Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-21 ps2013-025-02-004-014 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
Tentojednoduchýpozměňovacínávrhsesnažířešit,nebonapomociřešenítohotoproblémutímzpůsobem,žedává,takjakjsmetomubylivminulosti,tistaršíznástopamatují,zvyklí,možnostudělatzákonempodloženousmlouvumezifirmou,podnikem,kterýsizavážežákanebostudentakestudiu,budehopřitomtostudiupodporovat,budemudávatprostředky,budesihovychovávatpropůsobenípotomvjehofirmě,atentostudentpotombudemítpovinnostmutytoprostředkyvracettím,žebudeunějzaměstnán.Nicvíc,nicméně.Nejdetadyvůbecoto,abyředitelškoly,kterýjevtompozměňovacímnávrhuzmíněn,mělnějakýstatutzprostředkovatele.Tentamprostěmusíbýtzmíněnproto,žeškolafigurujejakozprostředkovatelamusízprostředkovattentosmluvnívztahmezistudentyafirmami.Fungujevlastnějakokontaktnímísto.Tentopozměňovacínávrhktomutodáváprávnírámec.Jakjsemzjistilzdebatysřadouředitelůapracovníkůprůmyslu,jednaljsemotomiseSvazemprůmyslu,mátentopozměňovacínávrhpodporuiztétostrany.Chtělbychvástedyvyzvatktomu,abystepotom,aždojdeketřetímučtení,tentopozměňovacínávrhpodpořili.Nejdeonicjiného,nežabypodnikymělyzákonemdanoumožnostuzavřítsmlouvusestudenty,podporovatjeběhemstudiaapotomudělatsnimipracovnísmlouvu,abystudent,kterýtytojejichprostředkyčerpá,bylktomuzavázán.Současnézněnínovelizovanéhoobčanskéhozákoníkutomutakénapomáhá.Neznamenátožádnédopadydostátníhorozpočtu,protožezaměstnavatelé,firmy,tytoprostředkyjsouochotnyinvestovatsamyosvévůli,zesvýchvlastníchprostředků,čilineznamenátožádnédopadydostátníhorozpočtu.Myslímsi,žetentopozměňovacínávrh,protožeseabsolutněnejednáožádnépolitikum,aleopragmatickéřešeníneboopříspěvek,malýpříspěvekkřešenívysokénezaměstnanostiunásaparadoxněnedostatkupracovníchsilnadruhéstraně,velmijednoduchýmzpůsobemnapomůže.Děkujizapřípadnouvašidalšípodporu.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paneposlanče.AnynípožádámpaníposlankyniBerdychovouojejípříspěvekdorozpravyapřipravísepanposlanecHoleček.Máteslovo,paníposlankyně.Poslankyně Martina BerdychováVáženýpanepředsedající,paneministře,dámyapánové,snovelouškolskéhozákonajsemseseznámilaužvčervnuloňskéhoroku,kdyseminepodařiloprosaditvrámciprojednávánízákonaopedagogickýchpracovnícíchpodporuproneslyšícíděti,atozařazenínovékategoriepedagogickéhopracovníka-tlumočníkačeskéhoznakovéhojazyka.Panministrpřiprojednávánítohotozákonaslíbil,žeproblematikuneslyšícíchpomůževyřešitvrámcinovelyškolskéhozákona,atotakéministerstvosplniloavespoluprácisASNEP,cožjeasociacezastřešujícíorganizaceneslyšícíchanedoslýchavých,aslegislativouministerstva,takžeodčervencepřipravujemezměnyvnoveleškolskéhozákonav§16,kterýprávěřešípodporuprodětisespecifickýmivzdělávacímipotřebami.Užsetonestačilozačlenitdopřipravovanénovely,takžebylpřipravenpozměňovacíposlaneckýnávrh.Odzáříjsembylapřítomnaněkolikasetkáním,kulatýmstolůmodbornéveřejnosti,neziskovýchorganizací,kteráprojednávalaprávěspornámístav§16ataké§16a.Výstupemprojednáváníjsoumépředkládanézměnyv§16,kteréjsouvsouladuspostojemministerstva,aletakézměnyv§16aužzmiňovanéhoodst.5,kterýsenaopakstalvelmispornýmmístem.Předkládanýposlaneckýnávrhjsemprotorozdělilanadvěčásti.Vprvní,můžuříctnekonfliktníčásti,jsouřešenydohodnutézměny§16,ato,žemezipodpůrnáopatřenísedoplňujíslužbyodborníků,kteříjsouzcelazásadnípodmínkouúspěšnéhovzdělávánížáků,kteříužívajíkomunikačnísystémneslyšícíchahluchoslepýchosob.Dálebylomezipodpůrnáopatřenídoplněnopůsobenídalšíhopedagogavetřídě.Totoopatřeníjeurčenozejménatřídnímkolektivům,vekterýchjevícežákůstěžkýmzdravotnímpostižením.Naopakseznávrhupodpůrnýchopatřenívyřazujezařazenídospeciálníškoly.Zařazenídospeciálníškolynenísamoosoběpodpůrnýmopatřením,jednásepouzeojednuzmožnýchforemvzdělávání.Písmenoi)vodst.2protoposlaneckýnávrhzcelaruší.Novělzepodpůrnáopatření,kterájsourozdělenadopětistupňů,kombinovat.