ps2013-025-02-004-014.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-21 ps2013-025-02-004-014 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Moje osobní zkušenost je , že i v těch nejtěžších oblastech sociální dynamiky , pokud nejsou kvalitní informace , nezačne se nic řešit . Teprve v okamžiku , kdy informace jsou , je možné začít politiky optimalizovat a začít se vůbec bavit o tom , jak zmíněný problém řešit . Z obecného hlediska se domnívám , že bychom také měli mít zájem vědět , jak se vyvíjí šance našich dětí v mezinárodním srovnání a pro jejich schopnost obstát na evropském pracovním trhu . Ukazuje se totiž , že v těch generacích , které žily v uzavřeném prostředí , neměly možnost se seznamovat s evropským vzděláním v nejrůznějších oborech , a to znamená , dnes rodiče nejsou schopni své děti podpořit znalostí tohoto prostředí , není náš školský systém schopen tuto věc doplnit a tyto kompetence jim dát . Proto máme tak malé podíly dětí , které vyjíždějí na zahraniční studijní stáže a pobyty , proto se tak těžko uplatňujeme na evropském pracovním trhu . Protože jde o standardní typ šetření zejména ve vyspělých zemích , svým pozměňovacím návrhem alokuji odpovědnost za pravidelné každoroční dostatečně detailní měření sociálních nerovností a nerovností šancí do kompetence České školní inspekce a měla by to být rutina a výsledky a informace by měly být k dispozici nejširší veřejnosti , ať už se to týká školské veřejnosti , nebo správní , regionální , místní a dalších orgánů , včetně odborné veřejnosti , pro srovnání . Děkuji vám za pozornost a případně i za podporu tohoto návrhu . Je to opravdu důležité . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Ivanu Gabalovi za jeho vystoupení . Dále v rozpravě vystoupí pan poslanec Rostislav Vyzula , připraví se pan poslanec Jan Zahradník . Prosím , pane předsedo , máte slovo . Poslanec Rostislav Vyzula Děkuji , pane předsedající . Dámy a pánové , dovolte mi , abych obrátil vaši pozornost na jednu záležitost , která se týká školského zákona , a to v části první článku jedna , novelizační bod číslo 31 . Navrhuji jej bez náhrady zrušit . A vzhledem k tomu , že bych se přihlásil potom v podrobné rozpravě k tomuto návrhu , tak bych jej teď jenom krátce odůvodnil . Novelizační bod číslo 31 v části první článek jedna novely mění § 50 školského zákona v tom smyslu , že doplňuje odst . 4 následovně . Cituji : " Pokud se cizinec , který nemá trvalý pobyt na území České republiky , neúčastní vyučování nepřetržitě po dobu nejméně 60 vyučovacích dnů a nedoloží důvody své nepřítomnosti v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem , přestává být dnem následujícím po uplynutí této doby žákem školy . " Je tady určitá diskrepance , která by mohla vést k diskriminaci cizinců . Já bych se to jenom pokusil definovat . Pojem cizince je definován v ustanovení § 20 , přičemž cizinci se zde rozumějí občané Evropské unie a jejich rodinní příslušníci , jakož i občané třetích států , kteří mají stejné podmínky pro přístup ke vzdělávání definovanému v odst . 2 písm a ) až d ) . Navrhovaný odst . 4 zavádí odlišný režim pro cizince , když na tyto se dle výše uvedených ustanovení vztahuje povinná školní docházka , měli by mít dle § 20 stejné podmínky pro přístup ke vzdělání . Jestliže však tito nemají povolený trvalý pobyt , což je ovšem odlišný institut od oprávnění pobývat dle § 36 , pak v případě šedesátidenní neomluvené absence přestávají být žáky školy , což však občana České republiky potkat nemůže . Tedy jde o to , abychom nediskriminovali cizince z Evropské unie , poněvadž jsou známy výsledky jednání Evropské komise , která již tuto diskriminaci například v případě Španělského království řešila , a mohlo by to být předmětem potom zbytečného soudního jednání . To je vše . Já vám děkuji za pozornost a pochopitelně i případnou podporu tohoto pozměňovacího návrhu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Rostislavu Vyzulovi a jako poslední řádně přihlášený v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Jan Zahradník . Prosím , pane kolego , máte slovo . Poslanec Jan Zahradník Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové , já bych se na úvod svého vystoupení chtěl nejprve zmínit k tématu , které teď tady připomněl pan kolega Vyzula , a to jsou podmínky pro účast na vzdělávacím procesu pro cizince - ne příslušníky Evropské unie . Já si vzpomínám , jak jsem tady před mnoha lety jako tehdy krajský hejtman předkládal krajský návrh zákona , který by právě umožnil těmto dětem přístup nejenom ke vzdělání , ale i k aktivitám , které jsou nabízeny našimi školami mimo hlavní vzdělávací proces , tedy třeba školní stravování nebo účast na kroužcích a mimovzdělávacích aktivitách . Tehdy byl ten návrh jako návrh krajský smeten ze stolu , ale vidím , že nakonec tedy na to dochází a že přes vady , které pan kolega Vyzula právem vytýká , tito naši vlastně spoluobčané mají právo na vzdělání podobné jako děti naše . Dále bych chtěl už teď v rámci svého připraveného příspěvku upozornit na několik věcí , zejména tedy § 19 , který ukládá ministerstvu stanovit vyhláškou různé procesní věci pro zajištění právě naplňování tohoto zákona , konkrétně tedy písmeno h ) , které stanoví podmínky pro využití asistenta pedagoga . Musíme si uvědomit , jak velký význam má tento institut , protože chceme - li integrovat děti s větší nebo menší mírou postižení do hlavního proudu vzdělávacího procesu , je podle mého názoru osoba a funkce asistenta pedagoga nezbytná . Navíc na pedagogických fakultách probíhá příprava učitelů pro základní školy ve strukturovaném studiu , to znamená , studenti ukončí první , bakalářský stupeň , a na to ještě musí absolvovat stupeň magisterský , protože stát se učitelem je možné pouze pro ty , kteří absolvovali magisterský stupeň studia . Absolventi , kteří by z jakýchkoliv důvodů chtěli skončit své studium bakalářským titulem , jim jsou umožněna vlastně v tomto oboru učitelství jenom asi dvě možná uplatnění - člověk angažovaný při přípravě volnočasových aktivit dětí , případně tedy asistent pedagoga . Proto se přimlouvám za to , aby právě působnost tohoto asistenta byla v doprovodných usneseních a doprovodných dokumentech , které ministerstvo bude připravovat , velmi důkladně zvážena . Dále bych se chtěl vyjádřit k registru pedagogických pracovníků . To , co myslím hlavně můžeme vytýkat , je , že vlastně dává k dispozici poměrně i soukromá data učitelů , již tady kritizoval můj kolega poslanec Radim Holeček . Já bych se chtěl podívat na jinou věc , kterou bych tomuto registru chtěl vytýkat , a to je to , že mnozí z nás , myslím , že i pan poslanec Kořenek se tak zmiňoval , a nakonec i určitá mediální interpretace tohoto paragrafu zaznívá v našich médiích , že by tento registr mohl pomoci k tomu , aby školy mohly lépe získávat nedostatkové aprobace učitelů do svých učitelských sborů . Mám tedy obavu , že to k tomu bohužel nepřispěje , protože některé nedostatkové aprobace , mám teď na mysli třeba a aprobace matematika - fyzika , tedy zejména učitelství fyziky je velmi úzkoprofilové , velmi malý počet absolventů středních škol se odhodlává jít na pedagogické fakulty studovat fyziku . Samozřejmě je to proto , že je to obor velmi náročný ať už z hlediska studia samotného , nebo potom i z hlediska výkonu učitelské praxe . Podobný osud stíhá matematiku . Já si tedy myslím , že počet budoucích učitelů matematiky , případně těchto aprobací , nezvýšíme tím , že budeme tvořit registr pedagogických pracovníků , jehož existence jednak tedy zatíží ředitele škol další administrativní činností a jednak samozřejmě také otevře určité osobní údaje učitelů . Proto bych se připojil k těm poslancům a poslankyním , kteří budou hlasovat pro vyřazení tohoto paragrafu , konkrétně § 28 a , z předloženého návrhu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities