkal:připravmeprotopodmínky.Typodmínkydneskanejsou.Navšechškoláchnejsmeschopniuhlídat,abytonebylozneužitelné.Jávámteďpřečtujedenpříspěvek,nebuduhoupravovat,kterýmipřišelodjednépaníředitelkyjakokonkrétnípříklad:Mámprováspříspěvekdodebatyodomácímvzdělávánínadruhémstupni.Jetoskvělé.Odříjnanámodešlajednapropadajícízáškolačkadoindividuálníhovzdělávání.TeďjetrojkařkaaještěmáčasjezditvydělávatdoOstravy.Škoda,žesetenvýděleknezdaňuje.Asocializujeseaždost.-Takhletochceme?Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciKořenkovi.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecSeďa,připravísepanposlanecFiala.Prosím,paneposlanče.Poslanec Antonín SeďaDěkuji,panemístopředsedo.Váženíčlenovévlády,váženékolegyně,kolegové,jepátektřináctého.Prosímvás,tentozákontadyjevPoslaneckésněmovnětéměřpětměsíců.Ajáteďnevím,jestlijsmevprvním,vedruhémnebovetřetímčtení.Jámyslím,žejsmevetřetímčtení.Pojďmehlasovat,prosímvás,nebopříštěnavrhnu,abyškolskévěciseprojednávalyivevýboruproobranu.Tamtoumímevyřešit.Děkuji.(Smích v sále a potlesk zleva.)Místopředseda PSP Petr GazdíkSdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecFiala.Prosím,paneposlanče.Poslanec Petr FialaPanpředsedaMiholasezeptal,kdotopřipravovalapročjsmetonedělali.Jámurádodpovím.Připravovaljsemtojá.Tenškolskýzákon,kterýtadypředkládápanministrChládek,ajetotakdobře,bylzvelkéčástipřipravenpodmýmvedenímnaMinisterstvuškolství.Tojesprávnákontinuita.Jehosoučástíovšembyloitodomácívzdělávání.Znovuopakuji-bylopřipraveno,bylotestováno,vycházeloizezkušenostídomácíhovzdělávánínaprvnímstupni.Právěvzhledemkjinémucharakterutohovzdělávánínadruhémstupnijsmetamzpřísnilipodmínky,zakterýchmohourodičeprovádětindividuálnívzdělávání,abytobylotedykorektněřečeno.Několiklettobyloministerstvemužpředtímtestováno.Jesamozřejmé,ževšechnytytesty-ajinakbychomtonepředložili-ukázaly,ževtomžádnýproblémnení.Proměprostěneníargument,ženěkdonapíšenějakýe-mailsnějakoušpatnouzkušeností.Tobychomnemohlipostoupitvničemnikamdál.Tyrelevantnítestyprokázaly,ževindividuálnímvzdělávánívůbecžádnýproblémneexistujeanemůžeexistovat.Ajestlineumožnímepárstovkámlidí,abymohliindividuálněvzdělávatdětiznejrůznějšíchdůvodů,takdělámevelikouchybuavracímenášvzdělávacísystémněkamzpátky.Jetochyba,nedělejmeto.Odhlasujmeindividuálnívzdělávání.