Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-21 ps2013-025-02-004-014 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
Školskáradasevyjadřujeknávrhůmškolníhovzdělávacíhoprogramu,cožjezákladnívlastnědokumentkaždéškolyaklíčovýdokument.Projednávánávrhrozpočtu,ano.ProjednáváinspekčnízprávuČeskéškolníinspekceamůžesamozřejměpodávatpodnětyanávrhnavyhlášeníkonkursu.Čilikdyžzačnemepřemýšletoškolskéradětak,ženebudememysletvtom,jaksechovajílidévČeskérepublicevelmičasto,atojeněcojinéhojenapapířeaněcojinéhojepakvpraxi,čilito,cojedeiure,bysetakéměloodehrávatdefacto,školskáradamáopravduveliképravomociamůžeškolepomoci.Alemusítambýtopravdulidé,kteříjsouktomukompetentní.Jájsemsidovolilaještěpředtím,nežjsemdefinitivněvložiladosystémupozměňovacínávrh,uspořádatkulatýstůl,nakterémbylizástupcizřizovatelů,bylitamzástupciSvazuměstaobcí,alebylitamtakézástupciasociacízákladníchškolabylitamilidézpraxe,bylitamrodiče.Hovořilijsmeotom,žekdybyškolskáradanaplňovalatuideu,kterájevloženadozákonnénormy,skutečněbymohlavmnohémbýtpozitivní.Musísealeněkdezačít,abyto,žebudenaplňovatto,codeiuremůže,bylokvalifikované.Protosidovolujizačíttam,kdezméhopohledujetonezbytné:Zřizovatelzřizuješkolu,mátedymítpředstavuotom,cobymělataškolaprojehokomunitu,prokomunitu,kdepůsobí,proměsto,obec,kdepůsobí,naplňovat.Aočemužvícbysemělodiskutovat,atozpůsobemkomunitnímvrámciobceneboměsta,jakbymělavypadatnašeškola,kteroumámevesvémměstě,protožetaškolajeněco,nacobymělobýtkaždéměstočiobechrdé.Atadyjepřesnětenprostor,kdyvdebatěvlastněscelouobcí,vnížtaškolaje,bymohlzřizovatelvpodstatěvygenerovatsvojipředstavuoškole,jakoumátaškolanaplňovatjehopředstavu.Jinávěcje,jakhodnotíškoluČeskáškolníinspekce.Tamjsousamozřejměkritériazcelajasnědanáakaždýučitel,každýředitelví,comásplňovat.Aleteďtadymámedalší-zřizovatel.Amyuždosudmáme-vsoučasnédoběmámevzákoně,žezřizovatel,chce-lihodnotitpráciškoly,májihodnotitpodlekritérií,kterápředemzveřejnil.Dámyapánové,mnozízřizovateléžádnákritériaještěnemají.Čilijetotenbod,kterýmmyskutečněmusímezačít.Amůjpozměňovacínávrhspočívávjednéjedinévěci.V§12-játopotomnačtu-v§12sejednáoto,žezřizovatel,kdyžchcezřizovatškolu,dávátamprostředkyfinančníataškolahománějakreprezentovat,takmájasněříct,jakmápodlenějtaškolavypadat,amátakritériazveřejnit.Pakmásmysltaširokákompetenceškolskérady,kterámůžejakojednuzvěcí-kromětoho,cojsemteďjmenovala-můženavrhnout,ovšemvnovelezákonavperioděšestileté,můženavrhnoutvypsáníkonkursníhořízení,čilivpodstatědátimpulskeventuálnívýměněředitele.Aletahletaškolskárada,abymohlanaplňovatto,cojízákonumožňuje,bysemělapředemseznámitskritériizřizovatele,protožeškolskouraduzřizujezřizovatel.Aužvůbecnemluvímotom,žeškolskáradaokamžikemsvéhozvolení-dámyapánové,veškolskéradějsouzhustajenomtřilidé,nebonejčastějšíje,žejetamšestlidí,cožjevelicemálo-dvazazřizovatele,dvatřebazarodičeadvazapedagogy.Nebojedenzazřizovatele,jedenzapedagogy,jedenzarodičevpřípadězákladníchškol.Ataškolskáradavůbecnenívnávaznostinažákovskousamosprávu,kteránavětšiněškolje.Jetamžákovskýparlament,mámestudentskýparlament,mámetřebaUniirodičů,kdesepřirozeněsdružujírodičezevšechtřídtédanéškoly.Ataškolskáradavůbecnemápovinnostnějakseohlížetnato,cosimyslívlastněti,kteréreprezentuje.Aleprotožejetoorgán,kterýzřizujezřizovatel,minimum,kterébysemělonaplnit,je,žeškolskáradahodnotípráciředitelepodlekritérií,kterápředemzveřejnilzřizovatel.Můžemetakédebatovatotom,žeškolskáradabymělamítprávonavrhovatvypsáníkonkursníhořízeníimimotudobušestiletavcelémprůběhuceléhofunkčníhoobdobíředitele.