Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-21 ps2013-025-02-004-014 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
Poslanec Petr KořenekDěkuji.Dovolímsireagovatjenomnato,cotadyzazněloveslovechpředsedy.Předněbychsechtělohraditprotitomu,žeprojektyRAMPSaVIPnebylyužitečné.Zeptejtesetěchředitelů,kteřívybudovališkolskáporadenskázařízení,zeptejtesetěchlidí,kteřískutečněpomocpotřebovaliatupomocdostaliztěchtoprojektů.Ajáprosím,abypůdaSněmovnynebylazneužívánakdehonestacilidí,kteříproškolstvíněcoudělaliajenomotomnemluví.Jásipanídr.Zapletalové,byťjsemjividěltřikrátvživotě,velmivážím,protožejetočlověk,kterýoškolstvíněcovíaněcopronějskutečněudělal.CosetýkácitaceDSM-5,jenomřeknu.Citacezjinýchzdrojůjenaprostoběžná.Jámyslím,ževědcipoužívajínaprostojednoznačněpoznatky,kterézískalivcizíliteratuře,inspirujíseaupozorňují,ženěcotakovéhoexistuje.Nijakjinaktonevnímám.Cosetýkázákonač.372/2011Sb.,ozdravotníchslužbách,upozorňuji,žetentozákonjeurčenpropřesněvymezenýokruhsubjektů,kteréjsouvtomtozákonědefinovány,tzn.ževylučujemeškolskáporadenskázařízení.Takžeškolskáporadenskázařízeníseřídítroškujinýmipředpisyabylotadyupozorněno,žemeziškolskýmpsychologemaklinickýmpsychologemrozdílnení.Jájsemtakyupozorňovalnato,žekliničtípsychologovémajídalekoširšírozsahčinnostinežpsychologovépedagogičtíavpodstatěvyšetřenídítětesisamozřejměžádáidelšíčas.Acosetýkátohovzpomínanéhovýboruanejednoznačnéhopřijetíusnesení,takjájenombychchtělproúplnostacelkovýobrázekupozornit,žez21členůvýborubylo15přítomnýchaprousneseníhlasovalo11a4sezdrželi.Takženejednáseožádnénejednoznačnérozhodnutí.Děkuji.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji.DalšífaktickoupoznámkumápanposlanecSvoboda,poněmpanposlanecGabalaponěmpanposlanecZlatuška.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Bohuslav SvobodaDěkuji.Chtělbychjenomvěcněpodpořitargumenty,svéargumenty,kterézdeřeklpankolegaZlatuška.Mámkdispozicimateriál,kterýjerozeslánorganizacíAGPP,cožjeorganizacezastupujícíprofesnízájmypedagogickýchapsychologickýchporaden,kde-cituji:"Vtétosouvislostijepovinnostíkaždépedagogicko-psychologicképoradnyvyhodnocovatoprávněnostvydanýchodbornýchposudků."(S důrazem na slova vyhodnocovat oprávněnost.)Aposlednívětaje:"Předpokládáme,ževšechnypedagogicko-psychologicképoradnytaktobudoupostupovat."Čilipedagogicko-psychologicképoradnyposuzujíoprávněnostodbornéhoposudkupsychiatrickéhobezjakéhokolidalšíhokomentáře.Tadyopouštímeto,žeznaleckýposudeklzevyvrátitjenomjinýmznaleckýmposudkem,resp.musítobýtpodání,kterébudeřešitpravděpodobněsoud.Tadytobudouřešitpedagogicko-psychologicképoradnybezjakýchkolimantinelůabezjakékolikvalifikace.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji.Přečtudvěomluvenky,nežudělímdalšíslovo.DnesseomlouváoddohodinzpracovníchdůvodůpanministrdopravyDanŤokapanposlanecBohuslavChalupaupravujesvojidnešníomluvenku-původněseomlouvaloddo,zkrátiltodo.AnynísdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecGabal.Poslanec Ivan GabalDěkuji,panepředsedající.Jásekolegůmakolegynímomlouvám.Nechcizdržovat,aleprotožejednámedlouho,chtěljsemsezeptatpanakolegyZlatušky,jestlijsemslyšeldobře,žedodiagnostickéhovýzkumušlajednamiliardakorunpřitakovýchpočtechchybněvyřazenýchdětí.Mohlbystemiříct,prosímvás,zajakéobdobítobyloazdajetonějakýmzpůsobemnavázánonaněkterýzparagrafůnavrhovanélegislativy?Děkuji.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji.Panposlanecmůžehnedodpovědět,protožejepřihlášensfaktickoupoznámkou.