Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-02-11 ps2013-025-06-010-098 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
98. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - třetí čtení
Adruhávěcjeta,žežádnýregistrpedagogickýchpracovníkůnevyřešínedostatektechnickýchprofesí,nevyřešíto,žejepotřebaaplikovanámatematikaapodobně.Tojenaprostáiluze.Typenízeprostěnesplníúčel,aťužtobudestát2miliony,nebo30milionů.Děkujizapozornost.(V sále je velký neklid a hluk!)Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji.AnyníjižtedyřádněpřihlášenýpanposlanecZlatuška.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Jiří ZlatuškaVáženýpanepředsedající,váženýpaneministře,dámyapánové,situace,jaksemijevíseškolskýmzákonem,jekrajněnešťastnávzhledemkdobě,kterouMinisterstvoškolstvípromarnilonato,abymohlavěcnádebatavbodech,ukterýchteďtřebapanministrpřistupujenato,žebymohlpokračovatdál,probíhat.Oprotitomuneproběhladebatatam,kdebysedaladělatopatření,kterábybylaprospěšná.Začnujenomvelicestručněproblémemdomácíhovzdělávání.Jednáseoto,abyzadefinovanýchpodmínekrodiče,kteřísplňujíkvalifikaci,kterájestanovenazákonem,kontrolovanáinspekcí,vzdělávalizdůvodů,kterémohuosobněpovažovatzadůvody,nakterébychnikdyvpřípaděvlastníchdětínepřistoupil,alekterémajírodičehlubokovsobě,abymohlitímtozpůsobempokračovatzprvníhostupněnadruhý.Dlouhodoběsediskutovaloto,cotadynašekolegynězkomunistickéstranyříkalajakosvéprincipiálnívýhrady,ukterýchsamozřejměkomunistickýpohlednato,jakmávypadatvzdělávání,jejinýnežpohledliberální,nebopohledlidí,kteříreprezentujíspolečnost,kterájezaloženavícenasvobodách.Akcentacetohotozpůsobu,kterýzakážezlomkůmpromile,okterésejedná,abyjejichdětimohlypokračovatvindividuálníforměvzdělávánízprvníhostupněnadruhý,tomipřijdejakonerozumnéasvýmzpůsobemzbytečnévynakládáníenergie.Připomnělbych,žekdyžbylzapředchozíchvládvnovelepřipravovánškolskýzákon,taktammožnostpokračováníindividuálníhovzdělávánínadruhýstupeňbyla.Jetověc,kterábyladlouhodoběopíránaoodbornástanoviskaavyhodnocenízkušeností,kteréjsousdomácímvzdělávánímnazákladnímstupni.KdybychmělparafrázovatsvůjdojemztěchtoodbornýchstanovisekNárodníhoústavuprovzdělávání,takkonstatuji,žeseneshledalyžádnévelképroblémystím,jakdomácívzdělávánívypadá.Strašenínějakýmpropadáním,strašenísociálnímvyloučením,výchovounepoužitelnýchautistů,tozdevůbecnehrozí.Odbornédoporučeníužnejméněrokapůlstaréjeto,abyzákonzměnilpodmínkytak,abyumožnilindividuálnívzděláváníinadruhýstupeň.VprůběhupřípravytétonovelynaMinisterstvuškolstvívíceméněadhocbezodbornýchstanovisekpřevážilnázor,žebyindividuálnívzdělávánívnovelepředkládanébýtnemělo.Panministrtotoprezentovalhnedzezačátkuprojednáváníjakovíceméněsvéstanovisko,přeskterénejedevlak.JehonáměstekpanMlsnavokamžiku,kdyslibovalposlancůmpomocpřivypracovávánípozměňovacíchnávrhů,řekl,žeMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovybudeasistovatspřípravoudotakzvaněkomplexníhonávrhupouzevpřípadě,žetamnebudeindividuálnívzdělávání.PodebatěvevýborupřevážilovětšinovéstanoviskodoporučitPoslaneckésněmovně,abytatomožnostbylaumožněna.DnesbudemestátpředhlasovánímpozměňovacíhonávrhupanaposlanceKořenka,kterýpouzereprodukujeodmítavéstanoviskopanaministra.Panministrzdeučinilpříslib,kterýmůževypadatjakoveliceotevřený,prozíravýavšechnomožné,alepřicházívechvíli,kdyužmeritorněnejednámeotom,jakmávěcvypadat.Mněsamotnémubysenejvíclíbilo,kdybysenávrhvrátildodruhéhočtení,alepokudministerstvoříká,žetozčasovýchdůvodůnenímožné,taktohlerespektuji.Alečasnatoudělattotak,abytambylyvyřešenyúdajnéproblémy,okterýchmluvípanministr,zdenepochybněbyl.Bylbohuželpromarněn.Zhlediskavolby,předkteroudnesstojíme,jestliindividuálnídomácívzdělávánípodpořit,nebone,jeproměvolboudeklaraceprincipu,zdatentoprvekveškolskémzákonědobudoucnachceme,nebonechceme,anaopakbychpanuministroviposkytlprostorvtom,ževdalšínovele,pokudjsoutamvysloveněproblematickéjednotlivosti,jemožnétytojednotlivostispravit.Alednesmámerodiče,jejichždětisevzdělávajíindividuálněnaprvnímstupni,chtějípokračovattímtozpůsobemnadruhémavokamžiku,kdytodonovelynedámeařekneme,žebudemepořádatnějakédalšíseminářeapřipravímenějakoudalšíúpravu,takvkaždémpřípadětěmtorodičůmdětínaprvnímstupnizpůsobímepřetržkumožnostiindividuálníhovzdělávání.Atotovidímjakozákladníproblém.Pojďmevzítnabídku,kteroudalpanministr,pozitivnímzpůsobem.Přijměmednesmožnostindividuálníhovzdělávání,čiliodmítněmepozměňovacínávrhpanaposlanceKořenka,anechťMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovytupomocnourukupodávtom,abydopříštínovely,projednávanézadvaměsíce,přibylpozměňovacínávrh,kterýupravíeventuálníproblémy.Nezpůsobímežádnoukatastrofu,protožetentakt,vekterémdětichodídoškolyavzdělávajíse,jeroční,nikolivměsíční.Nezpůsobímerozvratvzdělávacíhosystému.Druhýbod,kterývidímjakomeritorněpodstatněproblematičtější,setýkáregistrupedagogickýchpracovníků.Registrpedagogickýchpracovníků,aplněsouhlasímstím,coříkalvesvépoznámcepankolegaPilný,prostěnesplníto,coslibuje.Budestátpouzenákladyjaknastraněministerstva,taknastraněškolazavedeúčelovouevidenciosobníchúdajůproplusminus250tisícnebokolikpedagogickýchpracovníků,kterémámevsystémunašehoškolství.Neporadísinicstěmiproblémy,kteréjsouzatím,cozdeněkteřízproponentůnávrhuzmiňovali,jakoproblémyskvalifikacíučitelů,protoženeřešíproblémdefactokrajovýchsystémůvzdělávání,kteréjsouzdedánykompetencemizřizovatelůvůčipříslušnýmškolám.Zákonnenapravujekompetence,nevytváříjednotnýzpůsobřízeníškolskésoustavyzministerstva,pouzevytváříjednoúčelovouavcelkuzbytečnouevidenci.Kdyžsipřečtetedůvodovouzprávuktomutozákonuazhodnocenídopadůapotřebnostizavedenítohoto,taksetamvelicepodrobněmuselpředkladatelvyrovnatstím,žesefaktickyzavádíevidenci,kterábybylavrozporusústavnězaručenýmiprávynaochranusoukromí.