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkujivám,paníposlankyně.PožádámpaníposlankyniMartuSemelovouojejípříspěvekdorozpravy.PřipravísepanposlanecZlatuška.Poslankyně Marta SemelováDobrýden,váženékolegyně,váženíkolegové.Jábychsechtělavyjádřitkedvěmaproblémůmtýkajícímseškolskéhozákonaatojsoupřípravnétřídyadáleindividuálnívzdělávání,kterébymělobýtrozšířenonadruhýstupeňzákladníchškol.Pokudjdeopřípravnétřídy,přihlásímsepotomkesvémupozměňovacímunávrhu,kterýjepodčíslem1599,anyníbychtokrátceodůvodnila.Předškolnívzdělávánímávelkývýznamprorozvojdítětevevěku,kdyseformujízákladyjehoosobnostiatvoříseizákladnípředpokladyprodalšívzdělávání.Kromětohoplnímateřskáškolaifunkcivýchovnouasociální.Protorozvíjenídítětebysepochopitelněkroměrodinyměloodehrávatprávěvmateřskéškolepodvedenímučitelek,kterémajíkvalifikacizaměřenounatotověkovéobdobíajehospecifika.Kromětohoodpovídajípotřebámpředškolníhovzděláváníiprostoryajejichzařízenívčetněhygienickýchapochopitelněipomůckyavybavenívůbec.Pokudjdeopřípravnétřídynazákladníchškolách,vnímámjejichzřizováníjakonutnostřešitnedostatečnoukapacitumateřskýchškolvdůsledkujejichdřívějšíhomasivníhoanesmyslnéhorušení.Určenybymělybýtdětemsesociálnímznevýhodněním,respektivesodklademškolnídocházky,takabyúspěšnězvládlynáslednýnástupdoprvnítřídyzákladníškoly.Ovšemvpřípadědostatečnéhopočtumístvmateřskýchškoláchbyitutoúlohumělyplnitprávěonyaneškolyzákladní.Nadruhoustranuuznávám,žejeprodítěvždylepší,kdyžjehopředškolnípřípravaproběhnevpřípravnétřídězákladníškoly,nežkdybyprošlopouhouhlídacíslužbouvdětskéskupině.VžádnémpřípaděvšaknemohusouhlasitsnávrhemMinisterstvaškolstvírozšířitokruhtěch,kdomohouzřizovatpřípravnétřídyzákladníchškol,oškolycírkevníanáboženskéspolečnosti.Garantemzapředškolnívzděláváníbymělbýtstátspolečněskrajiaobcemi.Navícjevsoučasnédoběrozšířenamožnostnavýšeníkapacitmateřskýchškolvyššífinančnípodporouobcízestátníhorozpočtu,národníhofondučizevropskýchfondů.Kromětohodemografickývývojnaznačuje,ževbudoucíchletechdojdekesnižovánípočtudětívmateřskýchškolách.Rozšiřováníokruhutěch,kdomohoupřípravnétřídyzřizovat,takpovažujizazcelazbytečné.Protonavrhuji,abyzůstaltentoparagrafvdosavadnímznění,toznamená,abypravomoczřizovatpřípravnoutřídumělaobec,svazekobcínebokraj.Církveanáboženskéspolečnostinavrhujizparagrafu47odstavec1vypustit.Tolikkmémunávrhutýkajícímusepřípravnýchtřídnazákladníchškolách.Nyníktolikdiskutovanémupozměňovacímunávrhu,kterýněkterékolegyněakolegovépředkládají,toznamenározšířenídomácího,tedyindividuálníhovzděláváníinadruhýstupeňzákladníškoly.Ktomutoproblémujsemvystupovalaužvprůběhuprvníhočtení,kdyjsemupozornilanato,žezákladníškolakroměposkytovánívzdělávání,cožjesamozřejmězákladní,plníidalšíúkoly.