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Jiří ZlatuškaJsoutotyprojekty,kteréjsemzmiňoval,čilijetovdoběrealizaceoperačníhoprogramuafinancízEvropskéhosociálníhofondu.PodrobnějibytadytohleměloMinisterstvoškolstvívpříslušnýchlistechtěchprojektů.Tambysetakévidělpřekryvtěchprojektů,financovánítěchaktivit.To,cozdeříkalpanposlanecKořenek.Věcneníčernobílá.Lidédělajídobrévěciivěci,nakterýchmajínějakýosobnízájem.Tadyzhlediskatěchprostředkůsemizdáosobnízájemnepochybný,resp.ivsouvislostistoudebatousitotěžkodoveduvysvětlitjinak.Acosetýčepanaministrazhlediskanerespektováníčástizájmovýchskupin,kterébylynakulatémstolu.ZdejsempouzeparafrázovalvyjádřenípananáměstkaMlsnytak,jakjejřeklnaškolskémvýboru.Řekl,ženakulatémstolusestřetlastanoviskapsychologůapsychiatrůaministerstvoserozhodlodátnapsychiatryaneslyšetpsychology.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkujiizadodrženíčasu.Anynířádněpřihlášenídorozpravy.PrvníjepaníposlankyněAnnaPutnováapřipravíseponípaníposlankyněIvanaDobešová.Máteslovo,paníposlankyně.Poslankyně Anna PutnováDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedající,dámyapánové,připravilajsempozměňujícínávrhapředtím,nežsekněmupřihlásímvpodrobnérozpravě,rádabychvásseznámilasjehoobsahem.Jetopozměňujícínávrh,kterýmádvabody,jejichžhlavnímcílemjezachovatsoučasnouprávníúpravu.Jednáseovypuštěnínovelizačníhobodučíslo75ačíslo89.Řeknuvestručnosti,ocosejedná.Pokudjdeonovelizačníbod75,tenpředpokládá,žebyserušilapravomocnavrhovatodvoláníředitelůškolskýmradám.Mnozízvássipamatují,kdyžjsmesevroce2010snažiliproškolskéradyvymocivětšípravomociatakéodpovědnostzavzdělávánídětí.Většinousejednáorodiče,kteříjsounavzděláváníanakvalitěškolypřímozainteresovaní.Považujizakrokzpět,abychomumenšovalipravomocrodičů,abychomvsituaci,kdysipřejeme,abyrodičovskáveřejnostsepodílelanazodpovědnostizakvalituškoly,bylatímtozpůsobemobejita.Čiliplédujiproto,abytentonovelizačníbodbylvypuštěnabylaponechánastejnáúprava.Totéžsetýkánovelizačníhobodučíslo89.Jednáseomožnostdostatsekinformacímtýkajícímsevýsledkůmaturitníchzkoušek.Současnáprávníúpravajetaková,žepokudsipožádáteovýsledkymaturitníchzkoušek,dostanetecelýbalíkvýsledků,kterýanonymizujejednotlivéstudenty,nicméněmátevýsledkyzeškoly.Právníúprava,kteroupřinášínovelaškolskéhozákona,setýkátoho,žebytytovýsledkyspadalydozvláštníhosystému,kterýbypodléhalutajení.Považujitoznovuzavelmichybnýkrok.Důvodovázprávauvádí,žesmyslemjechránitpředevšímdata,kterábybylazískánavytěžovánímproúčely,proněžnebylapoužitaajejichžnaplněníbynarušilodůvěryhodnostzpracovánítěchtodat.-Nenínaprostozřejmé,pročbydůvěryhodnostmělabýtnarušenatím,žebudeověciinformováno.Snadjenžebysevycházelozpředpokladu,žetyinformacesamotnéjsoupochybnéažebyneobstálypřikriticeveřejnosti.Transparentnostjejednímzprincipůveřejnésprávy,aprotonavrhuji,abychomměliprávozískávatsvobodněinformaceaabyprávníúprava,kterátotodnesumožňuje,zůstalainadálezachovaná.Novelaškolskéhozákona,takjakjsmejimělimožnostposuzovatdotétochvíle,přinášíněkolikkontroverzníchustanoveníasoučasněpřinášíinávrhy,kterénásvracejíodvěgeneracezpátky.Administrace,kontrola,restrikce,utajováníinformací.Tytodvanovelizačníbody,kteréjsemzmiňovala,jsoupříklademtoho,ženovelouškolskéhozákonasevněkterýchpřípadechvracímedoobdobítuhénormalizace.Nemohutedyprotostímtopředklademvtěchtobodechsouhlasitapřihlásímsevpodrobnédebatěkpozměňujícímunávrhu.Děkujizapozornost.