Žáktaknemusíprojítpostupněstupniopatřeníodjedničkydopětky,alepodporajevolenatak,abyvyhovovalamířezávažnostivzdělávánípotřebdítěte.Dětemmohoubýtposkytnutaopatřeníivrůznéintenzitě,napříkladméněpodporyasistenta,víceúpravobsahuvzdělávání.Žáktakdostanepodporutzv.šitounamírusvýmpotřebám.Doplněnyjsoudvanovéodstavce,kteréřešípodporuprodětineslyšícíaprodětisalternativnímiaaugmentativnímizpůsobykomunikace.Neslyšícímdětemjedánapodporavzdělávánívjejichrodnémjazyce,tedyjazyceznakovém,azaručenojetakéto,žetlumočníkčeskéhoznakovéhojazykabudeodbornězpůsobilý.Dálejeupravenapotřebaprodětisnejtěžšímizdravotnímihendikepytak,abyzařazenítěchtodětídoškolyspeciálnínemuselopředcházetvyčerpánípodpůrnýchopatřenívběžnéškole.Tojsounavrhovanézměnyv§16,kterésenámduplicitněobjevujíivpozměňovacímnávrhupaníposlankyněBohdalové,jenomtenmůjjetroškuněcoširšíojedenodstavec.Ateďdruháčástméhopozměňovacíhonávrhu,kterářešízrušeníodst.5v§16a,atoobouvět.Prvnívěta,kteráříká,žezávisí-lipomocškolskéhoporadenskéhozařízenínaposouzenízdravotníhostavudítěte,žákanebostudenta,dbáškolskéaporadenskézařízenínato,abypodkladyprovýstupyporadensképomocibylyopatřenyvsouladusezásadamilékařskévědy,jepouzeprázdnoudeklaracíajezcelazbytečná,protožeposuzovánízdravotníhostavuřešízákonozdravotníchslužbách,zákononelékařskýchzdravotnickýchpovoláních.Větadruhámámítzacíl,abyzalehkémentálnípostižení,zatutodiagnostiku,nebylypovažoványděti,kterépocházejízesociálněčikulturněznevýhodněnéhoprostředí,tedyjdeoto,abydopraktickýchškolnebylyumisťoványděti,kterétamnepatří,abytytodětibylyvzděláványvběžnýchškoláchamělytakrovnýpřístupkevzdělávání.Tobylzáměrministerstva,pročtutoformulacivzákoněmá.Naopakaleodbornáveřejnostvidívtomtoustanoveníefektzcelaopačný,ato,jakužtadybylopředemnouzmíněnopanemposlancemSvobodou,ženaopakdopraktickýchškolbudeumisťovánovícedětí,atoidětíbezlehkéhomentálníhopostižení.Nazákladědiskusísodbornouveřejností,seminářů,kulatýchstolů,jednánívevýborech,přikterýchzaznělomnožstvíobavzrůznýchinterpretacítohotoustanovení,obavztoho,žeformulacepřinesevpraxivícenejasnostíanaopakpůvodnízáměrministerstvabudezcelaopačný,předkládámtentopozměňovacínávrhnavypuštěníobouvět,tedyceléhoodstavce5z§16a.PřijednánísodbornouveřejnostíbylomimojinézpochybněnozaváděnínovédiagnostikymentálníhopostiženímetodyDSM-5,kterájeurčenapsychiatrůmanenídosudplatnýmdiagnostickýmnástrojem.Poradenskýmzařízenímjedávánanesplnitelnápodmínka,atodohlížetnapostuplékařůpřiposuzovánízdravotníhostavudětí.Přitomodroku2009doroku2013kleslpočetdětísdiagnostikoulehkéhomentálníhopostiženíoceloutřetinu.Českárepublikasedostávánaevropskýprůměrtaktodiagnostikovanýchdětí.Diagnostikuprotonenínutnéaktuálněměnit.Naopakjepotřebaposílitpersonálněškolskáporadenskázařízení,zajistitvčasnoudiagnostikudětí,sjednotitmetodickévedeníporadenafinančníprostředkycílitnapřímoupodporudětí,anenazaváděnínovédiagnostiky.