Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-21 ps2013-025-02-004-014 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paníposlankyně.NynípožádámpaníposlankyniIvanuDobešovouojejípříspěvekdorozpravy.Máteslovo,paníposlankyně.Poslankyně Ivana DobešováDobrýden,váženýpanepředsedající,dobrýden,váženýpaneministře,váženíkolegové.Jábychtakérádapřispělasvýmpříspěvkemkdiskusinadtématemnovelyzákona561,školskéhozákona.Vzhledemktomu,žejsemzpravodajemzaklubANOpromékolegy,takjsemtutonoveluopravduvelmipečlivěprostudovalaavesvézprávě,kteroujsemzpracovalaprokolegy,jsemkonstatovala,ženovelavesvéšířiupravuje30témat.Bohuželveškerádiskusenavýborech,podvýborechsetočilapouzekolemtémattří.Jednoznichbyl§16,kterývestávajícímzněnízákona561jevelmiobecnýaneurčujícížádnápravidlaproposuzovánížákůsespeciálnímivzdělávacímipotřebami,anovelatohotozákonaseopravdusnažípoprvévhistoriinastaviturčitápravidla.Jásitohovelmivážím.Překvapilamnereakcevšechasociací,institucízabývajícíchsetímtotématemajejichurputnostsoustředitsena§16aodst.5atyspornévěty,kterétudneszaznělyněkolikrát.Vážímsivšechkolegů,kteřízdevystoupiliaprostudovalisitentoparagrafapřesprizmasvýchzkušenostízdesdělilisvůjnázor.Dovoltemi,abychijásdělilasvůjnázor.Nevím,kolikzvászdepřítomnýchčivůbecsedícíchvparlamentumátedomamentálnězdravotněpostiženédítě.Jáuž20let.Dnesjsemsepoprvédozvěděla,žediagnózamentálnězdravotníhopostiženíneexistuje.Jásnížiji20let.Musímříci,žejsemsiprošlaněkolikapedagogicko-psychologickýmiporadnamiajejichvyšetřenímiazaplatilajsemdaňzato,žejsmevroce2000serozhodliveškerouodpovědnostpřenéstnakrajeakrajesivesvýchkoncepcíchřídítakésvépedagogicko-psychologicképoradny,tudížpřístupykvyšetřeníjsourůznéapokyny,jakpostupovatnazákladěvýsledkůvyšetření,jsoutakérozdílné.AjápoprvévtétonovelevnímámpokusMinisterstvaškolstvíopětdostatpodkontroluto,abytenčlověk,kterýjevyšetřovánvpedagogicko-psychologicképoradně,bylvyšetřensestejnýmvýsledkemnaMoravějakovPraze.Díkytomu,žetadybylatatocentralizace,jsemktakovémuvýsledkuuméhodítětenedospěla.Překvapujemě,ženajednou,kdyžjesnahaříci,žementálnípostiženíbychomměliposuzovattakévevztahuksociálnímuakulturnímuzázemídítěte,jetovlastněkontraproduktivní.Zméhopohledutoneníkontraproduktivní.Jásenestydím,abykemněpřišelnějakýodborník,domédomácnosti,provedlsemnourozhovoradospělkzávěru,jestlisedostatečněsvémudítětivěnuji,nebone,apokuddojdekzávěru,žene,takočekávám,žemidoporučí,cobychdáleprojehorozvojmělaudělat.Myslímsi,žezáměrministerstvanebylažtakhlubocedotažen,jakjetadyněkterýmiposlancinaznačováno.Jemitonesmírnělíto,protoževšichniti,cozasvěceněotomhovoří,comajínatonázor,poskončenítétosněmovnyzavřouzaseboudveřeanemusísetímproblémemzabývat.Jáano,protožesesvýmdítětemjsem24hodindenně.Protoprosímvezmětevúvahu,protožejstemoudřílidé,imůjnázorčlověka,který20letstímtoproblémemžije.Možnáženebudeprovásdostatečnědůležitý,možnážesepřikloníteknázorujinýchposlanců,přestovásprosím,vezmětehoalespoňvpotaz.Tojek§16.Myslímsi,žektomuzazněloopravduhodně.Dalšímtématem,kterésetáhlojednánímpodvýborůavýborů,bylodomácívzdělávání.Zasebejakoředitelkaškolyříkám,žedomácívzděláváníurčitěsvémístovevzdělávacímsystémumá.Mělibychomalevyhodnotit,zdaopravdunavšechzákladníchškoláchnadruhémstupnijsouvytvořenytakovépodmínky,abyředitelémohlitotodomácívzdělávánízajistit.ŘekltuužpanposlanecKořenek,žeopravdutozkomplikujezhlediskaorganizaceředitelůmživot.Nemalýchškol,aleškolvelkých,protožejistě,někteřírodičebudoužádatkonzultaceatoječas,kterýpedagogovémusítomudítětivěnovatmimosvojipracovnípovinnost.Vím,žeMinisterstvoškolstvínemávesvýchprostředcíchžádnéspeciálníprostředkyvyhraněnénamzdypedagogů,kteřísetomutotématubudouvěnovat.Protoprosímpojďmezvážit,zdaopravdujenutné,abytotodomácívzdělávání,tentopozměňovacínávrh,kterýchceplošnězařaditdomácívzdělávánídovšechškol,jeopravdunutný,jestlibynebylolépe,pokudbydomácívzděláváníbylozajištěnonaurčitémtypuzákladníchškol,řekněmetak,abybylyspádovézhlediskaregionu.Cosetýkáregistrusmluv,musímříci,žejájakořediteltovnímámjakokrokpozitivní,protožeopravduvposlednídoběpedagogickéfakultyvzdělávajívícepedagogůvoborech,kterénejsoutolikpotřebanatrhupráce,améněvzdělávajívpřírodníchvědách,matematice,fyziceatd.aregistrsmluvbyktomutojistěmělpomoci.Jakužjsemřekla,novelazákonařešídalekovícebodůabudevymezovatživotveškoláchvdalekovíceoblastech,nežzdebylozmíněno.Jednouzoblastíjsouzávěrečnézkoušky,kterébudounynígarantoványjednotnýmzadáváním,cožpovažujizavelmidobrýkrokkesjednocenívýstupůtohototypuvzdělávání.To,cotatonovelaneřešíacobychrádařešilapozměňovacíminávrhy,jekvalitaodbornéhovzdělávánínastředníchodbornýchškolách.Protojsempřipravilajedenzpozměňovacíchnávrhůtýkajícísemožnostivznikutzv.firemníchškol.Jetímmyšlenoto,ženepředpokládámobecněnárůststředníchškol,protožetěchjevtétorepublicehodně,alepředpokládám,žetyškoly,kterékrajskéúřadychtějínecitlivězoptimalizovatamnohdynásilněspojitsjinýmtypemstředníchškol,jakojetřebagymnázium,obchodníakademie,akterétímsamozřejměvesvékvalitěvbudoucnuutrpí,budemožnépřevéstnafirmy,kteréprojevíotytoodbornéškolyzájem,protožejejichvýrobníprogramkorespondujeprávěsobsahemvzdělávánítěchtoodbornýchškol.Bylabychveliceráda,kdybystetentopozměňovacínávrhpodpořili,stalsesoučástívládníhopozměňovacíhonávrhu.