ps2013-025-02-004-014.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-21 ps2013-025-02-004-014 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.00 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobré odpoledne . Děkuji . Zatím nebudeme pokračovat v rozpravě , ale s faktickou poznámkou - prosím , paní kolegyně , máte slovo . Poslankyně Ivana Dobešová Já bych na to také ještě ráda jednou reagovala . Nevím , o kterých pozemcích mluvíte , protože žádné pozemky Středočeský kraj v Benešově nevlastní . Vy jste je totiž ještě nestihli za 15 let převést od Pozemkového fondu . Vy jste tak liknaví , až vám je někdo vytáhne ! Takže prosím , nemaťte aspoň tady tu Poslaneckou sněmovnu a buďte natolik féroví , že řeknete , že pozemky jsou Pozemkového fondu a jsou v pronájmu , je o ně dána žádost a nejsou vydány . Takže o tyto pozemky nebude moct jít . A protože držíte moji brožuru , tak ráda bych reagovala na tu kauzu , kterou rozvíjíte na krajském úřadě ve snaze nějak školu poškodit . Prosím , je to brožura , která naprosto přesně v souladu s požadavky kraje propojuje školu s praxí . Nejenom že se tam propaguje Agrofert , ale i jiné firmy . A samozřejmě že tam hovoří i zástupci ODS , například na poslední straně za Svaz zemědělců . Je tam logo Středočeského kraje a jsou tam loga samozřejmě také jiných firem . Děkuju vám , pane Bendle , za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Ivaně Dobešové . Pan kolega Schwarz byl přihlášen ještě před kolegou Bendlem k faktické poznámce . Pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Bronislav Schwarz Dobrý den , pane místopředsedo , kolegyně , kolegové . Já bych vás poprosil , kolegyni i kolegu , bavme se o školském zákoně . Já se nechci zastávat , já ten váš problém nechci řešit . Jenom vás chci požádat , když už mě bavilo poslouchat návrhy tamhle z pravicového spektra , co bychom mohli odhlasovat , tak bych prosil , nestrhávejme zase tuhle sněmovnu někam . Bavíme se o školském zákoně . Nechápu střet zájmů . Řešme školský zákon , který bude pro všechny školy - nejenom její nebo Agrofertu nebo Středočeského kraje . Prosím vás , pro všechny školy . Třeba u mě i v Mostě . Děkuju . (Tleskají poslanci ANO.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu kolegovi Schwarzovi . Jenom upozorňuji , že každý poslanec , který vystupuje , pokud se cítí v konfliktu zájmů , to má před svým vystoupením ohlásit , to je zákon o jednacím řádu . Čili v tomto ohledu nemohu té diskusi nijakým způsobem zabránit . Prosím , pan poslanec Bendl k faktické poznámce . Poslanec Petr Bendl Děkuji . Já už budu stručný . Prostě paní kolegyně prostřednictvím předsedajícího , vlastně jste potvrdila , že o těch pozemcích víte . Občanská demokratická strana už druhé volební období nemá koalici na kraji , nevyjednávala s vámi jako s ředitelkou jím řízené organizace a Agrofertem o zájmu o odkoupení či dlouhodobém pronájmu střední školy . Nicméně tady navrhujete , aby se v zákoně , o kterém dneska mluvíme , zavedly paragrafy , které by vám usnadnily cestu k tomu , aby Agrofert tuto střední školu koupil . A to , že jste zmínila tuhle brožuru - no já ji tady mám dlouhou dobu schovanou , protože tam prezentujete především Agrofert a vůbec ne zřizovatele , který vás financuje . Ale to už je jenom vaše věc a věc hnutí ANO , kterého jste členem . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji i za dodržení času . Ještě jedna faktická poznámka paní poslankyně Dobešové . Pak se snad dostane na řádně přihlášenou kolegyni Alenu Nohavovou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Ivana Dobešová Moc děkuju , že si ji konečně pan poslanec Bendl přečetl . Obávám se , že když byl hejtmanem , tak žádnou moji brožuru nečetl . Jestli jsem dosáhla toho efektu , že se opravdu seznámil se školou , tak mě to velmi těší . Doufám , že vy ostatní si ji také přečtete . Děkuju . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Nyní budeme pokračovat v řádné rozpravě . Vystoupí paní poslankyně Alena Nohavová , připraví se pan poslanec Ivan Gabal . Paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Alena Nohavová Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . Vážené kolegyně a kolegové , já bych se chtěla vyjádřit k § 47 školského zákona , který jedná o zřizování přípravných tříd . Vládní návrh říká , že obec , kraj , svazek obcí , náboženské společnosti mohou zřizovat přípravné třídy v základních školách pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky , u kterých je předpoklad , že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj , zejména dětí , kterým byl povolen odklad školní docházky . V pozměňovacím návrhu navrhuji nahradit slovo zejména slovem přednostně , a to z toho důvodu , že ve skutečnosti by takovéto třídy mohly být naplněny dětmi mladšími , a to i dětmi pětiletými , a děti s odkladem školní docházky by v podstatě byly opomenuty . Slovo přednostně tedy tuto nejednoznačnost napravuje . Tím není nikterak bráněno zřizovatelům - prostě přednostně budou umístěny děti s odkladem školní docházky , a bude - li místo , mohou být zařazeny do této třídy i děti bez odkladu , zejména děti s hraničními stavy , kdy sice podle odborníků by byl vhodný odklad školní docházky , ale rodiče s tím nesouhlasí . Nebo zase naopak , kdy rodiče odklad požadují , ale dle názoru odborných pedagogů není odklad nezbytný . Uvedené znění jednoznačně tedy upřednostní děti s odkladem školní docházky a to navíc navazuje i na připravovanou novelu o zřizování povinného posledního ročníku mateřské školy . V podrobné rozpravě se potom přihlásím ke svému pozměňovacímu návrhu . Děkuji za pozornost . (Potlesk z lavic KSČM.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Aleně Nohavové . V rozpravě vystoupí pan poslanec Ivan Gabal a připraví se pan poslanec Rostislav Vyzula . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ivan Gabal Dobrý den , pane předsedající , dámy a pánové , vládo . Já v podrobné rozpravě přednesu svůj pozměňovací návrh . Teď se do ní hlásím . Dovolte mi jenom pár slov k jeho zdůvodnění . Vzdělávací systém je integrující nejenom v oblasti přenosu poznatků kulturního kapitálu , rozvíjení schopností , tradic , ale také z hlediska vývoje společenských nerovností v přístupu na pracovní trh , v zaměstnanosti , v kvalitě i v životní úrovni . Jedním z nejvýznamnějších zdrojů vzdělanostních nerovností v České republice a nerovností vzdělanostních šancí je sociální původ . Vzdělání a sociální postavení rodičů významným způsobem , jak ukazují výsledky dostupných analýz , ovlivňují šance dětí . Vzdělávací systém tak přímo ovlivňuje nerovnosti v české společnosti , její soudržnost , výskyt a šance na překonání špatné sociální situace , nižšího vzdělání rodičů apod . V mezinárodních srovnáních a výzkumech např . OECD patří Česká republika dlouhodobě k zemím , kde jsou vzdělanostní výsledky a vzdělanostní dráhy dětí nadprůměrně silně ovlivněny jejich sociálním původem a jsou tak silně ovlivněny mimoškolními faktory . Pro vaši představu : dlouhodobě zhruba ze 60 a 70 srovnávaných zemí je Česká republika z hlediska síly vlivu sociálního původu na vzdělanostní dráhu dětí asi čtvrtá , pátá s nejsilnějším efektem . Česká republika dosud čerpá informace o váze sociálního původu a nižší přidané hodnotě školy pro šance dětí zejména z mezinárodních výzkumů PISA . A protože se dlouhodobě nedaří zlepšovat výsledky žáků pramenící z jejich sociálního původu , je nutné zavést pravidelné sledování a na základě našeho vlastního podrobného šetření provádět vývoj jak vzdělanostních drah a šancí dětí právě na základě jejich ekonomického , sociálního a etnického původu . To vše je nezbytné pro efektivní zavádění a využívání školské politiky , pro její optimalizaci včetně finančních investic . Je potřeba zdůraznit , a pro vaši představu , že u nás mají tyto nerovnosti mimořádně významný územní dopad na snižování šancí dětí z některých regionů bez ohledu na jejich individuální schopnosti . To znamená pro poslance z Moravskoslezského kraje , Ústeckého kraje , Karlovarského kraje , částečně Olomouckého kraje je to opravdu silné téma a hledání odpovědi na to , proč jsou děti v těchto regionech strukturálně zatížené znevýhodněny a mají nižší šance na dosahování vyšších stupňů vzdělání , je skutečně relevantní .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities