ps2013-025-02-004-014.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-21 ps2013-025-02-004-014 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.20 hodin) Konečně můj poslední bod , kterému se chci věnovat , je § 32 našeho návrhu , který hovoří o zákazu činnosti a propagace politických stran a hnutí a zákazu reklamy . Samozřejmě nic proti tomu , aby na školách nebyla povolena činnost politických stran a jejich propagace , to všichni víme a souhlasíme s tím a samozřejmě také všichni tento paragraf respektujeme . Ale pak je zde další paragraf (odstavec) , který mluví o zákazu reklamy - Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane kolego , já vás přeruším a požádám sněmovnu o klid . Poslanec Jan Zahradník Děkuji . O zákazu reklamy , ale také o zákazu nabízení k prodeji anebo prodeje samotného . Jednak tedy se už toto poměrně citlivé téma v názvu paragrafu neobjevuje , tam to končí tou reklamou , o zákazu prodeje se tam tedy nehovoří . Přitom je to poměrně citlivé , protože je tady zakazován prodej potravin , které jsou v rozporu s výživovými požadavky na zdravou výživu dětí , žáků a studentů . Kdo tyto požadavky bude určovat ? No , v další větě se říká , že to bude určovat ministerstvo vyhláškou , nebo dvě ministerstva vyhláškou . Tedy to zase bude ministerský úředník , který ve své moudrosti bude vědět , které jsou ty výživové požadavky . Takovéto vágní stanovení může být poměrně nebezpečné . Mám s tím svou vlastní zkušenost . Když jsem kdysi při zakládání soukromé školy jako novopečený ředitel psal školní řád , tak jsem tam tenkrát také napsal takové vágní ustanovení , že je zakázáno donášet do školy látky zdraví škodlivé . Měl jsem na mysli , kdyby možná někoho napadlo donést nějaký alkohol nebo nedejbože drogy , načež jeden chytrý student opáčil , zdali se ten zákaz také vztahuje na chleba se sádlem , který je také možno vnímat jako zdraví škodlivý , i když generace našich dědů na něm vyrostly a byla to pro ně docela kýžená potravina . Proto si myslím , že je lepší , a myslím , že je tady určitá příprava podrobnějšího výčtu těch nápojů a potravin , které skutečně škodí , tedy řekněme nápojů například podle obsahu kofeinu , a to se dá poměrně přesně stanovit . Co třeba mléko ? Mléko je považováno jistě za zdravou potravinu , ale je považováno za stejně zdravou potravinu mléko zbarvené nebo mléko oslazené , doplněné o nějakou umělou ochucovací přísadu ? To prostě tady samozřejmě z toho přímo neplyne . Bude to dáno na vůli ministerských úředníků , a proto si myslím , že tento paragraf také v tom návrhu podle mého názoru není vhodně umístěn . Já jsem žádný pozměňovací návrh nepřipravil , jenom chci vyjádřit svůj názor , který z těchto dvou důvodů k tomu návrhu příliš pozitivní není . Děkuji mnohokrát a tím se s vámi loučím . Na shledanou . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Janu Zahradníkovi . Nyní ještě v obecné rozpravě předseda klubu KDU - ČSL , pan poslanec Jiří Mihola . Prosím , pane předsedo , máte slovo . Poslanec Jiří Mihola Děkuji . Vážený pane předsedající , vážení kolegové , již jen několik poznámek k novele školského zákona . Poněvadž jsem také místopředseda školského výboru , účastnil jsem se těch debat , tak bych tady chtěl na některé příspěvky drobně reagovat . Záměrně vystupuji až jako poslední s přednostním právem , právě proto , že jsem tady celou tuto obšírnou debatu poslouchal , abych si ještě některé věci ujasnil nebo na jiné mohl reagovat . Myslím si , že té problematice byla věnována patřičná pozornost jak na podvýborech , tak potom na samotném školském výboru . Někteří kolegové se tady jenom zopakovali , jiní své názory , podněty a připomínky rozšířili nebo sdělili ještě něco nového . Takže mi dovolte , abych nejdříve zdůraznil podporu KDU - ČSL individuálnímu vzdělávání neboli domácímu vzdělávání . Jsme přesvědčeni , že jednak je funkční na prvním stupni , kde je již patnáct let součástí standardního vzdělávacího systému , a také pokusné ověřování tohoto domácího vzdělávání na druhém stupni probíhá již osmým rokem a Národní ústav pro vzdělávání doporučuje legislativní ukotvení tohoto domácího vzdělávání pro druhý stupeň . Já sám jsem se tomu docela obšírně věnoval a víte , že i v jiných záležitostech se snažíme nejenom komunikovat , ale poznávat i terén , a tak bych si i dovolil polemizovat s tezemi , které tady zazněly , jako degradace povolání učitele . To si opravdu nemyslím . Já myslím , že je to docela nelehké rozhodnutí pro domácí vzdělávání už vzhledem k tomu , jaké nároky na toho , kdo vzdělává , to klade . To si opravdu nemůže troufnout každý . A také představa , že celé toto vzdělávání se odehrává jenom v pokoji někde na jednom místě v uzavřeném prostoru , si myslím , že je lichá . To vím z konkrétních situací , kdy jednak jsou předměty , kde je záhodno , že se schází více lidí a je pro ně k dispozici odborník , protože skutečně ne všechno třeba zvládnou rodiče samotní , takže i v tomto ten systém funkční je . A pak si myslím , že právě ten individuální přístup dovoluje daleko více praktického poznávání , než umožňuje škola . A když tady byla řeč o těch laboratořích , jakkoliv jsou velmi důležité , vzpomeňme si všichni , když v těch třídách , tehdy třeba se třiceti , čtyřiceti , dnes , dobře , jen s dvaceti žáky , tak si toho pokusu naplno užívali ti v předních řadách nebo ti , co tomu byli nejblíže , ti v druhých už tak jenom pokukovali a ti třetí už se bavili kolikrát o něčem jiném . Takže ono pak nejde říci , že musí být nutně tady v tomto nějaký hendikep to , když doma někdo někomu předvede něco , přímo tomu jedinci , a může se mu naplno takto věnovat . Podporuji pozměňovací návrh paní docentky Putnové v tomto ohledu a myslím si , že jsme už vícekrát deklarovali , že tady vlastně je společný pohled většiny klubů , pokud vím , tak pěti klubů , což jsme opakovaně i na výborech připomínali . Potom bych se chtěl vyjádřit také k otázce přípravných tříd . Je dobře , že se rozšiřují , ale naprosto mi není jasné , proč by se měly vyjmout z dotací nebo z podpory na provoz církevní třídy nebo církevní školství . Já kudy chodím a jezdím - a věřte , že jsem hodně v kontaktu se spoustou zařízení a se spoustou kolegů třeba z pedagogické fakulty , tak i ti upřednostňují pro svoje děti , a prosím vás , není to otázka konfese , ale když mohou , tak upřednostňují velmi často právě církevní školky , pokud jsou po ruce , nebo k dispozici , nebo základní školy , takže naprosto tento přístup nechápu . My bychom podle dosažených výsledků a podle zájmu o církevní školství měli spíše podporu pěstovat a zdůrazňovat , nikoliv je z něčeho vyjímat . Co se týká školských rad , které , jak bylo řečeno , fungují od roku 2004 , já si myslím , že svůj smysl mají , ale pakliže fungují , což se obávám , že v mnoha případech je to spíše formální záležitost a nenaplněná idea , což je škoda . Tady bych spíše požadoval , aby po těch x letech byla činnost školských rad a jejich funkčnost nějakým skutečně obšírnějším způsobem vyhodnocena . Tady bych narazil i na to - jsem pro spoluúčast rodičů na chodu a řízení školy , ale nesmí se to odehrávat tak , že jsou tito rodiče voleni naprosto formálně , nikde se nikomu ani nepředstavují .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities